Astronomové našli pomocí gravitační čočky doposud nejvzdálenější galaxii pozorovanou v detailu

16. 01. 2018
Raný vesmír Gravitační čočky Hubble Spitzer Galaxie

Astronomům se s pomocí vesmírných teleskopů Hubble a Spitzer podařilo detailně zachytit na snímku doposud nejvzdálenější galaxii. Nově objevený objekt je pojmenovaný SPT0615-JD a existoval v období, kdy byl vesmír starý pouhých 500 milionů let (Země je stará asi 4,5 miliardy let). K objevu byla využita gravitační čočka - kupa galaxií SPT-CL J0615-5746 v popředí, která vzdálený objekt zvětšila jako lupa.

Nejvzdálenější galaxie

Nejvzdálenější galaxie -

Galaxie SPT0615-JD byla zachycena z období vývoje vesmíru, ve kterém už byly objeveny i další galaktické objekty, nikdy však nebyly zachyceny v takovém detailu, většinou šlo spíš o pouhé červené tečky. Gravitační čočka však světlo ze vzdálené galaxie deformovala do podlouhlého tvaru a zvětšila, díky tomu tak astronomové mohou poprvé získat informace o velikosti takto vzdáleného objektu.

Zachycený objekt má hmotnost tří miliard slunečních mas, tedy asi jednu setinu celé Mléčné dráhy. Na délku má pouhých 2 500 světelných let, je tedy zhruba poloviční velikosti Malého Megallanova oblaku, malé galaxie která obíhá naši domácí galaxii. Astronomové považují nově objevenou vzdálenou galaxii jako typického zástupce objektů, které vznikaly v období krátce po velkém třesku.

Světlo ze vzdálené galaxie SPT0615-JD k nám letělo dlouhých 13,3 miliard let a pochází tak z období, kdy byl vesmír v pouhém zárodku. Objev se podařil prostřednictvím programu Hubblova teleskopu REionization Lensing Cluster Survey (RELICS) a S-RELICS (obdobný program pro teleskop Spitzer). Oba zmíněné programy měly za úkol objevit vzdálené galaxie prostřednictvím gravitačních čoček.

Čím vzdálenější objekt astronomové zachytí, tím více se jeho barva posouvá do červené, jde o tzv. červený posun, který je způsobený dopplerovým efektem vyvolaným rozpínáním prostoru mezi námi a pozorovaným objektem.

Autor článku: redakce

Líbil se Vám článek?

Další zprávy z kategorie Raný vesmír

12. 01. 2018

Detekce gravitačních vln z kolize neutronových hvězd umožnila výpočet stáří vesmíru novým způsobemAstronomům se podařilo odhadnout stáří vesmíru pomocí detekce gravitačních vln z kolize neutronových hvězd z loňského roku. Jde o zcela nový přístup, který doposud nebyl možný, podobná měření se totiž zatím podařilo provést jen párkrát od jejich objevení. Nový postup zatím není nijak přesný, aktuální odhadované stáří vesmíru však spadá do rozmezí daného výpočtem podle gravitačních vln. Výsledky vědecké práce byly publikovány v magazínu Nature.

Observatoř ALMA pozoruje masivní galaxie v raném vesmíru v centru obrovského množství temné hmoty

12. 12. 2017

Milimetrová a submilimetrová observatoř ALMA vidí prostřednictvím svých 66 radioteleskopů v poušti Atacama do hlubokého vesmíru, čím hlouběji, tím více do minulosti. O to dál pak vidí, když k tomu využije ještě efektu tzv. gravitační čočky. Nová pozorování extrémně vzdáleného objektu SPT0311-58 ukazují, že už v raném vesmíru existovaly masivní galaxie. Astronomové také pozorují, že jde dokonce o dvě samostatné galaxie, které jsou uhnízděné ve velkém shluku temné hmoty.

11. 12. 2017

Nově objevená nejvzdálenější supermasivní černá díra se nachází ve vzdálenosti 13,1 miliard světelných letVědcům se podařilo objevit zatím nejvzdálenější supermasivní černou díru ve vesmíru, jde o kvazar ve vzdálenosti 13,1 miliard světelných let. Světlo z takto dalekého objektu k nám putovalo tak dlouho, že vzdálenou galaxii muselo opustit před miliardami let v době, kdy byl vesmír ještě velmi mladý. Pozorovaná černá díra má podle odhadu vědců hmotnost 800 milionů Sluncí. Doposud se příliš neuvažovalo nad existencí takto masivních objektů v tak rané etapě vývoje vesmíru, vědci proto uvažují, že ke vzniku tohoto musely vést specifické podmínky.

14. 11. 2017

Observatoř ALMA pozoruje gravitační tanec dvou extrémně zářivých galaxií z raného vesmíruAstronomům se pomocí radiové observatoře ALMA podařilo zachytit dvě extrémně zářivé a masivní galaxie těsně před jejich kolizí. Oba objekty jsou souhrnně označovány ADFS-27 a nachází se 12,7 miliard světelných let od Země. Objekty v takové vzdálenosti dnes pozorujeme v podobě, kterou měly před miliardami let, kdy byl vesmír ještě relativně mladý a teprve docházelo k formování prvních galaxií. Podobné galaxie jsou tedy vzácným úkazem a mohou astronomům napovědět více o tom, jak tehdy galaxie vznikaly a co tento jev doprovázelo.

Astronomové objevili s pomocí vesmírného fenoménu nejvzdálenější objekt ve vesmíru

19. 11. 2012

S pomocí vesmírných teleskopů a společné gravitace celé kupy galaxií objevili astronomové malou galaxii MACS0647-JD, která se nachází ve vzdálenosti 13,3 miliard světelných let. Jde o nejvzdálenější známý objekt ve vesmíru a zároveň je také nejblíže velkému třesku, astronomové galaxii pozorují v době, kdy byl vesmír starý pouhých 420 milionů let.

Vzdálená galaxie GN-108036 produkuje nezvyklé množství nových hvězd

02. 01. 2012

Vzdálená galaxie GN-108036 produkuje nezvyklé množství nových hvězdGalaxie GN-108036 je jeden z nejvzdálenějších známých objektů ve vesmíru, astronomové odhadují, že se nachází ve vzdálenosti až 12,9 miliard světelných let. Míra, se kterou v této galaxii vznikají nové hvězdy je ale zatím nejvyšší, kterou v takových vzdálenostech kdy viděli.

06. 10. 2011

Koncem září otevřela své oči mezinárodní astronomická observatoř nové generace ALMA30. září byla v čilské poušti Atacama spuštěna obří soustava radioteleskopů ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array). Tisíce vědců z celého světa chtěli být ti první, kteří využijí nejnovější hračky astronomů, která má způsobit malou revoluci v tom, jak lidstvo nahlíží do těch nejvzdálenějších hlubin vesmíru.