Exoplaneta K2-18b by se mohla podobat Zemi a má také alespoň jednoho horkého sourozence

06. 12. 2017
Exoplanety ESO Kepler (teleskop)

Exoplaneta K2-18b by mohla být podle vědců skalnatá s atmosférou a více než dvakrát větší než Země, navíc se nachází v obyvatelné zóně své mateřské hvězdy, což by umožňovalo existenci kapalné vody na jejím povrchu. Zjistili to zkoumáním jejího vlivu na mateřskou hvězdu K2-18 pomocí instrumentu HARPS na teleskopu La Silla v Čile, který hledá exoplanety. Při zkoumání narazili také na druhou exoplanetu u stejné hvězdy, ta je jí však příliš blízko a je tak na povrchu příliš horká.

Exoplaneta Kepler 22f

Exoplaneta Kepler 22f - Ilustrace exoplanety, která podle astronomů z NASA dosahuje 1,04 velikosti Země. Objevena byla s pomocí vesmírného teleskopu Kepler a je svou velikostí zatím nejblíže Zemi ze všech známých planet ve vesmíru.

Vědci pro svůj výzkum použili instrumentu HARPS (High Accuracy Radial Velocity Planet Searcher), který je součástí observatoře La Silla v čilské poušti Atacama. Po vesmírném teleskopu Kepler, objevil tento instrument nejvíce exoplanet (od svého spuštění v roce 2004 to je už 130). HARPS měří s velkou přesností radiální rychlost hvězdy, ze které odvozuje, zda na ni nemá svou gravitací vliv nějaká obíhající planeta. Touto metodou sice vědci nepoznají velikost planety, poznají ale její hmotnost.

Hvězda K2-18 se nachází 111 světelných let daleko v souhvězdí Lva a je o více než polovinu menší než Slunce. Už v roce 2015 u ní byla teleskopem Kepler objevena v obyvatelné zóně exoplaneta K2-18b. Vědci teď pomocí změření radiální rychlosti hvězdy určili hmotnost této planety (její velikost byla známá už od jejího objevení, protože teleskop Kepler odhaluje exoplanety jinou metodou).

Z těchto dvou hodnot nyní usuzují, že jde buď o skalnatou planetu podobnou Zemi s hustou atmosférou, nebo planetu se zmrzlým povrchem. Nachází se ale v oblasti, kde by měla od své mateřské hvězdy dostávat tolik energie, že na jejím povrchu může existovat voda v kapalném skupenství. Více z dostupných dat zatím nelze zjistit, vědci si tak slibují mnohé od vypuštění teleskopu Jamese Webba v roce 2019, který by měl být schopen zkoumat přímo atmosféru vzdálených exoplanet.

Při měření radiální rychlosti hvězdy však tým vědců objevil další signál. Kromě jednoho s periodou 39 dní, který patří rotaci hvězdy, a druhého s periodou 33 dní, který patří planetě  K2-18b, objevili ještě jeden, s periodou 9 dní, který musí patřit dalšímu objektu. Jde o novou exoplanetu K2-18c, která má podobnou hmotnost jako planeta "b", nachází se ale ještě příliš blízko mateřské hvězdě a teploty na jejím povrchu tak budou pro podobnost se Zemí příliš vysoké. Nová planeta navíc zřejmě nepřechází před hvězdou z pohledu ze Země, protože její signál se neobjevil v datech z teleskopu Kepler.

Exoplaneta K2-18b
- velikost: 2,25 velikost Země - hmotnost: 6-10 hmotností Země - průměrná teplota: -1 °C - doba oběhu hvězdy: 33 dní - vzdálenost od hvězdy: 0,15 AU
Autor článku: redakce

Nový instrument ESPRESSO byl zahájil operace, bude hledat malé exoplanety

08. 12. 2017 (novější než zobrazený článek)

Nový instrument ESPRESSO byl zahájil operace, bude hledat malé exoplanetyZcela nový instrument zahájil operace na teleskopu VLT organizace ESO v Čile. Nese označení ESPRESSO (Echelle SPectrograph for Rocky Exoplanet and Stable Spectroscopic Observations) a je instalován na výkonném teleskopu VLT (Very Large Telescope). VLT je tvořen čtveřicí teleskopů, které dohromady simulují teleskop s velikostí zrcadla 16 metrů. Úkolem nového instrumentu je hledání exoplanet, je dostatečně citlivý, aby dokázal najít i malé skalnaté planety.

01. 12. 2017

Nově pozorovaná planetární dvojčata vnáší nové světlo do teorie o nafukování horkých jupiterůMezi objevenými exoplanetami se často vyskytuje jedna třída planet: jde o plynné obry, které na rozdíl od situace ve sluneční soustavě obíhají velmi blízko svým mateřským hvězdám. Pozorování teleskopy však ukazují, že na rozdíl od Jupiteru nebo Saturnu jsou tyto planety výrazně větší i když mají podobnou nebo menší hmotnost. Nová studie přichází s vysvětlením na základě pozorování podobných planet u různých hvězd.

Exoplaneta 55 Cancri e má zřejmě atmosféru podobnou Zemi, jen s mnohem vyššími teplotami

20. 11. 2017

Exoplaneta 55 Cancri e (označovaná také 55 Cnc e nebo Janssen) byla objevena už v roce 2014 u hvězdy vzdálené 40 světelných let. Vzhledem k její blízkosti bylo už provedeno mnoho studií, které se snaží planetu 9x masivnější než Země (ale jen dvakrát větší) charakterizovat. Po úvahách o přítomnosti diamantů na této planetě pozdější studie poukazovaly spíše na lávu na jejím povrchu. Nová studie navíc předpokládá atmosféru podobnou té na Zemi, i když s mnohem vyššími teplotami.

U blízké hvězdy Ross 128 byla objevena nová exoplaneta s vhodnými podmínkami pro život

18. 11. 2017

Nově objevená planeta se jmenuje Ross 128b a je vzdálená pouhých 11 světelných let od sluneční soustavy. Nejedná se sice o nejbližší exoplanetu (tou je Proxima Centauri B vzdálená 4,2 světelného roku), přesto se jedná o velmi zajímavý objev. Podle vědců je totiž hvězda Ross 128 klidnější než Proxima Centauri a tedy i přívětivější k potenciálnímu životu na plentách, které ji obíhají. Planeta byla objevena pomocí teleskopu HARPS (High Accuracy Radial velocity Planet Searcher) v Chile.

Kolem nejbližší hvězdy Proxima Centauri je pravděpodobně pás asteroidů, možná hned tři

05. 11. 2017

Pozorování nejbližšího hvězdného systému radioteleskopem ALMA odhalila existenci prstence kolem tamní hvězdy. Pás prachu, kamení a ledu se nachází ve vzdálenosti 1-4 AU od Proxima Centauri a mohl by připomínat pás asteroidů za oběžnou drahou planety Mars. Kromě toho leží v blízkosti této hvězdy teprve loni objevená exoplaneta Proxima B, a vše tak napovídá tomu, že struktura 4 světelné roky vzdáleného systému je komplexnější než bylo doposud známo.

04. 11. 2017

V datech z teleskopu Kepler se ukrývalo na dvě stovky nových kandidátů na exoplanetyVesmírný teleskop Kepler zkoumal od roku 2009 po čtyři roky velmi malou oblast hvězdné oblohy. Zaměřoval se na konkrétní hvězdy v souhvězdí Labutě a zaznamenával jejich sebemenší pohasnutí, které by mohlo indikovat, že před hvězdou prošla planeta, která zastínila část jejího světla. S daty, která byla touto metodou nasbírána, mohou vědci po celém světě volně nakládat a jeden z týmů přišel v říjnu se dvěma stovkami nových planetárních kandidátů, které dříve nebyly rozpoznány.

01. 11. 2017

Nově objevená obří planeta u drobné hvězdy je tak velká, že odporuje současným teoriímVelké hvězdy umožňují formaci velkých planet a u malých hvězd zase jednoduše vznikají menší planety. Nově objevená exoplaneta je ale tak velká v porovnání k velikosti hvězdy, kterou obíhá, že její formaci nelze podle současných teorií vysvětlit. Jedná se o planetu NGTS-1b, je větší než Jupiter a obíhá velmi blízko své hvězdě NGTS-1, která má asi poloviční velikost jako naše Slunce. Informace o tomto objevu přináší článek v magazínu Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.