Amatérskému astronomovi se podařilo nalézt pravděpodobné komety u vzdálené hvězdy

27. 10. 2017
Kepler (teleskop) Komety

Objekty, které se podobají kometám byly detekovány u hvězdy vzdálené 800 světelných let označené jako KIC 3542116. Tento úlovek se povedl amatérskému astronomovi Thomasi Jacobsovi prostřednictvím webové stránky Planet Hunters, která umožňuje běžným uživatelům procházet data z mise vesmírného teleskopu Kepler. Mezi daty Jacobs objevil jednorázové pohasnutí hvězdy, které neodpovídá exoplanetám, kterým se primárně mise Kepler věnovala.

Namísto pravidelného snížení a zase zvýšení svítivosti šlo o nepravidelné rychlé snížení a následné pozvolné zvýšení, které odborní astronomové připisují kometě s pevným jádrem a masivním ocasem. Jde o první detekci komet prostřednictvím této metody a zároveň o jeden z nejmenších objektů detekovaných v takové vzdálenosti. Jacobs našel u hvězdy KIC 3542116 hned tři komety a další tři objekty objevili další astronomové.

Autor článku: redakce

Další zprávy z kategorie Kepler (teleskop)

04. 11. 2017 (novější než zobrazený článek)

V datech z teleskopu Kepler se ukrývalo na dvě stovky nových kandidátů na exoplanetyVesmírný teleskop Kepler zkoumal od roku 2009 po čtyři roky velmi malou oblast hvězdné oblohy. Zaměřoval se na konkrétní hvězdy v souhvězdí Labutě a zaznamenával jejich sebemenší pohasnutí, které by mohlo indikovat, že před hvězdou prošla planeta, která zastínila část jejího světla. S daty, která byla touto metodou nasbírána, mohou vědci po celém světě volně nakládat a jeden z týmů přišel v říjnu se dvěma stovkami nových planetárních kandidátů, které dříve nebyly rozpoznány.

11. 11. 2014

NASA dala zelenou novému teleskopu TESS, který bude pátrat po nových exoplanetáchMise TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) se podle všeho dočká své realizace. NASA oficiálně potvrdila tuto misi, a ta tak vstupuje do fáze vývoje. TESS je dalším krokem v hledání exoplanet v blízkosti sluneční soustavy podobných Zemi, které zažilo doslova boom díky vesmírnému teleskopu Kepler. Start rakety s novou vesmírnou observatoří je aktuálně plánován na rok 2017, primární část mise by měla trvat dva roky. TESS je součástí programu NASA Astrophysics Explorer missions.

Vesmírný teleskop Kepler už nedokáže dál plnit své úkoly, co ním NASA udělá?

19. 08. 2013

Vesmírný teleskop Kepler už nedokáže dál plnit své úkoly, co ním NASA udělá?Po měsících nejrůznějších analýz a testování končí tým NASA, který má na starosti vesmírný teleskop Kepler, se snahami o jeho znovuzprovoznění. Dva ze čtyř gyroskopů, které slouží pro správnou orientaci observatoře ve vesmíru, jsou mimo provoz a bez nich to dál nejde. Alespoň ne v takovém rozsahu jako doposud, NASA totiž uvažuje nad tím, že by teleskopu přidělila jiný úkol, takový, na který bude ve své současné kondici stačit.

22. 05. 2013

Pokračování mise teleskopu Kepler je ohroženo, nelze jej namířit správným směremZávada na jednom ze čtyř gyroskopů vyřadila vesmírný teleskop Kepler z provozu. Přestože se NASA společně s dalšími odborníky snaží přijít na způsob jak problém odstranit, je docela možné, že už několik měsíců přesluhující teleskop na hledání exoplanet ukončí svou úspěšnou kariéru. Gyroskopy pomáhají udržet teleskop namířený na stále stejné místo v souhvězdí Labutě, první vypověděl službu už loni a odchod druhého vědci z NASA už nějakou dobu čekali.

NASA hlásí objev dalších Zemi-podobných planet, obíhají hvězdu Kepler-62

19. 04. 2013

NASA hlásí objev dalších Zemi-podobných planet, obíhají hvězdu Kepler-62Pozorování vesmírným teleskopem Kepler přinesla další nové extrasolární planety, a podle NASA by mohlo jít o planety velmi podobné Zemi. Objev se točí kolem hvězdy Kepler-62 (2MASS J18525105+4520595), která se nachází ve vzdálenosti 1200 světelných let a má velikost zhruba dvou třetin Slunce. Kolem obíhá hned pětice planet, ze kterých dvě by měly být skalnaté a měly by se nacházet v takové vzdálenosti od mateřské hvězdy, která umožňuje existenci kapalné vody na jejich povrchu.

Nejmenší objevená exoplaneta Kepler-37b je malá jako náš Měsíc

24. 02. 2013

Nejmenší objevená exoplaneta Kepler-37b je malá jako náš MěsícVesmírný teleskop Kepler našel zatím nejmenší exoplanetu, která obíhá kolem hvězdy podobné našemu Slunci. Jde o planetu s označením Kepler-37b, která je zřejmě složena z Kamene a je jen o něco větší než náš Měsíc. Obíhá však tak moc blízko vlastní hvězdy, že teploty na jejím povrchu budou dosahovat 420 °C.

Teleskop Kepler dokončil primární misi, v hledání exoplanet ale pokračuje dál

18. 11. 2012

Teleskop Kepler dokončil primární misi, v hledání exoplanet ale pokračuje dálÚkolem vesmírného teleskopu Kepler bylo v posledních třech a půl letech hledání exoplanet u hvězd v souhvězdí Labutě. Už v dubnu letošního roku však bylo rozhodnuto o prodloužení fungování teleskopu nejméně do roku 2016. Během primární části mise objevil Kepler na 2300 kandidátů na exoplanety u 150 000 hvězd, které bez přestání stále dokola pozoruje.