Nový supravodivý magnet dosáhl rekordní indukci magnetického pole 32 T

20. 12. 2017
Magnetismus Supravodivost

8. prosince se vědcům na Florida State University podařilo dosáhnout s novým supravodivým magnetem rekordní síly magnetického pole - 32 T. Byl tak překročen dosavadní rekord magnetického pole generovaného tímto způsobem o 33 %. Takové síly magnetického pole lze dosáhnout pouze v laboratorních podmínkách, v přírodě se vyskytují i silnější magnetická pole, jsou však generována masivními objekty jako jsou třeba bílé trpaslíky nebo magnetary.

Síla magnetického pole je měřena v jednotkách tesla (T), pojmenovaných podle fyzika Nikoly Tesly. Silná magnetická pole lze sestrojit několika různými postupy, jedním z nich je právě elektromagnet využívající supravodiče. V supravodičích dochází k vedení elektrického proudu bez jakéhokoliv odporu jako je tomu v běžných vodičích.

Nový magnet na floridské univerzitě je sestrojen kombinací konvenčního nízkoteplotního supravodivého magnetu a nového magnetu, který dosahuje supravodivosti za vyšších teplot. Vědci upozorňují, že jsou teprve na začátku nově otevřené cesty, v následujících letech hodlají sestrojit ještě silnější magnet, generující magnetické pole o síle více než 100 T.

Využití takto silných magnetických polí lze zatím nalézt hlavně při fyzikálních experimentech. Vědci chtějí nabídnout tento magnet k dispozici ostatním z celého světa. Všichni mohou přijít a zažádat o použití tohoto magnetu pro své experimenty.

Příklady síly magnetických polí

Síla pole Magnetické pole
31,869 µT Magnetické pole Země
5 mT magnet na dveřích lednice
0,3 T skvrny na Slunci
1,5-3 T magnetická rezonance (MRI) ve nemocnicích
8,3 T magnety v LHC
13 T supravodivé magnety v experimentálním termojaderném reaktoru ITER
27 T nejsilnější možné magnetické pole v supravodivém magnetu za nízkých teplot
32 T nejsilnější supravodivý magnet (2018)
45 T nejsilnější stálé magnetické pole (2015)
100 T síla magnetického pole bílého trpaslíka a zároveň nejsilnější magnetické pole generované s controlled magnetic waveform metodou
1 200 T rekordní magnetické pole dosažené metodou electromagnetic flux-compression (2018)
1 500 T rekordní magnetické pole dosažené s pomocí výkonných laserů (2013)
100 000 T síla magnetického pole magnetaru (až 100 GT)

Další zprávy z kategorie Magnetismus

30. 09. 2018 (novější než zobrazený článek)

Astronomové poprvé detekovali proud radiace od neutronové hvězdy se silným magnetickým polemAstronomové detekovali rádiové záblesky vycházející z neutronové hvězdy se silným magnetickým polem. To je chování, které neodpovídá aktuálním teoriím popisujícím neutronové hvězdy. Proudy radiace totiž vznikají v situaci, kdy hvězda konzumuje materiál ze svého okolí, a tomu by právě silné magnetické pole mělo zabránit. Výsledky výzkumu vedeného Jakobem van den Eijndenem z University of Amsterdam byly publikovány v magazínu Nature.

Vědci objevili doposud neznámý magnetický efekt použitelný k manipulaci se skyrmiony

28. 09. 2018 (novější než zobrazený článek)

Magnetické skyrmiony jsou magnetické víry nebo spirály, které by mohly vést k novým technologickým řešením, která kombinují nízkou spotřebu energie s vysokou výpočetní kapacitou a hustým zápisem dat. Týmu vědců z Delft University of Technology, University of Groningen a Hiroshima University se podařilo objevit nový, doposud neznámý magnetický stav, který magnetické skyrmiony ovlivňuje. Výsledky jejich výzkumu byly publikovány v magazínu Science Advances.

Vědci vytvořili v laboratoři rekordně silné magnetické pole

24. 09. 2018 (novější než zobrazený článek)

Skupině vědců z University of Tokyo se podařilo vygenerovat nejsilnější magnetické pole v laboratorních podmínkách. Magnetické pole vygenerované metodou komprese elektromagnetického toku (electromagnetic flux-compression) mělo indukci 1 200 T (tesla). I když se jinými metodami podařilo vytvořit i silnější pole, šlo o výsledky explozí, které bylo nutné provádět mimo laboratoře, tento experiment tak nastavil nový rekord pro magnetická pole generovaná v místnosti za kontrolovaných podmínek.

Měsíc Ganymede generuje masivní magnetické vlny

09. 08. 2018 (novější než zobrazený článek)

Měsíc Ganymede generuje masivní magnetické vlnyData ze sondy Galileo naznačují, že magnetické pole měsíce Ganymede generuje silné magnetické vlny, které urychlují částice na vysoké rychlosti. Magnetické pole největšího měsíce ve sluneční soustavě interaguje s magnetickým polem Jupiteru a vytváří tak vlny až milionkrát silnější než je běžné v okolí této planety. Analýza dat z let 1995-2003 byla nedávno publikována v magazínu Nature Communications.

02. 05. 2018 (novější než zobrazený článek)

Nové informace z průletu sondy Galileo magnetosférou měsíce Ganymede před 22 letyV nové studii, která vyšla ve vědeckém magazínu Geophysical Research Letters, jsou prezentována data z prvního průletu vesmírné sondy Galileo kolem Ganymede, největšího měsíce planety Jupiter. Data z prvního průletu sondy v roce 1996 kolem jediného měsíce ve sluneční soustavě s vlastním magnetickým polem totiž nebyla nikdy prezentována. Vědci se nyní podívali na stav magnetického pole Ganymede zaznamenaný před více než dvaceti lety.

24. 04. 2018 (novější než zobrazený článek)

V magnetickém ocasu Merkuru se nacházejí energetické elektrony z magnetického přepojeníFyzikové z Německa a Číny použili počítačové simulace pro zjištění odkud se berou energetické elektrony v okolí planety Merkur. Jejich existence byla detekována americkou sondou MESSENGER v roce 2009, která nejbližší planetu Slunci obíhala do roku 2015. I přes stokrát slabší magnetické pole planety vědci detekovali energetické částice a nebyli si jistí odkud se berou. Možné vysvětlení přináší vědecká studie publikovaná v magazínu Physics of Plasmas.

Nejstarší magnetický záznam ve sluneční soustavě pochází z meteoritu

07. 04. 2018 (novější než zobrazený článek)

Nejstarší magnetický záznam ve sluneční soustavě pochází z meteorituVědci zjistili, že v minerálu olivín, který se vyskytuje v meteoritech, lze nalézt záznam magnetického pole přítomného při vzniku sluneční soustavy. Informace o magnetických polích z tohoto období mohou vědcům pomoci lépe pochopit, jak se sluneční soustava formovala v období, kdy kolem Slunce obíhal protoplanetární disk, ze kterého teprve později vznikly planety. Výzkumníci z Velké Británie, Německa a Norska prezentovali výsledky svého výzkumu v magazínu Nature Communicaations.