U blízké hvězdy Ross 128 byla objevena nová exoplaneta s vhodnými podmínkami pro život

18. 11. 2017
Exoplanety Hvězdy

Nově objevená planeta se jmenuje Ross 128b a je vzdálená pouhých 11 světelných let od sluneční soustavy. Nejedná se sice o nejbližší exoplanetu (tou je Proxima Centauri b vzdálená 4,2 světelného roku), přesto se jedná o velmi zajímavý objev. Podle vědců je totiž hvězda Ross 128 klidnější než Proxima Centauri a tedy i přívětivější k potenciálnímu životu na plentách, které by ji obíhaly. Planeta Ross 128b byla objevena pomocí teleskopu HARPS (High Accuracy Radial velocity Planet Searcher) v Chile.

Hvězda Ross 128 je červený trpaslík, stejně jako Proxima Centauri. Na rozdíl od nám nejbližší hvězdy je ale o několik miliard let starší a také nevyzařuje tolik nebezpečné radiace. To by mohlo vytvářet příznivější podmínky pro život na jejích planetách.

Nově objevená exoplaneta je 1,35x větší než Země a obíhá asi 20x blíže svojí hvězdě (která však nezáří tolik jako Slunce, přijímá tak jen o něco málo více energie než Země).

Druhá nejbližší exoplaneta Ross 128b má zřejmě větší jádro než Země

12. 07. 2018 (novější než zobrazený článek)

Druhá nejbližší exoplaneta Ross 128b má zřejmě větší jádro než ZeměLoni v listopadu byla objevena nová planeta u hvězdy Ross 128 ve vzdálenosti pouhých 11 světelných let a podle prvních poznatků mělo jít o skalnatou planetu podobnou Zemi. Vědci nyní využili spektroskopického instrumentu APOGEE, který analyzuje blízké infračervené spektrum světla pro rozpoznání chemického složení mateřské hvězdy. Z nových poznatků usuzují, že druhá nejbližší známá exoplaneta má větší jádro než Země a mírné klima na povrchu.

08. 07. 2018 (novější než zobrazený článek)

Astronomové zachytili formaci planety v protoplanetárním disku kolem vzdálené hvězdyInstrument SPHERE instalovaný na teleskopu VLT vyfotil vzdálenou exoplanetu ve stádiu jejího formování v disku plynů a prachu, který obklopuje mlhavou hvězdu PDS 70. Jde o první potvrzený planetární objekt zachycený při svém zrodu v protoplanetárním disku obklopujícím mladou hvězdu. Doposud teleskopy pozorovaly pouze mezery v protoplanetárních discích, nebo už hotové planety.

Nový algoritmus urychlí vyhledávání exoplanet v datech z teleskopu TESS

30. 06. 2018 (novější než zobrazený článek)

Nový algoritmus urychlí vyhledávání exoplanet v datech z teleskopu TESSAstronomové z MIT se připravují na procesování data posbíraných vesmírným teleskopem TESS, který má za úkol hledat nové exoplanety. Nový algoritmus jim umožní rychlejší identifikaci potenciálních exoplanet a následná pozorování z observatoří na Zemi. Zatím trénují na datech z teleskopu Kepler, který používá stejnou metodu pro detekci nově objevených exoplanet. Nový způsob zpracování posbíraných dat zkrátil potřebný čas z měsíců na pouhé týdny.

23. 06. 2018 (novější než zobrazený článek)

Teleskopy budoucí generace: HabEx, přímé pozorování exoplanet ve vysokém rozlišeníHabitable Exoplanet Imaging Mission (HabEx) je koncept teleskopu, který by mohl letět do vesmíru ve třicátých letech. Úkolem teleskopu HabEx by bylo hledání obyvatelných planet u vzdálených hvězd za použití analýzy infračerveného, optického i ultrafialového spektra. Na rozdíl od dosavadních přístupů by teleskop hledal planety přímo, nikoli pouze ty, které blokují světlo svých mateřských hvězd. NASA posuzuje HabEx společně s dalšími třemi koncepty v rámci programu 2020 Decadal Survey for Astrophysics.

U nejbližší hvězdy by mohla být dostatečně nízká radiace pro existenci života

17. 06. 2018 (novější než zobrazený článek)

U nejbližší hvězdy by mohla být dostatečně nízká radiace pro existenci životaPři hledání potenciálně obyvatelných planet mimo sluneční soustavu se astronomové často dívají směrem k nejbližší hvězdě - Alfa Centauri. Jde ve skutečnosti o tři hvězdy vázané k sobě gravitační silou a každá je tak trochu jiná. U dvou z nich však panují podmínky, které by mohly existenci života umožňovat. Vyplývá to z pozorování rentgenového teleskopu Chandra, který zkoumal intenzitu radiace vycházející z těchto hvězd.

Tři nově vzniklé planety byly objeveny u čerstvě zrozené hvězdy

14. 06. 2018 (novější než zobrazený článek)

Tři nově vzniklé planety byly objeveny u čerstvě zrozené hvězdyDva nezávislé týmy astronomů našly evidenci, která by mohla napovídat o existenci tří mladých planet na oběžné dráze mladé hvězdy HD 163296. Za pomoci nového postupu identifikovali jasné anomálie v akrečním disku kolem hvězdy. Výzkum byl proveden prostřednictvím observatoře ALMA v Čile a jeho výsledky byly publikovány v magazínu Astrophysical Journal Letters. Hvězda HD 163296 se nachází ve vzdálenosti asi 30 světelných let od Země a je stará asi 4 miliony let (Slunce má stáří kolem 4,5 miliard let).

Astronomové našli 121 velkých exoplanet, které by mohly mít obyvatelné měsíce

01. 06. 2018 (novější než zobrazený článek)

Astronomové našli 121 velkých exoplanet, které by mohly mít obyvatelné měsíceKromě hledání života na planetách, které obíhají vzdálené hvězdy, se vědci soustředí také na měsíce, které obíhají planety, které obíhají vzdálené hvězdy. Vědcům z University of California, Riverside a University of Southern Queensland se podařilo identifikovat 121 velkých plynných obrů, které své hvězdy obíhají v obyvatelné zóně. Právě u takových planet je vysoká pravděpodobnost, že jejich potenciální měsíce by mohly být obyvatelné, tedy že by se na jejich povrchu mohla udržet voda v kapalném stavu.