Některé ze sedmi planet hvězdného systému TRAPPIST-1 by mohly být obyvatelné

27. 1. 2018
Exoplanety Hledání života

Planetární systém kolem hvězdy TRAPPIST-1 je ve středu zájmů mnoha vědců, obsahuje totiž velké množství relativně malých skalnatých planet a tedy velký potenciál pro existenci planety podobné Zemi. Nová studie nyní ukazuje, že alespoň na dvou ze těchto sedmi planet by mohly existovat podmínky vhodné pro život. Výsledky výzkumu byly publikovány v magazínu Astronomy and Astrophysics.

Exoplanety systému TRAPPIST-1

Exoplanety systému TRAPPIST-1 - Porovnání velikostí exoplanet systému TRAPPIST-1 vzdáleného asi 40 světelných let od sluneční soustavy. Povrchy planet v této ilustraci odpovídají tomu, jaký charakter by která z nich mohla mít. Dvě planety nejbližší hvězdě by mohly mít roztavený povrch se sopkami a lávou. Planety TRAPPIST-1d a TRAPPIST-1e by mohly mít podmínky vhodné pro život. Zbylé vnější planety budou pravděpodobně velmi chladné.

Hvězda TRAPPIST-1 (nebo také 2MASS J23062928-0502285) je velmi starý a chladný červený trpaslík jen o něco větší než planeta Jupiter. Nachází se ve vzdálenosti 40 světelných let v souhvězdí Vodnáře. V únoru 2017 astronomové oznámili, že kolem této hvězdy našli hned sedm exoplanet, z nichž všechny se svou velikostí blíží Zemi.

Nová studie pracuje s předpokladem, že kompozice planet obsahuje podobně jako ve sluneční soustavě vodní led, skálu a železo a pokouší se odhadnout jejich vzájemný poměr. Dále vědci počítají s vzájemným gravitačním ovlivňováním planet, které všechny obíhají svoji hvězdu blíž, než planeta Merkur Slunce. Nicméně vzhledem k tomu, že jejich přesné velikosti ani hmotnosti nejsou známy, výsledky ukazují na všemožné kombinace.

Nejpravděpodobnější existenci podmínek vhodných pro život mají planety TRAPPIST-1d a TRAPPIST-1e, teploty na jejich povrchu dosahují hodnot mezi -22 a 15 °C. Působí na ně relativně mírné slapové jevy, které by vnitřním třením mohly působit další zahřívání planety. Podle vědců u nich také nehrozí přílišné zahřívání prostřednictvím skleníkového efektu. Planetu d by mohl podle studie pokrývat globální oceán.

Naproti tomu planeta TRAPPIST-1c by se mohla podobat měsíci Io, který krouží kolem planety Jupiter a je pokrytý lávou. V ještě větší míře by k tomu mohlo docházet i u planety b, která je svojí hvězdě ještě blíž.

Podobný výzkum přibližuje vzájemné interakce mezi planetami v podobných hvězdných systémech, kterých zatím byla objevena hrstka. S rozvojem nových teleskopů však lze očekávat, že drobnější skalnaté planety budou objevovány stále častěji.

11. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

V atmosféře exoplanety K2-18b ve vzdálenosti 111 světelných let byla detekována vodní páraVědcům z Université de Montréal se podařilo pomocí Hubblova teleskopu detekovat vodní páru a možná i oblaka s kapalnou vodou v atmosféře exoplanety K2-18b ve vzdálenosti 111 světelných let. Jde o nejmenší podobné těleso, v jehož atmosféře se podařilo vodu nalézt. Voda byla v atmosférách exoplanet detekována už dříve, jednalo se ale zatím pouze o masivní plynné obry. Tentokrát jde o planetu pouze dvakrát větší než Země, která se navíc nachází v obyvatelné zóně svojí mateřské hvězdy.

První detekce draslíku v atmosféře exoplanety

6. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

První detekce draslíku v atmosféře exoplanetyTým astronomů vedený Enginem Kalesem detekoval chemický prvek draslík v atmosféře exoplanety. Jde o první takový případ, i když se výskyt tohoto prvku u exoplanet očekával už od začátku jejich studia. Tato konkrétní planeta už byla astronomy několikrát zkoumána, draslík však detekován nebyl, nebo nebyly výsledky přesvědčivé. Teprve za použití teleskopu LBT (Large Binocular Telescope) a instrumentu PEPSI (Potsdam Echelle Polarimetric and Spectroscopic Instrument) vědci získali dostatečně silný signál draslíku.

Unikátní exoplaneta na extrémně eliptické oběžné dráze kolem svojí hvězdy

29. 8. 2019 (novější než zobrazený článek)

Unikátní exoplaneta na extrémně eliptické oběžné dráze kolem svojí hvězdyAstronomům se pomocí teleskopů Lick Observatory v Kalifornii a W. M. Keck na Havaji podařilo identifikovat exoplanetu s nezvyklou oběžnou dráhou - je výrazně eliptická. Kdyby se planeta pohybovala kolem Slunce, přibližovala by se Slunci na vzdálenost Marsu a v nejvzdálenějším bodě by byla dál než Neptun. Objekty s eliptickou dráhou sice ve sluneční soustavě existují, jde ale o malé planetky na okraji v Kuiperově pásu.

U blízké hvězdy Gliese 1061 byly objeveny hned tři nové exoplanety

26. 8. 2019 (novější než zobrazený článek)

U hvězdy Gliese 1061 ve vzdálenosti pouhých 12 světelných let našli astronomové hned tři nové exoplanety. Všechny tři jsou jen o něco větší než Země a nachází se v obyvatelné zóně hvězdy. K objevu byla použita metoda měření radiální rychlosti hvězdy, při které se sleduje gravitační vliv planet na hvězdu, kterou obíhají.

8. 8. 2019 (novější než zobrazený článek)

Exoplaneta WASP 121b je tak blízko svojí hvězdě, že má šišatý tvar a přichází o svou atmosféruExoplaneta WASP 121b byla objevena už v roce 2015, nachází se u hvězdy o asi 40 % větší než Slunce ve vzdálenosti 854 světelných let. Tato planeta je o něco větší než Jupiter a obíhá svou hvězdu velmi blízko. Podle nových pozorování teleskopem Hubble dokonce tak blízko, že z ní hvězda svou gravitací vysává materiál a deformuje její tvar. Vědci tak mohou přímo pozorovat, jak planeta přichází o svou atmosféru, a dovědět se více o jejich vzniku a zániku.

2. 8. 2019 (novější než zobrazený článek)

Teleskop TESS objevil potenciálně obyvatelnou exoplanetu ve vzdálenosti 30 světelných letVesmírnému teleskopu TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) se podařilo objevit potenciálně obyvatelnou planetu u hvězdy Gliese 357 ve vzdálenosti zhruba 31 světelných let. Jedná se o třetí známou planetu u tohoto malého červeného trpaslíka a první, která se nachází v jeho obyvatelné zóně. Zároveň se jedná o nejbližší známou exoplanetu typu superzemě s možností kapalné vody na povrchu.

6. 7. 2019 (novější než zobrazený článek)

Exoplaneta Gliese 3470 b je první superzemí, u které bylo zjištěno složení atmosféryExoplaneta Gliese 3470 b se nachází u červeného trpaslíka Gliese 3470 ve vzdálenosti asi 96 světelných let. Jedná se o druh planety přezdívaný superzemě - skalnaté planety několikrát větší než Země a zároveň menší než plynní obři. Podobná planeta ve sluneční soustavě není, ale podle doposud objevených exoplanet se zdá, že by mohlo jít o běžný typ planet v naší galaxii. Vědcům se nyní s pomocí teleskopů Spitzer a Hubble podařilo poprvé zjistit složení atmosféry takové planety.