Vesmírný teleskop Kepler objevil tři masivní skalnaté planety obíhající jedinou chladnou hvězdu

25. 01. 2018
Exoplanety Kepler (teleskop)

Prostřednictvím vesmírného teleskopu Kepler byly objeveny hned tři exoplanety obíhající hvězdu LP415-17. Jde o chladného oranžového trpaslíka o velikosti 0,6 Slunce, který se nachází ve vzdálenosti 267 světelných let. Nově objevené exoplanety spadají do kategorie tzv. super-Zemí, jde tedy o skalnaté planety větší než Země, ale zároveň menší než plynní obři v naší sluneční soustavě. Existence těchto exoplanet byla následně potvrzena s pomocí teleskopu WYIN v Arizoně (USA).

Vesmírný teleskop Kepler

Vesmírný teleskop Kepler - vesmírná observatoř NASA fungující mezi roky 2009 a 2018, jejímž úkolem bylo hledání exoplanet. Neustálým pozorováním zářivosti vybraných hvězd v souhvězdí Labutě hledal teleskop odchylky, které by mohly indikovat pohasnutí hvězdy v důsledku přechodu planety mezi teleskopem a vzdálenou hvězdou.

Během své primární mise objevil teleskop Kepler na 2 300 exoplanet, v roce 2013 ale přestaly fungovat instrumenty, které udržovaly jeho tubus zaměřený na přesnou pozici na hvězdné obloze. Od té doby probíhá doplňková mise K2, během které teleskop objevil dalších 200 planet. Tři nové exoplanety byly objeveny během Kampaně 13 mezi březnem a květnem 2017, kdy teleskop zkoumal souhvězdí Hyády a Býka. Informuje o tom studie publikovaná v lednu.

Exoplaneta LP415-17b je z nich nejmenší, má poloměr 1,8 Země a hmotnost 4,7 Zemí. Svou mateřskou hvězdu oběhne za 6,3 dní a je jí vzdálená 0,06 AU. Teplota na této planetě by měla dosahovat horkých 435 °C.

Největší planetou v systému je LP415-17c, která má masu 6,5x větší než má naše planeta a poloměr asi 2,6 poloměru Země. Svou hvězdu oběhne jednou za 14 dní ve vzdálenosti 0,1 AU. Teplota na jejím povrchu by měla dosahovat teplot 309 °C.

Nejvzdálenější od hvězdy je planeta LP415-17d, která ji obíhá ve vzdálenosti 0,2 AU a rok na ní trvá 41 dní. Tato planeta je 2x větší než Země a 5x hmotnější. Na jejím povrchu panují teploty kolem 100 °C.

Ani jedna z těchto exoplanet se nenachází v obyvatelné zóně hvězdy LP415-17. Teploty na jejich povrchu přesahují 100 °C a voda se tak pravděpodobně vypaří nebo sublimuje. Podle vědců však tento hvězdný systém může poskytnout informace o tom, jak se formují masivní skalnaté planety.

07. 03. 2019 (novější než zobrazený článek)

První kandidát na exoplanetu objevený teleskopem Kepler byl potvrzen 10 let po objeveníVesmírný teleskop Kepler už několik měsíců nefunguje, přesto jím nasbíraná vědecká data dále slouží k objevení nových exoplanet. Nebo potvrzení těch, které byly považovány za odchylky v datech. Podle nové studie je první kandidát na exoplanetu objevený tímto teleskopem (KOI 4.01) skutečně planetou, i když byl původně považován za tzv. false positive, tedy falešnou indikaci. Nové závěry vychází z nové analýzy starých dat a jsou potvrzena novými pozorováními.

V datech z mise teleskopu Kepler byla nalezena nová exoplaneta

10. 01. 2019 (novější než zobrazený článek)

V datech z mise teleskopu Kepler byla nalezena nová exoplanetaVesmírný teleskop Kepler loni dosloužil, data, která posbíral, však stále přispívají k novým objevům. Jedním z takových je také exoplaneta K2-288Bb, která byla objevena amatérem, který procházel veřejně dostupnou databázi. Originální data pocházela z mise K2, která byla pokračováním úspěšného hledání exoplanet vesmírným teleskopem Kepler. Planeta K2-288Bb se nachází 226 světelných let daleko a je jen o něco menší než Neptun.

09. 01. 2019 (novější než zobrazený článek)

Vesmírný teleskop TESS objevil svou třetí exoplanetu, má výjimečně velkou hustotuVesmírný teleskop TESS objevil ve vzdálenosti 53 světelných let svou třetí a možná i čtvrtou exoplanetu. Potvrzená planeta obíhá malou hvězdu HD 21749 a má tedy označení HD 21749b. Zajímavé je, že nově je sice 3x větší než Země, zároveň má ale 23x větší hmotnost. Teleskop TESS vyletěl do vesmíru v dubnu loňského roku a jeho úkolem je hledání exoplanet pomocí tranzitní metody napříč celou hvězdnou oblohou.

V těsné blízkosti hvězd se rodí zcela nová třída exoplanet

25. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

V těsné blízkosti hvězd se rodí zcela nová třída exoplanetVýzkumníci na univerzitách v Zurichu a Cambridge popsali nový druh exoplanet, jde o skalnaté planety větší než Země, které vznikly v těsné blízkosti jejich mateřských hvězd. Planety zrozené v tomto regionu mají odlišné vlastnosti než jim podobná tělesa, která vznikla v chladnějších podmínkách dál od hvězdy. Kromě toho, že jsou planety nové třídy méně husté, obsahují větší podíl hliníku a vápníku a také minerálů, které tyto prvky obsahují, tedy například rubíny a safíry.

GJ 3470b: blízká exoplaneta, která však mizí před očima

18. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

GJ 3470b: blízká exoplaneta, která však mizí před očimaAstronomům se podařilo pomocí Hubblova teleskopu zjistit, že exoplaneta GJ 3470b zřejmě přichází o materiál rychleji než jakákoliv jiná doposud pozorovaná planeta. Může za to kombinace její relativně slabé gravitace a nebezpečná blízkost mateřské hvězdě, která slunečními větry odfoukává materiál z atmosféry planety.

14. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

Evropská jižní observatoř spustila nový teleskop pro zkoumání exoplanet podobných ZemiEvropská organizace ESO (European Southern Observatory, Evropská jižní observatoř), která provozuje teleskopy v jižní Americe, spustila nový teleskop pro pozorování exoplanet. Teleskop nese označení SPECULOOS (Planets EClipsing ULtra-cOOl Stars) a skládá se ze 4 samostatných teleskopů, které pracují společně. Jeho konkrétním vědeckým cílem je hledání planet velikosti Země kolem chladných hvězd a hnědých trpaslíků.

Kolem blízké Barnardovy hvězdy obíhá velká skalnatá planeta

15. 11. 2018 (novější než zobrazený článek)

Kolem blízké Barnardovy hvězdy obíhá velká skalnatá planetaAstronomové našli u jedné z nejbližších hvězd novou exoplanetu, která by se mohla podobat Titanu, měsíci planety Saturn. Oproti tomuto malému měsíci je však nová exoplaneta 3,2x masivnější než Země. Planeta Barnards Star b obíhá blízko svojí hvězdě, která je však výrazně chladnější než Slunce a tak na ní zřejmě panují mrazivé teploty. Nově objevená exoplaneta je zatím nejbližší po planetách v systému Alfa Centauri a Proxima Centauri, který se nachází 4,4 a 4,2 světelných let daleko.