Astronomové po celém světě nacvičovali kooperaci pro případný objev planetky hrozící srážkou se Zemí

09. 11. 2017
Planetky (asteroidy) NEO

Iniciativa probíhající pod záštitou NASA zahrnovala astronomy z Itálie, Izraele, Japonska, Jihoafrické republiky, Kanady, Kolumbie, Německa, Nizozemí, Ruska a Spojených států. Všichni společně si vyzkoušeli sbírání informací o planetce 2012 TC4, která měla v říjnu bezpečně proletět kolem Země a zjistit co nejvíce o jejím složení, velikosti a oběžné dráze. Globální cvičení nazvané TC4 Observation Campaign má pomoci s přípravou na potenciální objev tělesa, u kterého by hrozila srážka se Zemí.

Plánování začalo už v dubnu 2017 za sponzorování ze strany Koordinační kanceláře pro planetární obranu NASA. V červenci evropský teleskop VLT detekoval planetku 2012 TC4 na trajektorii k Zemi a právě tehdy cvičení začalo naostro. Cíle bylo zaměřit planetku, sledovat její pohyb a zjistit o ní maximální množství informací. Přitom měly jednotlivé týmy mezi sebou komunikovat, sdílet data a předvídat její dráhu a chování při přiblížení k Zemi.

Cvičení vyvrcholilo 12. října, kdy 2012 TC4 proletěla 44 000 kilometrů od Země. Původní odhadovanou velikost mezi 10 a 30 metry se astronomům podařilo zpřesnit na 15 metrů po největší ose a 8 po nejkratší.

Cvičení dále ukázalo, že v mnoha ohledech jsou astronomové na podobná pozorování připraveni. V jiných ohledech si poprvé vyzkoušeli například komunikaci na takto široké úrovni a nastavili nové procesy, které informovanost napříč planetou zefektivňují.
Autor článku: redakce

Další zprávy z kategorie Planetky (asteroidy)

21. 11. 2017 (novější než zobrazený článek)

Mezihvězdná planetka Oumuamua je velmi dlouhá, tmavě červená a cestovala k nám zřejmě miliony letNa konci října astronomové poprvé pozorovali objekt od jiné hvězdy, který se přiblížil ke Slunci, dostal jméno Oumuamua. Když zjistili, že jde o mezihvězdného cestovatele, obrátila se k němu zrcadla těch nejvýkonnějších teleskopů na Zemi i ve vesmíru, aby o něm zjistili co nejvíce informací, než zase opustí sluneční soustavu a zamíří do mezihvězdného prostoru. Výsledky těchto pozorování ukazují, že jde o velmi protáhlý objekt s tmavě červenou barvou, bez přítomnosti jakéhokoliv prachu na povrchu. Nové informace o Oumuamua byly publikovány 20. listopadu v magazínu Nature.

Objekt, který navštívil sluneční soustavu z mezihvězdného prostoru, má nové označení i jméno

17. 11. 2017 (novější než zobrazený článek)

V říjnu astronomové poprvé pozorovali objekt, jehož dráha prozrazuje, že k nám přišel zvenčí, že nepochází ze sluneční soustavy. Nejprve si mysleli, že jde o kometu a pojmenovali ho C/2017 U1 (C jako comet), když ale nevyznačoval žádné ze znaků komet, přehodnotili jej jako planetku a označování se změnilo na A/2017 U1 (A jako asteroid). Nakonec však má označení 1I/2017 U1 (I jako interstellar, mezihvězdný) a dostal také jméno - ´Oumuamua, slovo pochází z havajštiny a znamená něco jako průzkumník, první svého druhu.

29. 10. 2017

Astronomové poprvé pozorovali mezihvězdný objekt, který si našel cestu do sluneční soustavyVelmi zvláštní objekt se 19. října podařilo objevit astronomu Robu Werykovi s pomocí havajského teleskopu Pan-STARRS 1. Podle rychlosti a trajektorie by totiž mohlo jít o první pozorovaný mezihvězdný objekt, který se objevil v naší sluneční soustavě. Vědci si zatím nejsou jistí zda objekt o velikosti asi 400 metrů označit jako planetku, kometu či nějakým jiným způsobem, prozatím tak nese pouze označení A/2017 U1.

23. 10. 2017

Neobjevených planetek v blízkosti Země je zřejmě méně, než se doposud odhadovaloV blízkosti oběžné dráhy Země kolem Slunce se nachází nespočet různě velkých planetek, u kterých hrozí, že se mohou střetnout s naší planetou. Astronomové se snaží identifikovat jich co nejvíce a jejich počet stále roste, zároveň si však uvědomují, že určité množství ještě nebylo objeveno a jejich počet nezbývá než odhadovat. Na základě přesnějších výpočtů se nyní odhadované číslo dosud neobjevených planetek větších než 1 kilometr snížilo z původních více než 100 na 37.

Nově objevený objekt na oběžné dráze Země byl potvrzen jako planetka

20. 10. 2017

Loni objevený objekt pojmenovaný (469219) 2016 HO3 je vcelku obyčejná planetka, která s naší planetou sdílí stejnou oběžnou dráhu kolem Slunce. Nejprve nebylo zřejmé zda nejde například o kus vesmírného odpadu představovaný vyhořelým stupněm rakety. Astronomové však na 49. setkání divize pro planetární vědy potvrdili, že se skutečně jedná o přírodní objekt. Jde o už pátý takový objekt a 2016 HO3 má z nich nejstabilnější oběžnou dráhu.

Sonda OSIRIS-REx proletěla kolem Země a zamířila k planetce Bennu

23. 09. 2017

Sonda OSIRIS-REx proletěla kolem Země a zamířila k planetce BennuRok po svém startu, 22. září, proletěla vesmírná sonda OSIRIS REx kolem Země a za využití gravitační asistence naší planety zamířila ke svému cíli. Její cílem je planetka Bennu, ze které sonda posbírá vzorky, které poté dopraví zpátky na Zemi k analýze. Planetka Bennu pro vědce představuje možnost prozkoumat podmínky jaké panovaly při vzniku sluneční soustavy před více než čtyřmi miliardami let.

Společná mise NASA a ESA za sedm let vyzkouší planetární obranu Země

05. 04. 2015

Evropská vesmírná agentura začala v březnu práce na designu mise AIM (Asteroid Impact Mission), která má za cíl vyzkoušet jaký vliv bude mít dopad projektylu na oběžnou dráhu malé planetky nedaleko Země. AIM je součástí mezinárodního programu AIDA (Asteroid Impact & Deflection Assessment), kterého se kromě ESA účastní také NASA, DLR a Laboratoř aplikované fyziky na John Hopkins University. Cílem AIDA je planetka Didymos a její malý měsíc Didymoon, jehož dráhu se pokusí americká sonda změnit a ta Evropská to vše bude sledovat z bezpečné vzdálenosti.