Půlkilometrová planetka 2002 AJ129 proletí začátkem února bezpečně kolem Země

20. 01. 2018
NEO Planetky (asteroidy)

4. února proletí kolem Země malá planetka 2002 AJ129 o velikosti asi půl kilometru. Přesto, že je evidovaná jako potenciálně nebezpečný objekt, nepřiblíží se na víc než 10 vzdáleností Země - Měsíc (4,2 milionu kilometrů), nehrozí tedy žádné nebezpečí srážky. Planetka proletí kolem naší planety relativně vysokou rychlostí asi 34 km/s, která je dána jejím přiblížením ke Slunci, jehož gravitace rychlost planetky zvyšuje.

Planetka byla objevena v lednu 2002 a její oběžná dráha je dobře známá. Přesto, že oběžnou dráhu Země křižuje poměrně často, v dohledné době od ní žádné nebezpečí nehrozí.

Autor článku: redakce

Líbil se Vám článek?

Další zprávy z kategorie NEO

09. 11. 2017

Astronomové po celém světě nacvičovali kooperaci pro případný objev planetky hrozící srážkou se ZemíIniciativa probíhající pod záštitou NASA zahrnovala astronomy z Itálie, Izraele, Japonska, Jihoafrické republiky, Kanady, Kolumbie, Německa, Nizozemí, Ruska a Spojených států. Všichni společně si vyzkoušeli sbírání informací o planetce 2012 TC4, která měla v říjnu bezpečně proletět kolem Země a zjistit co nejvíce o jejím složení, velikosti a oběžné dráze. Globální cvičení nazvané TC4 Observation Campaign má pomoci s přípravou na potenciální objev tělesa, u kterého by hrozila srážka se Zemí.

23. 10. 2017

Neobjevených planetek v blízkosti Země je zřejmě méně, než se doposud odhadovaloV blízkosti oběžné dráhy Země kolem Slunce se nachází nespočet různě velkých planetek, u kterých hrozí, že se mohou střetnout s naší planetou. Astronomové se snaží identifikovat jich co nejvíce a jejich počet stále roste, zároveň si však uvědomují, že určité množství ještě nebylo objeveno a jejich počet nezbývá než odhadovat. Na základě přesnějších výpočtů se nyní odhadované číslo dosud neobjevených planetek větších než 1 kilometr snížilo z původních více než 100 na 37.

Nově objevený objekt na oběžné dráze Země byl potvrzen jako planetka

20. 10. 2017

Loni objevený objekt pojmenovaný (469219) 2016 HO3 je vcelku obyčejná planetka, která s naší planetou sdílí stejnou oběžnou dráhu kolem Slunce. Nejprve nebylo zřejmé zda nejde například o kus vesmírného odpadu představovaný vyhořelým stupněm rakety. Astronomové však na 49. setkání divize pro planetární vědy potvrdili, že se skutečně jedná o přírodní objekt. Jde o už pátý takový objekt a 2016 HO3 má z nich nejstabilnější oběžnou dráhu.

Společná mise NASA a ESA za sedm let vyzkouší planetární obranu Země

05. 04. 2015

Evropská vesmírná agentura začala v březnu práce na designu mise AIM (Asteroid Impact Mission), která má za cíl vyzkoušet jaký vliv bude mít dopad projektylu na oběžnou dráhu malé planetky nedaleko Země. AIM je součástí mezinárodního programu AIDA (Asteroid Impact & Deflection Assessment), kterého se kromě ESA účastní také NASA, DLR a Laboratoř aplikované fyziky na John Hopkins University. Cílem AIDA je planetka Didymos a její malý měsíc Didymoon, jehož dráhu se pokusí americká sonda změnit a ta Evropská to vše bude sledovat z bezpečné vzdálenosti.

28. 03. 2015

Další krok v průzkumu vesmíru bude návštěva planetky umístěné na oběžné dráze MěsíceNASA ve středu upřesnila svou vizi průzkumu vesmíru na příští dekádu, která vyvrcholí misí Asteroid Redirect Mission (ARM), během které navštíví za zhruba dvanáct let dvojice astronautů planetku na oběžné dráze Měsíce. Součástí této mise je v první fázi manipulace automatické sondy se samotným asteroidem, který by měla navštívit už kolem roku 2020 a odtáhnout blíže k Zemi. A ve druhé fázi dojde k vyzkoušení aktuálně vyvíjených technologií pro lety astronautů do vesmíru včetně lodi Orion, rakety SLS a nového vesmírného pohonu.

08. 06. 2013

NASA zveřejnila radarové snímky planetky 1998 QE2 a jejího měsíce přízené přijejich průletu kolem ZeměV blízkosti Země proletěla na přelomu května a června malá planetka 1998 QE2 (285263), při tomto průletu se astronomům podařilo pomocí radioteleskopů prozkoumat její povrch. Kromě toho však zjistili, že planetka, která má necelé tři kilometry na délku, má vlastní oběžnici, která má zhruba 600 metrů v průměru. Pomocí studování jejich vzájemné interakce budou vědci moci zjistit více o planetce samotné, například její hmotnost, hustotu a složení.

Exploze meteoru nad Ruskem způsobila zranění téměř tisícovky lidí, žádní mrtví

15. 02. 2013

V pátek ráno se nad ruským regionem Chelyabinsk objevila žhavá koule, která zmizela v oslepujícím záblesku následovaným silnou tlakovou vlnou, která způsobila řady škod a zranění. Událost byla zaznamenaná 200 kilometrů na sever i na jih, hlavní škody ale zůstaly omezené na epicentrum. Co se vlastně stalo není úplně jasné, odborníci však vylučují souvislost s blížící se planetkou 2012 DA14, která proletí kolem Země dnes večer.