Amatérskému astronomovi se podařilo nalézt pravděpodobné komety u vzdálené hvězdy

27. 10. 2017
Kepler (teleskop) Komety

Objekty, které se podobají kometám byly detekovány u hvězdy vzdálené 800 světelných let označené jako KIC 3542116. Tento úlovek se povedl amatérskému astronomovi Thomasi Jacobsovi prostřednictvím webové stránky Planet Hunters, která umožňuje běžným uživatelům procházet data z mise vesmírného teleskopu Kepler. Mezi daty Jacobs objevil jednorázové pohasnutí hvězdy, které neodpovídá exoplanetám, kterým se primárně mise Kepler věnovala.

Vesmírný teleskop Kepler

Vesmírný teleskop Kepler - vesmírná observatoř NASA, jejímž úkolem je hledání exoplanet. Neustálým pozorováním zářivosti vybraných hvězd v souhvězdí Labutě hledá odchylky, které by mohly indikovat pohasnutí hvězdy v důsledku přechodu planety mezi teleskopem a vzdálenou hvězdou. Za dobu svých operací se Kepleru podařilo objevit tisíce kandidátů a několik stovek potvrzených exoplanet.

Namísto pravidelného snížení a zase zvýšení svítivosti šlo o nepravidelné rychlé snížení a následné pozvolné zvýšení, které odborní astronomové připisují kometě s pevným jádrem a masivním ocasem. Jde o první detekci komet prostřednictvím této metody a zároveň o jeden z nejmenších objektů detekovaných v takové vzdálenosti. Jacobs našel u hvězdy KIC 3542116 hned tři komety a další tři objekty objevili další astronomové.

Autor článku: redakce

Líbil se Vám článek?

Další zprávy z kategorie Kepler (teleskop)

25. 01. 2018 (novější než zobrazený článek)

Vesmírný teleskop Kepler objevil tři masivní skalnaté planety obíhající jedinou chladnou hvězduProstřednictvím vesmírného teleskopu Kepler byly objeveny hned tři exoplanety obíhající hvězdu LP415-17. Jde o chladného oranžového trpaslíka o velikosti 0,6 Slunce, který se nachází ve vzdálenosti 267 světelných let. Nově objevené exoplanety spadají do kategorie tzv. super-Zemí, jde tedy o skalnaté planety větší než Země, ale zároveň menší než plynní obři v naší sluneční soustavě. Existence těchto exoplanet byla následně potvrzena s pomocí teleskopu WYIN v Arizoně (USA).

15. 01. 2018 (novější než zobrazený článek)

Analýza nitra bílého trpaslíka přinesla nečekaný závěr - jeho jádro je příliš velké a plné kyslíkuSeismická analýza bílého trpaslíka KIC 08626021 (J192904.6+444708) vzdáleného 1 375 světelných let ukázala, že jeho složení neodpovídá předpokladům pro tento typ hvězdy. Jádro tohoto trpaslíka je podle údajů naměřených vesmírným teleskopem Kepler až o 40 % větší než předpovídá současná teorie o vývoji hvězd a s větším podílem kyslíku. Na studii publikované v magazínu Nature se podílelo na 300 expertů z celého světa, vedoucím autorem je Noemi Giammichelová a Gilles Fontaine.

Umělá inteligence od Google našla nové exoplanety v datech z teleskopu Kepler

17. 12. 2017 (novější než zobrazený článek)

Umělá inteligence od Google našla nové exoplanety v datech z teleskopu KeplerVědcům se podařilo za pomoci umělé inteligence od společnosti Google objevit novou exoplanetu v katalogu dat posbíraných vesmírným teleskopem Kepler. Jde o nový přístup, při kterém byla použita neurální síť, která učí umělou inteligenci provádět určité úkony. Jedna z nově objevených planet doplňuje sedmici už objevených planet kolem hvězdy Kepler-90, což z toho systému dělá rekordmana, co do počtu objevených planet - vyrovná se mu jen naše sluneční soustava.

06. 12. 2017 (novější než zobrazený článek)

Exoplaneta K2-18b by se mohla podobat Zemi a má také alespoň jednoho horkého sourozenceExoplaneta K2-18b by mohla být podle vědců skalnatá s atmosférou a více než dvakrát větší než Země, navíc se nachází v obyvatelné zóně své mateřské hvězdy, což by umožňovalo existenci kapalné vody na jejím povrchu. Zjistili to zkoumáním jejího vlivu na mateřskou hvězdu K2-18 pomocí instrumentu HARPS na teleskopu La Silla v Čile, který hledá exoplanety. Při zkoumání narazili také na druhou exoplanetu u stejné hvězdy, ta je jí však příliš blízko a je tak na povrchu příliš horká.

04. 11. 2017 (novější než zobrazený článek)

V datech z teleskopu Kepler se ukrývalo na dvě stovky nových kandidátů na exoplanetyVesmírný teleskop Kepler zkoumal od roku 2009 po čtyři roky velmi malou oblast hvězdné oblohy. Zaměřoval se na konkrétní hvězdy v souhvězdí Labutě a zaznamenával jejich sebemenší pohasnutí, které by mohlo indikovat, že před hvězdou prošla planeta, která zastínila část jejího světla. S daty, která byla touto metodou nasbírána, mohou vědci po celém světě volně nakládat a jeden z týmů přišel v říjnu se dvěma stovkami nových planetárních kandidátů, které dříve nebyly rozpoznány.

11. 11. 2014

NASA dala zelenou novému teleskopu TESS, který bude pátrat po nových exoplanetáchMise TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) se podle všeho dočká své realizace. NASA oficiálně potvrdila tuto misi, a ta tak vstupuje do fáze vývoje. TESS je dalším krokem v hledání exoplanet v blízkosti sluneční soustavy podobných Zemi, které zažilo doslova boom díky vesmírnému teleskopu Kepler. Start rakety s novou vesmírnou observatoří je aktuálně plánován na rok 2017, primární část mise by měla trvat dva roky. TESS je součástí programu NASA Astrophysics Explorer missions.

Vesmírný teleskop Kepler už nedokáže dál plnit své úkoly, co ním NASA udělá?

19. 08. 2013

Vesmírný teleskop Kepler už nedokáže dál plnit své úkoly, co ním NASA udělá?Po měsících nejrůznějších analýz a testování končí tým NASA, který má na starosti vesmírný teleskop Kepler, se snahami o jeho znovuzprovoznění. Dva ze čtyř gyroskopů, které slouží pro správnou orientaci observatoře ve vesmíru, jsou mimo provoz a bez nich to dál nejde. Alespoň ne v takovém rozsahu jako doposud, NASA totiž uvažuje nad tím, že by teleskopu přidělila jiný úkol, takový, na který bude ve své současné kondici stačit.