Nový rover na Marsu bude stavět na úspěších mise Curiosity, bude však mít jiné cíle

30. 11. 2017
Curiosity Mars Mars 2020 Geologie ve vesmíru

Příští rover NASA, který poletí na Mars zatím ještě nemá jméno, jeho mise však dostává stále jasnější obrysy. Zatím pojmenovaný Mars 2020 by měl za dva roky letět k rudé planetě a bude se velmi podobat svému předchůdci - Curiosity. Jeho úkolem však bude mimo jiné sbírat vzorky hornin, které by se měly časem dostat na Zemi a také hledat známky života odlišným způsobem. Pomoci by mu k tomu měly nové přístroje na palubě a také zkušenosti předchozích misí.

Curiosity, v laboratoři

Curiosity, v laboratoři - Nové robotické vozítko s destinací Mars

Rozdílů mezi misemi MSL (Mars Science Laboratory - název mise roveru Curiosity) a Mars 2020 je poměrně hodně, začínají už při přistání roveru na povrchu Marsu, laboratoř JPL vyvíjí nový systém pro navigaci nad povrchem Marsu i pro finální přistání, to však bude podobně jako u Curiosity prostřednictvím technologie SkyCrane, při které bude rover spuštěn z raketově poháněného jeřábu.

Kola roveru prochází také redesignem, budou odolnější než jsou kola Curiosity, která sice původní primární misi na dva roky vydržela, při prodloužené misi (Curiosity přistálo na Marsu v roce 2012) však dochází k jejich výraznému opotřebení. Rover bude mít také více autonomních procesů při pohybu po planetě.

Jedním z hlavních cílů mise Mars 2020 bude sběr vzorků hornin a jejich příprava pro vyzvednutí a dopravu na Zemi. Samotná doprava sice nebude předmětem mise, ale sběr vzorků ano. Rover bude také zkoumat horniny na Marsu v mikroskopickém měřítku a hledat důkazy po vhodných podmínkách pro život v jeho historii a také přímo známky takového života. Ke studii nitra planety by měl pomoci radar.

Místo přistání zatím určeno nebylo, ve hře zůstávají tři různá místa, která byla vybrána z předchozích osmi:
- kráter Jezero (takto je kráter v angličtině skutečně pojmenován)
- Severovýchodní Syrtis
- Columbia Hills

Další zprávy z kategorie Curiosity

Bouře na Marsu už zasáhla i rover Curiosity, obepíná teď celou planetu

21. 06. 2018 (novější než zobrazený článek)

Bouře na Marsu už zasáhla i rover Curiosity, obepíná teď celou planetuV posledních týdnech je na Marsu bouřlivé počasí, objevila se masivní písečná bouře, která vynesla do atmosféry planety množství prachu, který se nyní šíří celou planetou. Globální bouře už obepíná celou planetu a kromě malého roveru Opportunity taky zasáhla i větší a novější Curiosity.

08. 06. 2018 (novější než zobrazený článek)

Rover Curiosity našel na Marsu pravěké organické sloučeniny a periodické zvyšování koncentrace metanuRover Curiosity našel na Marsu evidenci, že planeta mohla kdysi dávno poskytovat podmínky vhodné k existenci života. Jde o organické molekuly zachované v sedimentárních horninách a také kolísající hodnoty metanu v dnešní atmosféře Marsu. Ani jeden z nálezů není přímým důkazem existence dávného života na Marsu, dále však podporují teorii, že sousední planeta ve své dávné historii mohla mít podmínky pro jeho existenci.

09. 01. 2018 (novější než zobrazený článek)

Rover Curiosity narazil na Marsu na horniny podivného tvaru, vědci zatím neumí vysvětlit jejich původNASA 4. ledna zveřejnila na sociálních sítích přidružených k misi Mars Science Laboratory snímek, který zobrazuje horniny podivného tvaru a zatím neznámého původu. Snímek byl pořízen roverem Curiosity v oblasti známé jako Hřeben Very Rubinové (Vera Rubin Ridge), pojmenovaný podle astronomky, jejíž pozorování vedly k objevu temné hmoty. Kamenné útvary byly nejprve zachyceny při autonomním zkoumání a následně se k nim na příkaz operátorů mise rover vrátil, aby pořídil detailnější fotografie a provedl chemickou analýzu vzorků.

27. 10. 2017

Operátoři mise Curiosity hledají nové cesty jak po závadě obnovit vrtání do horninRover Curiosity využil svou vrtačku na Marsu celkem 15x, naposledy ale v prosinci 2016, kdy operátoři detekovali problém s mechanismem vrtáku na robotickém rameni a od té doby raději do hornin nevrtají. Nechtěné chování tohoto zařízení bylo několik měsíců analyzováno a byla hledána náprava, která by umožnila opět vrtat do hornin a sbírat vzorky. Aktuálně to vypadá, že by operátoři měli mít jasno, co problém způsobilo a mají připravené řešení.

Rover Curiosity našel na Marsu dusík v biologicky použitelné formě

25. 03. 2015

Rover Curiosity našel na Marsu dusík v biologicky použitelné forměV laboratoři, která se ukrývá v útrobách tunového roveru, objevili vědci dusičnany, sloučeninu, která v sobě váže dusík takovým způsobem, že jej některé biologické organismy mohou využít pro svůj metabolismus. Dusík je v organismech na Zemi také nedílnou součástí DNA a RNA. Toto není možné s atmosférickým dusíkem N2, kde je vazba mezi oběma atomy příliš silná, aby reagovala v chemických reakcích.

18. 12. 2014

Rover Curiosity našel na Marsu metan - výsledek aktivních geologických nebo biologických procesůMetan je uhlovodík, který na Zemi většinou vzniká jako důsledek biologických reakcí, pouze asi dvacetina metanu v atmosféře naší planety vzniká jiným způsobem. Detekce metanu na Marsu tedy vědce velmi zajímá, podařilo se jim naměřit stopy metanu už dříve, při pozorováních ze Země nebo z oběžné dráhy, nyní však mají poprvé data přímo z povrchu a podle všeho to vypadá, že koncentrace metanu jsou velmi kolísavé. Vědci z toho usuzují, že metan tedy musí vznikat aktivními procesy, které na Marsu probíhají právě teď, o konkrétních reakcích, které by vedly ke vzniku metanu, však zatím můžeme pouze spekulovat.

Geologický průzkum Marsu pokračuje, Curiosity je u Alexander Hills

10. 12. 2014

Geologický průzkum Marsu pokračuje, Curiosity je u Alexander HillsNe, rover Curiosity nevjel do marsovských hor, Alexanderovy kopce je pouze název geologického útvaru, ke kterému se vozítko přiblížilo koncem listopadu. Jde o výchoz geologické vrstvy, kde se na povrch dostává skála jinde ukrytá pod všudypřítomným pískem. Curiosity bude v následujících dnech svými přístroji zkoumat složení těchto hornin, vybrány jsou tři objekty Aztec, Agate Hill a Cajon. Rover je na cestě do středu kráteru Gale, kde se nachází hora Mt. Sharp. Oblast, ve které se Curiosity nachází byla podle předchozích nálezů roveru před miliony let dnem řeky nebo jezera.