Za pomoci gravitační čočky byly objeveny první exoplanety mimo naši vlastní galaxii

06. 02. 2018
Exoplanety Galaxie Chandra Sirotčí planety Gravitační čočky

Za pomoci gravitační čočky se astronomům podařilo objevit exoplanety ve vzdálené eliptické galaxii. Jde o první detekci planetárních těles mimo naši vlastní galaxii. Objev se podařilo učinit analýzou světla vzdáleného kvazaru, které proletělo bližší galaxií a doznalo určitých změn. Tyto změny si astronomové nedokáží vysvětlit lépe, než existencí exoplanet v této galaxii.

Kvazar RX J1131

Kvazar RX J1131 - Světlo z kvazaru vzdáleného 6 miliard světelných let je na tomto snímku deformováno galaxií vzdálenou zhruba 4 miliardy světelných let (uprostřed kruhu). Odraz kvazaru je zde vidět hned 4x (4 světla v kruhu), což dává vědcům unikátní možnost studovat vzdálený objekt, ale také bližší objekt, kterým světlo prochází.

Exoplanety byly objeveny v galaxii vzdálené 3,8 miliard světelných let s pomocí rentgenového vesmírného teleskopu Chandra. Tento teleskop zachytil světlo z 6 miliard světelných let vzdáleného kvazaru RX J1131-1231 deformované na cestě k nám galaxií, která mu stála v cestě.

Právě v této galaxii však dochází k deformacím světla z kvazaru, které si vědci neumí vysvětlit lépe, než existencí exoplanet v této galaxii. Co víc, má jít o tzv sirotčí planety, tedy takové, které neobíhají mateřskou hvězdu, ale pohybují se v mezihvězdném prostoru.

Studie publikovaná v magazínu The Astrophysical Journal Letters ukazuje na asi dva tisíce objektů v mezihvězdném prostoru galaxie o velikosti od Měsíce po Jupiter. To je větší množství sirotčích planet, než bylo doposud objeveno v naší vlastní galaxii. Je však třeba si uvědomit, že nejde o konkrétní objekty ale celkovou masu planetárních objektů, která ovlivňuje průchod světla touto galaxií.

Přesto jde v podstatě o jediný dosud známý způsob jakým takto vzdálené a malé objekty identifikovat. Vědci, kteří stáli u zrodu této studie, jsou nadšení ze svého objevu a očekávají další podobné objevy v blízké budoucnosti. Pomoci jim k tomu mají teleskopy nové generace ve vesmíru (JWST) a na Zemi (ELT - Extremely Large Telescope, OWL - Overwhelmingly Large Telescope, nebo Colossus Telescope), které jsou aktuální v různých stádiích vývoje.

07. 08. 2018 (novější než zobrazený článek)

Ve vzdálenosti 20 světelných let se zřejmě nachází masivní sirotčí planeta, neobíhá žádnou hvězduAstronomům se podařilo pozorovat pomocí radioteleskopu VLA (Very Large Array) objekt ve vzdálenosti asi 20 světelných let, podle těchto nových pozorování jde o těleso na hranici planety a hnědého trpaslíka. Objekt s označením SIMP J01365663+0933473 je 12,7x hmotnější než Jupiter, má ale výrazně silnější magnetické pole. Pozorování prostřednictvím VLA je první případ detekce potencionálního planetárního objektu mimo sluneční soustavu radioteleskopem.

30. 07. 2018 (novější než zobrazený článek)

Teleskop TESS začal s hledáním exoplanet, první data pošle ke zpracování v srpnu25. července začaly oficiálně vědecké práce s teleskopem TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) uvedla NASA, která teleskop vypustila do vesmíru už v polovině dubna. První data z hledání exoplanet se očekávají v srpnu a následně každé dva týdny, vždy po dokončení jedné orbity.

Druhá nejbližší exoplaneta Ross 128b má zřejmě větší jádro než Země

12. 07. 2018 (novější než zobrazený článek)

Druhá nejbližší exoplaneta Ross 128b má zřejmě větší jádro než ZeměLoni v listopadu byla objevena nová planeta u hvězdy Ross 128 ve vzdálenosti pouhých 11 světelných let a podle prvních poznatků mělo jít o skalnatou planetu podobnou Zemi. Vědci nyní využili spektroskopického instrumentu APOGEE, který analyzuje blízké infračervené spektrum světla pro rozpoznání chemického složení mateřské hvězdy. Z nových poznatků usuzují, že druhá nejbližší známá exoplaneta má větší jádro než Země a mírné klima na povrchu.

08. 07. 2018 (novější než zobrazený článek)

Astronomové zachytili formaci planety v protoplanetárním disku kolem vzdálené hvězdyInstrument SPHERE instalovaný na teleskopu VLT vyfotil vzdálenou exoplanetu ve stádiu jejího formování v disku plynů a prachu, který obklopuje mlhavou hvězdu PDS 70. Jde o první potvrzený planetární objekt zachycený při svém zrodu v protoplanetárním disku obklopujícím mladou hvězdu. Doposud teleskopy pozorovaly pouze mezery v protoplanetárních discích, nebo už hotové planety.

Nový algoritmus urychlí vyhledávání exoplanet v datech z teleskopu TESS

30. 06. 2018 (novější než zobrazený článek)

Nový algoritmus urychlí vyhledávání exoplanet v datech z teleskopu TESSAstronomové z MIT se připravují na procesování data posbíraných vesmírným teleskopem TESS, který má za úkol hledat nové exoplanety. Nový algoritmus jim umožní rychlejší identifikaci potenciálních exoplanet a následná pozorování z observatoří na Zemi. Zatím trénují na datech z teleskopu Kepler, který používá stejnou metodu pro detekci nově objevených exoplanet. Nový způsob zpracování posbíraných dat zkrátil potřebný čas z měsíců na pouhé týdny.

23. 06. 2018 (novější než zobrazený článek)

Teleskopy budoucí generace: HabEx, přímé pozorování exoplanet ve vysokém rozlišeníHabitable Exoplanet Imaging Mission (HabEx) je koncept teleskopu, který by mohl letět do vesmíru ve třicátých letech. Úkolem teleskopu HabEx by bylo hledání obyvatelných planet u vzdálených hvězd za použití analýzy infračerveného, optického i ultrafialového spektra. Na rozdíl od dosavadních přístupů by teleskop hledal planety přímo, nikoli pouze ty, které blokují světlo svých mateřských hvězd. NASA posuzuje HabEx společně s dalšími třemi koncepty v rámci programu 2020 Decadal Survey for Astrophysics.

U nejbližší hvězdy by mohla být dostatečně nízká radiace pro existenci života

17. 06. 2018 (novější než zobrazený článek)

U nejbližší hvězdy by mohla být dostatečně nízká radiace pro existenci životaPři hledání potenciálně obyvatelných planet mimo sluneční soustavu se astronomové často dívají směrem k nejbližší hvězdě - Alfa Centauri. Jde ve skutečnosti o tři hvězdy vázané k sobě gravitační silou a každá je tak trochu jiná. U dvou z nich však panují podmínky, které by mohly existenci života umožňovat. Vyplývá to z pozorování rentgenového teleskopu Chandra, který zkoumal intenzitu radiace vycházející z těchto hvězd.