NASA zveřejnila první plánovaná pozorování vesmírného teleskopu Jamese Webba

16. 11. 2017
James Webb (JWST) Teleskopy Astronomie Hubble

Vypuštění vesmírného teleskopu nové generace se nezadržitelně blíží, aktuální plánovaný termín startu rakety Ariane s teleskopem Jamese Webba je po nesčetných odkladech plánován na začátek roku 2019. Během prvních pěti měsíců pozorovacích operací bude podle NASA teleskop pozorovat měsíce Jupitera, hledat organické molekuly u vzdálených hvězd, zjišťovat váhu supermasivních černých děr v jádrech galaxií a pátrat po zárodcích galaxií v raném vesmíru. Data z těchto pozorování budou vědcům k dispozici v podstatě ihned po poslání na Zemi z Lagrangeova bodu L2 (systému Země-Slunce), kde bude teleskop umístěn.

James Webb

James Webb - vesmírný teleskop nové generace vyvíjený ve spolupráci vesmírných agentur Spojených států, Kanady a Evropy.

NASA vyzvala vědce po celém světě, aby přišli s návrhy prvních cílů pro pozorování novým teleskopem, který má být nástupcem legendárního Hubblova teleskopu. Komise, která vybírala výsledné kandidáty byla nadmíru potěšena faktem, že dorazivší návrhy byly velmi kvalitně zpracované. "Tyto návrhy nejen, že přispějí k zajímavému vědeckému obohacení, ale také dobře prověří schopnosti nového astronomického nástroje", řekl doktor Ken Sembach, ředitel Space Telescope Science Institute, který má na starosti operace vesmírných teleskopů Hubble i Jamese Webba.

Teleskop Jamese Webba je pojmenován po druhém řediteli NASA, který hrál významnou roli v misích Apollo. Samotný teleskop je výsledkem kooperace Americké, Evropské a Kanadské vesmírné agentury a je považován za nástupce Hubblova vesmírného teleskopu, nikoliv však za jeho náhradu, oba teleskopy totiž budou pracovat vedle sebe a vzájemně se svými schopnostmi doplňovat.

Vybraná zkoumání pro první pozorování JWST
  • Ovlivňování molekulárních oblaků mladými masivními hvězdami
  • Vývoj složení okolí hvězd při jejich vzniku s ohledem na různé formy ledu
  • Zkoumání formování galaxií od raného vesmíru po dnešek
  • Studium aktivních jader galaxií a s nimi související formace hvězd se zaměřením na galaxie zářící v infračerveném spektru
  • Studium tří relativně blízkých hvězd, návrh nových postupů pro zkoumání hvězd novým teleskopem

• Spektroskopická analýza kvazarů
  • Spektroskopická analýza vzdálených galaxií, studium vesmírné evoluce
  • Zkoumání vzniku vesmírného prachu, který je klíčem k formování nových hvězd a planet
  • Zkoumání formace hvězd v galaxiích přes gravitační čočky
  • Studium jader galaxií a poměřování mas černých děr v jejich centru
  • Zkoumání složení atmosfér exoplanet pomocí metody tranzitu před mateřskou hvězdou
  • Zkoumání planety Jupiter a jejího okolí pro demonstraci využití JWST ve sluneční soustavě
  • Pozorování exoplanet a hvězdných systémů s detekovanými exoplanetami ve vysokém rozlišení

Další zprávy z kategorie James Webb (JWST)

Vypuštění teleskopu JWST se opět odkládá, až na rok 2021

28. 06. 2018 (novější než zobrazený článek)

Vypuštění teleskopu JWST se opět odkládá, až na rok 2021Začátek mise vesmírného teleskopu Jamese Webba se opět odkládá, aktuálně se jako nejbližší možný termín jeho vypuštění jeví březen 2021. Pro tento teleskop nové generace je to další z řady posunů termínu startu, které doprovází takřka celý jeho vývoj. Poslední odložení bylo učiněno na základě lidských chyb a problémů pramenících z komplexnosti teleskopu odhalených při testování a bude stát 800 milionů dolarů.

Jedním z prvních cílů nového teleskopu Jamese Webba bude blízký hnědý trpaslík

05. 01. 2018 (novější než zobrazený článek)

Jedním z prvních cílů nového teleskopu Jamese Webba bude blízký hnědý trpaslíkV rámci času věnovanému vědcům, kteří se podíleli na vývoji nového vesmírného teleskopu Jamese Webba (JWST), budou astronomové pozorovat hnědého trpaslíka. Tyto vesmírné objekty nejsou ani hvězdou, ani planetou, v jejich nitru totiž nežhne termojaderná reakce, přesto však mají několik charakteristik hvězdných objektů. Teleskop nové generace se pomalu blíží ke svojí cestě do vesmíru, která je aktuálně plánována na začátek roku 2019 a astronomové po celém světě se připravují na pozorování, na která jsou současné teleskopy krátké.

23. 11. 2017 (novější než zobrazený článek)

Teleskop Jamese Webba dokončil kryogenické testování, prošel teplotami pod -250 °CPo téměř 100 dnech se budoucí vesmírný teleskop Jamese Webba dostává z chladící vakuové komory, kde procházel rozsáhlým testováním v extrémních podmínkách. Od července 2017 byl obří teleskop vystaven podmínkám bez vzduchu a teplotám kolem mínus 260 °C v komoře, která uměle vytváří nejchladnější místo na Zemi. Snahou je přiblížit podmínky co nejvíce tomu, co bude muset teleskop vydržet v chladném vesmíru, aby se ověřilo, že vše funguje jak má. Veškeré testy proběhly úspěšně a teleskop může pokračovat na své cestě do vesmíru. Aktuálně se očekává start na evropské raketě Ariane 5 na začátku roku 2019.

13. 11. 2017

Astronomové zkoumají složení Oortova oblaku analýzou komet, které z něj přilétajíNa palubě stratosférické observatoře SOFIA pozorovali astronomové kometu C/2012 K1, která podle dostupných údajů poprvé zamířila z Oortova oblaku do vnitřní sluneční soustavy. Složení komety má vědcům napovědět o podmínkách, které panují v této velmi vzdálené oblasti sluneční soustavy. Data získaná zmíněným pozorováním však neodpovídají tomu, co očekávali. Kometa obsahuje více uhlíku a její ocas je tvořen většími částečkami než jak tomu bylo u předchozích pozorování. Získané údaje pomáhají vědcům zpřesnit naši představu o Oortově oblaku, tato představa bude ještě jasnější po zprovoznění nového vesmírného teleskopu.

Teleskop Jamese Webba: zase o krůček blíž k vypuštění v roce 2018

15. 07. 2014

Teleskop Jamese Webba: zase o krůček blíž k vypuštění v roce 2018Přes mnohá zpoždění jede výroba nástupce Hubblova teleskopu na plné obrátky. Posledním z milníků je dokončení testování kostry teleskopu, která ponese veškerý náklad včetně soustavy 18 zrcadel (NASA ji oficiálně nazývá primary mirror backplane support structure). "Statické testování ukázalo, že kostra dokáže odolat vibracím při startu do vesmíru", řekl Lee Feinberg z Goddardova centra vesmírných letů a k němu se připojil Scott Texter, manažer projektu ze strany výrobce Northrop Grumman, který zmínil, že "jde o největší, nejkomplexnější kryogenicky stabilní struktura, kterou kdy lidé vytvořili".

09. 10. 2012

První dvě zrcadla pro teleskop Jamese Webba dorazila do NASA, kde budou smontovánaNový obří teleskop James Webb (JWST), který se stane nástupcem Hubblova vesmírného teleskopu, už má první dvě zrcadla z celkových 18. Teleskop, jehož vývoj ještě před pár měsíci málem letěl ze stolu, kvůli soustavnému zdražování a odkládání, je teď zpátky ve hře, do vesmíru by měl letět za 4 roky.

21. 09. 2011

Práce na teleskopu JWST pokračují, Northrop Grumman začíná s testováním slunečního štítuPět obrovských pláten o velikosti tenisového kurtu bude chránit přístroje vesmírného teleskopu Jamese Webba před slunečním zářením. Úkolem tohoto štítu je nedovolit zahřátí vědeckých přístrojů na palubě JWST na více než 40 °K, jinak by nemohly fungovat podle specifikací. V zařízení společnosti Northrop Grumman se připravuje testování technologie pro sluneční štít budoucího teleskopu.