Astronomové po celém světě nacvičovali kooperaci pro případný objev planetky hrozící srážkou se Zemí

09. 11. 2017
Planetky (asteroidy) NEO

Iniciativa probíhající pod záštitou NASA zahrnovala astronomy z Itálie, Izraele, Japonska, Jihoafrické republiky, Kanady, Kolumbie, Německa, Nizozemí, Ruska a Spojených států. Všichni společně si vyzkoušeli sbírání informací o planetce 2012 TC4, která měla v říjnu bezpečně proletět kolem Země a zjistit co nejvíce o jejím složení, velikosti a oběžné dráze. Globální cvičení nazvané TC4 Observation Campaign má pomoci s přípravou na potenciální objev tělesa, u kterého by hrozila srážka se Zemí.

Planetka 2005 YU55

Planetka 2005 YU55 - Planetka 2005 YU55 byla objevena v roce 2005 a patří do skupiny NEO objektů, jejichž oběžná dráha je podobná s tou zemskou. Na tomto snímku je planetka zachycena radiovým teleskopem Arecibo v Portoriku při svém průletu kolem Země 19. dubna 2010.

Plánování začalo už v dubnu 2017 za sponzorování ze strany Koordinační kanceláře pro planetární obranu NASA. V červenci evropský teleskop VLT detekoval planetku 2012 TC4 na trajektorii k Zemi a právě tehdy cvičení začalo naostro. Cíle bylo zaměřit planetku, sledovat její pohyb a zjistit o ní maximální množství informací. Přitom měly jednotlivé týmy mezi sebou komunikovat, sdílet data a předvídat její dráhu a chování při přiblížení k Zemi.

Cvičení vyvrcholilo 12. října, kdy 2012 TC4 proletěla 44 000 kilometrů od Země. Původní odhadovanou velikost mezi 10 a 30 metry se astronomům podařilo zpřesnit na 15 metrů po největší ose a 8 po nejkratší.

Cvičení dále ukázalo, že v mnoha ohledech jsou astronomové na podobná pozorování připraveni. V jiných ohledech si poprvé vyzkoušeli například komunikaci na takto široké úrovni a nastavili nové procesy, které informovanost napříč planetou zefektivňují.

Další zprávy z kategorie Planetky (asteroidy)

Sonda Hayabusa2 se připravuje na první přistání na planetce Ryugu

24. 08. 2018 (novější než zobrazený článek)

Sonda Hayabusa2 se připravuje na první přistání na planetce Ryugu27. června vstoupila japonská sonda Hayabusa2 na oběžnou dráhu planetky Ryugu, která se nachází v podobné vzdálenosti od Slunce jako Země. Hlavním cílem této mise je sběr vzorků a jejich doprava zpět na Zemi, nicméně než sonda v prosinci příštího roku odletí zpět, budou na planetce přistávat celkem čtyři samostatné moduly, které ji budou zkoumat zblízka. První z nich by měl přistát v rozmezí jednoho až dvou měsíců, zároveň se však k planetce přiblíží samotná sonda.

Sonda OSIRIS-REx vstoupila do poslední fáze letu k planetce Bennu

23. 08. 2018 (novější než zobrazený článek)

Sonda OSIRIS-REx vstoupila do poslední fáze letu k planetce BennuVesmírná sonda OSIRIS-REx vyletěla do vesmíru před dvěma roky a míří k planetce Bennu, ze které má na Zemi dovést vzorky hornin. Na své cestě před rokem proletěla kolem Země při gravitační asistenci a nyní se dostává do poslední fáze svojí cesty, samotné přiblížení k planetce. Zároveň také začíná vědecká část mise, která má za cíl planetku o šířce asi půl kilometru důkladně prozkoumat. Přílet k Bennu je naplánován na letošní prosinec, aktuálně se nachází ještě asi 2 miliony kilometrů daleko.

Astronomové objevili vzácnou binární planetku v blízkosti Země

16. 07. 2018 (novější než zobrazený článek)

Astronomové objevili vzácnou binární planetku v blízkosti ZeměTři z největších radioteleskopů na světě odhalily, že už dříve objevená planetka 2017 YE5 jsou ve skutečnosti dva objekty, každý o průměru zhruba 900 metrů. Planetka je známa už od loňského prosince, teprve v červnu však byla pozorována v detailu, když se přiblížila Zemi. Jde teprve o čtvrtý objekt objevený v blízkosti oběžné dráhy Země, který se skládá ze dvou téměř stejně velkých složek, vědci však odhadují, že jich bude mnohem více.

26. 06. 2018 (novější než zobrazený článek)

Sonda Hayabusa2 poslala detailní snímky planetky Ryugu ze vzdálenosti 40 kilometrůJaponská vesmírná sonda Hayabusa2 poslala na Zemi čerstvé detailní snímky planetky Ryugu. Aktuálně je sonda v poslední fázi přiblížení k planetce, během několika dní vstoupí na její oběžnou dráhu. V pondělí se Hayabusa2 nacházela asi 40 kilometrů od jejího povrchu (cílová oběžná dráha je 20 km), na kterém jsou poprvé vidět detaily velkého kráteru a hornin.

24. 06. 2018 (novější než zobrazený článek)

NASA a FEMA mají aktualizovaný plán pro prevenci srážky Země s planetkou i pro její následkySrážka s planetkou je událost, která během našich životů vůbec nemusí nastat, nicméně pravděpodobnost, že nastane v delším časovém období, je téměř stoprocentní a její následky jsou hrozivé. NASA se tedy společně s FEMA (Federal Emergency Management Agency) pro jistotu připravují, aby mohly případně reagovat rychle a efektivně. V novém plánu je 5 bodů, kterým by se měly obě agentury věnovat, aby následky potenciální srážky minimalizovaly.

22. 06. 2018 (novější než zobrazený článek)

Sonda Hayabusa2 poslala první snímky planetky Ryugu, bude ji teď rok a půl zkoumatJaponská vesmírná agentura ve středu zveřejnila první snímky planetky Ryugu. Pořídila je vesmírná sonda Hayabusa2, jejímž cílem je nejprve vstoupit na oběžnou dráhu planetky a důkladně zmapovat její povrch. Po výběru vhodných lokalit, dojde na přistání hned několika modulů a zkoumání planetky z blízka. Nakonec sonda Hayabusa2 posbírá vzorky hornin a odletí s nimi zpátky na Zemi. Vstup sondy Hayabusa2 na oběžnou dráhu Ryugu je plánován na příští týden.

Planetka o víkendu vletěla do atmosféry Země pouhých pár hodin po objevení

06. 06. 2018 (novější než zobrazený článek)

Planetka označená 2018 LA (nebo také ZLAF9B2) byla objevena teprve v sobotu 2. června ráno zhruba ve vzdálenosti, ve které obíhá Měsíc. Po krátkém pozorování už bylo zřejmé, že je na kolizním kurzu se Zemí, ale je natolik malá, že by měla shořet v atmosféře. Do atmosféry naší planety vstoupila téhož dne před sedmou hodinou večerní našeho času nad Afrikou. Jasný bolid, který planetka vytvořila byl pozorovaný konkrétně nad Botswanou, podle vědců planetka v atmosféře celá shořela.