Solární observatoře ve vesmíru pozorovaly z několika úhlů návrat komety 96P/Machholz ke Slunci

8. 11. 2017
Komety SOHO STEREO

Kometa 96P (nebo také 96P/Machholz) se po pěti letech vrátila do blízkosti Slunce a byla přitom zachycena solárními observatořemi. Jde o už známý objekt, který například teleskop SOHO (Solar and Heliospheric Observatory) pozoroval už popáté (předtím v letech 1996, 2002, 2007 a 2012). Kometa se v zorném poli teleskopu objevila 25. října a opustila jej po průletu kolem slunce 30. října. Kromě observatoře SOHO zachytila kometu také družice STEREO (Solar and Terrestrial Relations Observatory), tentokrát ale z jiného úhlu, protože obíhá Slunce za naší planetou.

Záběry z družice SOHO

Dráha komety 96P

Záběry z družice STEREO

Dráha komety 96P

Kometa 96P/Machholz

• Doba oběhu Slunce: 5,3 roku
  • Odhadovaná velikost: 6,3 km v průměru
  • Rok objevení: 1986
  • Největší přiblížení Slunci: 0,1 AU
  • Největší vzdálení Slunci: 5,9 AU

Další zprávy z kategorie Komety

Mezihvězdná kometa I2/Borisov mohla přiletět od blízké dvojhvězdy Kruger 60

2. 10. 2019 (novější než zobrazený článek)

Mezihvězdná kometa I2/Borisov mohla přiletět od blízké dvojhvězdy Kruger 60Podle nové studie by mohla nově objevená mezihvězdná kometa I2/Borisov pocházet z blízkého hvězdného systému Kruger 60. Podle simulací polských astronomů se kometa před milionem let nacházela v blízkosti této dvojhvězdy a obě měly vzájemně podobnou rychlost.

26. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

Druhý objekt z mezihvězdného prostoru oficiálně potvrzen, nově nese označení I2/BorisovMezinárodní astronomická asociace IAU v úterý oznámila, že nově objevená kometa C/2019 Q4 je skutečně objekt, který nepochází ze sluneční soustavy. Dostala tedy oficiálně označení I2/Borisov (označení I2 znamená, že jde o druhé identifikované interstelární těleso a Borisov je podle jejího objevitele). Několikadenní pozorování astronomy po celém světě totiž potvrdila hyperbolickou oběžnou dráhu komety, která naznačuje, že těleso neobíhá Slunce ale naší soustavou pouze prolétá.

Snímek první potenciální mezihvězdné komety i s jejím ocasem

14. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

Snímek první potenciální mezihvězdné komety i s jejím ocasemObservatoř Gemini na Havaji vyfotila potenciálně druhý známý mezihvězdný objekt ve sluneční soustavě. Jde o kometu C/2019 Q4 objevenou teprve 30. srpna ruským astronomem Genady Borisovem. Na novém snímku je patrný její ocas, čímž se liší od prvního známého interstelárního tělesa Oumuamua pozorovaného v roce 2017. Astronomové po celém světě se nyní snaží zpřesnit její trajektorii, aby mohli potvrdit, že nepochází ze sluneční soustavy.

12. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

Amatérský astronom možná objevil další objekt, který k nám přišel z mezihvězdného prostoruAstronomové v předloňském roce poprvé detekovali mezihvězdný objekt, který následně dostal označení Oumuamua. Nyní to vypadá, že byl nalezen další. Nově objevené těleso vykazuje chování podobné kometě a nese tedy zatím označení C/2019 Q4 (Borisov) (C jako comet a Borisov podle svého objevitele). Astronomové nyní důkladně zkoumají jeho oběžnou dráhu, aby určili, odkud přišlo a kam míří.

22. 6. 2019 (novější než zobrazený článek)

Nová evropská mise by mohla zkoumat kometu nebo doposud neobjevenou mezihvězdnou planetkuEvropská vesmírná agentura schválila koncept mise označované jako Comet Interceptor. Vesmírná sonda bude vynesena do vesmíru společně s teleskopem ARIEL a společně s ním bude také čekat v Lagrangeově bodě L2 až astronomové objeví vhodný cíl. Jakmile bude vybrán, sonda se k němu vydá a proletí kolem něj. Ve skutečnosti půjde o tři samostatné sondy, které budou cílový objekt zkoumat z různých úhlů a vytvoří 3D mapu jeho povrchu.

Teleskop Hubble vyfotil vánoční kometu 46P/Wirtanen

24. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

Teleskop Hubble vyfotil vánoční kometu 46P/WirtanenKometa 46P/Wirtanen je nejjasnější kometou pozorovatelnou v roce 2018, můžete ji pozorovat pouhým okem při jasných prosincových nocích až do začátku ledna. Na kometu se 13. prosince zaměřil také vesmírný teleskop Hubble z oběžné dráhy. Na jeho snímcích lze pozorovat obálku materiálu neboli koma, které se kolem komet objevuje, když se přiblíží Slunci.

Jaké by to bylo stát na povrchu komety? Podívejte se na video

25. 4. 2018 (novější než zobrazený článek)

Jaké by to bylo stát na povrchu komety? Podívejte se na videoVesmírná sonda Rosetta už sice kolem komety 67P/C-G neobíhá, přesto se objevují stále nové materiály z dat, která poslala na Zemi před několika lety. Jedním z takových kousků je animace z povrchu komety poskládaná ze snímků z Rosetty. V krátké animaci to vypadá jako by sněžilo, jde však kombinaci hvězd na pozadí a poletujícího prachu. Evropská sonda Rosetta odletěla ke kometě 67P/Churyumov–Gerasimenko v roce 2004, přiletěla k ní v roce 2014 a svou misi skončila v září 2016.