Za pomoci gravitační čočky byly objeveny první exoplanety mimo naši vlastní galaxii

06. 02. 2018
Exoplanety Galaxie Chandra Sirotčí planety Gravitační čočky

Za pomoci gravitační čočky se astronomům podařilo objevit exoplanety ve vzdálené eliptické galaxii. Jde o první detekci planetárních těles mimo naši vlastní galaxii. Objev se podařilo učinit analýzou světla vzdáleného kvazaru, které proletělo bližší galaxií a doznalo určitých změn. Tyto změny si astronomové nedokáží vysvětlit lépe, než existencí exoplanet v této galaxii.

Kvazar RX J1131

Kvazar RX J1131 - Světlo z kvazaru vzdáleného 6 miliard světelných let je na tomto snímku deformováno galaxií vzdálenou zhruba 4 miliardy světelných let (uprostřed kruhu). Odraz kvazaru je zde vidět hned 4x (4 světla v kruhu), což dává vědcům unikátní možnost studovat vzdálený objekt, ale také bližší objekt, kterým světlo prochází.

Exoplanety byly objeveny v galaxii vzdálené 3,8 miliard světelných let s pomocí rentgenového vesmírného teleskopu Chandra. Tento teleskop zachytil světlo z 6 miliard světelných let vzdáleného kvazaru RX J1131-1231 deformované na cestě k nám galaxií, která mu stála v cestě.

Právě v této galaxii však dochází k deformacím světla z kvazaru, které si vědci neumí vysvětlit lépe, než existencí exoplanet v této galaxii. Co víc, má jít o tzv sirotčí planety, tedy takové, které neobíhají mateřskou hvězdu, ale pohybují se v mezihvězdném prostoru.

Studie publikovaná v magazínu The Astrophysical Journal Letters ukazuje na asi dva tisíce objektů v mezihvězdném prostoru galaxie o velikosti od Měsíce po Jupiter. To je větší množství sirotčích planet, než bylo doposud objeveno v naší vlastní galaxii. Je však třeba si uvědomit, že nejde o konkrétní objekty ale celkovou masu planetárních objektů, která ovlivňuje průchod světla touto galaxií.

Přesto jde v podstatě o jediný dosud známý způsob jakým takto vzdálené a malé objekty identifikovat. Vědci, kteří stáli u zrodu této studie, jsou nadšení ze svého objevu a očekávají další podobné objevy v blízké budoucnosti. Pomoci jim k tomu mají teleskopy nové generace ve vesmíru (JWST) a na Zemi (ELT - Extremely Large Telescope, OWL - Overwhelmingly Large Telescope, nebo Colossus Telescope), které jsou aktuální v různých stádiích vývoje.

Autor článku: redakce

Líbil se Vám článek?

18. 02. 2018 (novější než zobrazený článek)

Teleskop TESS dorazil na Floridu, odkud se v dubnu vydá na oběžnou dráhu lovit exoplanetyNový vesmírný teleskop TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) pro hledání blízkých exoplanet dorazil do Kennedyho vesmírného střediska na Floridě, odkud se na raketě Falcon 9 vydá v dubnu tohoto roku na oběžnou dráhu. Teleskop dorazil 12. února na nákladním autě z Virginie, kde byl v roce 2017 sestaven a testován.

31. 01. 2018

Horký Jupiter s nezvyklými větry a nepředpokládaným nejteplejším místem na planetěKdyž astronomové zkoumaly v detailu planetu CoRoT-2b, zjistili, že její nejteplejší místo se nachází jinde než čekali. Jde o tzv. horký Jupiter, tedy plynného obra, který obíhá velmi blízko svojí mateřské hvězdě. Podobný typ exoplanet je poměrně běžný (možná proto, že je relativně jednoduché takové planety objevit), nejteplejší místa však bývají zcela jinde než bylo zjištěno u CoRoT-2b. Objev byl učiněn vědci z McGill University prostřednictvím pozorování teleskopem Spitzer.

Některé ze sedmi planet hvězdného systému TRAPPIST-1 by mohly být obyvatelné

27. 01. 2018

Některé ze sedmi planet hvězdného systému TRAPPIST-1 by mohly být obyvatelnéPlanetární systém kolem hvězdy TRAPPIST-1 je ve středu zájmů mnoha vědců, obsahuje totiž velké množství relativně malých skalnatých planet a tedy velký potenciál pro existenci planety podobné Zemi. Nová studie nyní ukazuje, že alespoň na dvou ze těchto sedmi planet by mohly existovat podmínky vhodné pro život. Výsledky výzkumu byly publikovány v magazínu Astronomy & Astrophysics.

25. 01. 2018

Vesmírný teleskop Kepler objevil tři masivní skalnaté planety obíhající jedinou chladnou hvězduProstřednictvím vesmírného teleskopu Kepler byly objeveny hned tři exoplanety obíhající hvězdu LP415-17. Jde o chladného oranžového trpaslíka o velikosti 0,6 Slunce, který se nachází ve vzdálenosti 267 světelných let. Nově objevené exoplanety spadají do kategorie tzv. super-Zemí, jde tedy o skalnaté planety větší než Země, ale zároveň menší než plynní obři v naší sluneční soustavě. Existence těchto exoplanet byla následně potvrzena s pomocí teleskopu WYIN v Arizoně (USA).

04. 01. 2018

Nová pozorování podivně pohasínající hvězdy ukazují, že není obklopena uměle vytvořenou megastrukturouMezi hvězdami pozorovanými vesmírným teleskopem Kepler při jeho primární misi byla i hvězda KIC 8462852 (přezdívaná také Tabbyina hvězda). Brzy po zjištění, že pohasíná natolik nezvyklým způsobem, že by kolem ní mohla existovat nějaká komplexní struktura blokující její svit, stala se tato hvězda doslova slavnou. Vyrojilo se množství vysvětlení tohoto chování, kromě komet a pásu asteroidů se objevila také teorie, že by mohla být obklopena megastrukturou uměle vytvořenou mimozemskou civilizací. Nová pozorování však naznačují, že by mohlo jít spíše o oblaka prachu nebo plynů.

25. 12. 2017

Hvězdný systém Alfa Centauri by mohl obsahovat skalnaté planety, které nelze jednoduše detekovatAstronomové z Yale University se podívali na sousední hvězdný systém čerstvým pohledem. Pracovali s už existujícími daty z několika teleskopů a vyšlo jim, že detekovat planety v sousední soustavě nemusí být až tak jednoduché, jak by se mohlo zdát. Kolem jedné ze tří hvězd tohoto systému by tak mohly obíhat planety i několikrát větší než Země, ale i menší.

Umělá inteligence od Google našla nové exoplanety v datech z teleskopu Kepler

17. 12. 2017

Umělá inteligence od Google našla nové exoplanety v datech z teleskopu KeplerVědcům se podařilo za pomoci umělé inteligence od společnosti Google objevit novou exoplanetu v katalogu dat posbíraných vesmírným teleskopem Kepler. Jde o nový přístup, při kterém byla použita neurální síť, která učí umělou inteligenci provádět určité úkony. Jedna z nově objevených planet doplňuje sedmici už objevených planet kolem hvězdy Kepler-90, což z toho systému dělá rekordmana, co do počtu objevených planet - vyrovná se mu jen naše sluneční soustava.