Nově pozorovaná planetární dvojčata vnáší nové světlo do teorie o nafukování horkých jupiterů

01. 12. 2017
Exoplanety Hvězdy

Mezi objevenými exoplanetami se často vyskytuje jedna třída planet: jde o plynné obry, které na rozdíl od situace ve sluneční soustavě obíhají velmi blízko svým mateřským hvězdám. Pozorování teleskopy však ukazují, že na rozdíl od Jupiteru nebo Saturnu jsou tyto planety výrazně větší i když mají podobnou nebo menší hmotnost. Nová studie přichází s vysvětlením na základě pozorování podobných planet u různých hvězd.

Exoplaneta

Exoplaneta - Ilustrace planety obíhající vzdálenou hvězdu. Na snímku je zobrazen tzv. horký jupiter, plynný obr podobný planetě Jupiter v naší sluneční soustavě. Na rozdíl od Jupiteru ale obíhá velmi blízko své mateřské hvězdě.

Horké jupitery obíhají své hvězdy často během jednotek dní, jsou jim tedy velmi blízko, jde o zlomek vzdálenosti planety Merkur od Slunce. Jejich hmotnost se často pohybuje v podobných mezích jako u planet Jupiter a Saturn v naší sluneční soustavě, jejich rozměry jsou však nepoměrně větší. Vědci se tento fenomén pokouší vysvětlovat různými teoriemi, jedna z nich připisuje původ nafukování těchto planet výměně tepelné energie mezi mateřskou hvězdou a planetou.

Aby tuto teorii prokázali, podívali se astronomové havajským teleskopem W. M. Keck na dvě podobné exoplanety, které našli v datech z vesmírného teleskopu Kepler. Hledali však pouze takové exoplanety, které obíhají specifický druh hvězdy - červeného obra. Jde o hvězdy ve finální fázi hvězdného života, kdy dochází k nafukování horní vrstvy její atmosféry, jejíž materiál se tak dostává dál od jádra. V takovéto situaci by měl horký jupiter v její blízkosti přijímat ještě více tepla a nafouknout se tedy ještě víc.

Nová pozorování podle všeho potvrzují zmíněnou teorii: obě planety mají poloviční hmotnost planety Jupiter a obě mají rozměry o 30 % větší než Jupiter, což by odpovídalo nafouknuté planetě. Vzhledem k velmi podobným podmínkám oběhu a velmi podobným charakteristikám planet se zdá, že by zde mohla existovat souvislost.

Je však těžké dělat závěry z pozorování pouhých dvou hvězd a exoplanet. Podle vědců jsou ale pozorování v souladu s předpokládanou teorií o nafukování planet způsobeném výměnou tepla mezi hvězdou a planetou. Hledání dalších podobných planet u červených obrů tak pokračuje a astronomové sbírají další informace b které by jejich teorii potvrdily.

Začíná konstrukce evropského teleskopu Plato, který bude hledat exoplanety

14. 10. 2018 (novější než zobrazený článek)

Konstrukci teleskopu Plato bude mít na starosti německá společnost OHB System AG společně s Thales Alenia Space a RUAG Space Switzerland. Oznámila to Evropská vesmírná agentura ESA, která misi evropským společnostem zadala. Vesmírný teleskop Plato (PLAnetary Transits and Oscillations of stars) bude mít za úkol hledat blízké exoplanety, které by mohly mít vhodné podmínky pro život. Sekundárním cílem mise bude studovat hvězdy a jejich vnitřní strukturu.

08. 10. 2018 (novější než zobrazený článek)

Měsíc velký jako planeta Neptun obíhá kolem planety vzdálené několik tisíc světelných letPozorování vesmírného teleskopu Hubble potvrdila, že kolem exoplanety vzdálené 8 000 světelných let by mohl obíhat obří měsíc. Jde o první detekci tělesa na oběžné deště exoplanety, tzv. exoměsíce v historii. Měsíc obíhá kolem planety Kepler 1625b a je obrovský - jeho velikost je srovnatelná s planetou Neptun. Výsledky výzkumu Davida Kippinga a Alexe Teacheye byly publikovány v magazínu Nature.

Vesmírný teleskop TESS objevil svou první exoplanetu, nachází se velmi blízko

21. 09. 2018 (novější než zobrazený článek)

Vesmírný teleskop TESS objevil svou první exoplanetu, nachází se velmi blízkoVesmírný teleskop TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) vyletěl do vesmíru letos v dubnu, začal s vědeckými pozorováními 25. července a 7. srpna pořídil svou první fotografii. Nyní se podle vědců zpracovávajících data z tohoto teleskopu podařilo objevit první exoplanetu u blízké hvězdy Pi Mensae, u které byla už v roce 2001 nalezena jedna velmi masivní planeta. Nově objevená planeta je více než 2x větší než Země a obíhá velmi blízko svojí hvězdě, zřejmě je skalnatá, ale obyvatelná nejspíš nebude.

Objevili vědci Vulkán? V okolí hvězdy 40 Eridani A se nachází exoplaneta

19. 09. 2018 (novější než zobrazený článek)

Ve Star Treku se planeta Vulkán, domov jednoho z hlavních hrdinů Spocka, nachází u hvězdy 40 Eridani A, která je od Slunce vzdálená pouhých 16 světelných let. U této hvězdy se nyní astronomům podařilo objevit exoplanetu dvakrát větší než Země. Hvězda je viditelná pouhým okem v souhvězdí Eridanu na jižní polokouli. Planeta byla objevena pomocí Dharma Planet Survey, programem, který si dává za úkol hledat relativně malé, skalnaté planety u blízkých hvězd.

Astronomové našli pouze 10 tisíc let starou hvězdu s protoplanetárním diskem

06. 09. 2018 (novější než zobrazený článek)

Astronomové našli pouze 10 tisíc let starou hvězdu s protoplanetárním diskemMezinárodní tým astronomů vedený Chin-Fei Leem objevil malý relativně disk zformovaný kolem velmi mladé protohvězdy HH 211. Ke svému objevu použili submilimetrovou radiovou observatoř ALMA v Čile složenou z více než šedesátky radioteleskopů. Jde o doposud nejmladší hvězdu, kolem které lze pozorovat disk plynů a prachu, ze kterého by postupně měly vzniknout nové planety. Objev vědcům pomůže v určení doby, kdy se kolem hvězd začínají rodit planety.

Mladá exoplaneta byla zvážena s pomocí více než 15 let starých dat z mise Hipparcos

27. 08. 2018 (novější než zobrazený článek)

V systému hvězdy Beta Pictoris byla v roce 2008 objevena nová exoplaneta Beta Pictoris b, jde o plynného obra, který obíhá kolem mladé hvězdy Beta Pictoris, která se nachází ve vzdálenosti asi 63 světelných let. Vědecký tým vedený astronomy Ignasem Snellenem a Anthony Brownem nyní zvážil tuto planetu za pomoci dat z probíhající mise Gaia a vysloužilé mise Hipparcos z 90. let. Planeta i hvězda, kolem které obíhá, mají podle odhadů pouhých 20 milionů let (Slunce má 4,5 miliardy let), mohou nám tak poodhalit, jak se podobné planety formují.

Nejteplejší známá exoplaneta má v atmosféře atomy železa a titanu

16. 08. 2018 (novější než zobrazený článek)

Nejteplejší známá exoplaneta má v atmosféře atomy železa a titanuExoplaneta KELT-9b se nachází asi 620 světelných let daleko v souhvězdí Labutě, byla objevena loni a má povrch s nejvyšší známou teplotou, který je dokonce teplejší než některé hvězdy. V nové studii vědci zjistili, že v atmosféře této planety se nachází volné atomy železa a titanu - prvky, které jsou za nižších teplot na ostatních planetách vázány v molekulách a jinde zatím samostatně detekovány nebyly.