Horký Jupiter s nezvyklými větry a nepředpokládaným nejteplejším místem na planetě

31. 1. 2018
Exoplanety Spitzer Atmosféry planet

Když astronomové zkoumaly v detailu planetu CoRoT-2b, zjistili, že její nejteplejší místo se nachází jinde než čekali. Jde o tzv. horký Jupiter, tedy plynného obra, který obíhá velmi blízko svojí mateřské hvězdě. Podobný typ exoplanet je poměrně běžný (možná proto, že je relativně jednoduché takové planety objevit), nejteplejší místa však bývají zcela jinde než bylo zjištěno u CoRoT-2b. Objev byl učiněn vědci z McGill University prostřednictvím pozorování teleskopem Spitzer.

Exoplaneta, horký Jupiter

Exoplaneta, horký Jupiter Ilustrace planety obíhající vzdálenou hvězdu. Na snímku je zobrazen tzv. horký jupiter, plynný obr podobný planetě Jupiter v naší sluneční soustavě. Na rozdíl od Jupiteru ale obíhá velmi blízko své mateřské hvězdě.

Horké Jupitery obíhají své hvězdy velmi blízko, často svou hvězdu obletí za necelé tři dny. V těchto podmínkách ukazují svojí hvězdě vždy stejnou stranu planety, na které jsou teploty velmi vysoké. Nejteplejší místo je pak většinou to, které je také nejblíž hvězdě. V některých případech jsou však v atmosféře těchto planet tak silné hvězdy, že dochází k posunu nejteplejšího místa směrem na východ. S čím si ale vědci zatím lámou hlavu je fakt, že u CoRoT-2b nalezli toto místo na západ od nejbližšího bodu hvězdě.

Tým předtím studoval dalších devět horkých Jupiterů, ve všech případech zde větry vály směrem k východu. Až na CoRoT-2b vanou větry směrem opačným a zatím není zřejmé co tento efekt způsobuje.

Planeta CoRoT-2b byla objevena v roce 2007 ve vzdálenosti 930 světelných let. Je 1,5x větší než Jupiter a více než třikrát hmotnější. Svou hvězdu oběhne jednou za 1,7 dní.

Existuje několik možných vysvětlení, proč a planetě vanou větry opačným směrem než je běžné:
- planeta může rotovat velmi pomalu rotovat, ale kolem svojí osy se otočí za delší dobu než oběhne kolem hvězdy. To by mohlo vyvolávat vítr vanoucí na západ, ale vneslo by to pochybnosti o gravitačním vlivu dvou tak blízkých těles, které by měly být rotačně vázány.
- Atmosféra planety by mohla interagovat s jejím magnetickým polem, což by mohlo vést k modifikaci vanoucích větrů. V takovém případě by bylo možné studovat samotné magnetické pole prostřednictvím tohoto projevu.
- Velká heterogenní mračna na východě by mohla dělat tuto část planety tmavší, což by mohlo ovlivňovat měřená data skrze infračervený teleskop.

Ať už je to jakkoliv, planeta CoRoT-2b vyžaduje další zkoumání. Světlo do problému by mohl vnést nový vesmírný teleskop Jamese Webba, který se svým výrazně větším rozlišením bude moci sbírat o hodně více informací o svých pozorovaných cílech.

Vesmírný teleskop CHEOPS poprvé otevřel svůj poklop a začal zkoumat exoplanety

3. 2. 2020 (novější než zobrazený článek)

Vesmírný teleskop CHEOPS poprvé otevřel svůj poklop a začal zkoumat exoplanetyEvropský vesmírný teleskop CHEOPS (CHaracterising ExOPlanets Satellite) otevřel svůj poklop a začal pozorovat hvězdy. Do vesmíru vyletěl 18. prosince a postupně se dostával na svou cílovou oběžnou dráhu 700 km od Země. Během této doby operátoři mise z Bernské univerzity testovali všechny instrumenty na teleskopu. Úkolem teleskopu je zkoumání už známých exoplanet a změření jejich velikosti, které je klíčové pro určení dalších charakteristik.

31. 1. 2020 (novější než zobrazený článek)

Na nejteplejší známé exoplanetě je tak horko, že se v její atmosféře rozpadají i molekuly vodíkuKolem hvězdy KELT-9 ve vzdálenosti více než 600 světelných let obíhá masivní exoplaneta KELT-9b. Tato planeta obíhá svoji hvězdu tak blízko, že v její atmosféře panují extrémně vysoké teploty přes 4 000 °C. Vědci nyní pomocí počítačových simulací zjistili, že při těchto vysokých teplotách nastávají tak extrémní podmínky, že dochází k rozpadu molekul vodíku.

10. 1. 2020 (novější než zobrazený článek)

Vesmírný teleskop TESS našel svou první exoplanetu podobnou Zemi v obyvatelné zóněVesmírný teleskop TESS, který se soustředí na hledání blízkých exoplanet, našel svůj první úlovek velikosti Země v obyvatelné zóně hvězdy. Exoplaneta TOI 700 d obíhá malou hvězdu v takové vzdálenosti, která by za vhodných podmínek mohla umožnit existenci kapalné vody na jejím povrchu. Samotná velikost planety a vzdálenost od hvězdy však ještě neznamenají, že je planeta obyvatelná. Podobných planet však zatím nebylo nalezeno mnoho.

18. 12. 2019 (novější než zobrazený článek)

Na oběžnou dráhu vyletěla evropská družice CHEOPS, která bude zkoumat už objevené exoplanetyRaketa Sojuz vynesla ve středu na oběžnou dráhu pětici družic, mezi nimi také novou misi na zkoumání exoplanet CHEOPS. Kromě tohoto teleskopu letěly do vesmíru také malé družice ANGELS, EyeSat, OPS-SAT a středně velká COSMO-SkyMed.

10. 12. 2019 (novější než zobrazený článek)

První pozorovaná velká exoplaneta v blízkosti bílého trpaslíka přichází o svou atmosféruVědecký tým vedený Borisem Gänsickem objevil první velkou exoplanetu obíhající bílého trpaslíka. Tato planeta je vystavena intenzivním hvězdným větrům a postupně přichází o svou atmosféru. Naznačuje to spektroskopická analýza světla hvězdy, podle které se v její blízkosti nachází chemické prvky nezvyklé pro bílé trpaslíky, za to poměrně časté u plynných obrů.

5. 12. 2019 (novější než zobrazený článek)

Nový teleskop JWST by mohl detekovat existenci atmosféry u exoplanet pomocí teplotyHned čtyři nové studie publikované v magazínu Astrophysical Journal, navrhují nový přístup v hledání atmosfér u exoplanet: pomocí měření teploty. Tento přístup je využitelný zejména u exoplanet obíhajících červené trpaslíky, kde je obyvatelná zóna tak blízko hvězdy, že planety v ní mají synchronní rotaci - tedy ukazují svojí hvězdě stále stejnou polokouli.

21. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Nově objevená exoplaneta TOI-677b rozšířila ne příliš početné řady kategorie teplých JupiterůMezinárodní tým astronomů ohlásil objev nové exoplanety, kterou označili jako teplý Jupiter. Toto označení vychází z kategorie horkých Jupiterů, což jsou masivní exoplanety obíhající velmi blízko svým mateřským hvězdám. Nově objevená planeta TOI-677b obíhá v o něco větší vzdálenosti a teploty na ní nejsou tak vysoké jako u horkých Jupiterů.