Radioteleskop VLA zachytil v jádru Mléčné dráhy záhadné vlákno vycházející z černé díry

03. 01. 2018
Sagittarius A* Černé díry

V roce 2016 bylo objeveno vlákno ve středu Mléčné dráhy v blízkosti tamní supermasivní černé díry. Vlákno je dlouhé asi 2,3 světelného roku a kroutí se tak, že to podle vědců vypadá, že vychází z černé díry Sagittarius A*, která v jádru naší galaxie leží. Týmu vědců vedenému Markem Morrisem z University of California se podařilo pořídit zatím nejdetailnější snímek tohoto objektu. Nová studie publikovaná v magazínu The Astrophysical Journal Letters navíc přichází hned se třemi možnými vysvětleními pozorovaného úkazu.

Vlákno ve středu naší galaxie

Vlákno ve středu naší galaxie - Střed Mléčné dráhy. Uprostřed obrázku je vidět zakřivené vlákno, dole uprostřed je potom vidět supermasivní černá díra Sagittarius A*, ke které vlákno na jednom konci směřuje.

S novým snímkem pořízeným radioteleskopem VLA (Very Large Array) dokázali vědci zobrazit vlákno s větší přesností. Podle jejich závěrů musí vlákno z černé díry vycházet, nikoli do ní směřovat. Astronomové objekt zatím označují jako SgrAWF (Sagittarius A West Filament) a řadí jej do skupiny objektů nazývaných NTF (Nonthermal Radio Filament). Co ale ono vlákno tvoří? A jak vzniklo? Nabízí se tři možná vysvětlení:

1) Mohlo by jít o částice s vysokou rychlostí, které byly od černé díry vystřeleny za pomoci vertikální věže tvořené z magnetických polí, která se nachází v blízkosti horizontu události. V tomto magnetickém poli by docházelo k urychlení částic a vytvoření radiových vln, které následně zachytily radioteleskopy na Zemi.

2) Další možností je, že jde o kosmické vlákno, teoretický objekt, který je velmi dlouhý a zároveň tenký. Takové vlákno by mělo určitou hmotnost a vedlo elektrický proud. Podle teoretiků by se tato vlákna vyskytovala ve vesmíru celkem běžně, postupně by však migrovala do středů galaxií, kde by byla supermasivními černými děrami zachycena.

3) Třetím vysvětlením je náhodné překrytí dvou objektů, které spolu nijak nesouvisí. V tomto případě by se vlákno nacházelo daleko od středu galaxie a bylo by podobné mnoha dalším, které už byly objeveny jinde ve vesmíru. Tuto možnost si ale vědci příliš nepřipouští, zakřivení vlákna je totiž očividně provázané s černou dírou a těžko vysvětlitelné jiným způsobem.

Vědci zatím zkoumají všechny hypotézy. Ať už jde o kteroukoliv z variant, půjde o zajímavé vědecké poznání zcela nového fenoménu. "Součástí vědeckého bádání je i to, že narazíte na záhadu, kterou nelze jednoduše vysvětlit," řekl Jun-Hui Zhao, který se na nové studii podílel. "Cesta k poznání a odpovědi je fascinující. Právě to motivuje astronomy ke stavění nových, výkonnějších teleskopů, které nám pomohou tyto záhady vesmíru objasnit."
Autor článku: redakce

Líbil se Vám článek?

Další zprávy z kategorie Sagittarius A*

11. 01. 2018 (novější než zobrazený článek)

Proleťte se středem naší galaxie kolem supermasivní černé díry v nové vizualizaciNová vizualizace středu naší galaxie Vás zavede do blízkosti supermasivní černé díry Sagittarius A* v 360° videu. Vědci dali tento průlet dohromady z pozorování rentgenového teleskopu Chandra a dalších, které dokáží prohlédnout oblaka prachu, které střed Mléčné dráhy zastírají. Animace začíná 350 let v minulosti a zaznamenává hvězdy a jejich pohyb v rozmezí asi 500 let. Vše se odehrává asi 25 tisíc světelných let od Země.

30. 11. 2017

V blízkosti supermasivní černé díry v centru Mléčné dráhy byly objeveny nečekaně mladé protohvězdyPřesto, že je okolí naší domácí supermasivní černé díry Sagittarius A* bičované gravitačními vlivy a radiací z tohoto extrémně masivního objektu, astronomům se podařilo objevit zde nově vznikající hvězdy. V okruhu tří světelných let od středu Mléčné dráhy se podle dat z observatoře ALMA nachází hned 11 protohvězd, což vede vědce k přehodnocení aktuálních teorií o tom, kde nové hvězdy mohou vznikat. Výsledky byly publikovány ve vědeckém magazínu Astrophysical Journal Letters.

04. 11. 2014

Objekt obíhající supermasivní černou díru ve středu naší galaxie by mohla být bývalá dvojhvězdaAstronomové v posledních letech bedlivě sledují střed Mléčné dráhy, nachází se tam totiž supermasivní černá díra Sagittaruis A*. Kolem ní rotují další masivní objekty a vědci se chtějí jejich pozorováním dozvědět více o černé díře, která je svou gravitací ovlivňuje. Jedním z takových objektů je G2, o němž si astronomové původně mysleli, že jde o masivní vodíkový oblak, jeho chování při přiblížení ke středu galaxie letos v létě však napovídá něčemu zcela jinému.

26. 01. 2014

Podle nové Hawkingovy studie černé díry neexistují, alespoň ne tak, jak je známeBritský teoretický fyzik Stephen Hawking znovu rozvířil vlny světa černých děr se svou novou studií, kterou publikoval ve středu 22. ledna. Hawking věnoval podstatnou část svého života studiu objektů s tak velkou gravitací, že jim neunikne ani světlo. Jeho poslední práce ale jejich existenci de facto popírá. Jak tomu tedy ve skutečnosti je? A co vlastně dřímá v centru naší galaxie, kde, jak astronomové tvrdí, leží obří nepředstavitelné monstrum, kterému říkají supermasivní černá díra?

Supermasivní černá díra ve středu naší galaxie byla přistižena při erupci

26. 10. 2012

Supermasivní černá díra ve středu naší galaxie byla přistižena při erupci Rentgenový teleskop NuSTAR zachytil silnou erupci u černé díry Sagittaruis A* v centru Mléčné dráhy. Relativně klidná černá díra ve srovnání s některými jinými aktivními galaktickými jádry, tak ukazuje, že i v jejím okolí se dějí zajímavé věci.

01. 10. 2012

Astronomové se poprvé zaměřili na poloměr černé díry, pomocí unikátního teleskopu EHTEvent Horizon Telescope (EHT, Teleskop pro pozorování horizontu události) je dlouhodobý astronomický projekt, jehož cílem je prostřednictvím propojení teleskopů po celém světě pozorovat detailně černé díry a jejich okolí. Aby si tuto techniku vyzkoušeli se zatím třemi teleskopy na Havaji, v Kalifornii a Arizoně, zamířili astronomové tato tři zařízení ke galaxii M87, v jejímž centru dřímá supermasivní černá díra o hmotnosti šesti miliard Sluncí.

12. 02. 2012

Černá díra v centru Mléčné dráhy konzumuje planetky a vydává záblesky rentgenového zářeníNová studie mezinárodního týmu vědců se pokouší vysvětlit, co stojí za tajemnými záblesky radiace, které vychází z černé díry Sagittarius A*, která se nachází ve středu naší galaxie. Podle studie obklopuje střed Mléčné dráhy oblak planetek, komet a planet, které byly gravitací odtrženy od svých mateřských hvězd. Při jejich pádu do černé díry dochází ke vzniku záblesku podobně jako u meteoru při průletu zemskou atmosférou, a právě tento záblesk pozorují astronomové vesmírným teleskopem Chandra.