V blízkosti supermasivní černé díry v centru Mléčné dráhy byly objeveny nečekaně mladé protohvězdy

30. 11. 2017
Sagittarius A* Černé díry ALMA Hvězdy

Přesto, že je okolí naší domácí supermasivní černé díry Sagittarius A* bičované gravitačními vlivy a radiací z tohoto extrémně masivního objektu, astronomům se podařilo objevit zde nově vznikající hvězdy. V okruhu tří světelných let od středu Mléčné dráhy se podle dat z observatoře ALMA nachází hned 11 protohvězd, což vede vědce k přehodnocení aktuálních teorií o tom, kde nové hvězdy mohou vznikat. Výsledky byly publikovány ve vědeckém magazínu Astrophysical Journal Letters.

Protohvězdy v jádru Mléčné dráhy

Protohvězdy v jádru Mléčné dráhy - Jedna z protohvězd detekovaných observatoří ALMA v jádru Mléčné dráhy.

Protohvězdy jsou objekty, ve kterých dochází k zahušťování plynů a drobných částic pomocí gravitace, nedošlo však u nich zatím k zažehnutí termojaderné fúze. Nejedná se tak vlastně ještě o hvězdy, ale o stádium, které jim přímo předchází. Vědci doposud uvažovali, že podmínky v blízkosti supermasivních černých děr, které se nacházejí v jádrech galaxií, neumožňují vznik nových hvězd, protože silné gravitační vlivy by formování takových objektů narušovaly.

Podle Yusefa-Zadeha, který byl vedoucím týmu, který studii publikoval, jsou nově objevené protohvězdy staré asi 6 000 let, tedy velmi mladé ve vesmírném měřítku. Usuzují tak podle detekovaných proudů materiálu, který vychází z pólů těchto objektů. Tyto proudy se vyskytují u protohvězd běžně a jsou tvořeny například molekulami oxidu uhelnatého, který silně září právě v té části spektra, kterou dokáže observatoř ALMA dobře zachytit.

Supermasivní černá díra v jádru Mléčné dráhy je označovaná jako Sagittarius A* a má hmotnost čtyř milionů Sluncí. Nachází se asi 26 000 světelných let daleko v souhvězdí střelce, které je pozorovatelné z jižní polokoule. Tato oblast je však zakryta rozsáhlými oblastmi prachu a plynů a pro optické teleskopy je tak skryta. Radioteleskopy a observatoře pracující v milimetrových a menších vlnových délkách (jako je právě ALMA) však mohou tímto materiálem proniknout a odkrýt dění ve středu naší galaxie.

Další zprávy z kategorie Sagittarius A*

Nový teleskop MeerKAT zachytil v dosud největším detailu jádro Mléčné dráhy

16. 07. 2018 (novější než zobrazený článek)

Nový teleskop MeerKAT zachytil v dosud největším detailu jádro Mléčné dráhyV Jihoafrické republice byl oficiálně uveden do provozu radiový teleskop MeerKAT, který se skládá z celkem 64 samostatných antén. Jde o největší a nejcitlivější zařízení svého druhu na Zemi, dokud jej nepředčí další jihoafrický teleskop SKA (Square Kilometre Array) v roce 2024. Při slavnostním uvedení do provozu byl zveřejněn snímek středu naší galaxie odhalující doposud nevídaný detail okolí supermasivní černé díry Sagittaruis A*.

V jádru Mléčné dráhy se nacházejí podivné objekty, vypadají jako plyny, chovají se ale jako hvězdy

12. 06. 2018 (novější než zobrazený článek)

Astronomové objevili několik podivných objektů v galaktickém centru naší galaxie a není zřejmé, o co se jedná. Jde o objekty, které se vypadají jako oblaka plynů, chovají se však jako hvězdy, nic podobného zatím astronomové doposud nepozorovali. Výsledky výzkumu byly prezentovány na setkání amerických astronomů American Astronomical Society Meeting v Denveru. Objev se podařil prostřednictvím teleskopu W. M. Keck na Havaji.

11. 05. 2018 (novější než zobrazený článek)

V jádru Mléčné dráhy rotují kolem supermasivní černé díry také tisíce menších černých děrAstronomové objevili s pomocí vesmírného rentgenového teleskopu Chandra známky existence až tisíců černých děr v bezprostředním okolí středu Mléčné dráhy. Jedná se o menší černé díry hvězdné hmotnosti dosahující masy mezi 5 a 30 hmotností Slunce, které rotují kolem obří černé díry, která dosahuje až 4 milionů hmotností Slunce a nese označení Sagittarius A* (zkráceně Sgr A*). Výsledky tohoto výzkumu byly publikovány v magazínu Nature 5. května.

Astronomové se připravují na pozorování průletu hvězdy kolem černé díry v jádru Mléčné dráhy

25. 02. 2018 (novější než zobrazený článek)

Kolem supermasivní černé díry v jádru naší galaxie obíhá v bezprostřední blízkosti několik hvězd. Jedna z nich se na jaře tohoto roku přiblíží natolik, že by mělo být možné přímo pozorovat vliv intenzivní gravitace černé díry na tuto hvězdu. Jde o objekt označovaný jako S0-2 (někdy také S2, nebo Source 2). Astronomové hodlají této příležitosti využít pro potvrzení jednoho z aspektů Einsteinovy teorie obecné relativity, který říká, že světlo, které uniká intenzivní gravitaci, bude mít protaženou vlnovou délku.

11. 01. 2018 (novější než zobrazený článek)

Proleťte se středem naší galaxie kolem supermasivní černé díry v nové vizualizaciNová vizualizace středu naší galaxie Vás zavede do blízkosti supermasivní černé díry Sagittarius A* v 360° videu. Vědci dali tento průlet dohromady z pozorování rentgenového teleskopu Chandra a dalších, které dokáží prohlédnout oblaka prachu, které střed Mléčné dráhy zastírají. Animace začíná 350 let v minulosti a zaznamenává hvězdy a jejich pohyb v rozmezí asi 500 let. Vše se odehrává asi 25 tisíc světelných let od Země.

03. 01. 2018 (novější než zobrazený článek)

Radioteleskop VLA zachytil v jádru Mléčné dráhy záhadné vlákno vycházející z černé díryV roce 2016 bylo objeveno vlákno ve středu Mléčné dráhy v blízkosti tamní supermasivní černé díry. Vlákno je dlouhé asi 2,3 světelného roku a kroutí se tak, že to podle vědců vypadá, že vychází z černé díry Sagittarius A*, která v jádru naší galaxie leží. Týmu vědců vedenému Markem Morrisem z University of California se podařilo pořídit zatím nejdetailnější snímek tohoto objektu. Nová studie publikovaná v magazínu The Astrophysical Journal Letters navíc přichází hned se třemi možnými vysvětleními pozorovaného úkazu.

04. 11. 2014

Objekt obíhající supermasivní černou díru ve středu naší galaxie by mohla být bývalá dvojhvězdaAstronomové v posledních letech bedlivě sledují střed Mléčné dráhy, nachází se tam totiž supermasivní černá díra Sagittaruis A*. Kolem ní rotují další masivní objekty a vědci se chtějí jejich pozorováním dozvědět více o černé díře, která je svou gravitací ovlivňuje. Jedním z takových objektů je G2, o němž si astronomové původně mysleli, že jde o masivní vodíkový oblak, jeho chování při přiblížení ke středu galaxie letos v létě však napovídá něčemu zcela jinému.