Nový vesmírný teleskop NASA přinese stokrát větší rozlišení snímků než Hubble

29. 12. 2017
Teleskopy WFIRST Hubble

V polovině příští dekády by měl do vesmíru letět zcela nový teleskop NASA, nese označení WFIRST a bude zkoumat vesmír v infračerveném spektru. A ve velkém detailu. Díky svému vysokému rozlišení bude jeden snímek z nového teleskopu obsahovat ekvivalent stovky snímků z teleskopu Hubble při stejném detailu. Projekt byl plánovaný už několik let, nyní však NASA formálně začíná s plánováním designu teleskopu a jeho mise. Po vypuštění teleskopu Jamese Webba v roce 2019 půjde o další významný instrument pro astronomy.

WFIRST

WFIRST - Plánovaný teleskop NASA. Měl by být vypuštěn v polovině dvacátých let a obíhat Zemi z lagrangeova bodu L2 (systém Země-Slunce).

Teleskop WFIRST (Wide Field Infrared Survey Telescope) bude mít průměr zrcadla 2,4 metry (stejně jako Hubble) a bude pracovat se dvěma instrumenty, které zpracovávají světlo procházející jeho tubusem. Prvním je Wide-Field Instrument - 288megapixelový snímač, který bude pozorovat vesmír v infračerveném spektru a ve velmi širokém záběru (odtud část názvu "Wide Field"). Zaměří se na supernovy a galaxie ve vzdáleném vesmíru.

Druhým přístrojem je koronograf s vysokým rozlišením, který bude moci být na rozdíl od předchozího instrumentu zaměřen na konkrétní hvězdu. Teleskop pak dokáže zablokovat světlo pocházející přímo z hvězdy a zaměří se pouze na odrážené světlo od potenciálních exoplanet, které by ji mohly obíhat.

Hlavní cíle mise WFIRST:
- Měření přesných vzdáleností supernov, ze kterých lze odvodit rychlost rozpínání vesmíru, které je dnes připisováno temné energii. Zkoumáním rozpínání vesmíru a míry jeho zrychlování chtějí vědci lépe pochopit co za tímto jevem stojí. - Mapování rozložení hmoty v galaxiích a temné hmoty ve vesmíru, prostřednictvím vlivu gravitace na světlo (tzv. gravitační čočky). Masivní objekty způsobují zakřivení světla, které lze detekovat a odvodit z něj hmotnost objektu, který zakřivení způsobuje. S pomocí tohoto fenoménu chtějí vědci zjistit jak je hmota ve vesmíru rozložená a jak se v historii vyvíjely galaxie a jejich skupiny. - Hledání nových exoplanet a analýza chemického složení jejich atmosfér. Vědci si od nového teleskopu slibují, že by mohl dokázat objevit i malé exoplanety do velikosti Měsíce a také planety obíhající dále od svých hvězd. Pomocí gravitačních čoček bude teleskop monitorovat 100 milionů hvězd a vědci odhadují, že objeví další tisíce exoplanet.

Další zprávy z kategorie Teleskopy

NASA v příštím roce ukončí provoz infračerveného vesmírného teleskopu Spitzer

31. 5. 2019 (novější než zobrazený článek)

NASA v příštím roce ukončí provoz infračerveného vesmírného teleskopu SpitzerPoté, co se nepřihlásil žádný zájemce o financování provozu vesmírného teleskopu Spitzer, rozhodla NASA o jeho vyřazení z provozu začátkem příštího roku. V loňském roce stál provoz 11 milionů dolarů, které už NASA v novém rozpočtu nemá k dispozici. Spitzerův vesmírný teleskop je jednou ze čtveřice velkých vesmírných observatoří společně s teleskopy Hubble, Chandra (rentgen) a Compton (gama záření).

5. 3. 2019 (novější než zobrazený článek)

Jedna z kamer teleskopu Hubble má problémy, pozorování vesmíru nicméně nadále pokračujíJeden ze čtyř instrumentů na palubě vesmírného teleskopu Hubble má od pátku problémy. Jedná se o přehlídkovou kameru ACS (Advanced Camera for Surveys). Podle vyjádření NASA nedošlo v minulém týdnu ke správnému načtení softwaru kamery. Fungování dalších zařízení ani operace samotného teleskopu nicméně nejsou ohroženy. Hubble je ve vesmíru už od roku 1990 a funguje výrazně déle než se původně plánovalo. Poslední chyba se objevila před pár měsíci, bylo to však na jiném zařízení.

14. 2. 2019 (novější než zobrazený článek)

NASA vybrala nový vesmírný teleskop k realizaci, kromě galaxií a hvězd bude zkoumat také období krátce po velkém třesku13. února vybrala americká vesmírná agentura novou misi k realizaci. Je jí vesmírný teleskop SPHEREx (Spectro-Photometer for the History of the Universe, Epoch of Reionization, and Ices Explorer), který bude pozorovat téměř celou hvězdnou oblohu ve viditelném a infračerveném spektru. Mise byla navržena jako jedna z 9 konceptů už v roce 2016, rok na to byli vybráni dva finalisté a nyní byla vybrána mise SPHEREx, která by měla začít v roce 2023.

Jedna ze čtyř kamer teleskopu Hubble přestala pracovat

9. 1. 2019 (novější než zobrazený článek)

Jedna ze čtyř kamer teleskopu Hubble přestala pracovatBěhem úterka přestala pracovat jedna ze 4 kamer vesmírného teleskopu Hubble. Podle NASA jde o hardwarovou chybu na širokoúhlé kameře, která by však mohla být opravena záložní elektronikou. Ostatní tři snímací přístroje pracují v pořádku a provoz teleskopu tak není ohrožen. NASA očekává pokračování pozorování hvězdné oblohy zatímco bude zkoumat příčinu problému a možnosti jeho nápravy.

14. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

Evropská jižní observatoř spustila nový teleskop pro zkoumání exoplanet podobných ZemiEvropská organizace ESO (European Southern Observatory, Evropská jižní observatoř), která provozuje teleskopy v jižní Americe, spustila nový teleskop pro pozorování exoplanet. Teleskop nese označení SPECULOOS (Planets EClipsing ULtra-cOOl Stars) a skládá se ze 4 samostatných teleskopů, které pracují společně. Jeho konkrétním vědeckým cílem je hledání planet velikosti Země kolem chladných hvězd a hnědých trpaslíků.

28. 11. 2018 (novější než zobrazený článek)

ESA vybrala startovací okno pro nový teleskop na pozorování už objevených exoplanetEvropská vesmírná agentura (ESA) vybrala startovací okno pro misi CHEOPS, která bude mít za cíl zkoumat už dříve objevené exoplanety. Do vesmíru by nový teleskop měl letět z kosmodromu Kourou na ruské raketě Sojuz mezi 15. říjnem a 14. listopadem 2019 společně s italskou družicí Cosmo-SkyMed. Cheops po oddělení doletí sám na oběžnou dráhu ve výši 700 kilometrů, kde bude operovat. Teleskop aktuálně prochází testováním ve Španělsku.

Vesmírný teleskop Kepler dosloužil, došlo mu palivo

31. 10. 2018 (novější než zobrazený článek)

Vesmírný teleskop Kepler dosloužil, došlo mu palivoPrvní vesmírný teleskop dedikovaný pro hledání exoplanet byl odstaven. Kepler vyletěl do vesmíru v březnu 2009 a plánovalo se, že jeho mise bude trvat tři a půl roku a nové exoplanety měl hledat v souhvězdí Labutě. Nakonec hledal potenciální planety po celé hvězdné obloze 9 let a našel tisíce kandidátů. Dosloužil 30. října, když mu došlo palivo, bude nyní dále obíhat Slunce na stejné oběžné dráze jako Země.