Exoplaneta K2-18b by se mohla podobat Zemi a má také alespoň jednoho horkého sourozence

06. 12. 2017
Exoplanety ESO Kepler (teleskop)

Exoplaneta K2-18b by mohla být podle vědců skalnatá s atmosférou a více než dvakrát větší než Země, navíc se nachází v obyvatelné zóně své mateřské hvězdy, což by umožňovalo existenci kapalné vody na jejím povrchu. Zjistili to zkoumáním jejího vlivu na mateřskou hvězdu K2-18 pomocí instrumentu HARPS na teleskopu La Silla v Čile, který hledá exoplanety. Při zkoumání narazili také na druhou exoplanetu u stejné hvězdy, ta je jí však příliš blízko a je tak na povrchu příliš horká.

Exoplaneta Kepler 22f

Exoplaneta Kepler 22f - Ilustrace exoplanety, která podle astronomů z NASA dosahuje 1,04 velikosti Země. Objevena byla s pomocí vesmírného teleskopu Kepler a je svou velikostí zatím nejblíže Zemi ze všech známých planet ve vesmíru.

Vědci pro svůj výzkum použili instrumentu HARPS (High Accuracy Radial Velocity Planet Searcher), který je součástí observatoře La Silla v čilské poušti Atacama. Po vesmírném teleskopu Kepler, objevil tento instrument nejvíce exoplanet (od svého spuštění v roce 2004 to je už 130). HARPS měří s velkou přesností radiální rychlost hvězdy, ze které odvozuje, zda na ni nemá svou gravitací vliv nějaká obíhající planeta. Touto metodou sice vědci nepoznají velikost planety, poznají ale její hmotnost.

Hvězda K2-18 se nachází 111 světelných let daleko v souhvězdí Lva a je o více než polovinu menší než Slunce. Už v roce 2015 u ní byla teleskopem Kepler objevena v obyvatelné zóně exoplaneta K2-18b. Vědci teď pomocí změření radiální rychlosti hvězdy určili hmotnost této planety (její velikost byla známá už od jejího objevení, protože teleskop Kepler odhaluje exoplanety jinou metodou).

Z těchto dvou hodnot nyní usuzují, že jde buď o skalnatou planetu podobnou Zemi s hustou atmosférou, nebo planetu se zmrzlým povrchem. Nachází se ale v oblasti, kde by měla od své mateřské hvězdy dostávat tolik energie, že na jejím povrchu může existovat voda v kapalném skupenství. Více z dostupných dat zatím nelze zjistit, vědci si tak slibují mnohé od vypuštění teleskopu Jamese Webba v roce 2019, který by měl být schopen zkoumat přímo atmosféru vzdálených exoplanet.

Při měření radiální rychlosti hvězdy však tým vědců objevil další signál. Kromě jednoho s periodou 39 dní, který patří rotaci hvězdy, a druhého s periodou 33 dní, který patří planetě  K2-18b, objevili ještě jeden, s periodou 9 dní, který musí patřit dalšímu objektu. Jde o novou exoplanetu K2-18c, která má podobnou hmotnost jako planeta "b", nachází se ale ještě příliš blízko mateřské hvězdě a teploty na jejím povrchu tak budou pro podobnost se Zemí příliš vysoké. Nová planeta navíc zřejmě nepřechází před hvězdou z pohledu ze Země, protože její signál se neobjevil v datech z teleskopu Kepler.

Exoplaneta K2-18b