Proleťte se středem naší galaxie kolem supermasivní černé díry v nové vizualizaci

11. 01. 2018
Sagittarius A* Mléčná dráha Chandra VLT

Nová vizualizace středu naší galaxie Vás zavede do blízkosti supermasivní černé díry Sagittarius A* v 360° videu. Vědci dali tento průlet dohromady z pozorování rentgenového teleskopu Chandra a dalších, které dokáží prohlédnout oblaka prachu, které střed Mléčné dráhy zastírají. Animace začíná 350 let v minulosti a zaznamenává hvězdy a jejich pohyb v rozmezí asi 500 let. Vše se odehrává asi 25 tisíc světelných let od Země.

Černá díra v centru Mléčné dráhy

Černá díra v centru Mléčné dráhy - Astronomové z NASA pořídili s Hubblovým teleskopem doposud neostřejší snímek galaktického středu Mléčné dráhy. Střed Mléčné dráhy je zahalen do mezihvězdných plynů a prachu, které komplikují jeho pozorování ve viditelném spektru. Tento snímek byl pořízen infračervenou kamerou NICMOS, která místo viditelného světla snímá teplo, které objekty vydávají. Vpravo dole je vidět spirálovité okolí supermasivní černé díry v centru galaxie. Černou díru přímo pozorovat nelze, na fotografii jsou vidět ionizované plyny, které byly zachyceny její gravitací.

Kromě supermasivní černé díry můžete při cestě jádrem Mléčné dráhy narazit také na tzv. Wolf-Rayetovy hvězdy, které obíhají centrální černou díru v těsné blízkosti do vzdálenosti 1,5 světelného roku. Jde o velmi masivní a aktivní hvězdy, které chrlí do svého okolí obrovské množství hmoty. Lze také zahlédnout jak tento materiál naráží na mezihvězdnou hmotu a vytváří tak bubliny nebo vlny zahřátých plynů na vysoké teploty.

Pro animaci byla použita data z vesmírného rentgenového teleskopu Chandra a pozemních pozorování v infračerveném světle z observatoře VLT (Very Large Telescope) umístěné v Chile. Vědci zkoumají střed Mléčná dráhy, aby se dozvěděli více o supermasivní černé díře Sagittaruis A* a jejích interakcích s bezprostředním okolím i zbytkem galaxie.

Podle dosavadních pozorování měla supermasivní černá díra v jádru Mléčné dráhy období intenzivní aktivity, které skončilo před asi 100 lety (tedy spíše bylo pozorovatelné ze Země před 100 lety). Dozvuky této aktivity lze v jejím okolí stále pozorovat, skrze interakce hvězd a plynů v regionu.

Video můžete dobře pozorovat v aplikacích s virtuální realitou nebo ve smartphonech, které tato videa dokáží přehrát (což je většina).
Autor článku: redakce

Líbil se Vám článek?

Další zprávy z kategorie Sagittarius A*

03. 01. 2018

Radioteleskop VLA zachytil v jádru Mléčné dráhy záhadné vlákno vycházející z černé díryV roce 2016 bylo objeveno vlákno ve středu Mléčné dráhy v blízkosti tamní supermasivní černé díry. Vlákno je dlouhé asi 2,3 světelného roku a kroutí se tak, že to podle vědců vypadá, že vychází z černé díry Sagittarius A*, která v jádru naší galaxie leží. Týmu vědců vedenému Markem Morrisem z University of California se podařilo pořídit zatím nejdetailnější snímek tohoto objektu. Nová studie publikovaná v magazínu The Astrophysical Journal Letters navíc přichází hned se třemi možnými vysvětleními pozorovaného úkazu.

30. 11. 2017

V blízkosti supermasivní černé díry v centru Mléčné dráhy byly objeveny nečekaně mladé protohvězdyPřesto, že je okolí naší domácí supermasivní černé díry Sagittarius A* bičované gravitačními vlivy a radiací z tohoto extrémně masivního objektu, astronomům se podařilo objevit zde nově vznikající hvězdy. V okruhu tří světelných let od středu Mléčné dráhy se podle dat z observatoře ALMA nachází hned 11 protohvězd, což vede vědce k přehodnocení aktuálních teorií o tom, kde nové hvězdy mohou vznikat. Výsledky byly publikovány ve vědeckém magazínu Astrophysical Journal Letters.

04. 11. 2014

Objekt obíhající supermasivní černou díru ve středu naší galaxie by mohla být bývalá dvojhvězdaAstronomové v posledních letech bedlivě sledují střed Mléčné dráhy, nachází se tam totiž supermasivní černá díra Sagittaruis A*. Kolem ní rotují další masivní objekty a vědci se chtějí jejich pozorováním dozvědět více o černé díře, která je svou gravitací ovlivňuje. Jedním z takových objektů je G2, o němž si astronomové původně mysleli, že jde o masivní vodíkový oblak, jeho chování při přiblížení ke středu galaxie letos v létě však napovídá něčemu zcela jinému.

26. 01. 2014

Podle nové Hawkingovy studie černé díry neexistují, alespoň ne tak, jak je známeBritský teoretický fyzik Stephen Hawking znovu rozvířil vlny světa černých děr se svou novou studií, kterou publikoval ve středu 22. ledna. Hawking věnoval podstatnou část svého života studiu objektů s tak velkou gravitací, že jim neunikne ani světlo. Jeho poslední práce ale jejich existenci de facto popírá. Jak tomu tedy ve skutečnosti je? A co vlastně dřímá v centru naší galaxie, kde, jak astronomové tvrdí, leží obří nepředstavitelné monstrum, kterému říkají supermasivní černá díra?

Supermasivní černá díra ve středu naší galaxie byla přistižena při erupci

26. 10. 2012

Supermasivní černá díra ve středu naší galaxie byla přistižena při erupci Rentgenový teleskop NuSTAR zachytil silnou erupci u černé díry Sagittaruis A* v centru Mléčné dráhy. Relativně klidná černá díra ve srovnání s některými jinými aktivními galaktickými jádry, tak ukazuje, že i v jejím okolí se dějí zajímavé věci.

01. 10. 2012

Astronomové se poprvé zaměřili na poloměr černé díry, pomocí unikátního teleskopu EHTEvent Horizon Telescope (EHT, Teleskop pro pozorování horizontu události) je dlouhodobý astronomický projekt, jehož cílem je prostřednictvím propojení teleskopů po celém světě pozorovat detailně černé díry a jejich okolí. Aby si tuto techniku vyzkoušeli se zatím třemi teleskopy na Havaji, v Kalifornii a Arizoně, zamířili astronomové tato tři zařízení ke galaxii M87, v jejímž centru dřímá supermasivní černá díra o hmotnosti šesti miliard Sluncí.

12. 02. 2012

Černá díra v centru Mléčné dráhy konzumuje planetky a vydává záblesky rentgenového zářeníNová studie mezinárodního týmu vědců se pokouší vysvětlit, co stojí za tajemnými záblesky radiace, které vychází z černé díry Sagittarius A*, která se nachází ve středu naší galaxie. Podle studie obklopuje střed Mléčné dráhy oblak planetek, komet a planet, které byly gravitací odtrženy od svých mateřských hvězd. Při jejich pádu do černé díry dochází ke vzniku záblesku podobně jako u meteoru při průletu zemskou atmosférou, a právě tento záblesk pozorují astronomové vesmírným teleskopem Chandra.