Vědcům se podařilo sestavit tekutý tranzistor, mohl by vést k převratu v počítačích

04. 11. 2017
Počítače

Tranzistory definují náš elektronický svět, najdete je všude - od telefonů po superpočítače. Vědcům z Carnegie Mellon University se nyní podařilo vytvořit tekutý tranzistor, který by mohl být první vlaštovkou zcela nového přístupu k počítačům. Nová technologie umožní výrobu flexibilních zařízení, která nebudou nijak závislá na tvaru, případně by mohla měnit svou funkcionalitu na aktuálním tvaru. V neposlední řadě by díky této technologii mohla nová zařízení zvládat také samoopravné procesy.

Nově sestavený tekutý tranzistor využívá speciální metalické slitiny z india a gallia, která je při pokojové teplotě v kapalném stavu. V tranzistoru fungují na principu propojování dvou kapek, čímž uzavírají elektrický okruh. Při aplikaci velmi nízkého napětí na tyto kapky se vědcům podařilo simulovat chování běžného tranzistoru.

V blízké budoucnosti bychom se tak mohli dočkat zcela nového přístupu k tomu jak jsou počítače stavěny, ke zvýšení jejich efektivity a zmenšení jejich velikosti.

Další zprávy z kategorie Počítače

Nový rekord ve vývoji kvantového počítače: 20 kvantově provázaných qubitů

21. 04. 2018 (novější než zobrazený článek)

Vědcům z Vídně, Innsbrucku a Ulmu se podařilo kvantově provázat 20 kvantových bitů (qubitů). Jde o pokrok oproti dosavadním 14 qubitům, které se podařilo provázat v roce 2011 (tehdy šlo o skupinu vědců z Innsbrucku, kteří jsou nyní součástí nového týmu). Aby se mohly prakticky použitelné kvantové počítače stát realitou, musí obsahovat desítky těchto qubitů. Podle některých expertů by mohly kvantové počítače předčit ty dnes běžně používané už při 50 qubitech a teoreticky při 300 qubitech by kvantový počítač mohl provádět více paralelních výpočtů než je atomů ve vesmíru.

Design nového čipu umožní kvantové výpočty a lze vyrobit běžnými postupy v existujících továrnách

21. 12. 2017 (novější než zobrazený článek)

Vědecké týmy po celém světě zkoumají cesty, jak navrhnout fungující čip, který dokáže integrovat kvantové interakce. Vědci z australské univerzity teď přišli s postupem, který to umožňuje a zároveň používá standardní komponenty a postupy při výrobě čipů. Nový design čipu umožňuje provádět kvantové kalkulace za použití běžných polovodičů známých jako CMOS (complementary metal-oxide-semiconductor), což je základem běžných moderních čipů.

Nové zařízení by mohlo prokázat existenci teoretických dvoudimenzionálních kvantových částic

08. 11. 2017 (novější než zobrazený článek)

Fyzikům na univerzitě v Santa Barabaře se podařilo sestrojit nové zařízení, které chtějí použít pro dokázání existence matematicky předpovězených kvantových částic. Jedná se o formu anyonů, neboli částic, které existují pouze v dvoudimenzionálním prostoru, doposud však nebyly přímo pozorovány. Pomoci jim k tomu má grafen, materiál o tloušťce pouhého atomu, ve kterém by dvoudimenzionální částice měly být snadněji detekovatelné než v běžném prostoru. Studie informující o novém zařízení byla publikována v magazínu Nature fyzikem Andreou Youngem.

Dnes dopoledne čelil útokům český vyhledávač seznam.cz, služba už je v Čechách obnovena

05. 03. 2013

Po včerejším útoku na významné české zpravodajské servery dnes čelil útokům i největší český vyhledávač Seznam. Podobně jako včera šlo o útok typu DDoS, který zahltí server obrovským množstvím požadavků a dochází tak k situaci, kde systém nezvládá všechny vyřídit, služba je tak zpomalena, nebo zcela nedostupná. Strůjce útoku se doposud nepřihlásil. Seznam obnovil svou činnost pro uživatele z České republiky a situaci nadále řeší.

03. 03. 2013

Curiosity od čtvrtka řídí počítač B, jeho předchůdce měl obtíže s běžnými operacemiRover Curiosity na Marsu zažil svou první vážnou technickou závadu, objevily se u něj problémy s palubním počítačem. Během středy operátoři roveru z JPL v Kalifornii (Jet propulsion Laboratory - výzkumné středisko NASA) zjistili, že počítač Curiosity má zřejmě narušenou paměť, což způsobovalo, že některé procesy probíhaly a jiné zase ne. Problém nakonec vyřešili přepnutím na dvojče počítače, "stranu B", která teď rover řídí. Po tvrdém restartu se ale rover Curiosity probouzí pomalu.

Vědci v NASA vytvořili superpočítačovou simulaci kolize dvou černých děr

03. 10. 2012

Vědci v NASA vytvořili superpočítačovou simulaci kolize dvou černých děrVědci v NASA vytvořili s pomocí výkonného superpočítače simulaci kolize dvou černých děr. Tato a další simulace jim má umožnit lépe pochopit procesy, které se odehrávají při takovéto extrémní situace.

Americké banky už týden odráží cyberútoky od neznámého původce

30. 09. 2012

Americké banky už týden odráží cyberútoky od neznámého původceNejméně šest významných bankovních institucí v USA se stalo terčem útoku přes internet, mezi zasažené banky patří Bank of America, JPMorgan Chase, nebo Citigroup. Útoky mají podoby "denial of service", kdy jsou servery, na kterých běží webové schránky uměle zahlceny a běžní uživatelé pak mohou mít problém se k nim dostat. Kdo je za útoky zodpovědný zatím není zřejmé.