Tým čínských dobrovolníků strávil 200 dní v simulované lunární stanici

29. 01. 2018
Měsíc Kolonizace vesmíru Čína

Čtveřice čínských studentů strávila 200 dní v lunární laboratoři v Pekingu v simulované přípravě na život na měsíčním povrchu. Prostor o rozloze 160 metrů čtverečních nazývaný Lunární palác se nachází v areálu Beihang University a po dobu experimentu byl odříznutý od okolního světa. Cílem bylo prověřit chování posádky laboratoře a také fungování uzavřeného systému laboratoře. Podobné experimenty zkouší také ruská, americká i evropská vesmírná agentura.

Poslední skupině čínských dobrovolníků předcházela jiná skupina, která byla v laboratoři zavřená na dva měsíce. Stejný tým se nyní do Lunárního paláce vrátí na dalších 105 dní. Laboratoř se skládá ze dvou skleníkových modulů a jednoho obytného, který má 42 metrů čtverečních a kromě místnosti na spaní obsahuje také společenskou místnost, koupelnu, místnost na zpracování odpadu a místnost pro chování zvířat.

Čínský vesmírný program se aktuálně soustředí spíš na výstavu orbitální stanice na nízké oběžné dráze Země počátkem dvacátých let. Další větev čínského vesmírného výzkumu se však zabývá také Měsícem. Jde o program Chang´e, v rámci kterého už na měsíčním povrchu přistál rover a v budoucnu by měla robotická sonda přinést vzorky hornin zpátky na Zemi.

NASA chce mít na Měsíci rover do roku 2023, astronauty 5 let poté

22. 03. 2019 (novější než zobrazený článek)

NASA chce mít na Měsíci rover do roku 2023, astronauty 5 let potéAmerická vesmírná agentura se chce vrátit na Měsíc, a to brzy a ve velkém stylu. Ještě letos by se mohly uskutečnit první pokusy dostat na povrch Měsíce vědecké přístroje na palubě soukromých sond. Do čtyř let by pak měl být na Měsíci rover. A do roku 2028 by na něm měla přistát první lidská posádka od misí Apollo. Nový americký lunární rover by mohl mít kolem půl tuny a jeho úkolem by bylo zkoumání povrchu a hledání vody. Jeho cílem má být některý z pólů Měsíce, kde vědci předpokládají největší množství vody.

16. 03. 2019 (novější než zobrazený článek)

Rakety Delta nebo Falcon by mohly vynést Orion na oběžnou dráhu, ale pouze jednouNASA zvažuje zapojení některé z komerčních raket do mise EM-1, během které má vesmírná loď Orion příští rok poprvé obletět Měsíc. Původní plány počítaly s tím, že už bude k dispozici raketa SLS, kterou pro NASA vyvíjí Boeing, její vývoj se ale neustále zpožďuje. Rozhodnutí zjistit, zda je vůbec možné vynést Orion na oběžnou dráhu a následně jej vyslat k Měsíci pomocí komerčních raket, přichází v době, kdy NASA nemá v rozpočtu dostatek prostředků pro vývoj pokročilé verze rakety SLS a naopak má za úkol, co nejrychleji dopravit astronauty na povrch Měsíce.

Japonsko chce mít v roce 2029 na Měsíci rover pro astronauty, vyrobí ho Toyota

12. 03. 2019 (novější než zobrazený článek)

Japonsko chce mít v roce 2029 na Měsíci rover pro astronauty, vyrobí ho ToyotaJaponská vesmírná agentura JAXA dnes oznámila, že se domluvila se společností Toyota na vývoji nového lunárního roveru pro astronauty. Nepůjde tedy o malé automatické rovery, které známe z Marsu ale řiditelné vozidlo s prostorem pro posádku. Rover má na Měsíci přistát za deset let a umožnit cestování dvojici astronautů až do vzdálenosti 10 tisíc kilometrů. Posádka běžce mít k dispozici až 13 metrů krychlových prostoru a bude se ve vozidle moci pohybovat bez skafandru.

Člověk na Měsíci do 5 let, NASA požaduje vyšší rozpočet pro lety na Měsíc

11. 03. 2019 (novější než zobrazený článek)

Člověk na Měsíci do 5 let, NASA požaduje vyšší rozpočet pro lety na MěsícVe finančních požadavcích NASA pro příští fiskální rok (začíná v říjnu 2019) se podle předběžných zpráv objevují vyšší částky pro průzkum Měsíce na úkor jiných programů. Podle nových plánů by mohli první astronauti přistát na povrchu Měsíce už v 2024. Zároveň však dojde k omezení financí pro cesty do hlubokého vesmíru (například cesta na Mars, která byla doposud plánována na polovinu třicátých let). Ukazuje se tak posun ke krátkodobějším cílům od těch dlouhodobých.

Vědci pozorují každodenní pohyb molekul vody po povrchu Měsíce

11. 03. 2019 (novější než zobrazený článek)

Vědci pozorují každodenní pohyb molekul vody po povrchu MěsíceVe studii publikované v magazínu Geophysical Research Letters vědci popsali změny v hydrataci na povrchu Měsíce v průběhu jednoho dne. Voda se na Měsíci nachází v permanentním stínu některých kráterů, ale její molekuly jsou také vázány k regolitu. Právě v druhém případě potom dochází k pohybu, díky kterému jsou molekuly vody neustále ukryté od sluneční radiace a zvýšených teplot. Alespoň takové výsledky ukazují měření přístrojů orbitální sondy LRO.

Sonda Beresheet nakonec provedla zážeh svého motoru na cestě k Měsíci

04. 03. 2019 (novější než zobrazený článek)

Sonda Beresheet nakonec provedla zážeh svého motoru na cestě k MěsíciIzraelská sonda Beresheet po prvotních problémech s palubním počítačem provedla manévr na zvýšení své oběžné dráhy na cestě k Měsíci. Ten se v minulém týdnu nezdařil, protože došlo k nečekanému restartu palubního počítače. Aktuálně tak vše vypadá v pořádku a sonda se bude podle plánu postupně přibližovat k Měsíci, na jehož povrchu má přistát 11. dubna.

Nepravidelná magnetická pole na Měsíci způsobují odlišné zbarvení jeho povrchu

04. 03. 2019 (novější než zobrazený článek)

Nepravidelná magnetická pole na Měsíci způsobují odlišné zbarvení jeho povrchuZa pomoci dat ze dvojice sond ARTEMIS (Acceleration, Reconnection, Turbulence and Electrodynamics of the Moon’s Interaction with the Sun) se vědcům podařilo určit, jak sluneční radiace ovlivňuje zabarvení povrchu Měsíce. I když Měsíc nemá silné globální magnetické pole jako Země, které by jej chránilo od slunečního větru, na jeho povrchu se vyskytují drobná nesourodá magnetická pole, která přece jen s energetickými částicemi pocházejícími ze Slunce interagují.