Některé ze sedmi planet hvězdného systému TRAPPIST-1 by mohly být obyvatelné

27. 01. 2018
Exoplanety Hledání života

Planetární systém kolem hvězdy TRAPPIST-1 je ve středu zájmů mnoha vědců, obsahuje totiž velké množství relativně malých skalnatých planet a tedy velký potenciál pro existenci planety podobné Zemi. Nová studie nyní ukazuje, že alespoň na dvou ze těchto sedmi planet by mohly existovat podmínky vhodné pro život. Výsledky výzkumu byly publikovány v magazínu Astronomy and Astrophysics.

Exoplanety systému TRAPPIST-1

Exoplanety systému TRAPPIST-1 - Porovnání velikostí exoplanet systému TRAPPIST-1 vzdáleného asi 40 světelných let od sluneční soustavy. Povrchy planet v této ilustraci odpovídají tomu, jaký charakter by která z nich mohla mít. Dvě planety nejbližší hvězdě by mohly mít roztavený povrch se sopkami a lávou. Planety TRAPPIST-1d a TRAPPIST-1e by mohly mít podmínky vhodné pro život. Zbylé vnější planety budou pravděpodobně velmi chladné.

Hvězda TRAPPIST-1 (nebo také 2MASS J23062928-0502285) je velmi starý a chladný červený trpaslík jen o něco větší než planeta Jupiter. Nachází se ve vzdálenosti 40 světelných let v souhvězdí Vodnáře. V únoru 2017 astronomové oznámili, že kolem této hvězdy našli hned sedm exoplanet, z nichž všechny se svou velikostí blíží Zemi.

Nová studie pracuje s předpokladem, že kompozice planet obsahuje podobně jako ve sluneční soustavě vodní led, skálu a železo a pokouší se odhadnout jejich vzájemný poměr. Dále vědci počítají s vzájemným gravitačním ovlivňováním planet, které všechny obíhají svoji hvězdu blíž, než planeta Merkur Slunce. Nicméně vzhledem k tomu, že jejich přesné velikosti ani hmotnosti nejsou známy, výsledky ukazují na všemožné kombinace.

Nejpravděpodobnější existenci podmínek vhodných pro život mají planety TRAPPIST-1d a TRAPPIST-1e, teploty na jejich povrchu dosahují hodnot mezi -22 a 15 °C. Působí na ně relativně mírné slapové jevy, které by vnitřním třením mohly působit další zahřívání planety. Podle vědců u nich také nehrozí přílišné zahřívání prostřednictvím skleníkového efektu. Planetu d by mohl podle studie pokrývat globální oceán.

Naproti tomu planeta TRAPPIST-1c by se mohla podobat měsíci Io, který krouží kolem planety Jupiter a je pokrytý lávou. V ještě větší míře by k tomu mohlo docházet i u planety b, která je svojí hvězdě ještě blíž.

Podobný výzkum přibližuje vzájemné interakce mezi planetami v podobných hvězdných systémech, kterých zatím byla objevena hrstka. S rozvojem nových teleskopů však lze očekávat, že drobnější skalnaté planety budou objevovány stále častěji.

07. 03. 2019 (novější než zobrazený článek)

První kandidát na exoplanetu objevený teleskopem Kepler byl potvrzen 10 let po objeveníVesmírný teleskop Kepler už několik měsíců nefunguje, přesto jím nasbíraná vědecká data dále slouží k objevení nových exoplanet. Nebo potvrzení těch, které byly považovány za odchylky v datech. Podle nové studie je první kandidát na exoplanetu objevený tímto teleskopem (KOI 4.01) skutečně planetou, i když byl původně považován za tzv. false positive, tedy falešnou indikaci. Nové závěry vychází z nové analýzy starých dat a jsou potvrzena novými pozorováními.

V datech z mise teleskopu Kepler byla nalezena nová exoplaneta

10. 01. 2019 (novější než zobrazený článek)

V datech z mise teleskopu Kepler byla nalezena nová exoplanetaVesmírný teleskop Kepler loni dosloužil, data, která posbíral, však stále přispívají k novým objevům. Jedním z takových je také exoplaneta K2-288Bb, která byla objevena amatérem, který procházel veřejně dostupnou databázi. Originální data pocházela z mise K2, která byla pokračováním úspěšného hledání exoplanet vesmírným teleskopem Kepler. Planeta K2-288Bb se nachází 226 světelných let daleko a je jen o něco menší než Neptun.

09. 01. 2019 (novější než zobrazený článek)

Vesmírný teleskop TESS objevil svou třetí exoplanetu, má výjimečně velkou hustotuVesmírný teleskop TESS objevil ve vzdálenosti 53 světelných let svou třetí a možná i čtvrtou exoplanetu. Potvrzená planeta obíhá malou hvězdu HD 21749 a má tedy označení HD 21749b. Zajímavé je, že nově je sice 3x větší než Země, zároveň má ale 23x větší hmotnost. Teleskop TESS vyletěl do vesmíru v dubnu loňského roku a jeho úkolem je hledání exoplanet pomocí tranzitní metody napříč celou hvězdnou oblohou.

V těsné blízkosti hvězd se rodí zcela nová třída exoplanet

25. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

V těsné blízkosti hvězd se rodí zcela nová třída exoplanetVýzkumníci na univerzitách v Zurichu a Cambridge popsali nový druh exoplanet, jde o skalnaté planety větší než Země, které vznikly v těsné blízkosti jejich mateřských hvězd. Planety zrozené v tomto regionu mají odlišné vlastnosti než jim podobná tělesa, která vznikla v chladnějších podmínkách dál od hvězdy. Kromě toho, že jsou planety nové třídy méně husté, obsahují větší podíl hliníku a vápníku a také minerálů, které tyto prvky obsahují, tedy například rubíny a safíry.

GJ 3470b: blízká exoplaneta, která však mizí před očima

18. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

GJ 3470b: blízká exoplaneta, která však mizí před očimaAstronomům se podařilo pomocí Hubblova teleskopu zjistit, že exoplaneta GJ 3470b zřejmě přichází o materiál rychleji než jakákoliv jiná doposud pozorovaná planeta. Může za to kombinace její relativně slabé gravitace a nebezpečná blízkost mateřské hvězdě, která slunečními větry odfoukává materiál z atmosféry planety.

14. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

Evropská jižní observatoř spustila nový teleskop pro zkoumání exoplanet podobných ZemiEvropská organizace ESO (European Southern Observatory, Evropská jižní observatoř), která provozuje teleskopy v jižní Americe, spustila nový teleskop pro pozorování exoplanet. Teleskop nese označení SPECULOOS (Planets EClipsing ULtra-cOOl Stars) a skládá se ze 4 samostatných teleskopů, které pracují společně. Jeho konkrétním vědeckým cílem je hledání planet velikosti Země kolem chladných hvězd a hnědých trpaslíků.

Kolem blízké Barnardovy hvězdy obíhá velká skalnatá planeta

15. 11. 2018 (novější než zobrazený článek)

Kolem blízké Barnardovy hvězdy obíhá velká skalnatá planetaAstronomové našli u jedné z nejbližších hvězd novou exoplanetu, která by se mohla podobat Titanu, měsíci planety Saturn. Oproti tomuto malému měsíci je však nová exoplaneta 3,2x masivnější než Země. Planeta Barnards Star b obíhá blízko svojí hvězdě, která je však výrazně chladnější než Slunce a tak na ní zřejmě panují mrazivé teploty. Nově objevená exoplaneta je zatím nejbližší po planetách v systému Alfa Centauri a Proxima Centauri, který se nachází 4,4 a 4,2 světelných let daleko.