Astronomové po celém světě nacvičovali kooperaci pro případný objev planetky hrozící srážkou se Zemí

09. 11. 2017
Planetky (asteroidy) NEO

Iniciativa probíhající pod záštitou NASA zahrnovala astronomy z Itálie, Izraele, Japonska, Jihoafrické republiky, Kanady, Kolumbie, Německa, Nizozemí, Ruska a Spojených států. Všichni společně si vyzkoušeli sbírání informací o planetce 2012 TC4, která měla v říjnu bezpečně proletět kolem Země a zjistit co nejvíce o jejím složení, velikosti a oběžné dráze. Globální cvičení nazvané TC4 Observation Campaign má pomoci s přípravou na potenciální objev tělesa, u kterého by hrozila srážka se Zemí.

Planetka 2005 YU55

Planetka 2005 YU55 - Planetka 2005 YU55 byla objevena v roce 2005 a patří do skupiny NEO objektů, jejichž oběžná dráha je podobná s tou zemskou. Na tomto snímku je planetka zachycena radiovým teleskopem Arecibo v Portoriku při svém průletu kolem Země 19. dubna 2010.

Plánování začalo už v dubnu 2017 za sponzorování ze strany Koordinační kanceláře pro planetární obranu NASA. V červenci evropský teleskop VLT detekoval planetku 2012 TC4 na trajektorii k Zemi a právě tehdy cvičení začalo naostro. Cíle bylo zaměřit planetku, sledovat její pohyb a zjistit o ní maximální množství informací. Přitom měly jednotlivé týmy mezi sebou komunikovat, sdílet data a předvídat její dráhu a chování při přiblížení k Zemi.

Cvičení vyvrcholilo 12. října, kdy 2012 TC4 proletěla 44 000 kilometrů od Země. Původní odhadovanou velikost mezi 10 a 30 metry se astronomům podařilo zpřesnit na 15 metrů po největší ose a 8 po nejkratší.

Cvičení dále ukázalo, že v mnoha ohledech jsou astronomové na podobná pozorování připraveni. V jiných ohledech si poprvé vyzkoušeli například komunikaci na takto široké úrovni a nastavili nové procesy, které informovanost napříč planetou zefektivňují.
Autor článku: redakce

Líbil se Vám článek?

Další zprávy z kategorie Planetky (asteroidy)

14. 02. 2018 (novější než zobrazený článek)

Planetka Oumuamua rotuje chaoticky už miliardy let následkem srážky s jiným tělesemSrážka s jiným tělesem zapříčinila chaotickou rotaci mezihvězdné planetky Oumuamua, která loni navštívila sluneční soustavu a stala se první detekovanou planetkou svého druhu. Od října 2017, kdy byla planetka objevena, analyzoval mezinárodní tým astronomů zářivost objektu a jeho pohyb. Součástí tohoto týmu byl i Dr. Petr Pravec z Akademie věd České republiky. Výsledkem analýzy je, že planetka nerotuje nijak pravidelně, ale velmi chaoticky, a to zřejmě po miliardy let.

Půlkilometrová planetka 2002 AJ129 proletí začátkem února bezpečně kolem Země

20. 01. 2018 (novější než zobrazený článek)

4. února proletí kolem Země malá planetka 2002 AJ129 o velikosti asi půl kilometru. Přesto, že je evidovaná jako potenciálně nebezpečný objekt, nepřiblíží se na víc než 10 vzdáleností Země - Měsíc (4,2 milionu kilometrů), nehrozí tedy žádné nebezpečí srážky. Planetka proletí kolem naší planety relativně vysokou rychlostí asi 34 km/s, která je dána jejím přiblížením ke Slunci, jehož gravitace rychlost planetky zvyšuje.

Mezihvězdná planetka Oumuamua by mohla pocházet z hvězdokupy Plejády

07. 01. 2018 (novější než zobrazený článek)

Mezihvězdná planetka Oumuamua by mohla pocházet z hvězdokupy PlejádyV loňském roce proletěla sluneční soustavou planetka Oumuamua, která má původ mimo sluneční soustavu, šlo o první takový objekt detekovaný lidmi. Během průletu byla Oumuamua pozorována mnoha teleskopy na Zemi i ve vesmíru a astronomům se podařilo zjistit o ní, co jen šlo. Nová studie Fabo Fenga z University of Hertfordshire teď přichází s teorií o původu této planetky. Trajektorie planetky ji k nám mohla přivést z hvězdokupy Plejády, vzdálené asi 400 světelných let.

21. 11. 2017 (novější než zobrazený článek)

Mezihvězdná planetka Oumuamua je velmi dlouhá, tmavě červená a cestovala k nám zřejmě miliony letNa konci října astronomové poprvé pozorovali objekt od jiné hvězdy, který se přiblížil ke Slunci, dostal jméno Oumuamua. Když zjistili, že jde o mezihvězdného cestovatele, obrátila se k němu zrcadla těch nejvýkonnějších teleskopů na Zemi i ve vesmíru, aby o něm zjistili co nejvíce informací, než zase opustí sluneční soustavu a zamíří do mezihvězdného prostoru. Výsledky těchto pozorování ukazují, že jde o velmi protáhlý objekt s tmavě červenou barvou, bez přítomnosti jakéhokoliv prachu na povrchu. Nové informace o Oumuamua byly publikovány 20. listopadu v magazínu Nature.

Objekt, který navštívil sluneční soustavu z mezihvězdného prostoru, má nové označení i jméno

17. 11. 2017 (novější než zobrazený článek)

V říjnu astronomové poprvé pozorovali objekt, jehož dráha prozrazuje, že k nám přišel zvenčí, že nepochází ze sluneční soustavy. Nejprve si mysleli, že jde o kometu a pojmenovali ho C/2017 U1 (C jako comet), když ale nevyznačoval žádné ze znaků komet, přehodnotili jej jako planetku a označování se změnilo na A/2017 U1 (A jako asteroid). Nakonec však má označení 1I/2017 U1 (I jako interstellar, mezihvězdný) a dostal také jméno - ´Oumuamua, slovo pochází z havajštiny a znamená něco jako průzkumník, první svého druhu.

29. 10. 2017

Astronomové poprvé pozorovali mezihvězdný objekt, který si našel cestu do sluneční soustavyVelmi zvláštní objekt se 19. října podařilo objevit astronomu Robu Werykovi s pomocí havajského teleskopu Pan-STARRS 1. Podle rychlosti a trajektorie by totiž mohlo jít o první pozorovaný mezihvězdný objekt, který se objevil v naší sluneční soustavě. Vědci si zatím nejsou jistí zda objekt o velikosti asi 400 metrů označit jako planetku, kometu či nějakým jiným způsobem, prozatím tak nese pouze označení A/2017 U1.

23. 10. 2017

Neobjevených planetek v blízkosti Země je zřejmě méně, než se doposud odhadovaloV blízkosti oběžné dráhy Země kolem Slunce se nachází nespočet různě velkých planetek, u kterých hrozí, že se mohou střetnout s naší planetou. Astronomové se snaží identifikovat jich co nejvíce a jejich počet stále roste, zároveň si však uvědomují, že určité množství ještě nebylo objeveno a jejich počet nezbývá než odhadovat. Na základě přesnějších výpočtů se nyní odhadované číslo dosud neobjevených planetek větších než 1 kilometr snížilo z původních více než 100 na 37.