Střední Evropa byla ještě před 6 000 lety pokryta z 80 % lesy, jejich ústup začal v době broznové

26. 01. 2018
Biologie Lidská civilizace Česká republika

Kdysi dávno bylo na evropském kontinentu tolik lesů, že mohly veverky teoreticky přeskakovat ze stromu na strom od Lisabonu až do Moskvy. Více než polovina evropských lesů ale za posledních 6 000 let zmizela, ukazuje to výzkum odborníků z University of Plymouth publikovaný v magazínu Nature. Analýzou pylů z více než tisícovky míst ve střední a severní Evropě přišli vědci na to, že alespoň dvě třetiny této části kontinentu musely být před několika tisíci let pokryty lesy. Dnes se zde zalesnění pohybuje kolem jedné třetiny, v západní a jižní Evropě spíše kolem desetiny.

Les v Českém Švýcarsku

Les v Českém Švýcarsku - Lesy pokrývají 34 % území České republiky.

Důvod zmenšování zalesněných ploch je zřejmý - dřevo bylo s rozvojem lidské civilizace používáno jako palivo, stavební materiál a zároveň docházelo k potřebě rozšíření orné půdy. Tento trend se začíná měnit až v poslední době s objevem nových paliv a nových stavebních materiálů. Nemalou roli zde hraje také ochrana přírody.

Výzkum byl prováděn v Německu, Francii, Švédsku, Estonsku a Švýcarsku. Výsledky pylové analýzy ukazují, že před 11 tisíci lety bylo pokrytí lesy asi 60 %, toto číslo narostlo a před 6 tisíci lety to bylo 80 %. S nástupem neolitu a doby bronzové (před 5-3 tisíci lety) však začalo docházet k postupnému ustupování lesa a přechodu na zemědělské využití půdy. Například v Británii zmizelo 20 % lesa ještě před koncem dobry bronzové.

V České republice je aktuálně pokrytí lesními porosty 34 %, v celé Evropské Unii je to v průměru 38 %. Nejvíce lesů je ve Finsku (73 %) a Švédsku (68 %), naopak nejméně lesů je ve Spojeném Království a Nizozemí (11 %).

Další zprávy z kategorie Biologie

Poprvé v historii se podařilo vypěstovat živé organismy na Měsíci

17. 01. 2019 (novější než zobrazený článek)

Poprvé v historii se podařilo vypěstovat živé organismy na MěsíciZačátkem týdne oznámila čínská vesmírná agentura, že se začátkem ledna podařilo vyklíčit semínka bavlny, která ve speciálním uzavřeném kontejneru dopravila na povrch Měsíce sonda Change 4. Dnes bylo oznámeno, že experiment byl po devíti dnech vědci ukončen pro nekontrolovatelnou teplotu v uzavřené biosféře. Mladé rostlinky bavlny jsou tedy zřejmě již mrtvé po tom, co uhynuly zimou, přesto je experiment považován čínskými vědci za úspěch.

Vědci vypěstovali rostliny s vylepšenou fotosyntézou, rostou rychleji a vytváří o 40 % víc biomasy

07. 01. 2019 (novější než zobrazený článek)

Rostliny přeměňují sluneční světlo na energii prostřednictvím chemické reakce známé jako fotosyntéza. Nicméně tento proces probíhá v rostlinách neefektivně díky podprocesu označovanému jako fotorespirace, kdy rostlina zamění atomy kyslíku a oxidu uhličitého. Vědcům z University of Illinois a U.S. Department of Agriculture Agricultural Research Service se však nyní podařilo vypěstovat rostliny, které tuto neefektivní metodu obcházejí a díky tomu mohou věnovat ušetřenou energii do svého vlastního růstu. Výsledky jejich výzkumu byly publikovány v magazínu Science.

05. 01. 2019 (novější než zobrazený článek)

Poprvé na videu: bakterie vysává část DNA z jiné, aby obohatila své vlastní genyBakterie jsou známé svým urychleným vývojem, proto jsou také často předmětem vědeckých experimentů, které sledují vývoj organismů napříč generacemi. Vědcům se při jednom z takových experimentů podařilo poprvé zachytit jak jedna z bakterií vysává DNA z jiné. Prostřednictvím tohoto procesu dochází k tzv. horizontálnímu přenosu genů, který například umožňuje přenášení odolnosti bakterií vůči antibiotikům.

Kanadští vědci vyvinuli první přenosné zařízení, které dokáže pomocí 3D tisku hojit hluboké rány

07. 05. 2018 (novější než zobrazený článek)

Vědcům z University of Toronto se podařilo sestrojit první zařízení na hojení těžkých ran přímo v terénu. Zařízení dokáže během několika minut vygenerovat tkáň, kterou nanese v několika vrstvách na hlubokou ránu, čímž zahájí její hojení. Jde o první rychlé, levné a dostatečně kvalitní mobilní zařízení na hojení vážných zranění.

06. 03. 2018 (novější než zobrazený článek)

Vědci našli bubliny po kyslíku vytvořeném bakteriemi zakonzervované po více než miliardu letV centrální Indii se geologům podařilo objevit fosilizované bubliny po kyslíku, které jsou pozůstatkem mikrobiálního života před 1,6 miliardami let. Některé z dávných forem života na Zemi byly cyanobakterie, které žily na dně mělkých moří a vyráběly kyslík fotosyntézou. V některých případech došlo k fosilizaci těchto bublinek pokrytých usazeninami a dnes slouží ke zkoumání tehdejšího života a jeho vlivu na vývoj biosféry naší planety.

21. 02. 2018 (novější než zobrazený článek)

Rostliny se na souši objevily zřejmě o 100 milionů let dříve, než se doposud uvažovaloNová studie v magazínu Proceedings of the National Academy of Sciences USA přichází se závěrem, že první rostliny se na souši objevily už před 500 miliony lety, tedy o téměř 100 milionů let dříve, než předpokládaly dosavadní výzkumy. Celé dlouhé čtyři miliardy let, které tomuto momentu předcházely, byly na Zemi kontinenty bez života, který se soustředil pouze pod vodní hladinou.

Vědci naprogramovali a vyzkoušeli nanoroboty, kteří vyhledají a zničí nádorové buňky

14. 02. 2018 (novější než zobrazený článek)

Velký pokrok udělali vědci z National Center for Nanoscience and Technology (Čína) a Arizona State University (USA), když se jim podařilo naprogramovat nanoroboty, kteří úspěšně bojují s rakovinnými nádory. Jejich výzkum je aplikovatelný na všechny druhy rakoviny a výzkumníci nyní hledají partnera, který jim pomůže přenést výsledky jejich výzkumu do reálné praxe. Úspěšná demonstrace této technologie na myších a prasatech byla prezentována v magazínu Nature Biotechnology.