Nová pozorování podivně pohasínající hvězdy ukazují, že není obklopena uměle vytvořenou megastrukturou

04. 01. 2018
Hledání života Exoplanety Hvězdy

Mezi hvězdami pozorovanými vesmírným teleskopem Kepler při jeho primární misi byla i hvězda KIC 8462852 (přezdívaná také Tabbyina hvězda). Brzy po zjištění, že pohasíná natolik nezvyklým způsobem, že by kolem ní mohla existovat nějaká komplexní struktura blokující její svit, stala se tato hvězda doslova slavnou. Vyrojilo se množství vysvětlení tohoto chování, kromě komet a pásu asteroidů se objevila také teorie, že by mohla být obklopena megastrukturou uměle vytvořenou mimozemskou civilizací. Nová pozorování však naznačují, že by mohlo jít spíše o oblaka prachu nebo plynů.

Kepler, zorné pole

Kepler, zorné pole - Na obrázku je znázorněna oblast, kterou sleduje vesmírný teleskop Kepler, jehož úkolem je pátrat po exoplanetách obíhající vzdálené hvězdy.

Poté, co se o KIC 8462852 začalo hodně psát a mluvit, objevil se na kickstarteru projekt, který sbíral finance na zaplacení pozorování této hvězdy dalšími teleskopy. Více než 1 700 lidí tak darovalo přes 100 tisíc dolarů a díky těmto financím namířil ke hvězdě své zrcadlo teleskop Las Cumbres. Výzkumníci včetně objevitelky Tabethy Boyajianové (podle které hvězda dostala svou přezdívku) teď publikovali výsledky svého pozorování v magazínu The Astrophysical Journal Letters.

Snahou astronomů bylo zachytit pohasínání hvězdy znovu, v reálném čase. Chtěli zjistit, zda se hvězda chová stejně ve všech částech spektra, nebo jen v některém, což by jim prozradilo více o hustotě objektu, který světlo hvězdy blokuje. Výsledek je, že v různých částech elektromagnetického spektra pohasíná hvězda jiným způsobem.

Toto chování vědci připisují něčemu jako jsou oblaka prachu nebo plynů, hvězda by také mohla pohasínat sama o sobě. Pokud by šlo o planetu, nebo třeba i nějakou formu Dysonovy sféry světlo hvězdy by podle vědců bylo blokované ve všech částech spektra stejně.

KIC 8462852 byla v roce 2015 pozorována teleskopem Kepler, který hledá exoplanety pomocí zkoumání hvězd, jejichž záření je pravidelně přerušováno přecházející exoplanetou, která záři blokuje. Hvězda je o 43 % hmotnější než Slunce a o 58 % větší, nachází se ve vzdálenosti 1280 světelných let.

Další zprávy z kategorie Hledání života

První mapa radiace, která dopadá na povrch Europy

31. 07. 2018 (novější než zobrazený článek)

První mapa radiace, která dopadá na povrch EuropyVědci prozkoumali data z misí, které v historii studovaly měsíc Europa obíhající planetu Jupiter, aby potvrdili, že nejsilnější radiace se nachází na rovníku a naopak v blízkosti pólů je relativně slabá. Europa má pod svým povrchem globální oceán jehož materiál se někdy dostává až na povrch (možná podobně jako láva na Zemi) a data o radiaci napoví, jak dlouho vydrží než je radiací sterilizovaný. Vědci využili data z misí Galileo a Voyager 1.

08. 06. 2018 (novější než zobrazený článek)

Rover Curiosity našel na Marsu pravěké organické sloučeniny a periodické zvyšování koncentrace metanuRover Curiosity našel na Marsu evidenci, že planeta mohla kdysi dávno poskytovat podmínky vhodné k existenci života. Jde o organické molekuly zachované v sedimentárních horninách a také kolísající hodnoty metanu v dnešní atmosféře Marsu. Ani jeden z nálezů není přímým důkazem existence dávného života na Marsu, dále však podporují teorii, že sousední planeta ve své dávné historii mohla mít podmínky pro jeho existenci.

Astronomové našli 121 velkých exoplanet, které by mohly mít obyvatelné měsíce

01. 06. 2018 (novější než zobrazený článek)

Astronomové našli 121 velkých exoplanet, které by mohly mít obyvatelné měsíceKromě hledání života na planetách, které obíhají vzdálené hvězdy, se vědci soustředí také na měsíce, které obíhají planety, které obíhají vzdálené hvězdy. Vědcům z University of California, Riverside a University of Southern Queensland se podařilo identifikovat 121 velkých plynných obrů, které své hvězdy obíhají v obyvatelné zóně. Právě u takových planet je vysoká pravděpodobnost, že jejich potenciální měsíce by mohly být obyvatelné, tedy že by se na jejich povrchu mohla udržet voda v kapalném stavu.

Některé ze sedmi planet hvězdného systému TRAPPIST-1 by mohly být obyvatelné

27. 01. 2018 (novější než zobrazený článek)

Některé ze sedmi planet hvězdného systému TRAPPIST-1 by mohly být obyvatelnéPlanetární systém kolem hvězdy TRAPPIST-1 je ve středu zájmů mnoha vědců, obsahuje totiž velké množství relativně malých skalnatých planet a tedy velký potenciál pro existenci planety podobné Zemi. Nová studie nyní ukazuje, že alespoň na dvou ze těchto sedmi planet by mohly existovat podmínky vhodné pro život. Výsledky výzkumu byly publikovány v magazínu Astronomy & Astrophysics.

Z planetky Oumuamua nevycházejí žádné signály, o vesmírnou loď se vážně nejedná

16. 12. 2017

Z planetky Oumuamua nevycházejí žádné signály, o vesmírnou loď se vážně nejednáBreaktrhough Listen je projekt v rámci programu Breakthrough Iniciatives, který hledá známky mimozemské civilizace ve vesmíru. Své teleskopy zaměřil i na planetku Oumuamua, která přiletěla do sluneční soustavy z mezihvězdného prostoru. Cílem bylo zjistit, zda z planetky nevycházejí uměle vytvořené signály, které by naznačovaly, že její podlouhlý tvar není pouhou náhodou, ale výsledkem práce mimozemské civilizace. Žádné signály však nebyly nalezeny.

NASA hlásí objev dalších Zemi-podobných planet, obíhají hvězdu Kepler-62

19. 04. 2013

NASA hlásí objev dalších Zemi-podobných planet, obíhají hvězdu Kepler-62Pozorování vesmírným teleskopem Kepler přinesla další nové extrasolární planety, a podle NASA by mohlo jít o planety velmi podobné Zemi. Objev se točí kolem hvězdy Kepler-62 (2MASS J18525105+4520595), která se nachází ve vzdálenosti 1200 světelných let a má velikost zhruba dvou třetin Slunce. Kolem obíhá hned pětice planet, ze kterých dvě by měly být skalnaté a měly by se nacházet v takové vzdálenosti od mateřské hvězdy, která umožňuje existenci kapalné vody na jejich povrchu.

26. 11. 2012

Rover Curiosity něco objevil, NASA ale nechce říct co, dokud nebudou výsledky potvrzenéJohn Grotzinger, vedoucí vědecký pracovník mise Curiosity, v rozhovoru pro americké rádio NPR uvedl, že rover udělal objev, který se vepíše do dějin. "Získaná data vypadají.. velmi dobře.", uvedl Grotzinger v interview pro stanici. NASA ani sám Grotzinger však víc zveřejnit zatím nehodlají, chtějí totiž vše nejprve důkladně ověřit.