Simulace ukazuje, že temná hmota a nejstarší hvězdy ve vesmíru mají společné charakteristiky

05. 02. 2018
Temná hmota Hvězdy Gaia

Rychlost temné hmoty by mohla pomoci odpovědět na otázky o tomto zatím tajemném fenoménu, který vznikl, aby vysvětlil rotaci galaxií pozorovanou ve vesmíru. Přímá detekce na Zemi zatím nepřinesla žádná konkrétní pozorování, a tak astronomové obrátili svou pozornost ke hvězdám. S pomocí počítačové simulace zkoušeli, které hvězdy se svým pohybem dají srovnat s temnou hmotou. Výsledek napovídá, že nejstarší hvězdy ve vesmíru jsou hledaným tachometrem.

Temná hmota

Temná hmota - je ve vesmíru rozložena ve struktuře vláken a shluků. V místech její větší koncentrace dochází i ke shlukování běžné hmoty, na těchto místech pak může dojít ke vzniku galaxie. Obrázek je kompozicí několika fotografií vesmírného teleskopu Herschel, na kterém je zobrazen vesmír starý zhruba 3 miliardy let.

Temnou hmotu se daří pozorovat pouze na chování celých galaxií. Konkrétně jejich rotace je příliš rychlá na to, aby mohla být vysvětlena existencí běžné hmoty uvnitř galaxie. Z těchto pozorování vznikají různé indicie o rozložené temné hmoty ve vesmíru. S pomocí simulace Eris, se pokoušeli vědci Jonah Herzog-Arbeitman, Mariangela Lisanti, Piero Madau a Lina Necib zjistit, zda některé ze známých druhů hvězd nebudou mít podobné chování jako temná hmota.

Nejblíže se chování temné hmoty přibližují hvězdy s velmi nízkou metalicitou, tedy obsahem těžších prvků, které vznikají v supernovách. Pomocí obsahu těžších prvků ve hvězdách určují fyzikové jejich stáří, respektive epochu vývoje vesmíru, ve které vznikly. Hvězdy s nízkou metalicitou podle této teorie vznikly v raném vesmíru, kdy supernovy ještě nestihly vytvořit velké množství těžkých prvků.

Výsledky dávají vědcům smysl, lze očekávat že nejstarší hvězdy i temná hmota vznikly velmi dávno a v podobných podmínkách, mají tedy určité charakteristiky, které jsou si podobné. Jde však zatím pouze o simulaci, která nebyla potvrzena v reálném světe, k tomu je potřeba větší množství dat, které zatím není k dispozici. Pomoci by mohla mise GAIA Evropské vesmírné agentury, která mapuje vesmír v zatím bezprecedentním měřítku.

Další zprávy z kategorie Temná hmota

Temná hmota byla přítomna už v dávných galaxiích a mohla ovlivnit jejich vznik

16. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

Temná hmota byla přítomna už v dávných galaxiích a mohla ovlivnit jejich vznikAstronomům se podařilo objevit galaxii vzdálenou 9 miliard světelných let s velkým množstvím temné hmoty. Potvrzují tak teorii, že temná hmota v galaxiích existovala už před zhruba 10 miliardami let v obdobném množství jako dnes. To popíraly některé dosavadní teorie, které uváděly, že v tomto období galaxie nemusely obsahovat takové množství temné hmoty jako ty dnešní. Nový objev tak vstupuje do diskuze o tom, jak se galaxie před miliardami let formovaly a zda při jejich vzniku hrála temná hmota významnou roli.

02. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

Přes 20 tisíc kulových hvězdokup v galaktické kupě Coma pomůže astronomům zmapovat temnou hmotuAstronomové použili vesmírný teleskop Hubble pro zmapování tisíců kulových hvězdokup ve skupině galaxií zvané Coma. S pomocí podrobné mapy těchto subgalaktických útvarů budou moci určit rozložení běžné hmoty a také temné hmoty v této oblasti. Výsledky výzkumu, který použil data z mnoha pozorování teleskopu, byly publikovány začátkem listopadu v magazínu The Astrophysical Journal.

14. 11. 2018 (novější než zobrazený článek)

Mléčnou dráhu obíhá doposud neznámá velká, temná galaxie, astronomové takovou ještě neviděliAstronomům se podařilo s pomocí dat z evropské mise Gaia identifikovat doposud neznámou galaxii, která obíhá Mléčnou dráhu. Patří tak k několika desítkám menších galaktických objektů, které jsou gravitačně svázané s naší domovskou galaxií a obíhají ji podobně jako planety hvězdu. Nově objevená galaxie Antlia 2 se nachází z pohledu od Slunce za galaktickým jádrem a má extrémně nízkou hustotu, zároveň je však jedna z největších galaxií, které Mléčnou dráhu obíhají.

05. 05. 2018 (novější než zobrazený článek)

Mléčnou dráhu obíhá nově objevená drobná galaxie Hydrus 1 s velkým množstvím temné hmotyMezinárodní skupina astronomů vedená Sergeyem E. Koposovem ohlásila detekci nové trpasličí galaxie v blízkosti Mléčné dráhy. Galaxie označená jako Hydrus 1 se nachází v souhvězdí Malého vodního hada ve vzdálenosti asi 90 tisíc světelných let od Slunce. Podle dosavadních pozorování je tato nová galaxie součástí Magellanova proudu, který spojuje galaxie Velký a Malý Magellanův oblak. Objev byl učiněn prostřednictvím teleskopu Blanco v Čile, který je součástí observatoře Cerro-Tololo Inter-American Observatory.

Drobné odchylky v reliktním záření ukazují na obří strukturu kosmických vláken

14. 04. 2018 (novější než zobrazený článek)

Drobné odchylky v reliktním záření ukazují na obří strukturu kosmických vlákenVědcům z Berkeleyho laboratoře v USA se podařilo dekódovat drobné odchylky v mikrovlnném kosmickém záření a zmapovat tak obří strukturu vláken, ukrytých před našimi zraky. Jedná se o vlákna tvořená hlavně temnou hmotou tvořící rozsáhlou pavučinu prostupující celým vesmírem, v jejich spojnicích jsou většinou usazeny masivní galaktické kupy. Výsledky výzkumu byly publikovány v magazínu Journal Astronomy 9. dubna.

Temná hmota nakonec zřejmě skutečně nereaguje s okolím jinak než gravitací

09. 04. 2018 (novější než zobrazený článek)

Temná hmota je pro vědce velkou neznámou, proto jí také říkají temná. Neví čím je tvořena, ani jak a zda vůbec interaguje s běžnou hmotou. Jediné, jak se temná hmota projevuje, je skrze gravitační vliv na její okolí. Tým vědců před třemi lety přišel s novým měřením, které napovídalo, že by temná hmota mohla interagovat s tou běžnou i jinými silami než gravitací. Dnes však svou teorii korigují a vrací se zpět do původní pozice - tedy, že o interakci temné a běžné hmoty neexistují prokazatelné důkazy.

Astronomové našli rádiový signál pocházející z prvních hvězd ve vesmíru

04. 03. 2018 (novější než zobrazený článek)

Astronomové našli rádiový signál pocházející z prvních hvězd ve vesmíruTýmu astronomů z Arizona State University se podařilo detekovat signál z nejstarších hvězd ve vesmíru, z doby pouhých 180 milionů let po velkém třesku. Signál je zakomponován v mikrovlnném radiačním pozadí, které prostupuje celým vesmírem, a představuje absorpci zbytkové radiace z počátku vesmíru prvními hvězdami. Výsledky výzkumu vědců vedeným Juddem D. Bowmanem byly publikovány v magazínu Nature.