Nová pozorování podivně pohasínající hvězdy ukazují, že není obklopena uměle vytvořenou megastrukturou

04. 01. 2018
Hledání života Exoplanety Hvězdy

Mezi hvězdami pozorovanými vesmírným teleskopem Kepler při jeho primární misi byla i hvězda KIC 8462852 (přezdívaná také Tabbyina hvězda). Brzy po zjištění, že pohasíná natolik nezvyklým způsobem, že by kolem ní mohla existovat nějaká komplexní struktura blokující její svit, stala se tato hvězda doslova slavnou. Vyrojilo se množství vysvětlení tohoto chování, kromě komet a pásu asteroidů se objevila také teorie, že by mohla být obklopena megastrukturou uměle vytvořenou mimozemskou civilizací. Nová pozorování však naznačují, že by mohlo jít spíše o oblaka prachu nebo plynů.

Kepler, zorné pole

Kepler, zorné pole - Na obrázku je znázorněna oblast, kterou sleduje vesmírný teleskop Kepler, jehož úkolem je pátrat po exoplanetách obíhající vzdálené hvězdy.

Poté, co se o KIC 8462852 začalo hodně psát a mluvit, objevil se na kickstarteru projekt, který sbíral finance na zaplacení pozorování této hvězdy dalšími teleskopy. Více než 1 700 lidí tak darovalo přes 100 tisíc dolarů a díky těmto financím namířil ke hvězdě své zrcadlo teleskop Las Cumbres. Výzkumníci včetně objevitelky Tabethy Boyajianové (podle které hvězda dostala svou přezdívku) teď publikovali výsledky svého pozorování v magazínu The Astrophysical Journal Letters.

Snahou astronomů bylo zachytit pohasínání hvězdy znovu, v reálném čase. Chtěli zjistit, zda se hvězda chová stejně ve všech částech spektra, nebo jen v některém, což by jim prozradilo více o hustotě objektu, který světlo hvězdy blokuje. Výsledek je, že v různých částech elektromagnetického spektra pohasíná hvězda jiným způsobem.

Toto chování vědci připisují něčemu jako jsou oblaka prachu nebo plynů, hvězda by také mohla pohasínat sama o sobě. Pokud by šlo o planetu, nebo třeba i nějakou formu Dysonovy sféry světlo hvězdy by podle vědců bylo blokované ve všech částech spektra stejně.

KIC 8462852 byla v roce 2015 pozorována teleskopem Kepler, který hledá exoplanety pomocí zkoumání hvězd, jejichž záření je pravidelně přerušováno přecházející exoplanetou, která záři blokuje. Hvězda je o 43 % hmotnější než Slunce a o 58 % větší, nachází se ve vzdálenosti 1280 světelných let.

Další zprávy z kategorie Hledání života

Některé ze sedmi planet hvězdného systému TRAPPIST-1 by mohly být obyvatelné

27. 01. 2018 (novější než zobrazený článek)

Některé ze sedmi planet hvězdného systému TRAPPIST-1 by mohly být obyvatelnéPlanetární systém kolem hvězdy TRAPPIST-1 je ve středu zájmů mnoha vědců, obsahuje totiž velké množství relativně malých skalnatých planet a tedy velký potenciál pro existenci planety podobné Zemi. Nová studie nyní ukazuje, že alespoň na dvou ze těchto sedmi planet by mohly existovat podmínky vhodné pro život. Výsledky výzkumu byly publikovány v magazínu Astronomy & Astrophysics.

Z planetky Oumuamua nevycházejí žádné signály, o vesmírnou loď se vážně nejedná

16. 12. 2017

Z planetky Oumuamua nevycházejí žádné signály, o vesmírnou loď se vážně nejednáBreaktrhough Listen je projekt v rámci programu Breakthrough Iniciatives, který hledá známky mimozemské civilizace ve vesmíru. Své teleskopy zaměřil i na planetku Oumuamua, která přiletěla do sluneční soustavy z mezihvězdného prostoru. Cílem bylo zjistit, zda z planetky nevycházejí uměle vytvořené signály, které by naznačovaly, že její podlouhlý tvar není pouhou náhodou, ale výsledkem práce mimozemské civilizace. Žádné signály však nebyly nalezeny.

NASA hlásí objev dalších Zemi-podobných planet, obíhají hvězdu Kepler-62

19. 04. 2013

NASA hlásí objev dalších Zemi-podobných planet, obíhají hvězdu Kepler-62Pozorování vesmírným teleskopem Kepler přinesla další nové extrasolární planety, a podle NASA by mohlo jít o planety velmi podobné Zemi. Objev se točí kolem hvězdy Kepler-62 (2MASS J18525105+4520595), která se nachází ve vzdálenosti 1200 světelných let a má velikost zhruba dvou třetin Slunce. Kolem obíhá hned pětice planet, ze kterých dvě by měly být skalnaté a měly by se nacházet v takové vzdálenosti od mateřské hvězdy, která umožňuje existenci kapalné vody na jejich povrchu.

26. 11. 2012

Rover Curiosity něco objevil, NASA ale nechce říct co, dokud nebudou výsledky potvrzenéJohn Grotzinger, vedoucí vědecký pracovník mise Curiosity, v rozhovoru pro americké rádio NPR uvedl, že rover udělal objev, který se vepíše do dějin. "Získaná data vypadají.. velmi dobře.", uvedl Grotzinger v interview pro stanici. NASA ani sám Grotzinger však víc zveřejnit zatím nehodlají, chtějí totiž vše nejprve důkladně ověřit.

28. 10. 2012

První vzorky odebrané z miliony let izolovaného antarktického jezera Vostok žádný život neobsahujíRuská expedice odebrala první vzorky vody z Antarktického jezera Vostok, které se nachází pod čtyřkilometrovou vrstvou věčného ledu. Tento permafrost udělal z jezera velmi zajímavý cíl pro vědce, zaizoloval totiž tuto vodní masu od okolního světa na dlouhých 15 milionů let. Ruští vědci se k vodě ukryté pod ledem snaží už několik let ve velmi nehostinných podmínkách Ledového kontinentu provrtat a zjistit, co se dole skrývá. Vědci doufali, že objeví organismy, které se posledních 15 let vyvíjely odlišným způsobem od zbytku zeměkoule, nenašli ale vůbec nic. Zatím.

03. 06. 2012

Astronomové hledají mimozemský život na objevených exoplanetách, zatím bezvýsledněHledání inteligentního mimozemského života u vzdálených hvězd je se současnou technologií poměrně složité, na takovou dálku totiž nic neuvidíte. Můžete ale slyšet, astronomové proto využívají radioteleskopů a pozorně naslouchají, cílů je ale doslova jako hvězd na noční obloze a ještě víc, protože při naslouchání se často objeví i odražený signál ze Země. Australští astronomové teď přišli s novou technikou, která jim umožňuje signály ze Země odfiltrovat a zaostřit antény na jeden konkrétní cíl, k otestování si vybrali blízkou hvězdu Gliese 581.

19. 02. 2012

Lidská civilizace by mohla být jedna z prvních ve vesmíru, a pokud ne, tak kde jsou ostatní?Inteligentní život, by mohl být ve své počáteční fázi rozvoje, jako další z etap vývoje vesmíru. Lidstvo by tak mohlo patřit k nejrozvinutějším civilizacím, což by vysvětlovalo proč nebyla Země doposud kontaktována vyspělejší mimozemskou civilizací - žádné vyspělejší totiž nejsou. Alespoň takovýmto způsobem se nad významem lidí ve vesmíru zamýšlí Dimitar Sasselov z Harvardu ve své knize Život super Zemí (The Life of Super-Earths).