Nový rover na Marsu bude stavět na úspěších mise Curiosity, bude však mít jiné cíle

30. 11. 2017
Curiosity Mars Mars 2020 Geologie ve vesmíru

Příští rover NASA, který poletí na Mars zatím ještě nemá jméno, jeho mise však dostává stále jasnější obrysy. Zatím pojmenovaný Mars 2020 by měl za dva roky letět k rudé planetě a bude se velmi podobat svému předchůdci - Curiosity. Jeho úkolem však bude mimo jiné sbírat vzorky hornin, které by se měly časem dostat na Zemi a také hledat známky života odlišným způsobem. Pomoci by mu k tomu měly nové přístroje na palubě a také zkušenosti předchozích misí.

Curiosity, v laboratoři

Curiosity, v laboratoři - Nové robotické vozítko s destinací Mars

Rozdílů mezi misemi MSL (Mars Science Laboratory - název mise roveru Curiosity) a Mars 2020 je poměrně hodně, začínají už při přistání roveru na povrchu Marsu, laboratoř JPL vyvíjí nový systém pro navigaci nad povrchem Marsu i pro finální přistání, to však bude podobně jako u Curiosity prostřednictvím technologie SkyCrane, při které bude rover spuštěn z raketově poháněného jeřábu.

Kola roveru prochází také redesignem, budou odolnější než jsou kola Curiosity, která sice původní primární misi na dva roky vydržela, při prodloužené misi (Curiosity přistálo na Marsu v roce 2012) však dochází k jejich výraznému opotřebení. Rover bude mít také více autonomních procesů při pohybu po planetě.

Jedním z hlavních cílů mise Mars 2020 bude sběr vzorků hornin a jejich příprava pro vyzvednutí a dopravu na Zemi. Samotná doprava sice nebude předmětem mise, ale sběr vzorků ano. Rover bude také zkoumat horniny na Marsu v mikroskopickém měřítku a hledat důkazy po vhodných podmínkách pro život v jeho historii a také přímo známky takového života. Ke studii nitra planety by měl pomoci radar.

Místo přistání zatím určeno nebylo, ve hře zůstávají tři různá místa, která byla vybrána z předchozích osmi:
- kráter Jezero (takto je kráter v angličtině skutečně pojmenován)
- Severovýchodní Syrtis
- Columbia Hills

Autor článku: redakce

Další zprávy z kategorie Curiosity

Rover Curiosity našel na Marsu dusík v biologicky použitelné formě

25. 03. 2015

Rover Curiosity našel na Marsu dusík v biologicky použitelné forměV laboratoři, která se ukrývá v útrobách tunového roveru, objevili vědci dusičnany, sloučeninu, která v sobě váže dusík takovým způsobem, že jej některé biologické organismy mohou využít pro svůj metabolismus. Dusík je v organismech na Zemi také nedílnou součástí DNA a RNA. Toto není možné s atmosférickým dusíkem N2, kde je vazba mezi oběma atomy příliš silná, aby reagovala v chemických reakcích.

18. 12. 2014

Rover Curiosity našel na Marsu metan - výsledek aktivních geologických nebo biologických procesůMetan je uhlovodík, který na Zemi většinou vzniká jako důsledek biologických reakcí, pouze asi dvacetina metanu v atmosféře naší planety vzniká jiným způsobem. Detekce metanu na Marsu tedy vědce velmi zajímá, podařilo se jim naměřit stopy metanu už dříve, při pozorováních ze Země nebo z oběžné dráhy, nyní však mají poprvé data přímo z povrchu a podle všeho to vypadá, že koncentrace metanu jsou velmi kolísavé. Vědci z toho usuzují, že metan tedy musí vznikat aktivními procesy, které na Marsu probíhají právě teď, o konkrétních reakcích, které by vedly ke vzniku metanu, však zatím můžeme pouze spekulovat.

Geologický průzkum Marsu pokračuje, Curiosity je u Alexander Hills

10. 12. 2014

Geologický průzkum Marsu pokračuje, Curiosity je u Alexander HillsNe, rover Curiosity nevjel do marsovských hor, Alexanderovy kopce je pouze název geologického útvaru, ke kterému se vozítko přiblížilo koncem listopadu. Jde o výchoz geologické vrstvy, kde se na povrch dostává skála jinde ukrytá pod všudypřítomným pískem. Curiosity bude v následujících dnech svými přístroji zkoumat složení těchto hornin, vybrány jsou tři objekty Aztec, Agate Hill a Cajon. Rover je na cestě do středu kráteru Gale, kde se nachází hora Mt. Sharp. Oblast, ve které se Curiosity nachází byla podle předchozích nálezů roveru před miliony let dnem řeky nebo jezera.

Rover Opportunity drží nový rekord v ujeté vzdálenosti mimo planetu Zemi

30. 07. 2014

Rover Opportunity drží nový rekord v ujeté vzdálenosti mimo planetu ZemiBěhem deseti let strávených na Marsu dokázalo robotické vozítko Opportunity ujet úctyhodných 40 kilometrů. Z původní několikaměsíční mise se díky výdrži roveru stala dlouhá cesta na několik let a Opportunity ještě pořád pracuje a posílá nové snímky z povrchu Marsu. Dosavadní rekord držel sovětský rover Lunochod 2, který na Měsíci urazil v 70. letech 39 kilometrů.

VIDEO: Rover Curiosity pozoroval na obloze Marsu nevídanou podívanou

20. 08. 2013

VIDEO: Rover Curiosity pozoroval na obloze Marsu nevídanou podívanouPrvního srpna si dva měsíce planety Mars přichystaly podívanou pro největšího obyvatele rudé planety, rover Curiosity. Větší z měsíců, Phobos, proletěl mezi planetou a vzdálenějším menším měsícem Deimos. Curiosity si tuto nebeskou podívanou nemohl nechat ujít a namířil k nebi své kamery, se kterými pořídil během necelé minuty přes 40 snímků. Video poskládané z těchto snímků můžete vidět níže.

Rover Curiosity zanalyzoval odebrané vzorky, hornina vznikla ve sladké vodě

14. 03. 2013

Rover Curiosity zanalyzoval odebrané vzorky, hornina vznikla ve sladké voděNálezy roveru Curiosity a dalších sond, které planetu Mars zkoumají, stále více napovídají tomu, že na planetě kdysi existovaly podmínky vhodné pro život. Posledním kouskem do miliony let staré skládačky je jílovitá hornina, kterou Curiosity analyzuje ve svých útrobách a která podle NASA vznikla v neutrální nebo mírně zásadité vodě.

Nově objevená kometa by příští rok mohla rozzářit oblohu, nikoliv však na Zemi

06. 03. 2013

Podle australského astronoma Roberta McNaughta se kometa C/2013 A1 přiblíží k Marsu natolik, že by ji mohl pozorovat i rover Curiosity, který tam aktuálně provádí geologický výzkum. C/2013 A1 (nebo také Siding Spring podle observatoře, kde objevital pracuje) je kometa známá teprve od začátku letošního ledna, kdy se ji McNaughtovi podařilo objevit ve vzdálenosti 7,2 AU od Slunce v souhvězdí Zajíce.