Mezihvězdná planetka Oumuamua je velmi dlouhá, tmavě červená a cestovala k nám zřejmě miliony let

21. 11. 2017
Sluneční soustava Planetky (asteroidy) Oumuamua

Na konci října astronomové poprvé pozorovali objekt od jiné hvězdy, který se přiblížil ke Slunci, dostal jméno Oumuamua. Když zjistili, že jde o mezihvězdného cestovatele, obrátila se k němu zrcadla těch nejvýkonnějších teleskopů na Zemi i ve vesmíru, aby o něm zjistili co nejvíce informací, než zase opustí sluneční soustavu a zamíří do mezihvězdného prostoru. Výsledky těchto pozorování ukazují, že jde o velmi protáhlý objekt s tmavě červenou barvou, bez přítomnosti jakéhokoliv prachu na povrchu. Nové informace o Oumuamua byly publikovány 20. listopadu v magazínu Nature.

Oumuamua

Oumuamua - Ilustrace mezihvězdné planetky Oumuamua

Z měření vyplývalo, že planetka výrazně mění svou zářivost jak rotuje kolem svojí osy jednou za 7 hodin a 20 minut. Z toho astronomové vyvozují, že jde o velmi protáhlý objekt, jehož nejdelší osa je až 10x delší než ta nejkratší. Jeho povrch má tmavě červenou barvu, podobně jako mnoho objektů ve sluneční soustavě. Měření navíc ukazují, že na jeho povrchu se nevyskytuje žádný prach, je zcela holý a složený pravděpodobně z tvrdé skály nebo kovů. Astronomové na Oumuamua nečekají ani led, ani jiné volatilní sloučeniny.

Analýzou oběžné dráhy astronomové vypočítali, že k Oumuamua dorazil přibližně ze směru od hvězdy Vega rychlostí 95 000 km/h. Při této rychlosti, však musel objekt cestovat tak dlouho, že se Vega nacházela zcela jinde, na to, aby pocházel od ní. Podle vědců mohl Oumuamua cestovat mezihvězdným prostorem stovky milionů let než narazil na sluneční soustavu.

Dnes míří Oumuamua zase ven ze sluneční soustavy, už se nikdy nevrátí, přesto astronomové nadále pozorují tento malý, protáhlý objekt a pokoušejí se o něm zjistit co nejvíce informací. Podle odhadů navštíví sluneční soustavu každý rok nejméně jedna taková planetka, doposud však nebyla žádná zachycena a analyzována.

Další zprávy z kategorie Oumuamua

19. 11. 2018 (novější než zobrazený článek)

Pozorování teleskopem Spitzer nastavilo limity na maximální velikost mezihvězdné planetky OumuamuaJedním z teleskopů, které pozorovaly mezihvězdný objekt Oumuamua při průletu sluneční soustavou, byl také vesmírný infračervený teleskop Spitzer. Alespoň se o to pokoušel, pozorování totiž nepřineslo žádné výsledky. I to však může vědcům posloužit jako cenná data, protože Spitzer dokáže detekovat objekty od určité velikosti, které planetka Oumuamua zřejmě nedosáhla. Vědci tak mají další střípek do skládačky, která odhaluje tajemství objektu, který loni přiletěl do sluneční soustavy od jiné hvězdy.

22. 5. 2018 (novější než zobrazený článek)

První známá planetka, která přiletěla od jiné hvězdy a stala se součástí sluneční soustavyPodle vědců z brazilské Universidade Estadual Paulista má planetka 2015 BZ509 původ mimo sluneční soustavu. Planetka 2015 BZ509 byla objevena v roce 2015 a jde o první příklad planetky s retrográdní oběžnou dráhou, která zároveň obíhá v rezonanci s planetou. Pokud se objev brazilských astronomů potvrdí, mohla by tak mít další prvenství, a to první planetka s extrasolárním původem. Na rozdíl, od mezihvězdné planetky Oumuamua, která v loňském roce navštívila sluneční soustavu a poté ji opět opustila, však 2015 BZ509 zůstala a je s námi už miliardy let.

20. 3. 2018 (novější než zobrazený článek)

Mezihvězdná planetka Oumuamua pravděpodobně pochází z binárního hvězdného systémuPrvní detekce tělesa, které koncem loňského roku přiletělo do sluneční soustavy z jiného hvězdného systému, rozvířila fantazii astronomů po celém světě. Průlet pozorovaly desítky teleskopů a sbíraly maximum informací o planetce pojmenované Oumuamua. Existují desítky, ne-li stovky, studií zkoumající její složení, kam míří a odkud pochází. Jedna z posledních studií ukazuje, že pravděpodobnost, že Oumuamua pochází z binárního hvězdného systému, je víc než vysoká.

14. 2. 2018 (novější než zobrazený článek)

Planetka Oumuamua rotuje chaoticky už miliardy let následkem srážky s jiným tělesemSrážka s jiným tělesem zapříčinila chaotickou rotaci mezihvězdné planetky Oumuamua, která loni navštívila sluneční soustavu a stala se první detekovanou planetkou svého druhu. Od října 2017, kdy byla planetka objevena, analyzoval mezinárodní tým astronomů zářivost objektu a jeho pohyb. Součástí tohoto týmu byl i Dr. Petr Pravec z Akademie věd České republiky. Výsledkem analýzy je, že planetka nerotuje nijak pravidelně, ale velmi chaoticky, a to zřejmě po miliardy let.

Mezihvězdná planetka Oumuamua by mohla pocházet z hvězdokupy Plejády

7. 1. 2018 (novější než zobrazený článek)

Mezihvězdná planetka Oumuamua by mohla pocházet z hvězdokupy PlejádyV loňském roce proletěla sluneční soustavou planetka Oumuamua, která má původ mimo sluneční soustavu, šlo o první takový objekt detekovaný lidmi. Během průletu byla Oumuamua pozorována mnoha teleskopy na Zemi i ve vesmíru a astronomům se podařilo zjistit o ní, co jen šlo. Nová studie Fabo Fenga z University of Hertfordshire teď přichází s teorií o původu této planetky. Trajektorie planetky ji k nám mohla přivést z hvězdokupy Plejády, vzdálené asi 400 světelných let.

Z planetky Oumuamua nevycházejí žádné signály, o vesmírnou loď se vážně nejedná

16. 12. 2017 (novější než zobrazený článek)

Z planetky Oumuamua nevycházejí žádné signály, o vesmírnou loď se vážně nejednáBreaktrhough Listen je projekt v rámci programu Breakthrough Iniciatives, který hledá známky mimozemské civilizace ve vesmíru. Své teleskopy zaměřil i na planetku Oumuamua, která přiletěla do sluneční soustavy z mezihvězdného prostoru. Cílem bylo zjistit, zda z planetky nevycházejí uměle vytvořené signály, které by naznačovaly, že její podlouhlý tvar není pouhou náhodou, ale výsledkem práce mimozemské civilizace. Žádné signály však nebyly nalezeny.

Objekt, který navštívil sluneční soustavu z mezihvězdného prostoru, má nové označení i jméno

17. 11. 2017

V říjnu astronomové poprvé pozorovali objekt, jehož dráha prozrazuje, že k nám přišel zvenčí, že nepochází ze sluneční soustavy. Nejprve si mysleli, že jde o kometu a pojmenovali ho C/2017 U1 (C jako comet), když ale nevyznačoval žádné ze znaků komet, přehodnotili jej jako planetku a označování se změnilo na A/2017 U1 (A jako asteroid). Nakonec však má označení 1I/2017 U1 (I jako interstellar, mezihvězdný) a dostal také jméno - ´Oumuamua, slovo pochází z havajštiny a znamená něco jako průzkumník, první svého druhu.