Některé ze sedmi planet hvězdného systému TRAPPIST-1 by mohly být obyvatelné

27. 1. 2018
Exoplanety Hledání života

Planetární systém kolem hvězdy TRAPPIST-1 je ve středu zájmů mnoha vědců, obsahuje totiž velké množství relativně malých skalnatých planet a tedy velký potenciál pro existenci planety podobné Zemi. Nová studie nyní ukazuje, že alespoň na dvou ze těchto sedmi planet by mohly existovat podmínky vhodné pro život. Výsledky výzkumu byly publikovány v magazínu Astronomy and Astrophysics.

Exoplanety systému TRAPPIST-1

Exoplanety systému TRAPPIST-1 Porovnání velikostí exoplanet systému TRAPPIST-1 vzdáleného asi 40 světelných let od sluneční soustavy. Povrchy planet v této ilustraci odpovídají tomu, jaký charakter by která z nich mohla mít. Dvě planety nejbližší hvězdě by mohly mít roztavený povrch se sopkami a lávou. Planety TRAPPIST-1d a TRAPPIST-1e by mohly mít podmínky vhodné pro život. Zbylé vnější planety budou pravděpodobně velmi chladné.

Hvězda TRAPPIST-1 (nebo také 2MASS J23062928-0502285) je velmi starý a chladný červený trpaslík jen o něco větší než planeta Jupiter. Nachází se ve vzdálenosti 40 světelných let v souhvězdí Vodnáře. V únoru 2017 astronomové oznámili, že kolem této hvězdy našli hned sedm exoplanet, z nichž všechny se svou velikostí blíží Zemi.

Nová studie pracuje s předpokladem, že kompozice planet obsahuje podobně jako ve sluneční soustavě vodní led, skálu a železo a pokouší se odhadnout jejich vzájemný poměr. Dále vědci počítají s vzájemným gravitačním ovlivňováním planet, které všechny obíhají svoji hvězdu blíž, než planeta Merkur Slunce. Nicméně vzhledem k tomu, že jejich přesné velikosti ani hmotnosti nejsou známy, výsledky ukazují na všemožné kombinace.

Nejpravděpodobnější existenci podmínek vhodných pro život mají planety TRAPPIST-1d a TRAPPIST-1e, teploty na jejich povrchu dosahují hodnot mezi -22 a 15 °C. Působí na ně relativně mírné slapové jevy, které by vnitřním třením mohly působit další zahřívání planety. Podle vědců u nich také nehrozí přílišné zahřívání prostřednictvím skleníkového efektu. Planetu d by mohl podle studie pokrývat globální oceán.

Naproti tomu planeta TRAPPIST-1c by se mohla podobat měsíci Io, který krouží kolem planety Jupiter a je pokrytý lávou. V ještě větší míře by k tomu mohlo docházet i u planety b, která je svojí hvězdě ještě blíž.

Podobný výzkum přibližuje vzájemné interakce mezi planetami v podobných hvězdných systémech, kterých zatím byla objevena hrstka. S rozvojem nových teleskopů však lze očekávat, že drobnější skalnaté planety budou objevovány stále častěji.

Vesmírný teleskop CHEOPS poprvé otevřel svůj poklop a začal zkoumat exoplanety

3. 2. 2020 (novější než zobrazený článek)

Vesmírný teleskop CHEOPS poprvé otevřel svůj poklop a začal zkoumat exoplanetyEvropský vesmírný teleskop CHEOPS (CHaracterising ExOPlanets Satellite) otevřel svůj poklop a začal pozorovat hvězdy. Do vesmíru vyletěl 18. prosince a postupně se dostával na svou cílovou oběžnou dráhu 700 km od Země. Během této doby operátoři mise z Bernské univerzity testovali všechny instrumenty na teleskopu. Úkolem teleskopu je zkoumání už známých exoplanet a změření jejich velikosti, které je klíčové pro určení dalších charakteristik.

31. 1. 2020 (novější než zobrazený článek)

Na nejteplejší známé exoplanetě je tak horko, že se v její atmosféře rozpadají i molekuly vodíkuKolem hvězdy KELT-9 ve vzdálenosti více než 600 světelných let obíhá masivní exoplaneta KELT-9b. Tato planeta obíhá svoji hvězdu tak blízko, že v její atmosféře panují extrémně vysoké teploty přes 4 000 °C. Vědci nyní pomocí počítačových simulací zjistili, že při těchto vysokých teplotách nastávají tak extrémní podmínky, že dochází k rozpadu molekul vodíku.

10. 1. 2020 (novější než zobrazený článek)

Vesmírný teleskop TESS našel svou první exoplanetu podobnou Zemi v obyvatelné zóněVesmírný teleskop TESS, který se soustředí na hledání blízkých exoplanet, našel svůj první úlovek velikosti Země v obyvatelné zóně hvězdy. Exoplaneta TOI 700 d obíhá malou hvězdu v takové vzdálenosti, která by za vhodných podmínek mohla umožnit existenci kapalné vody na jejím povrchu. Samotná velikost planety a vzdálenost od hvězdy však ještě neznamenají, že je planeta obyvatelná. Podobných planet však zatím nebylo nalezeno mnoho.

18. 12. 2019 (novější než zobrazený článek)

Na oběžnou dráhu vyletěla evropská družice CHEOPS, která bude zkoumat už objevené exoplanetyRaketa Sojuz vynesla ve středu na oběžnou dráhu pětici družic, mezi nimi také novou misi na zkoumání exoplanet CHEOPS. Kromě tohoto teleskopu letěly do vesmíru také malé družice ANGELS, EyeSat, OPS-SAT a středně velká COSMO-SkyMed.

10. 12. 2019 (novější než zobrazený článek)

První pozorovaná velká exoplaneta v blízkosti bílého trpaslíka přichází o svou atmosféruVědecký tým vedený Borisem Gänsickem objevil první velkou exoplanetu obíhající bílého trpaslíka. Tato planeta je vystavena intenzivním hvězdným větrům a postupně přichází o svou atmosféru. Naznačuje to spektroskopická analýza světla hvězdy, podle které se v její blízkosti nachází chemické prvky nezvyklé pro bílé trpaslíky, za to poměrně časté u plynných obrů.

5. 12. 2019 (novější než zobrazený článek)

Nový teleskop JWST by mohl detekovat existenci atmosféry u exoplanet pomocí teplotyHned čtyři nové studie publikované v magazínu Astrophysical Journal, navrhují nový přístup v hledání atmosfér u exoplanet: pomocí měření teploty. Tento přístup je využitelný zejména u exoplanet obíhajících červené trpaslíky, kde je obyvatelná zóna tak blízko hvězdy, že planety v ní mají synchronní rotaci - tedy ukazují svojí hvězdě stále stejnou polokouli.

21. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Nově objevená exoplaneta TOI-677b rozšířila ne příliš početné řady kategorie teplých JupiterůMezinárodní tým astronomů ohlásil objev nové exoplanety, kterou označili jako teplý Jupiter. Toto označení vychází z kategorie horkých Jupiterů, což jsou masivní exoplanety obíhající velmi blízko svým mateřským hvězdám. Nově objevená planeta TOI-677b obíhá v o něco větší vzdálenosti a teploty na ní nejsou tak vysoké jako u horkých Jupiterů.