Za pomoci gravitační čočky byly objeveny první exoplanety mimo naši vlastní galaxii

06. 02. 2018
Exoplanety Galaxie Chandra Sirotčí planety Gravitační čočky

Za pomoci gravitační čočky se astronomům podařilo objevit exoplanety ve vzdálené eliptické galaxii. Jde o první detekci planetárních těles mimo naši vlastní galaxii. Objev se podařilo učinit analýzou světla vzdáleného kvazaru, které proletělo bližší galaxií a doznalo určitých změn. Tyto změny si astronomové nedokáží vysvětlit lépe, než existencí exoplanet v této galaxii.

Kvazar RX J1131

Kvazar RX J1131 - Světlo z kvazaru vzdáleného 6 miliard světelných let je na tomto snímku deformováno galaxií vzdálenou zhruba 4 miliardy světelných let (uprostřed kruhu). Odraz kvazaru je zde vidět hned 4x (4 světla v kruhu), což dává vědcům unikátní možnost studovat vzdálený objekt, ale také bližší objekt, kterým světlo prochází.

Exoplanety byly objeveny v galaxii vzdálené 3,8 miliard světelných let s pomocí rentgenového vesmírného teleskopu Chandra. Tento teleskop zachytil světlo z 6 miliard světelných let vzdáleného kvazaru RX J1131-1231 deformované na cestě k nám galaxií, která mu stála v cestě.

Právě v této galaxii však dochází k deformacím světla z kvazaru, které si vědci neumí vysvětlit lépe, než existencí exoplanet v této galaxii. Co víc, má jít o tzv sirotčí planety, tedy takové, které neobíhají mateřskou hvězdu, ale pohybují se v mezihvězdném prostoru.

Studie publikovaná v magazínu The Astrophysical Journal Letters ukazuje na asi dva tisíce objektů v mezihvězdném prostoru galaxie o velikosti od Měsíce po Jupiter. To je větší množství sirotčích planet, než bylo doposud objeveno v naší vlastní galaxii. Je však třeba si uvědomit, že nejde o konkrétní objekty ale celkovou masu planetárních objektů, která ovlivňuje průchod světla touto galaxií.

Přesto jde v podstatě o jediný dosud známý způsob jakým takto vzdálené a malé objekty identifikovat. Vědci, kteří stáli u zrodu této studie, jsou nadšení ze svého objevu a očekávají další podobné objevy v blízké budoucnosti. Pomoci jim k tomu mají teleskopy nové generace ve vesmíru (JWST) a na Zemi (ELT - Extremely Large Telescope, OWL - Overwhelmingly Large Telescope, nebo Colossus Telescope), které jsou aktuální v různých stádiích vývoje.

Začíná konstrukce evropského teleskopu Plato, který bude hledat exoplanety

14. 10. 2018 (novější než zobrazený článek)

Konstrukci teleskopu Plato bude mít na starosti německá společnost OHB System AG společně s Thales Alenia Space a RUAG Space Switzerland. Oznámila to Evropská vesmírná agentura ESA, která misi evropským společnostem zadala. Vesmírný teleskop Plato (PLAnetary Transits and Oscillations of stars) bude mít za úkol hledat blízké exoplanety, které by mohly mít vhodné podmínky pro život. Sekundárním cílem mise bude studovat hvězdy a jejich vnitřní strukturu.

08. 10. 2018 (novější než zobrazený článek)

Měsíc velký jako planeta Neptun obíhá kolem planety vzdálené několik tisíc světelných letPozorování vesmírného teleskopu Hubble potvrdila, že kolem exoplanety vzdálené 8 000 světelných let by mohl obíhat obří měsíc. Jde o první detekci tělesa na oběžné deště exoplanety, tzv. exoměsíce v historii. Měsíc obíhá kolem planety Kepler 1625b a je obrovský - jeho velikost je srovnatelná s planetou Neptun. Výsledky výzkumu Davida Kippinga a Alexe Teacheye byly publikovány v magazínu Nature.

Vesmírný teleskop TESS objevil svou první exoplanetu, nachází se velmi blízko

21. 09. 2018 (novější než zobrazený článek)

Vesmírný teleskop TESS objevil svou první exoplanetu, nachází se velmi blízkoVesmírný teleskop TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) vyletěl do vesmíru letos v dubnu, začal s vědeckými pozorováními 25. července a 7. srpna pořídil svou první fotografii. Nyní se podle vědců zpracovávajících data z tohoto teleskopu podařilo objevit první exoplanetu u blízké hvězdy Pi Mensae, u které byla už v roce 2001 nalezena jedna velmi masivní planeta. Nově objevená planeta je více než 2x větší než Země a obíhá velmi blízko svojí hvězdě, zřejmě je skalnatá, ale obyvatelná nejspíš nebude.

Objevili vědci Vulkán? V okolí hvězdy 40 Eridani A se nachází exoplaneta

19. 09. 2018 (novější než zobrazený článek)

Ve Star Treku se planeta Vulkán, domov jednoho z hlavních hrdinů Spocka, nachází u hvězdy 40 Eridani A, která je od Slunce vzdálená pouhých 16 světelných let. U této hvězdy se nyní astronomům podařilo objevit exoplanetu dvakrát větší než Země. Hvězda je viditelná pouhým okem v souhvězdí Eridanu na jižní polokouli. Planeta byla objevena pomocí Dharma Planet Survey, programem, který si dává za úkol hledat relativně malé, skalnaté planety u blízkých hvězd.

Astronomové našli pouze 10 tisíc let starou hvězdu s protoplanetárním diskem

06. 09. 2018 (novější než zobrazený článek)

Astronomové našli pouze 10 tisíc let starou hvězdu s protoplanetárním diskemMezinárodní tým astronomů vedený Chin-Fei Leem objevil malý relativně disk zformovaný kolem velmi mladé protohvězdy HH 211. Ke svému objevu použili submilimetrovou radiovou observatoř ALMA v Čile složenou z více než šedesátky radioteleskopů. Jde o doposud nejmladší hvězdu, kolem které lze pozorovat disk plynů a prachu, ze kterého by postupně měly vzniknout nové planety. Objev vědcům pomůže v určení doby, kdy se kolem hvězd začínají rodit planety.

Mladá exoplaneta byla zvážena s pomocí více než 15 let starých dat z mise Hipparcos

27. 08. 2018 (novější než zobrazený článek)

V systému hvězdy Beta Pictoris byla v roce 2008 objevena nová exoplaneta Beta Pictoris b, jde o plynného obra, který obíhá kolem mladé hvězdy Beta Pictoris, která se nachází ve vzdálenosti asi 63 světelných let. Vědecký tým vedený astronomy Ignasem Snellenem a Anthony Brownem nyní zvážil tuto planetu za pomoci dat z probíhající mise Gaia a vysloužilé mise Hipparcos z 90. let. Planeta i hvězda, kolem které obíhá, mají podle odhadů pouhých 20 milionů let (Slunce má 4,5 miliardy let), mohou nám tak poodhalit, jak se podobné planety formují.

Nejteplejší známá exoplaneta má v atmosféře atomy železa a titanu

16. 08. 2018 (novější než zobrazený článek)

Nejteplejší známá exoplaneta má v atmosféře atomy železa a titanuExoplaneta KELT-9b se nachází asi 620 světelných let daleko v souhvězdí Labutě, byla objevena loni a má povrch s nejvyšší známou teplotou, který je dokonce teplejší než některé hvězdy. V nové studii vědci zjistili, že v atmosféře této planety se nachází volné atomy železa a titanu - prvky, které jsou za nižších teplot na ostatních planetách vázány v molekulách a jinde zatím samostatně detekovány nebyly.