Vědcům se podařilo sestavit tekutý tranzistor, mohl by vést k převratu v počítačích

04. 11. 2017
Počítače

Tranzistory definují náš elektronický svět, najdete je všude - od telefonů po superpočítače. Vědcům z Carnegie Mellon University se nyní podařilo vytvořit tekutý tranzistor, který by mohl být první vlaštovkou zcela nového přístupu k počítačům. Nová technologie umožní výrobu flexibilních zařízení, která nebudou nijak závislá na tvaru, případně by mohla měnit svou funkcionalitu na aktuálním tvaru. V neposlední řadě by díky této technologii mohla nová zařízení zvládat také samoopravné procesy.

Nově sestavený tekutý tranzistor využívá speciální metalické slitiny z india a gallia, která je při pokojové teplotě v kapalném stavu. V tranzistoru fungují na principu propojování dvou kapek, čímž uzavírají elektrický okruh. Při aplikaci velmi nízkého napětí na tyto kapky se vědcům podařilo simulovat chování běžného tranzistoru.

V blízké budoucnosti bychom se tak mohli dočkat zcela nového přístupu k tomu jak jsou počítače stavěny, ke zvýšení jejich efektivity a zmenšení jejich velikosti.
Autor článku: redakce

Další zprávy z kategorie Počítače

Nové zařízení by mohlo prokázat existenci teoretických dvoudimenzionálních kvantových částic

08. 11. 2017 (novější než zobrazený článek)

Fyzikům na univerzitě v Santa Barabaře se podařilo sestrojit nové zařízení, které chtějí použít pro dokázání existence matematicky předpovězených kvantových částic. Jedná se o formu anyonů, neboli částic, které existují pouze v dvoudimenzionálním prostoru, doposud však nebyly přímo pozorovány. Pomoci jim k tomu má grafen, materiál o tloušťce pouhého atomu, ve kterém by dvoudimenzionální částice měly být snadněji detekovatelné než v běžném prostoru. Studie informující o novém zařízení byla publikována v magazínu Nature fyzikem Andreou Youngem.

Dnes dopoledne čelil útokům český vyhledávač seznam.cz, služba už je v Čechách obnovena

05. 03. 2013

Po včerejším útoku na významné české zpravodajské servery dnes čelil útokům i největší český vyhledávač Seznam. Podobně jako včera šlo o útok typu DDoS, který zahltí server obrovským množstvím požadavků a dochází tak k situaci, kde systém nezvládá všechny vyřídit, služba je tak zpomalena, nebo zcela nedostupná. Strůjce útoku se doposud nepřihlásil. Seznam obnovil svou činnost pro uživatele z České republiky a situaci nadále řeší.

03. 03. 2013

Curiosity od čtvrtka řídí počítač B, jeho předchůdce měl obtíže s běžnými operacemiRover Curiosity na Marsu zažil svou první vážnou technickou závadu, objevily se u něj problémy s palubním počítačem. Během středy operátoři roveru z JPL v Kalifornii (Jet propulsion Laboratory - výzkumné středisko NASA) zjistili, že počítač Curiosity má zřejmě narušenou paměť, což způsobovalo, že některé procesy probíhaly a jiné zase ne. Problém nakonec vyřešili přepnutím na dvojče počítače, "stranu B", která teď rover řídí. Po tvrdém restartu se ale rover Curiosity probouzí pomalu.

Vědci v NASA vytvořili superpočítačovou simulaci kolize dvou černých děr

03. 10. 2012

Vědci v NASA vytvořili superpočítačovou simulaci kolize dvou černých děrVědci v NASA vytvořili s pomocí výkonného superpočítače simulaci kolize dvou černých děr. Tato a další simulace jim má umožnit lépe pochopit procesy, které se odehrávají při takovéto extrémní situace.

Americké banky už týden odráží cyberútoky od neznámého původce

30. 09. 2012

Americké banky už týden odráží cyberútoky od neznámého původceNejméně šest významných bankovních institucí v USA se stalo terčem útoku přes internet, mezi zasažené banky patří Bank of America, JPMorgan Chase, nebo Citigroup. Útoky mají podoby "denial of service", kdy jsou servery, na kterých běží webové schránky uměle zahlceny a běžní uživatelé pak mohou mít problém se k nim dostat. Kdo je za útoky zodpovědný zatím není zřejmé.

Vědcům v Texasu se podařilo sestrojit nejmenší polovodičový laser na světě

26. 07. 2012

Vědcům z University of Texas a jejich kolegům z Taiwanu a Číny se podařilo vyrobit doposud nejmenší polovodičový laser, své výsledky publikují ve vědeckém magazínu Science. Polovodičové lasery jsou v podstatě diody produkující světlo, které má charakteristiky stejné jako u laseru. Nové zařízení dosahuje velikosti pouhých pár desítek nanometrů a své využití najde jak v počítačích nadcházejících generací, tak třeba v medicíně nebo nových komunikačních technologiích.

Ve kvantových počítačích nemohou nikdy vzniknout dokonalé kopie

23. 03. 2012

Jednou z podivných vlastností kvantové informace je, že na rozdíl od ostatních druhů informací nelze vytvořit její dokonalou kopii. Je například nemožné vzít jeden foton a vytvořit jeho exaktní kopii, která by byla ve stejném kvantovém stavu. Při kvantovém počítání je tedy nutné vytvářet pouze přibližné kopie, ty nejsou úplně totožné s původní informací. Podle vědců z univerzity v Calgary však lze z vytvořených přibližných kopií originál zpětně znovu vytvořit, svůj výzkum publikovali v magazínu Physical Review Letters.