Horký Jupiter s nezvyklými větry a nepředpokládaným nejteplejším místem na planetě

31. 01. 2018
Exoplanety Spitzer Atmosféry planet

Když astronomové zkoumaly v detailu planetu CoRoT-2b, zjistili, že její nejteplejší místo se nachází jinde než čekali. Jde o tzv. horký Jupiter, tedy plynného obra, který obíhá velmi blízko svojí mateřské hvězdě. Podobný typ exoplanet je poměrně běžný (možná proto, že je relativně jednoduché takové planety objevit), nejteplejší místa však bývají zcela jinde než bylo zjištěno u CoRoT-2b. Objev byl učiněn vědci z McGill University prostřednictvím pozorování teleskopem Spitzer.

Exoplaneta, horký Jupiter

Exoplaneta, horký Jupiter - Ilustrace planety obíhající vzdálenou hvězdu. Na snímku je zobrazen tzv. horký jupiter, plynný obr podobný planetě Jupiter v naší sluneční soustavě. Na rozdíl od Jupiteru ale obíhá velmi blízko své mateřské hvězdě.

Horké Jupitery obíhají své hvězdy velmi blízko, často svou hvězdu obletí za necelé tři dny. V těchto podmínkách ukazují svojí hvězdě vždy stejnou stranu planety, na které jsou teploty velmi vysoké. Nejteplejší místo je pak většinou to, které je také nejblíž hvězdě. V některých případech jsou však v atmosféře těchto planet tak silné hvězdy, že dochází k posunu nejteplejšího místa směrem na východ. S čím si ale vědci zatím lámou hlavu je fakt, že u CoRoT-2b nalezli toto místo na západ od nejbližšího bodu hvězdě.

Tým předtím studoval dalších devět horkých Jupiterů, ve všech případech zde větry vály směrem k východu. Až na CoRoT-2b vanou větry směrem opačným a zatím není zřejmé co tento efekt způsobuje.

Planeta CoRoT-2b byla objevena v roce 2007 ve vzdálenosti 930 světelných let. Je 1,5x větší než Jupiter a více než třikrát hmotnější. Svou hvězdu oběhne jednou za 1,7 dní.

Existuje několik možných vysvětlení, proč a planetě vanou větry opačným směrem než je běžné:
- planeta může rotovat velmi pomalu rotovat, ale kolem svojí osy se otočí za delší dobu než oběhne kolem hvězdy. To by mohlo vyvolávat vítr vanoucí na západ, ale vneslo by to pochybnosti o gravitačním vlivu dvou tak blízkých těles, které by měly být rotačně vázány.
- Atmosféra planety by mohla interagovat s jejím magnetickým polem, což by mohlo vést k modifikaci vanoucích větrů. V takovém případě by bylo možné studovat samotné magnetické pole prostřednictvím tohoto projevu.
- Velká heterogenní mračna na východě by mohla dělat tuto část planety tmavší, což by mohlo ovlivňovat měřená data skrze infračervený teleskop.

Ať už je to jakkoliv, planeta CoRoT-2b vyžaduje další zkoumání. Světlo do problému by mohl vnést nový vesmírný teleskop Jamese Webba, který se svým výrazně větším rozlišením bude moci sbírat o hodně více informací o svých pozorovaných cílech.