Nový supravodivý magnet dosáhl rekordní indukci magnetického pole 32 T

20. 12. 2017
Magnetismus Supravodivost

8. prosince se vědcům na Florida State University podařilo dosáhnout s novým supravodivým magnetem rekordní síly magnetického pole - 32 T. Byl tak překročen dosavadní rekord magnetického pole generovaného tímto způsobem o 33 %. Takové síly magnetického pole lze dosáhnout pouze v laboratorních podmínkách, v přírodě se vyskytují i silnější magnetická pole, jsou však generována masivními objekty jako jsou třeba bílé trpaslíky nebo magnetary.

Síla magnetického pole je měřena v jednotkách tesla (T), pojmenovaných podle fyzika Nikoly Tesly. Silná magnetická pole lze sestrojit několika různými postupy, jedním z nich je právě elektromagnet využívající supravodiče. V supravodičích dochází k vedení elektrického proudu bez jakéhokoliv odporu jako je tomu v běžných vodičích.

Nový magnet na floridské univerzitě je sestrojen kombinací konvenčního nízkoteplotního supravodivého magnetu a nového magnetu, který dosahuje supravodivosti za vyšších teplot. Vědci upozorňují, že jsou teprve na začátku nově otevřené cesty, v následujících letech hodlají sestrojit ještě silnější magnet, generující magnetické pole o síle více než 100 T.

Využití takto silných magnetických polí lze zatím nalézt hlavně při fyzikálních experimentech. Vědci chtějí nabídnout tento magnet k dispozici ostatním z celého světa. Všichni mohou přijít a zažádat o použití tohoto magnetu pro své experimenty.

Příklady síly magnetických polí

Síla pole Magnetické pole
31,869 µT Magnetické pole Země
5 mT magnet na dveřích lednice
0,3 T skvrny na Slunci
1,5-3 T magnetická rezonance (MRI) ve nemocnicích
8,3 T magnety v LHC
13 T supravodivé magnety v experimentálním termojaderném reaktoru ITER
27 T nejsilnější možné magnetické pole v supravodivém magnetu za nízkých teplot
32 T nejsilnější supravodivý magnet (2018)
45 T nejsilnější stálé magnetické pole (2015)
100 T síla magnetického pole bílého trpaslíka a zároveň nejsilnější magnetické pole generované s controlled magnetic waveform metodou
1 200 T rekordní magnetické pole dosažené metodou electromagnetic flux-compression (2018)
1 500 T rekordní magnetické pole dosažené s pomocí výkonných laserů (2013)
100 000 T síla magnetického pole magnetaru (až 100 GT)

Další zprávy z kategorie Magnetismus

Za jedenáctiletým slunečním cyklem stojí podle nové studie pohyb tří planet

5. 6. 2019 (novější než zobrazený článek)

Za jedenáctiletým slunečním cyklem stojí podle nové studie pohyb tří planetKaždých jedenáct let prochází Slunce cyklem, během kterého nastává solární minimum a solární maximum - období snížené a zvýšené sluneční aktivity. Vědci nyní přišli na to, co tento cyklus způsobuje, a k jejich překvapení nejde o vnitřní procesy hvězdy, ale o planety, které ji obíhají. Konkrétně o Venuši, Zemi a Jupiter, které mají ovlivňovat atmosféru Slunce, když se jednou za jedenáct let seřadí do řady a spojí své gravitační síly.

Magnetické pole ve sluneční koroně je výrazně silnější než se doposud myslelo

3. 4. 2019 (novější než zobrazený článek)

Magnetické pole ve sluneční koroně je výrazně silnější než se doposud mysleloPři zkoumání sluneční erupce ze září 2017 se podařilo Dr. Kuridzovi z Queens University Belfast a jeho týmu přesně změřit sílu jejího magnetického pole. Naměřili 350 gaussů, což je podstatně více, než se doposud u podobných událostí uvažovalo. Objev byl umožněn tak trochu díky štěstí - použitý teleskop totiž dokáže detailně pozorovat zhruba 1 % povrchu hvězdy a byl zaměřen zrovna na místo, kde k erupci došlo.

13. 2. 2019 (novější než zobrazený článek)

Van Allenovy sondy vstupují do poslední fáze svojí mise, na jejím konci shoří v atmosféřeDvojice vesmírných sond, které zkoumaly radiační pásy kolem Země, se připravují na konec svojí mise. Operátoři z JPL postupně sníží oběžnou dráhu u obou sond, aby je navedli na trajektorii, na jejímž konci shoří v atmosféře naší planety. Van Allenovy sondy zkoumaly posledních šest měsíců region radiace, který obklopuje Zemi a získaly také množství informací o provozu zařízení v tomto nehostinném prostředí.

Nově objevený typ magnetů by mohl vylepšit datová úložiště

8. 2. 2019 (novější než zobrazený článek)

Tým vědců z několika amerických univerzit prokázal existenci nového typu magnetismu, který vytváří odlišná magnetická pole od těch, se kterými se setkáváme v běžném životě. Zatímco běžné magnety vytváří ve hmotě drobné magnetické momenty, které společně vytváří silné magnetické pole a jsou relativně stabilní, nový typ magnetismu vytváří izolované magnetické momenty s krátkou životností, prokazují však vyšší flexibilitu. Výsledky výzkumu byly publikovány ve vědeckém magazínu Nature Communications.

30. 9. 2018 (novější než zobrazený článek)

Astronomové poprvé detekovali proud radiace od neutronové hvězdy se silným magnetickým polemAstronomové detekovali rádiové záblesky vycházející z neutronové hvězdy se silným magnetickým polem. To je chování, které neodpovídá aktuálním teoriím popisujícím neutronové hvězdy. Proudy radiace totiž vznikají v situaci, kdy hvězda konzumuje materiál ze svého okolí, a tomu by právě silné magnetické pole mělo zabránit. Výsledky výzkumu vedeného Jakobem van den Eijndenem z University of Amsterdam byly publikovány v magazínu Nature.

Vědci objevili doposud neznámý magnetický efekt použitelný k manipulaci se skyrmiony

28. 9. 2018 (novější než zobrazený článek)

Magnetické skyrmiony jsou magnetické víry nebo spirály, které by mohly vést k novým technologickým řešením, která kombinují nízkou spotřebu energie s vysokou výpočetní kapacitou a hustým zápisem dat. Týmu vědců z Delft University of Technology, University of Groningen a Hiroshima University se podařilo objevit nový, doposud neznámý magnetický stav, který magnetické skyrmiony ovlivňuje. Výsledky jejich výzkumu byly publikovány v magazínu Science Advances.

Vědci vytvořili v laboratoři rekordně silné magnetické pole

24. 9. 2018 (novější než zobrazený článek)

Skupině vědců z University of Tokyo se podařilo vygenerovat nejsilnější magnetické pole v laboratorních podmínkách. Magnetické pole vygenerované metodou komprese elektromagnetického toku (electromagnetic flux-compression) mělo indukci 1 200 T (tesla). I když se jinými metodami podařilo vytvořit i silnější pole, šlo o výsledky explozí, které bylo nutné provádět mimo laboratoře, tento experiment tak nastavil nový rekord pro magnetická pole generovaná v místnosti za kontrolovaných podmínek.