Astronomové zkoumají složení Oortova oblaku analýzou komet, které z něj přilétají

13. 11. 2017
Komety Oortův oblak James Webb (JWST)

Na palubě stratosférické observatoře SOFIA pozorovali astronomové kometu C/2012 K1, která podle dostupných údajů poprvé zamířila z Oortova oblaku do vnitřní sluneční soustavy. Složení komety má vědcům napovědět o podmínkách, které panují v této velmi vzdálené oblasti sluneční soustavy. Data získaná zmíněným pozorováním však neodpovídají tomu, co očekávali. Kometa obsahuje více uhlíku a její ocas je tvořen většími částečkami než jak tomu bylo u předchozích pozorování. Získané údaje pomáhají vědcům zpřesnit naši představu o Oortově oblaku, tato představa bude ještě jasnější po zprovoznění nového vesmírného teleskopu.

Slunce a Alfa Centauri

Slunce a Alfa Centauri - Nejbližší hvězdou Slunci je Proxima Centuari, jde o jednu ze tří hvězd systému Alfa Centauri a nachází se 4,22 světelných let daleko. Nejvzdálenější lidská sonda Voyager 1 je od Země vzdálená asi 16 světelných hodin.

Pozorováním komet se astronomové pokoušejí získat více informací o místech, ze kterých pocházejí. Jen jednou za několik let bývá objevena nová kometa, která přichází z Oortova oblaku, který obklopuje sluneční soustavu ve vzdálenosti 50 000 - 200 000 AU od Slunce. Takovou kometou je i C/2012 K1, kterou v roce 2014 pozorovali astronomové na palubě observatoře SOFIA (Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy).

U komet, které poprvé zamíří ke Slunci, vědci očekávají složení stejné jako v místě, ze kterého pocházejí - nedošlo u nich totiž ještě k přiblížení ke Slunci, zahřátí a emisi plynů, která vytváří známé koma, nebo ocas komety. U předchozích pozorování komet z Oortova oblaku byly detekovány silikáty v ocasu, ty však u C/2012 K1 chybí. Místo silikátů vědci pozorovali mnohem více uhlíku a větší kusy hornin. Výsledky pozorování byly publikovány v roce 2015 v magazínu Astrophysical Journal.

Na základě těchto výsledků se chtějí vědci zaměřit na další, vzdálenější komety z Oortova oblaku a zjistit jejich složení. K tomu jim pomůže nový vesmírný teleskop Jamese Webba, který by měl vyletět do vesmíru v roce 2018 nebo 2019. Tým, který prováděl pozorování s observatoří SOFIA už požádal o alokovaný čas na doposud nevypuštěném následníku Hubblova teleskopu.

Další zprávy z kategorie Komety

Nové informace o mezihvězdné kometě Borisov: je červená a obsahuje kyanid

16. 10. 2019 (novější než zobrazený článek)

Nové informace o mezihvězdné kometě Borisov: je červená a obsahuje kyanidAstronomové po celém světě zaměřují noc co noc své teleskopy na dočasného návštěvníka v naší sluneční soustavě: kometu I2/Borisov. Přiletěla k nám zřejmě od dvojhvězdy Kruger 60 a může nám o tomto systému napovědět spoustu informací. Stejně jako jiné komety ze sluneční soustavy má mezihvězdná kometa ocas plynů, které z ní unikají do volného vesmíru a právě ty mohou prozradit mnohé o jejím složení.

Mezihvězdná kometa I2/Borisov mohla přiletět od blízké dvojhvězdy Kruger 60

2. 10. 2019 (novější než zobrazený článek)

Mezihvězdná kometa I2/Borisov mohla přiletět od blízké dvojhvězdy Kruger 60Podle nové studie by mohla nově objevená mezihvězdná kometa I2/Borisov pocházet z blízkého hvězdného systému Kruger 60. Podle simulací polských astronomů se kometa před milionem let nacházela v blízkosti této dvojhvězdy a obě měly vzájemně podobnou rychlost.

26. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

Druhý objekt z mezihvězdného prostoru oficiálně potvrzen, nově nese označení I2/BorisovMezinárodní astronomická asociace IAU v úterý oznámila, že nově objevená kometa C/2019 Q4 je skutečně objekt, který nepochází ze sluneční soustavy. Dostala tedy oficiálně označení I2/Borisov (označení I2 znamená, že jde o druhé identifikované interstelární těleso a Borisov je podle jejího objevitele). Několikadenní pozorování astronomy po celém světě totiž potvrdila hyperbolickou oběžnou dráhu komety, která naznačuje, že těleso neobíhá Slunce ale naší soustavou pouze prolétá.

Snímek první potenciální mezihvězdné komety i s jejím ocasem

14. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

Snímek první potenciální mezihvězdné komety i s jejím ocasemObservatoř Gemini na Havaji vyfotila potenciálně druhý známý mezihvězdný objekt ve sluneční soustavě. Jde o kometu C/2019 Q4 objevenou teprve 30. srpna ruským astronomem Genady Borisovem. Na novém snímku je patrný její ocas, čímž se liší od prvního známého interstelárního tělesa Oumuamua pozorovaného v roce 2017. Astronomové po celém světě se nyní snaží zpřesnit její trajektorii, aby mohli potvrdit, že nepochází ze sluneční soustavy.

12. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

Amatérský astronom možná objevil další objekt, který k nám přišel z mezihvězdného prostoruAstronomové v předloňském roce poprvé detekovali mezihvězdný objekt, který následně dostal označení Oumuamua. Nyní to vypadá, že byl nalezen další. Nově objevené těleso vykazuje chování podobné kometě a nese tedy zatím označení C/2019 Q4 (Borisov) (C jako comet a Borisov podle svého objevitele). Astronomové nyní důkladně zkoumají jeho oběžnou dráhu, aby určili, odkud přišlo a kam míří.

22. 6. 2019 (novější než zobrazený článek)

Nová evropská mise by mohla zkoumat kometu nebo doposud neobjevenou mezihvězdnou planetkuEvropská vesmírná agentura schválila koncept mise označované jako Comet Interceptor. Vesmírná sonda bude vynesena do vesmíru společně s teleskopem ARIEL a společně s ním bude také čekat v Lagrangeově bodě L2 až astronomové objeví vhodný cíl. Jakmile bude vybrán, sonda se k němu vydá a proletí kolem něj. Ve skutečnosti půjde o tři samostatné sondy, které budou cílový objekt zkoumat z různých úhlů a vytvoří 3D mapu jeho povrchu.

Teleskop Hubble vyfotil vánoční kometu 46P/Wirtanen

24. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

Teleskop Hubble vyfotil vánoční kometu 46P/WirtanenKometa 46P/Wirtanen je nejjasnější kometou pozorovatelnou v roce 2018, můžete ji pozorovat pouhým okem při jasných prosincových nocích až do začátku ledna. Na kometu se 13. prosince zaměřil také vesmírný teleskop Hubble z oběžné dráhy. Na jeho snímcích lze pozorovat obálku materiálu neboli koma, které se kolem komet objevuje, když se přiblíží Slunci.