Pomocí gravitačního vlivu na sousední hvězdu byla objevena první neaktivní černá díra v kulové hvězdokupě

23. 1. 2018
Černé díry VLT Hvězdokupy

Astronomům se pomocí teleskopu VLT v Čile podařilo objevit hvězdu, která obíhá neviditelný objekt o hmotnosti alespoň čtyř Sluncí. Pravděpodobně obíhá neaktivní černou díru hvězdného typu - první, která byla objevena v kulové hvězdokupě a navíc pouze za pomoci jejího gravitačního vlivu na sousední objekt. Nový objev byl prezentován ve studii, která vyšla ve vědeckém magazínu Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Kulová hvězdokupa NGC 3201

Kulová hvězdokupa NGC 3201 Snímek kulové hvězdokupy NGC 3201 pořízený teleskopem La Silla, která patří Evropské jižní observatoři (ESO).

Kulové hvězdokupy (globular clusters) jsou shluky hvězd kulovitého tvaru o průměru většinou v desítkách světelných let. Zpravidla jsou velmi staré (více než 10 miliard let), ve svém jádru husté a obíhají galaktické jádro. V Mléčné dráze jich je dnes známo kolem 150. Jednou ze základních charakteristik je podobné stáří a velikost hvězd, které hvězdokupu tvoří.

Nově objevená černá díra se nachází ve hvězdokupě NGC 3201, která byla objevena už v roce 1826 ve vzdálenosti 16 300 světelných let od sluneční soustavy. Na rozdíl od většiny jiných je populace hvězd v této hvězdokupě spíše nehomogenní - jednotlivé hvězdy se liší podle toho, jak daleko od středu kupy se nacházejí.

Podivně se chovající hvězda podle astronomů zřejmě obíhá neviditelného souputníka. Její pohyb napovídá, že obíhá každých 167 dní objekt čtyřikrát hmotnější (4,36x) než naše Slunce. Samotná hvězda má hmotnost 0,8 slunečních mas.

I když černé díry dostaly svůj název podle toho, že je nelze pozorovat přímo běžnými prostředky, astronomové vidí ve vesmíru množství černých děr nepřímo. Většinou díky materiálu, který konzumují, žhne totiž vysokými teplotami a intenzivní radiací, která černé díře unikne ještě před tím, než je vše nadobro pohlceno silnou gravitací. Podle toho lze detekovat polohu černé díry, její hmotnost a případně další informace. Pokud však černá díra s žádnou hmotou přímo nereaguje, lze detekovat pouze pomocí gravitačního vlivu na své okolí.

Astronomové zatím moc černých děr v kulových hvězdokupách nenašli. Ačkoli je předpoklad, že by černé díry hvězdného typu v těchto místech mohly vznikat, vědci očekávají, že vzájemnou gravitační interakcí hvězd ve hvězdokupě budou vystřeleny ven.

Nová pozorování tak mohou ukázat mnohé o vývoji hvězdokup i černých děr, a to v ne příliš běžných podmínkách.

1. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Astronomové objevili zatím nejlehčí černou díru, je jen třikrát hmotnější než SlunceExistuje několik druhů černých děr, patří mezi ně supermasivní černé díry v jádrech galaxií s miliardami hmotností Slunce, ale také drobné stelární černé díry o hmotnosti několika málo Sluncí. Vědcům se nyní podařilo objevit zatím nejméně masivní černou díru o hmotnosti pouhých 3,3 Sluncí (přesněji 2,6-6,1). Jde tak o další přírůstek do malé skupiny malých objektů, které není snadné spatřit.

Neutrino s vysokou energií by mohlo pocházet z binární supermasivní černé díry

10. 10. 2019 (novější než zobrazený článek)

V roce 2017 se vědcům podařilo poprvé identifikovat zdroj vysokoenergetických neutrin z hlubokého vesmíru. Přišlo k nám z 3,8 miliard světelných let vzdáleného blazaru TXS 0506+056, ten však dodnes zůstává jediným zdrojem tohoto druhu neutrin a vědci zřejmě přišli na to proč: v jádru této galaxie se totiž zřejmě nachází vzácná binární supermasivní černá díra.

6. 10. 2019 (novější než zobrazený článek)

Teleskop, který letos poprvé vyfotil černou díru, se chystá na první video černé díryOranžovo-černý snímek černé díry letos na jaře obletěl celou planetu a nadchnul nespočet lidí. K jeho pořízení bylo potřeba propojit výkonné teleskopy po celém světě do jednoho zařízení nazvaného Event Horizon Telescope. Pro další krok, pořízení pohyblivého videa, to však nestačí - vědci potřebují ještě větší počet propojených teleskopů. A právě na to získali nové finance od americké National Science Foundation (NSF).

Vědci pozorovali zatím nejranější chvíle zničení hvězdy černou dírou

27. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

Vědci pozorovali zatím nejranější chvíle zničení hvězdy černou dírouVědcům se podařilo získat data z události, kdy černá díra roztrhala svou gravitací hvězdu. Díky flotile teleskopů, které akci pozorovaly, získali vědci zatím nejdetailnější informace ze začátku této události. Výrazně tomu pomohl také vesmírný teleskop TESS, který má sice za úkol hledat exoplanety, ale díky způsobu, jakým je hledá, má mnohem širší využití.

Supermasivní černá díra s nezvykle pravidelným cyklem rentgenových záblesků

15. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

Supermasivní černá díra s nezvykle pravidelným cyklem rentgenových zábleskůAstronomové našli supermasivní černou díru, která pravidelně každých devět hodin vydává rentgenový záblesk. To je nezvyklé chování, které bylo dříve detekováno pouze u dvou malých stelárních černých děr, nikoli u supermasivních v jádru galaxií. Rentgenové záření vychází z okolí černých děr při pohlcování materiálu zachyceného jejich gravitací, zatím však není zřejmé, proč jde u této černé díry o pravidelný jev.

14. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

Gravitační vlny vycházející z černé díry krátce po jejím vzniku prozradily její hmotnostKdyž se dvě černé díry srazí, vznikne nová, větší černá díra, která vydává vlnění podobně jako zvon, do kterého bylo udeřeno. Toto vlnění u černých děr reprezentují gravitační vlny, které vznikají nejen při samotné kolizi, ale také po ní, i když s výrazně menší intenzitou. V roce 2015 byly tyto gravitační vlny poprvé zachyceny a vědcům se tak otevřel zcela nový nástroj umožňující pozorování vesmíru kolem nás. Nová studie nyní potvrdila, že prostřednictvím gravitačních vln lze také určit hmotnost samotné černé díry a další její charakteristiky.

13. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

Doposud neznámé obří bubliny vycházející ze středu Mléčné dráhy vysílají rádiové vlnyMezinárodní tým astronomů objevil jednu z největších struktur v Mléčné dráze. Pomocí radioteleskopu MeerKAT poprvé pozorovali dvojici bublin emitujících rádiové vlnění, které vycházejí z centra naší domácí galaxie. Podle vědců by mohlo jít o pozůstatky dávné energetické erupce, která vyšla z blízkosti supermasivní černé díry Sagittarius A*.