Rover Curiosity narazil na Marsu na horniny podivného tvaru, vědci zatím neumí vysvětlit jejich původ

09. 01. 2018
Curiosity Geologie ve vesmíru Mars

NASA 4. ledna zveřejnila na sociálních sítích přidružených k misi Mars Science Laboratory snímek, který zobrazuje horniny podivného tvaru a zatím neznámého původu. Snímek byl pořízen roverem Curiosity v oblasti známé jako Hřeben Very Rubinové (Vera Rubin Ridge), pojmenovaný podle astronomky, jejíž pozorování vedly k objevu temné hmoty. Kamenné útvary byly nejprve zachyceny při autonomním zkoumání a následně se k nim na příkaz operátorů mise rover vrátil, aby pořídil detailnější fotografie a provedl chemickou analýzu vzorků.

Mars, horniny

Mars, horniny - Snímek pořízený roverem Curiosity v kráteru Gale.

Curiosity se aktuálně nachází na úpatí hory Sharp, která vyrůstá uprostřed kráteru Gale. Postupně stoupá nahoru, dnes se nachází o asi 300 metrů výš, než bylo místo jeho přistání. Dosavadní průzkum naznačuje, že se rover pohybuje v oblasti, která byla kdysi dávno zaplavená vodou. Vědci doufají, že jak bude rover dál stoupat nahoru, postupně přejde v oblast, která zaplavená nebyla.

Na zveřejněném snímku jsou vidět nazelenalé až namodralé podlouhlé útvary, které vyvstávají z okolní horniny, a které dostaly označení Haroldswick. Jsou hranaté, mají na šířku asi milimetr a na délku 5 milimetrů. Od svého okolí se liší jak barvou, tak tvarem a Curiosity ani jiný rover se s ničím podobným na Marsu zatím ještě nesetkali. Podle vědců z NASA by mohlo jít o krystaly, nebo možná o zbytky hornin, které vyplňovaly prostor uvnitř krystalů.

Nelze zatím vyloučit ani to, že horniny mají původ spojený s živými organismy, tato možnost je však považována ze spíše nepravděpodobnou. Rover Curiosity přes všechno své vybavení ani není schopen takový původ odhalit. Zvládnout by to však mohl příští rover, který by měl k Marsu letět v roce 2020. Více informací by mohlo být k dispozici už příští týden, kdy by měly být výsledky chemické analýzy hornin.

Další zprávy z kategorie Curiosity

Bouře na Marsu už zasáhla i rover Curiosity, obepíná teď celou planetu

21. 06. 2018 (novější než zobrazený článek)

Bouře na Marsu už zasáhla i rover Curiosity, obepíná teď celou planetuV posledních týdnech je na Marsu bouřlivé počasí, objevila se masivní písečná bouře, která vynesla do atmosféry planety množství prachu, který se nyní šíří celou planetou. Globální bouře už obepíná celou planetu a kromě malého roveru Opportunity taky zasáhla i větší a novější Curiosity.

08. 06. 2018 (novější než zobrazený článek)

Rover Curiosity našel na Marsu pravěké organické sloučeniny a periodické zvyšování koncentrace metanuRover Curiosity našel na Marsu evidenci, že planeta mohla kdysi dávno poskytovat podmínky vhodné k existenci života. Jde o organické molekuly zachované v sedimentárních horninách a také kolísající hodnoty metanu v dnešní atmosféře Marsu. Ani jeden z nálezů není přímým důkazem existence dávného života na Marsu, dále však podporují teorii, že sousední planeta ve své dávné historii mohla mít podmínky pro jeho existenci.

30. 11. 2017

Nový rover na Marsu bude stavět na úspěších mise Curiosity, bude však mít jiné cílePříští rover NASA, který poletí na Mars zatím ještě nemá jméno, jeho mise však dostává stále jasnější obrysy. Zatím pojmenovaný Mars 2020 by měl za dva roky letět k rudé planetě a bude se velmi podobat svému předchůdci - Curiosity. Jeho úkolem však bude mimo jiné sbírat vzorky hornin, které by se měly časem dostat na Zemi a také hledat známky života odlišným způsobem. Pomoci by mu k tomu měly nové přístroje na palubě a také zkušenosti předchozích misí.

27. 10. 2017

Operátoři mise Curiosity hledají nové cesty jak po závadě obnovit vrtání do horninRover Curiosity využil svou vrtačku na Marsu celkem 15x, naposledy ale v prosinci 2016, kdy operátoři detekovali problém s mechanismem vrtáku na robotickém rameni a od té doby raději do hornin nevrtají. Nechtěné chování tohoto zařízení bylo několik měsíců analyzováno a byla hledána náprava, která by umožnila opět vrtat do hornin a sbírat vzorky. Aktuálně to vypadá, že by operátoři měli mít jasno, co problém způsobilo a mají připravené řešení.

Rover Curiosity našel na Marsu dusík v biologicky použitelné formě

25. 03. 2015

Rover Curiosity našel na Marsu dusík v biologicky použitelné forměV laboratoři, která se ukrývá v útrobách tunového roveru, objevili vědci dusičnany, sloučeninu, která v sobě váže dusík takovým způsobem, že jej některé biologické organismy mohou využít pro svůj metabolismus. Dusík je v organismech na Zemi také nedílnou součástí DNA a RNA. Toto není možné s atmosférickým dusíkem N2, kde je vazba mezi oběma atomy příliš silná, aby reagovala v chemických reakcích.

18. 12. 2014

Rover Curiosity našel na Marsu metan - výsledek aktivních geologických nebo biologických procesůMetan je uhlovodík, který na Zemi většinou vzniká jako důsledek biologických reakcí, pouze asi dvacetina metanu v atmosféře naší planety vzniká jiným způsobem. Detekce metanu na Marsu tedy vědce velmi zajímá, podařilo se jim naměřit stopy metanu už dříve, při pozorováních ze Země nebo z oběžné dráhy, nyní však mají poprvé data přímo z povrchu a podle všeho to vypadá, že koncentrace metanu jsou velmi kolísavé. Vědci z toho usuzují, že metan tedy musí vznikat aktivními procesy, které na Marsu probíhají právě teď, o konkrétních reakcích, které by vedly ke vzniku metanu, však zatím můžeme pouze spekulovat.

Geologický průzkum Marsu pokračuje, Curiosity je u Alexander Hills

10. 12. 2014

Geologický průzkum Marsu pokračuje, Curiosity je u Alexander HillsNe, rover Curiosity nevjel do marsovských hor, Alexanderovy kopce je pouze název geologického útvaru, ke kterému se vozítko přiblížilo koncem listopadu. Jde o výchoz geologické vrstvy, kde se na povrch dostává skála jinde ukrytá pod všudypřítomným pískem. Curiosity bude v následujících dnech svými přístroji zkoumat složení těchto hornin, vybrány jsou tři objekty Aztec, Agate Hill a Cajon. Rover je na cestě do středu kráteru Gale, kde se nachází hora Mt. Sharp. Oblast, ve které se Curiosity nachází byla podle předchozích nálezů roveru před miliony let dnem řeky nebo jezera.