Nově pozorovaná planetární dvojčata vnáší nové světlo do teorie o nafukování horkých jupiterů

01. 12. 2017
Exoplanety Hvězdy

Mezi objevenými exoplanetami se často vyskytuje jedna třída planet: jde o plynné obry, které na rozdíl od situace ve sluneční soustavě obíhají velmi blízko svým mateřským hvězdám. Pozorování teleskopy však ukazují, že na rozdíl od Jupiteru nebo Saturnu jsou tyto planety výrazně větší i když mají podobnou nebo menší hmotnost. Nová studie přichází s vysvětlením na základě pozorování podobných planet u různých hvězd.

Exoplaneta

Exoplaneta - Ilustrace planety obíhající vzdálenou hvězdu. Na snímku je zobrazen tzv. horký jupiter, plynný obr podobný planetě Jupiter v naší sluneční soustavě. Na rozdíl od Jupiteru ale obíhá velmi blízko své mateřské hvězdě.

Horké jupitery obíhají své hvězdy často během jednotek dní, jsou jim tedy velmi blízko, jde o zlomek vzdálenosti planety Merkur od Slunce. Jejich hmotnost se často pohybuje v podobných mezích jako u planet Jupiter a Saturn v naší sluneční soustavě, jejich rozměry jsou však nepoměrně větší. Vědci se tento fenomén pokouší vysvětlovat různými teoriemi, jedna z nich připisuje původ nafukování těchto planet výměně tepelné energie mezi mateřskou hvězdou a planetou.

Aby tuto teorii prokázali, podívali se astronomové havajským teleskopem W. M. Keck na dvě podobné exoplanety, které našli v datech z vesmírného teleskopu Kepler. Hledali však pouze takové exoplanety, které obíhají specifický druh hvězdy - červeného obra. Jde o hvězdy ve finální fázi hvězdného života, kdy dochází k nafukování horní vrstvy její atmosféry, jejíž materiál se tak dostává dál od jádra. V takovéto situaci by měl horký jupiter v její blízkosti přijímat ještě více tepla a nafouknout se tedy ještě víc.

Nová pozorování podle všeho potvrzují zmíněnou teorii: obě planety mají poloviční hmotnost planety Jupiter a obě mají rozměry o 30 % větší než Jupiter, což by odpovídalo nafouknuté planetě. Vzhledem k velmi podobným podmínkám oběhu a velmi podobným charakteristikám planet se zdá, že by zde mohla existovat souvislost.

Je však těžké dělat závěry z pozorování pouhých dvou hvězd a exoplanet. Podle vědců jsou ale pozorování v souladu s předpokládanou teorií o nafukování planet způsobeném výměnou tepla mezi hvězdou a planetou. Hledání dalších podobných planet u červených obrů tak pokračuje a astronomové sbírají další informace b které by jejich teorii potvrdily.
Autor článku: redakce

Nový instrument ESPRESSO byl zahájil operace, bude hledat malé exoplanety

08. 12. 2017 (novější než zobrazený článek)

Nový instrument ESPRESSO byl zahájil operace, bude hledat malé exoplanetyZcela nový instrument zahájil operace na teleskopu VLT organizace ESO v Čile. Nese označení ESPRESSO (Echelle SPectrograph for Rocky Exoplanet and Stable Spectroscopic Observations) a je instalován na výkonném teleskopu VLT (Very Large Telescope). VLT je tvořen čtveřicí teleskopů, které dohromady simulují teleskop s velikostí zrcadla 16 metrů. Úkolem nového instrumentu je hledání exoplanet, je dostatečně citlivý, aby dokázal najít i malé skalnaté planety.

06. 12. 2017 (novější než zobrazený článek)

Exoplaneta K2-18b by se mohla podobat Zemi a má také alespoň jednoho horkého sourozenceExoplaneta K2-18b by mohla být podle vědců skalnatá s atmosférou a více než dvakrát větší než Země, navíc se nachází v obyvatelné zóně své mateřské hvězdy, což by umožňovalo existenci kapalné vody na jejím povrchu. Zjistili to zkoumáním jejího vlivu na mateřskou hvězdu K2-18 pomocí instrumentu HARPS na teleskopu La Silla v Čile, který hledá exoplanety. Při zkoumání narazili také na druhou exoplanetu u stejné hvězdy, ta je jí však příliš blízko a je tak na povrchu příliš horká.

Exoplaneta 55 Cancri e má zřejmě atmosféru podobnou Zemi, jen s mnohem vyššími teplotami

20. 11. 2017

Exoplaneta 55 Cancri e (označovaná také 55 Cnc e nebo Janssen) byla objevena už v roce 2014 u hvězdy vzdálené 40 světelných let. Vzhledem k její blízkosti bylo už provedeno mnoho studií, které se snaží planetu 9x masivnější než Země (ale jen dvakrát větší) charakterizovat. Po úvahách o přítomnosti diamantů na této planetě pozdější studie poukazovaly spíše na lávu na jejím povrchu. Nová studie navíc předpokládá atmosféru podobnou té na Zemi, i když s mnohem vyššími teplotami.

U blízké hvězdy Ross 128 byla objevena nová exoplaneta s vhodnými podmínkami pro život

18. 11. 2017

Nově objevená planeta se jmenuje Ross 128b a je vzdálená pouhých 11 světelných let od sluneční soustavy. Nejedná se sice o nejbližší exoplanetu (tou je Proxima Centauri B vzdálená 4,2 světelného roku), přesto se jedná o velmi zajímavý objev. Podle vědců je totiž hvězda Ross 128 klidnější než Proxima Centauri a tedy i přívětivější k potenciálnímu životu na plentách, které ji obíhají. Planeta byla objevena pomocí teleskopu HARPS (High Accuracy Radial velocity Planet Searcher) v Chile.

Kolem nejbližší hvězdy Proxima Centauri je pravděpodobně pás asteroidů, možná hned tři

05. 11. 2017

Pozorování nejbližšího hvězdného systému radioteleskopem ALMA odhalila existenci prstence kolem tamní hvězdy. Pás prachu, kamení a ledu se nachází ve vzdálenosti 1-4 AU od Proxima Centauri a mohl by připomínat pás asteroidů za oběžnou drahou planety Mars. Kromě toho leží v blízkosti této hvězdy teprve loni objevená exoplaneta Proxima B, a vše tak napovídá tomu, že struktura 4 světelné roky vzdáleného systému je komplexnější než bylo doposud známo.

04. 11. 2017

V datech z teleskopu Kepler se ukrývalo na dvě stovky nových kandidátů na exoplanetyVesmírný teleskop Kepler zkoumal od roku 2009 po čtyři roky velmi malou oblast hvězdné oblohy. Zaměřoval se na konkrétní hvězdy v souhvězdí Labutě a zaznamenával jejich sebemenší pohasnutí, které by mohlo indikovat, že před hvězdou prošla planeta, která zastínila část jejího světla. S daty, která byla touto metodou nasbírána, mohou vědci po celém světě volně nakládat a jeden z týmů přišel v říjnu se dvěma stovkami nových planetárních kandidátů, které dříve nebyly rozpoznány.

01. 11. 2017

Nově objevená obří planeta u drobné hvězdy je tak velká, že odporuje současným teoriímVelké hvězdy umožňují formaci velkých planet a u malých hvězd zase jednoduše vznikají menší planety. Nově objevená exoplaneta je ale tak velká v porovnání k velikosti hvězdy, kterou obíhá, že její formaci nelze podle současných teorií vysvětlit. Jedná se o planetu NGTS-1b, je větší než Jupiter a obíhá velmi blízko své hvězdě NGTS-1, která má asi poloviční velikost jako naše Slunce. Informace o tomto objevu přináší článek v magazínu Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.