V blízkosti supermasivní černé díry v centru Mléčné dráhy byly objeveny nečekaně mladé protohvězdy

30. 11. 2017
Sagittarius A* Černé díry ALMA Hvězdy

Přesto, že je okolí naší domácí supermasivní černé díry Sagittarius A* bičované gravitačními vlivy a radiací z tohoto extrémně masivního objektu, astronomům se podařilo objevit zde nově vznikající hvězdy. V okruhu tří světelných let od středu Mléčné dráhy se podle dat z observatoře ALMA nachází hned 11 protohvězd, což vede vědce k přehodnocení aktuálních teorií o tom, kde nové hvězdy mohou vznikat. Výsledky byly publikovány ve vědeckém magazínu Astrophysical Journal Letters.

Protohvězdy v jádru Mléčné dráhy

Protohvězdy v jádru Mléčné dráhy - Jedna z protohvězd detekovaných observatoří ALMA v jádru Mléčné dráhy.

Protohvězdy jsou objekty, ve kterých dochází k zahušťování plynů a drobných částic pomocí gravitace, nedošlo však u nich zatím k zažehnutí termojaderné fúze. Nejedná se tak vlastně ještě o hvězdy, ale o stádium, které jim přímo předchází. Vědci doposud uvažovali, že podmínky v blízkosti supermasivních černých děr, které se nacházejí v jádrech galaxií, neumožňují vznik nových hvězd, protože silné gravitační vlivy by formování takových objektů narušovaly.

Podle Yusefa-Zadeha, který byl vedoucím týmu, který studii publikoval, jsou nově objevené protohvězdy staré asi 6 000 let, tedy velmi mladé ve vesmírném měřítku. Usuzují tak podle detekovaných proudů materiálu, který vychází z pólů těchto objektů. Tyto proudy se vyskytují u protohvězd běžně a jsou tvořeny například molekulami oxidu uhelnatého, který silně září právě v té části spektra, kterou dokáže observatoř ALMA dobře zachytit.

Supermasivní černá díra v jádru Mléčné dráhy je označovaná jako Sagittarius A* a má hmotnost čtyř milionů Sluncí. Nachází se asi 26 000 světelných let daleko v souhvězdí střelce, které je pozorovatelné z jižní polokoule. Tato oblast je však zakryta rozsáhlými oblastmi prachu a plynů a pro optické teleskopy je tak skryta. Radioteleskopy a observatoře pracující v milimetrových a menších vlnových délkách (jako je právě ALMA) však mohou tímto materiálem proniknout a odkrýt dění ve středu naší galaxie.
Autor článku: redakce

Další zprávy z kategorie Sagittarius A*

04. 11. 2014

Objekt obíhající supermasivní černou díru ve středu naší galaxie by mohla být bývalá dvojhvězdaAstronomové v posledních letech bedlivě sledují střed Mléčné dráhy, nachází se tam totiž supermasivní černá díra Sagittaruis A*. Kolem ní rotují další masivní objekty a vědci se chtějí jejich pozorováním dozvědět více o černé díře, která je svou gravitací ovlivňuje. Jedním z takových objektů je G2, o němž si astronomové původně mysleli, že jde o masivní vodíkový oblak, jeho chování při přiblížení ke středu galaxie letos v létě však napovídá něčemu zcela jinému.

26. 01. 2014

Podle nové Hawkingovy studie černé díry neexistují, alespoň ne tak, jak je známeBritský teoretický fyzik Stephen Hawking znovu rozvířil vlny světa černých děr se svou novou studií, kterou publikoval ve středu 22. ledna. Hawking věnoval podstatnou část svého života studiu objektů s tak velkou gravitací, že jim neunikne ani světlo. Jeho poslední práce ale jejich existenci de facto popírá. Jak tomu tedy ve skutečnosti je? A co vlastně dřímá v centru naší galaxie, kde, jak astronomové tvrdí, leží obří nepředstavitelné monstrum, kterému říkají supermasivní černá díra?

Supermasivní černá díra ve středu naší galaxie byla přistižena při erupci

26. 10. 2012

Supermasivní černá díra ve středu naší galaxie byla přistižena při erupci Rentgenový teleskop NuSTAR zachytil silnou erupci u černé díry Sagittaruis A* v centru Mléčné dráhy. Relativně klidná černá díra ve srovnání s některými jinými aktivními galaktickými jádry, tak ukazuje, že i v jejím okolí se dějí zajímavé věci.

01. 10. 2012

Astronomové se poprvé zaměřili na poloměr černé díry, pomocí unikátního teleskopu EHTEvent Horizon Telescope (EHT, Teleskop pro pozorování horizontu události) je dlouhodobý astronomický projekt, jehož cílem je prostřednictvím propojení teleskopů po celém světě pozorovat detailně černé díry a jejich okolí. Aby si tuto techniku vyzkoušeli se zatím třemi teleskopy na Havaji, v Kalifornii a Arizoně, zamířili astronomové tato tři zařízení ke galaxii M87, v jejímž centru dřímá supermasivní černá díra o hmotnosti šesti miliard Sluncí.

12. 02. 2012

Černá díra v centru Mléčné dráhy konzumuje planetky a vydává záblesky rentgenového zářeníNová studie mezinárodního týmu vědců se pokouší vysvětlit, co stojí za tajemnými záblesky radiace, které vychází z černé díry Sagittarius A*, která se nachází ve středu naší galaxie. Podle studie obklopuje střed Mléčné dráhy oblak planetek, komet a planet, které byly gravitací odtrženy od svých mateřských hvězd. Při jejich pádu do černé díry dochází ke vzniku záblesku podobně jako u meteoru při průletu zemskou atmosférou, a právě tento záblesk pozorují astronomové vesmírným teleskopem Chandra.

19. 01. 2012

S unikátním teleskopem Event Horizon chtějí astronomové poprvé přímo pozorovat černou díruV oboru astronomie se schyluje k převratné události, radioteleskopy po celém světě se připravují zaměřit svá zrcadla ke středu Mléčné dráhy a poprvé v historii důkladně prozkoumat supermasivní černou díru v centru naší domovské galaxie. Projekt se nazývá Event Horizon Telescope a bude se jej účastnit 50 teleskopů, které spojí své síly a vytvoří obří superteleskop se zrcadlem velkým jako celá naše planeta. Fyzikové i astronomové z celého světa se dnes sjeli do Tusconu (USA), kde budou ladit konkrétní detaily programu.

05. 01. 2012

Mohou v galaktickém centru Mléčné dráhy vznikat exoplanety? Podle astronomů ano, mají i důkazMezinárodní tým astronomů vedený Stefanem Gillessenem z Max Planck Institute for Extraterrestrial Physics v Garchingu v Německu v prosinci oznámil, že našel oblak plynů a prachu, který míří ke středu naší galaxie, kde na něj už čeká supermasivní černá díra. V následné analýze pak přišli Ruth Murray-Clay a Abraham Loeb z Harvard–Smithsonian Center for Astrophysics se závěrem, že tento oblak o mase tří Zeměkoulí by ve skutečnosti mohly být zbytky protoplanetárního systému, jehož rovnováha byla černou dírou rozrušena. Znamenalo by to, že planety mohou vznikat i ve středu Mléčné dráhy, v oblasti kde jsou vystavovány silné radiaci z centrální černé díry.