Vesmírná sonda Voyager 1 úspěšně zažehla 37 let nepoužívané trysky

03. 12. 2017
Voyager Vesmírné sondy

Po 40 letech od vypuštění je Voyager 1 nejvzdálenější sondou ve vesmíru, a navíc stále funkční. Aktuálně se nachází v mezihvězdném prostoru 141 AU od Země (1 AU = vzdálenost Země-Slunce) a míří dál od Slunce. Po tak dlouhé době a cestě však dochází k opotřebení trysek, které slouží k orientaci sondy tak, aby její anténa mířila k Zemi. Této situaci by mělo pomoci znovu zprovoznění jiného souboru trysek na sondě, které dříve sloužily pro korekce dráhy při průletech kolem plynných obrů sluneční soustavy.

Voyager 1

Voyager 1 - vesmírná sonda NASA byla vypušťena v roce 1977 a je stále funkční. Aktuálně je teď nejvzdálenější a nejrychlejší vesmírnou sondou.

Po dlouhých letech ve vesmíru si operátoři sondy v roce 2014 všimli, že efektivita používaných trysek klesá a pro stejný efekt musí být zažehnuté delší dobu než dříve. Čtveřice tzv "attitude control thrusters" se stále více opotřebovává a bylo tak třeba přijít s jiným řešením jak přesně pozicovat sondu pro komunikaci se Zemí.

Výsledkem byla testovací aktivace identických trysek, které byly původně určeny pro zcela jinou funkci, tzv "trajectory correction maneuver thrusters". Tyto trysky byly používány pro navigaci sondy kolem planet Jupiter a Saturn a jejich měsíců. Od posledního použití u planety Saturn byly však dlouhých 37 let bez využití, operátoři mise si tak nebyli jistí, zda vůbec půjdou znovu zažehnout.

Attitude control thrusters i trajectory correction maneuver thrusters jsou malá zařízení, která při zažehnutí vydají jen malé pulzy, kterými se mění orientace sondy. Pro správné natočení stačí ve stavu beztíže pouhý milisekundový "puf". Sonda disponuje čtyřmi tryskami každého druhu, které jsou rozmístěné různě po jejím plášti, aby bylo umožněno vyvolávat různé směry rotace jejího těla.

29. listopadu se povedl zážeh starých trysek a všechny další akce testu proběhly podle plánu. Od celé akce si NASA slibuje prodloužení životnosti (hlavně ovladatelnosti) sondy o dva, možná i tři roky. Operátoři teď uvažují o stejné akci pro sesterskou sondu Voyager 2, která je virtuálně stejná, ze sluneční soustavy ale míří jiným směrem.

Další zprávy z kategorie Voyager

Sonda Voyager 2 se blíží ke hranici sluneční soustavy

10. 10. 2018 (novější než zobrazený článek)

Sonda Voyager 2 se blíží ke hranici sluneční soustavyOperátoři mise Voyager 2 dostali od vzdálené sondy signály o nárůstu intenzity vysokoenergetických částic. To by mohlo znamenat, že se sonda blíží regionu zvanému heliopause, kde končí vliv Slunce, které blokuje část kosmického záření z mezihvězdného prostoru. Sesterská sonda Voyager 1 opustila sluneční soustavu před šesti lety.

Sonda New Horizons pozoruje vodíkovou stěnu na okraji sluneční soustavy

14. 08. 2018 (novější než zobrazený článek)

Sonda New Horizons pozoruje vodíkovou stěnu na okraji sluneční soustavyVesmírná sonda New Horizons proletěla v roce 2015 kolem trpasličí planety Pluto a míří dál ven ze sluneční soustavy. Aktuálně se nachází 42,7 AU od Země a míří ke svému novoročnímu setkání s planetkou Ultima Thule. Když vědci za použití přístroje ALICE pořídili měření ultrafialového záření, zjistili, že směrem od Slunce obsahuje přidanou záři, která by tam za běžných podmínek neměla být. Mohlo by jít o hranici, za kterou už nepůsobí sluneční větry a dochází na ní ke shromažďování a interakci vodíkových atomů pocházejících z vnějšku sluneční soustavy.

První mapa radiace, která dopadá na povrch Europy

31. 07. 2018 (novější než zobrazený článek)

První mapa radiace, která dopadá na povrch EuropyVědci prozkoumali data z misí, které v historii studovaly měsíc Europa obíhající planetu Jupiter, aby potvrdili, že nejsilnější radiace se nachází na rovníku a naopak v blízkosti pólů je relativně slabá. Europa má pod svým povrchem globální oceán jehož materiál se někdy dostává až na povrch (možná podobně jako láva na Zemi) a data o radiaci napoví, jak dlouho vydrží než je radiací sterilizovaný. Vědci využili data z misí Galileo a Voyager 1.

17. 04. 2018 (novější než zobrazený článek)

Pět nejvzdálenějších vesmírných sond mířících ven ze sluneční soustavy, kde se dnes nachází? (update 2018)Nejbližší hvězdou od Slunce je Proxima Centauri, je vzdálená asi 4,22 světelných let. Například Pluto je vzdálené pouhých 0,00079 světelných let, to je asi 7 světelných hodin nebo také 33 AU. Pro tento článek se budeme pohybovat právě v astronomických jednotkách (AU), kde jedna AU je vzdálenost Země-Slunce. Pouze pět sond vyslaných ze Země se dostalo za oběžnou dráhu Pluta. V tomto článku vám představíme tato nejvzdálenější lidmi vyrobená zařízení, která velkou rychlostí míří k hranicím sluneční soustavy. Data jsou aktualizovaná pro duben 2018.

Voyager zasáhla nárazová vlna ze sluneční erupce

10. 07. 2014

Voyager zasáhla nárazová vlna ze sluneční erupceDaleko za oběžnou drahou Pluta, těsně za hranicí mezihvězdného prostoru už sluneční větry nevanou, převládá záření z jiných hvězd. Vesmírná sonda Voyager 1 přesto zachytila známky slunečních erupcí na svých přístrojích. Podle vědců šlo o zbytky nárazové vlny, kterou Slunce vypustilo při erupci v loňském roce. Jde o třetí podobnou vlnu, kterou Voyager 1 za poslední dva roky zaznamenal.

13. 09. 2013

Lidstvo udělalo podle NASA první krok ven ze sluneční soustavy - Voyager je v mezihvězdném prostoruVesmírná sonda Voyager 1 se stala prvním lidmi vytvořeným objektem, který opustil sluneční soustavu a vydal se na cestu mezihvězdným prostorem. Voyager odstartoval ze Země před 36 lety a za tuto dobu doletěl do vzdálenosti 18,7 miliard kilometrů. Analýza nových dat, na jejichž základě bylo určeno, že sonda vystoupila z heliosféry, se objevila ve čtvrtečním čísle magazínu Science. Přestože je Voyager nejvzdálenější objekt, nachází se zhruba 17 světelných hodin od Země, k nejbližší hvězdě je to ale 4,2 světelných let.

Astronomové objevili pomocí Hubblova teleskopu nový měsíc planety Neptun

19. 07. 2013

Astronomové objevili pomocí Hubblova teleskopu nový měsíc planety Neptun1. července se Marku Showalterovi podařilo v datech z vesmírného teleskopu Hubble objevit nový objekt obíhající kolem planety Neptun. Jde o 14. měsíc nejvzdálenější planety od Slunce a nese označení S/2004 N 1. Planeta Neptun byla navštívena zatím jedinou vesmírnou sondou ze Země - Voyager 2 v roce 1989, 14. měsíc jí ale unikl. Od té doby musí astronomové pro zkoumání Neptunu, jeho prstenců a měsíců využívat teleskopů.