Radioteleskop VLA zachytil v jádru Mléčné dráhy záhadné vlákno vycházející z černé díry

03. 01. 2018
Sagittarius A* Černé díry

V roce 2016 bylo objeveno vlákno ve středu Mléčné dráhy v blízkosti tamní supermasivní černé díry. Vlákno je dlouhé asi 2,3 světelného roku a kroutí se tak, že to podle vědců vypadá, že vychází z černé díry Sagittarius A*, která v jádru naší galaxie leží. Týmu vědců vedenému Markem Morrisem z University of California se podařilo pořídit zatím nejdetailnější snímek tohoto objektu. Nová studie publikovaná v magazínu The Astrophysical Journal Letters navíc přichází hned se třemi možnými vysvětleními pozorovaného úkazu.

Vlákno ve středu naší galaxie

Vlákno ve středu naší galaxie - Střed Mléčné dráhy. Uprostřed obrázku je vidět zakřivené vlákno, dole uprostřed je potom vidět supermasivní černá díra Sagittarius A*, ke které vlákno na jednom konci směřuje.

S novým snímkem pořízeným radioteleskopem VLA (Very Large Array) dokázali vědci zobrazit vlákno s větší přesností. Podle jejich závěrů musí vlákno z černé díry vycházet, nikoli do ní směřovat. Astronomové objekt zatím označují jako SgrAWF (Sagittarius A West Filament) a řadí jej do skupiny objektů nazývaných NTF (Nonthermal Radio Filament). Co ale ono vlákno tvoří? A jak vzniklo? Nabízí se tři možná vysvětlení:

1) Mohlo by jít o částice s vysokou rychlostí, které byly od černé díry vystřeleny za pomoci vertikální věže tvořené z magnetických polí, která se nachází v blízkosti horizontu události. V tomto magnetickém poli by docházelo k urychlení částic a vytvoření radiových vln, které následně zachytily radioteleskopy na Zemi.

2) Další možností je, že jde o kosmické vlákno, teoretický objekt, který je velmi dlouhý a zároveň tenký. Takové vlákno by mělo určitou hmotnost a vedlo elektrický proud. Podle teoretiků by se tato vlákna vyskytovala ve vesmíru celkem běžně, postupně by však migrovala do středů galaxií, kde by byla supermasivními černými děrami zachycena.

3) Třetím vysvětlením je náhodné překrytí dvou objektů, které spolu nijak nesouvisí. V tomto případě by se vlákno nacházelo daleko od středu galaxie a bylo by podobné mnoha dalším, které už byly objeveny jinde ve vesmíru. Tuto možnost si ale vědci příliš nepřipouští, zakřivení vlákna je totiž očividně provázané s černou dírou a těžko vysvětlitelné jiným způsobem.

Vědci zatím zkoumají všechny hypotézy. Ať už jde o kteroukoliv z variant, půjde o zajímavé vědecké poznání zcela nového fenoménu. "Součástí vědeckého bádání je i to, že narazíte na záhadu, kterou nelze jednoduše vysvětlit," řekl Jun-Hui Zhao, který se na nové studii podílel. "Cesta k poznání a odpovědi je fascinující. Právě to motivuje astronomy ke stavění nových, výkonnějších teleskopů, které nám pomohou tyto záhady vesmíru objasnit."

Další zprávy z kategorie Sagittarius A*

Nový teleskop MeerKAT zachytil v dosud největším detailu jádro Mléčné dráhy

16. 07. 2018 (novější než zobrazený článek)

Nový teleskop MeerKAT zachytil v dosud největším detailu jádro Mléčné dráhyV Jihoafrické republice byl oficiálně uveden do provozu radiový teleskop MeerKAT, který se skládá z celkem 64 samostatných antén. Jde o největší a nejcitlivější zařízení svého druhu na Zemi, dokud jej nepředčí další jihoafrický teleskop SKA (Square Kilometre Array) v roce 2024. Při slavnostním uvedení do provozu byl zveřejněn snímek středu naší galaxie odhalující doposud nevídaný detail okolí supermasivní černé díry Sagittaruis A*.

V jádru Mléčné dráhy se nacházejí podivné objekty, vypadají jako plyny, chovají se ale jako hvězdy

12. 06. 2018 (novější než zobrazený článek)

Astronomové objevili několik podivných objektů v galaktickém centru naší galaxie a není zřejmé, o co se jedná. Jde o objekty, které se vypadají jako oblaka plynů, chovají se však jako hvězdy, nic podobného zatím astronomové doposud nepozorovali. Výsledky výzkumu byly prezentovány na setkání amerických astronomů American Astronomical Society Meeting v Denveru. Objev se podařil prostřednictvím teleskopu W. M. Keck na Havaji.

11. 05. 2018 (novější než zobrazený článek)

V jádru Mléčné dráhy rotují kolem supermasivní černé díry také tisíce menších černých děrAstronomové objevili s pomocí vesmírného rentgenového teleskopu Chandra známky existence až tisíců černých děr v bezprostředním okolí středu Mléčné dráhy. Jedná se o menší černé díry hvězdné hmotnosti dosahující masy mezi 5 a 30 hmotností Slunce, které rotují kolem obří černé díry, která dosahuje až 4 milionů hmotností Slunce a nese označení Sagittarius A* (zkráceně Sgr A*). Výsledky tohoto výzkumu byly publikovány v magazínu Nature 5. května.

Astronomové se připravují na pozorování průletu hvězdy kolem černé díry v jádru Mléčné dráhy

25. 02. 2018 (novější než zobrazený článek)

Kolem supermasivní černé díry v jádru naší galaxie obíhá v bezprostřední blízkosti několik hvězd. Jedna z nich se na jaře tohoto roku přiblíží natolik, že by mělo být možné přímo pozorovat vliv intenzivní gravitace černé díry na tuto hvězdu. Jde o objekt označovaný jako S0-2 (někdy také S2, nebo Source 2). Astronomové hodlají této příležitosti využít pro potvrzení jednoho z aspektů Einsteinovy teorie obecné relativity, který říká, že světlo, které uniká intenzivní gravitaci, bude mít protaženou vlnovou délku.

11. 01. 2018 (novější než zobrazený článek)

Proleťte se středem naší galaxie kolem supermasivní černé díry v nové vizualizaciNová vizualizace středu naší galaxie Vás zavede do blízkosti supermasivní černé díry Sagittarius A* v 360° videu. Vědci dali tento průlet dohromady z pozorování rentgenového teleskopu Chandra a dalších, které dokáží prohlédnout oblaka prachu, které střed Mléčné dráhy zastírají. Animace začíná 350 let v minulosti a zaznamenává hvězdy a jejich pohyb v rozmezí asi 500 let. Vše se odehrává asi 25 tisíc světelných let od Země.

30. 11. 2017

V blízkosti supermasivní černé díry v centru Mléčné dráhy byly objeveny nečekaně mladé protohvězdyPřesto, že je okolí naší domácí supermasivní černé díry Sagittarius A* bičované gravitačními vlivy a radiací z tohoto extrémně masivního objektu, astronomům se podařilo objevit zde nově vznikající hvězdy. V okruhu tří světelných let od středu Mléčné dráhy se podle dat z observatoře ALMA nachází hned 11 protohvězd, což vede vědce k přehodnocení aktuálních teorií o tom, kde nové hvězdy mohou vznikat. Výsledky byly publikovány ve vědeckém magazínu Astrophysical Journal Letters.

04. 11. 2014

Objekt obíhající supermasivní černou díru ve středu naší galaxie by mohla být bývalá dvojhvězdaAstronomové v posledních letech bedlivě sledují střed Mléčné dráhy, nachází se tam totiž supermasivní černá díra Sagittaruis A*. Kolem ní rotují další masivní objekty a vědci se chtějí jejich pozorováním dozvědět více o černé díře, která je svou gravitací ovlivňuje. Jedním z takových objektů je G2, o němž si astronomové původně mysleli, že jde o masivní vodíkový oblak, jeho chování při přiblížení ke středu galaxie letos v létě však napovídá něčemu zcela jinému.