Nový vesmírný teleskop NASA přinese stokrát větší rozlišení snímků než Hubble

29. 12. 2017
Teleskopy WFIRST Hubble

V polovině příští dekády by měl do vesmíru letět zcela nový teleskop NASA, nese označení WFIRST a bude zkoumat vesmír v infračerveném spektru. A ve velkém detailu. Díky svému vysokému rozlišení bude jeden snímek z nového teleskopu obsahovat ekvivalent stovky snímků z teleskopu Hubble při stejném detailu. Projekt byl plánovaný už několik let, nyní však NASA formálně začíná s plánováním designu teleskopu a jeho mise. Po vypuštění teleskopu Jamese Webba v roce 2019 půjde o další významný instrument pro astronomy.

WFIRST

WFIRST - Plánovaný teleskop NASA. Měl by být vypuštěn v polovině dvacátých let a obíhat Zemi z lagrangeova bodu L2 (systém Země-Slunce).

Teleskop WFIRST (Wide Field Infrared Survey Telescope) bude mít průměr zrcadla 2,4 metry (stejně jako Hubble) a bude pracovat se dvěma instrumenty, které zpracovávají světlo procházející jeho tubusem. Prvním je Wide-Field Instrument - 288megapixelový snímač, který bude pozorovat vesmír v infračerveném spektru a ve velmi širokém záběru (odtud část názvu "Wide Field"). Zaměří se na supernovy a galaxie ve vzdáleném vesmíru.

Druhým přístrojem je koronograf s vysokým rozlišením, který bude moci být na rozdíl od předchozího instrumentu zaměřen na konkrétní hvězdu. Teleskop pak dokáže zablokovat světlo pocházející přímo z hvězdy a zaměří se pouze na odrážené světlo od potenciálních exoplanet, které by ji mohly obíhat.

Hlavní cíle mise WFIRST:
- Měření přesných vzdáleností supernov, ze kterých lze odvodit rychlost rozpínání vesmíru, které je dnes připisováno temné energii. Zkoumáním rozpínání vesmíru a míry jeho zrychlování chtějí vědci lépe pochopit co za tímto jevem stojí. - Mapování rozložení hmoty v galaxiích a temné hmoty ve vesmíru, prostřednictvím vlivu gravitace na světlo (tzv. gravitační čočky). Masivní objekty způsobují zakřivení světla, které lze detekovat a odvodit z něj hmotnost objektu, který zakřivení způsobuje. S pomocí tohoto fenoménu chtějí vědci zjistit jak je hmota ve vesmíru rozložená a jak se v historii vyvíjely galaxie a jejich skupiny. - Hledání nových exoplanet a analýza chemického složení jejich atmosfér. Vědci si od nového teleskopu slibují, že by mohl dokázat objevit i malé exoplanety do velikosti Měsíce a také planety obíhající dále od svých hvězd. Pomocí gravitačních čoček bude teleskop monitorovat 100 milionů hvězd a vědci odhadují, že objeví další tisíce exoplanet.

Další zprávy z kategorie Teleskopy

Vypuštění teleskopu JWST se opět odkládá, až na rok 2021

28. 06. 2018 (novější než zobrazený článek)

Vypuštění teleskopu JWST se opět odkládá, až na rok 2021Začátek mise vesmírného teleskopu Jamese Webba se opět odkládá, aktuálně se jako nejbližší možný termín jeho vypuštění jeví březen 2021. Pro tento teleskop nové generace je to další z řady posunů termínu startu, které doprovází takřka celý jeho vývoj. Poslední odložení bylo učiněno na základě lidských chyb a problémů pramenících z komplexnosti teleskopu odhalených při testování a bude stát 800 milionů dolarů.

23. 06. 2018 (novější než zobrazený článek)

Teleskopy budoucí generace: HabEx, přímé pozorování exoplanet ve vysokém rozlišeníHabitable Exoplanet Imaging Mission (HabEx) je koncept teleskopu, který by mohl letět do vesmíru ve třicátých letech. Úkolem teleskopu HabEx by bylo hledání obyvatelných planet u vzdálených hvězd za použití analýzy infračerveného, optického i ultrafialového spektra. Na rozdíl od dosavadních přístupů by teleskop hledal planety přímo, nikoli pouze ty, které blokují světlo svých mateřských hvězd. NASA posuzuje HabEx společně s dalšími třemi koncepty v rámci programu 2020 Decadal Survey for Astrophysics.

28. 04. 2018 (novější než zobrazený článek)

Vesmírné teleskopy budoucí generace: Obří LUVOIR by mohl zkoumat vesmír ve všech vlnových délkáchLarge UV/Optical/IR Surveyor (LUVOIR) je nový koncept teleskopu, který by mohl letět do vesmíru po roce 2030. Aktuálně je pouze ve fázi nápadu a NASA bude vybírat celkem ze 4 velkých astrofyzikálních projektů v rámci programu 2020 Decadal Survey for Astrophysics. Teleskop LUVOIR by zkoumal vesmír od ultrafialového až po infračervené světla a jeho úkolem by bylo pozorování exoplanet i hledání informací o původu vesmíru. Zrcadlo nového teleskopu by mohlo mít v průměru od 8 do 18 metrů (Hubble má 2,4 m, JWST 6,5 m).

27. 04. 2018 (novější než zobrazený článek)

Nový velký solární teleskop bude studovat Slunce v neobvyklém detailu, podílí se na něm i Česká republikaEuropean Solar Telescope (Evropský solární teleskop, EST) bude vystavěn na Kanárských ostrovech a první pozorování by mohl provádět už v roce 2027. Čtyřmetrový teleskop bude jedním z největších na světě (a největší evropský) a bude studovat Slunce v bezprecedentním detailu. Projekt zahrnuje 17 evropských Zemí sdružených v organizaci European Association for Solar Telescopes (EAST), jejíž součástí je i Ondřejovská hvězdárna z České republiky.

22. 04. 2018 (novější než zobrazený článek)

Drobná astrofyzikální družice ověřila nové miniaturizované technologie na oběžné drázeMalé cubesaty se v posledních letech staly běžným jevem, jsou vypouštěny jako doplňkový náklad raket nebo z Mezinárodní vesmírné stanice. Jednou z těchto malých družic je také ASTERIA, kterou vypustila NASA v listopadu 2017 z ISS. Jejím úkolem je ověřit použití těchto miniaturizovaných zařízení pro hledání exoplanet nebo pozorování konkrétních hvězd. To se podle NASA ověřilo, když drobná družice dokázala udržet stabilní orientaci na zadaný cíl a vyrovnala se se všemi negativními vlivy na nízké oběžné dráze.

ESA postaví první vesmírný teleskop dedikovaný studiu atmosfér exoplanet ARIEL

21. 03. 2018 (novější než zobrazený článek)

ESA postaví první vesmírný teleskop dedikovaný studiu atmosfér exoplanet ARIEL20. března vybrala Evropská vesmírná agentura ESA novou misi, která bude realizována v následujících deseti letech. Půjde o vesmírný teleskop ARIEL (Atmospheric Remote‐sensing Infrared Exoplanet Large‐survey), který se zaměří na zkoumání atmosfér exoplanet. Pomocí nových informací se vědci chtějí dozvědět více o vzniku a evoluci vzdálených planet, o jejich složení a také o podmínkách, které panují na jejich povrchu.

18. 02. 2018 (novější než zobrazený článek)

Teleskop TESS dorazil na Floridu, odkud se v dubnu vydá na oběžnou dráhu lovit exoplanetyNový vesmírný teleskop TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) pro hledání blízkých exoplanet dorazil do Kennedyho vesmírného střediska na Floridě, odkud se na raketě Falcon 9 vydá v dubnu tohoto roku na oběžnou dráhu. Teleskop dorazil 12. února na nákladním autě z Virginie, kde byl v roce 2017 sestaven a testován.