Vesmírná sonda Voyager 1 úspěšně zažehla 37 let nepoužívané trysky

03. 12. 2017
Voyager Vesmírné sondy

Po 40 letech od vypuštění je Voyager 1 nejvzdálenější sondou ve vesmíru, a navíc stále funkční. Aktuálně se nachází v mezihvězdném prostoru 141 AU od Země (1 AU = vzdálenost Země-Slunce) a míří dál od Slunce. Po tak dlouhé době a cestě však dochází k opotřebení trysek, které slouží k orientaci sondy tak, aby její anténa mířila k Zemi. Této situaci by mělo pomoci znovu zprovoznění jiného souboru trysek na sondě, které dříve sloužily pro korekce dráhy při průletech kolem plynných obrů sluneční soustavy.

Voyager 1

Voyager 1 - vesmírná sonda NASA byla vypušťena v roce 1977 a je stále funkční. Aktuálně je teď nejvzdálenější a nejrychlejší vesmírnou sondou.

Po dlouhých letech ve vesmíru si operátoři sondy v roce 2014 všimli, že efektivita používaných trysek klesá a pro stejný efekt musí být zažehnuté delší dobu než dříve. Čtveřice tzv "attitude control thrusters" se stále více opotřebovává a bylo tak třeba přijít s jiným řešením jak přesně pozicovat sondu pro komunikaci se Zemí.

Výsledkem byla testovací aktivace identických trysek, které byly původně určeny pro zcela jinou funkci, tzv "trajectory correction maneuver thrusters". Tyto trysky byly používány pro navigaci sondy kolem planet Jupiter a Saturn a jejich měsíců. Od posledního použití u planety Saturn byly však dlouhých 37 let bez využití, operátoři mise si tak nebyli jistí, zda vůbec půjdou znovu zažehnout.

Attitude control thrusters i trajectory correction maneuver thrusters jsou malá zařízení, která při zažehnutí vydají jen malé pulzy, kterými se mění orientace sondy. Pro správné natočení stačí ve stavu beztíže pouhý milisekundový "puf". Sonda disponuje čtyřmi tryskami každého druhu, které jsou rozmístěné různě po jejím plášti, aby bylo umožněno vyvolávat různé směry rotace jejího těla.

29. listopadu se povedl zážeh starých trysek a všechny další akce testu proběhly podle plánu. Od celé akce si NASA slibuje prodloužení životnosti (hlavně ovladatelnosti) sondy o dva, možná i tři roky. Operátoři teď uvažují o stejné akci pro sesterskou sondu Voyager 2, která je virtuálně stejná, ze sluneční soustavy ale míří jiným směrem.
Autor článku: redakce

Další zprávy z kategorie Voyager

27. 11. 2017

Pět nejvzdálenějších vesmírných sond mířících ven ze sluneční soustavy, kde se dnes nachází? (update 2017)Nejbližší hvězdou od Slunce je Proxima Centauri, je vzdálená asi 4,22 světelných let. Například Pluto je vzdálené pouhých 0,00079 světelných let, to je asi 7 světelných hodin nebo také 33 AU. Pro tento článek se budeme pohybovat právě v astronomických jednotkách (AU), kde jedna AU je vzdálenost Země-Slunce. Pouze pět sond vyslaných ze Země se za oběžnou dráhu Pluta dostalo. V tomto článku vám představíme tato nejvzdálenější lidmi vyrobená zařízení, která velkou rychlostí míří k hranicím sluneční soustavy. Data jsou aktualizovaná pro rok 2017.

Voyager zasáhla nárazová vlna ze sluneční erupce

10. 07. 2014

Voyager zasáhla nárazová vlna ze sluneční erupceDaleko za oběžnou drahou Pluta, těsně za hranicí mezihvězdného prostoru už sluneční větry nevanou, převládá záření z jiných hvězd. Vesmírná sonda Voyager 1 přesto zachytila známky slunečních erupcí na svých přístrojích. Podle vědců šlo o zbytky nárazové vlny, kterou Slunce vypustilo při erupci v loňském roce. Jde o třetí podobnou vlnu, kterou Voyager 1 za poslední dva roky zaznamenal.

13. 09. 2013

Lidstvo udělalo podle NASA první krok ven ze sluneční soustavy - Voyager je v mezihvězdném prostoruVesmírná sonda Voyager 1 se stala prvním lidmi vytvořeným objektem, který opustil sluneční soustavu a vydal se na cestu mezihvězdným prostorem. Voyager odstartoval ze Země před 36 lety a za tuto dobu doletěl do vzdálenosti 18,7 miliard kilometrů. Analýza nových dat, na jejichž základě bylo určeno, že sonda vystoupila z heliosféry, se objevila ve čtvrtečním čísle magazínu Science. Přestože je Voyager nejvzdálenější objekt, nachází se zhruba 17 světelných hodin od Země, k nejbližší hvězdě je to ale 4,2 světelných let.

Astronomové objevili pomocí Hubblova teleskopu nový měsíc planety Neptun

19. 07. 2013

Astronomové objevili pomocí Hubblova teleskopu nový měsíc planety Neptun1. července se Marku Showalterovi podařilo v datech z vesmírného teleskopu Hubble objevit nový objekt obíhající kolem planety Neptun. Jde o 14. měsíc nejvzdálenější planety od Slunce a nese označení S/2004 N 1. Planeta Neptun byla navštívena zatím jedinou vesmírnou sondou ze Země - Voyager 2 v roce 1989, 14. měsíc jí ale unikl. Od té doby musí astronomové pro zkoumání Neptunu, jeho prstenců a měsíců využívat teleskopů.

21. 03. 2013

Voyager 1 je nejvzdálenější sonda ve vesmíru, ze sluneční soustavy ale zatím neuniklaVědci NASA jsou na vážkách, ohledně toho, v jakém regionu se nachází nejvzdálenější lidmi vyrobený objekt, vesmírná sonda Voyager 1. Podle různých indikátorů se vědci snaží charakterizovat různé regiony, kterými na hranici naší sluneční soustavy sonda postupně prolétá. Některé faktory naznačují tomu, že Voyager 1 opouští sféru vlivu naší mateřské hvězdy, dostal se už ale do plnohodnotného mezihvězdného prostoru?

09. 12. 2012

Sonda Voyager 1 naměřila zvýšené magnetické pole, mezihvězdný prostor je na dosahVesmírná sonda Voyager 1 se podle NASA dostala do nové oblasti na okraji sluneční soustavy. Sonda se aktuálně nachází v místech, kde končí vliv magnetického pole, které je generováno naší hvězdou. Přesto, že se stále nachází uvnitř heliosféry, sonda Voyager se rychle blíží ke hranici mezihvězdného prostoru, podle vědců to mohou být už jen pouhé měsíce než Voyager 1 jako první umělý objekt opustí sluneční soustavu.

24. 06. 2012

Voyager 1 se blíží hranici sluneční soustavy, sonda už cítí mezihvězdný prostor za dveřmiUž téměř 35 let se vesmírná sonda Voyager 1 blíží k hranici sluneční soustavy a vědci s NASA doufají, že ji již brzy překročí. Tento moment se podle nich opět přiblížil, alespoň to naznačují měření sondy, která zaznamenávají nárůst v detekci kosmického záření.