Radioteleskop VLA zachytil v jádru Mléčné dráhy záhadné vlákno vycházející z černé díry

3. 1. 2018
Sagittarius A* Černé díry

V roce 2016 bylo objeveno vlákno ve středu Mléčné dráhy v blízkosti tamní supermasivní černé díry. Vlákno je dlouhé asi 2,3 světelného roku a kroutí se tak, že to podle vědců vypadá, že vychází z černé díry Sagittarius A*, která v jádru naší galaxie leží. Týmu vědců vedenému Markem Morrisem z University of California se podařilo pořídit zatím nejdetailnější snímek tohoto objektu. Nová studie publikovaná v magazínu The Astrophysical Journal Letters navíc přichází hned se třemi možnými vysvětleními pozorovaného úkazu.

Vlákno ve středu naší galaxie

Vlákno ve středu naší galaxie - Střed Mléčné dráhy. Uprostřed obrázku je vidět zakřivené vlákno, dole uprostřed je potom vidět supermasivní černá díra Sagittarius A*, ke které vlákno na jednom konci směřuje.

S novým snímkem pořízeným radioteleskopem VLA (Very Large Array) dokázali vědci zobrazit vlákno s větší přesností. Podle jejich závěrů musí vlákno z černé díry vycházet, nikoli do ní směřovat. Astronomové objekt zatím označují jako SgrAWF (Sagittarius A West Filament) a řadí jej do skupiny objektů nazývaných NTF (Nonthermal Radio Filament). Co ale ono vlákno tvoří? A jak vzniklo? Nabízí se tři možná vysvětlení:

1) Mohlo by jít o částice s vysokou rychlostí, které byly od černé díry vystřeleny za pomoci vertikální věže tvořené z magnetických polí, která se nachází v blízkosti horizontu události. V tomto magnetickém poli by docházelo k urychlení částic a vytvoření radiových vln, které následně zachytily radioteleskopy na Zemi.

2) Další možností je, že jde o kosmické vlákno, teoretický objekt, který je velmi dlouhý a zároveň tenký. Takové vlákno by mělo určitou hmotnost a vedlo elektrický proud. Podle teoretiků by se tato vlákna vyskytovala ve vesmíru celkem běžně, postupně by však migrovala do středů galaxií, kde by byla supermasivními černými děrami zachycena.

3) Třetím vysvětlením je náhodné překrytí dvou objektů, které spolu nijak nesouvisí. V tomto případě by se vlákno nacházelo daleko od středu galaxie a bylo by podobné mnoha dalším, které už byly objeveny jinde ve vesmíru. Tuto možnost si ale vědci příliš nepřipouští, zakřivení vlákna je totiž očividně provázané s černou dírou a těžko vysvětlitelné jiným způsobem.

Vědci zatím zkoumají všechny hypotézy. Ať už jde o kteroukoliv z variant, půjde o zajímavé vědecké poznání zcela nového fenoménu. "Součástí vědeckého bádání je i to, že narazíte na záhadu, kterou nelze jednoduše vysvětlit," řekl Jun-Hui Zhao, který se na nové studii podílel. "Cesta k poznání a odpovědi je fascinující. Právě to motivuje astronomy ke stavění nových, výkonnějších teleskopů, které nám pomohou tyto záhady vesmíru objasnit."

Další zprávy z kategorie Sagittarius A*

12. 8. 2019 (novější než zobrazený článek)

Supermasivní černá díra v centru Mléčné dráhy se najednou rozzářila na 75násobek běžných hodnotPři květnovém pozorování supermasivní černé díry Sagittarius A* v jádru naší galaxie si astronom Tuan Do z kalifornské univerzity UCLA všiml, že září víc, než je obvyklé. Z bezprostředního okolí černé díry v ten moment vycházelo až 75x více radiace, než došlo opět k jejímu uklidnění na běžné hodnoty. Černá díra zářila několik minut nejvíce od doby, co je ze Země pozorována. Podobné chování vykazují černé díry při konzumaci materiálu ze svého okolí, astronomové si však zatím nejsou jistí, co způsobilo tento poslední nárůst záření.

Astronomové objevili hvězdu, která se neuvěřitelnou rychlostí pohybuje Mléčnou dráhou

5. 8. 2019 (novější než zobrazený článek)

Astronomové objevili novou hvězdu S5-HVS1, která se neuvěřitelnou rychlostí pohybuje Mléčnou dráhou. Jde o nejrychlejší známou hvězdu hlavní posloupnosti (tedy stále v ní ještě probíhá termojaderná reakce). Podle vědců byla hvězda urychlena na svou současnou rychlost interakcí se supermasivní černou dírou Sagittarius A* ve středu naší galaxie. Aktuálně je známo jen asi 20 hyperrychlých hvězd v naší galaxii.

11. 6. 2019 (novější než zobrazený článek)

Astronomové poprvé pozorovali disk chladnější hmoty v blízkosti černé díry v jádru Mléčné dráhyKolem supermasivní černé díry ve středu naší galaxie rotují hvězdy a také oblaka plynů a drobných částic. Doposud se astronomům podařilo kromě hvězd pozorovat pouze velmi horká oblaka, která dosahují teplot 10 milionů °C a září silně v rentgenovém spektru elektromagnetického záření. Chladnější plyny zatím unikaly našim teleskopům, dokud se na oblast nezaměřila výkonná rádiová observatoř ALMA. Výsledky pozorování byly publikovány v magazínu Nature.

1. 11. 2018 (novější než zobrazený článek)

Nejdetailnější pozorování materiálu obíhajícího příliš blízko horizontu události černé díryVědcům se díky vysoce citlivému instrumentu GRAVITY na teleskopu VLT podařilo získat další informace o supermasivní černé díře ve středu Mléčné dráhy. Nová pozorování ukazují shluky plynů urychlené až na 30 % rychlosti světla jen kousek před horizontem události této černé díry. Jde o první pozorování materiálu takto blízko černé díře a další z mnoha nepřímých potvrzení existence extrémního objektu v jádru naší domácí galaxie.

Nový teleskop MeerKAT zachytil v dosud největším detailu jádro Mléčné dráhy

16. 7. 2018 (novější než zobrazený článek)

Nový teleskop MeerKAT zachytil v dosud největším detailu jádro Mléčné dráhyV Jihoafrické republice byl oficiálně uveden do provozu radiový teleskop MeerKAT, který se skládá z celkem 64 samostatných antén. Jde o největší a nejcitlivější zařízení svého druhu na Zemi, dokud jej nepředčí další jihoafrický teleskop SKA (Square Kilometre Array) v roce 2024. Při slavnostním uvedení do provozu byl zveřejněn snímek středu naší galaxie odhalující doposud nevídaný detail okolí supermasivní černé díry Sagittaruis A*.

V jádru Mléčné dráhy se nacházejí podivné objekty, vypadají jako plyny, chovají se ale jako hvězdy

12. 6. 2018 (novější než zobrazený článek)

Astronomové objevili několik podivných objektů v galaktickém centru naší galaxie a není zřejmé, o co se jedná. Jde o objekty, které se vypadají jako oblaka plynů, chovají se však jako hvězdy, nic podobného zatím astronomové doposud nepozorovali. Výsledky výzkumu byly prezentovány na setkání amerických astronomů American Astronomical Society Meeting v Denveru. Objev se podařil prostřednictvím teleskopu W. M. Keck na Havaji.

11. 5. 2018 (novější než zobrazený článek)

V jádru Mléčné dráhy rotují kolem supermasivní černé díry také tisíce menších černých děrAstronomové objevili s pomocí vesmírného rentgenového teleskopu Chandra známky existence až tisíců černých děr v bezprostředním okolí středu Mléčné dráhy. Jedná se o menší černé díry hvězdné hmotnosti dosahující masy mezi 5 a 30 hmotností Slunce, které rotují kolem obří černé díry, která dosahuje až 4 milionů hmotností Slunce a nese označení Sagittarius A* (zkráceně Sgr A*). Výsledky tohoto výzkumu byly publikovány v magazínu Nature 5. května.