Vesmírná sonda New Horizons pořídila v Kuiperově pásu nejvzdálenější snímek v historii

11. 2. 2018
New Horizons Kuiperův pás

Vesmírná sonda New Horizons se aktuálně nachází v Kuiperově pásu za oběžnou dráhou trpasličí planety Pluto a míří k planetce 2014 MU69, ke které se přiblíží 1. 1. 2019. Na své cestě touto vzdálenou ledovou krajinou pořídila svou teleskopickou kamerou LORRI snímky dvou objektů Kuiperova pásu, které se staly nejvzdálenějšími fotografiemi pořízenými v historii lidstva. Dosavadní rekord držela sonda Voyager 1, která v roce 1990 zamířila své kamery na střed sluneční soustavy.

Kuiperův pás, objekty 2012 HZ84 and 2012 HE85

Kuiperův pás, objekty 2012 HZ84 and 2012 HE85 - Snímky dvou vzdálených objektů Kuiperova pásu 2012 HZ84 (vlevo) and 2012 HE85 pořízené vesmírnou sondou New Horizons.

V prosinci, kdy byly snímky pořízeny, se sonda New Horizons nacházela ve vzdálenosti 40,9 AU od Země - tedy téměř 41x dál od Země než je Slunce. Dosavadní držitel rekordu, vesmírná sonda Voyager 1, se v únoru 1990 nacházela 40,5 AU od Země, když pořídila svou poslední fotografii. Voyager po pořízení fotografie vypnul své vizuální instrumenty, aby mohl šetřit energií a vydržel co nejdéle posílat informace o mezihvězdném prostoru.

New Horizons v těchto dnech tráví svou cestu v hibernaci a také šetří svou energii. Operátoři hodlají sondu znovu probudit v červenci, kdy začnou zkoušet kondici jednotlivých instrumentů a připravovat sondu na setkání s planetkou MU69. Můžeme se tak těšit na další posouvání horizontů a překonávání dosavadních rekordů. New Horizons je aktuálně pátá nejvzdálenější sonda, kterou lidstvo vyslalo do vesmíru. Dál jsou už jen dvojice sond Voyager a Pioneer.

Zachycená planetka 2012 HE85 se aktuálně nachází 44,6 AU od Slunce, ale její oběžná dráha ji přiblíží až na 40 AU a oddálí na 49 AU. Kvůli velké vzdálenosti však zatím není zřejmé, jak přesně velká by mohla být, víme tak, že dosahuje velikosti 16-127 kilometrů.

Planetka 2012 HZ84 se nachází ve vzdálenosti 46 AU, přibližuje se ale až na 37 AU ke Slunci a v nejvzdálenějším bodě své oběžné dráhy je 55 AU od Slunce. Její průměrná pozorovaná velikost je 42 kilometrů v průměru.

Další zprávy z kategorie New Horizons

Tenká vrstva vodního ledu s metanem by mohla bránit kompletnímu zamrznutí Pluta

23. 5. 2019 (novější než zobrazený článek)

Tenká vrstva vodního ledu s metanem by mohla bránit kompletnímu zamrznutí PlutaTrpasličí planeta Pluto se nachází na okraji mrazivého regionu Kuiperova pásu. Přesto se zdá, že by mohl pod jejím povrchem existovat oceán. Kompletnímu zamrznutí této vody by mohla bránit tenká vrstva zmrzlého ledu s různými přísadami, zejména pak metanem. Tato vrstva by působila jako tepelný izolátor, který umožňuje udržení vyšších teplot pod povrchem. Nový výzkum, který vychází z dat mise New Horizons a počítačových simulací, byl publikován v magazínu Nature Geoscience.

17. 5. 2019 (novější než zobrazený článek)

První vědecká publikace o Ultima Thule: je nejčervenější a pochází z počátků sluneční soustavyTým vědců z NASA publikoval první vědeckou studii o nejvzdálenějším prozkoumaném objektu ve sluneční soustavě: Ultima Thule. Ve studii analyzovali data, která sonda New Horizons ze svého průletu 1. ledna zatím na Zemi poslala. Ve studii jsou popsány útvary na povrchu planetky a její předpokládaná evoluce. Další data nicméně z okraje sluneční soustavy dál proudí k Zemi, přenos by měl být dokončen až v létě příštího roku.

26. 3. 2019 (novější než zobrazený článek)

Pět nejvzdálenějších vesmírných sond mířících ven ze sluneční soustavy, kde se dnes nachází? (update 2019)Nejbližší hvězdou od Slunce je Proxima Centauri, je vzdálená asi 4,22 světelných let. Například Pluto je vzdálené pouhých 0,00079 světelných let, to je asi 7 světelných hodin nebo také 33 AU. Pro tento článek se budeme pohybovat právě v astronomických jednotkách (AU), kde jedna AU je vzdálenost Země-Slunce. Pouze pět sond vyslaných ze Země se dostalo za oběžnou dráhu Pluta. V tomto článku vám představíme tato nejvzdálenější lidmi vyrobená zařízení, která velkou rychlostí míří k hranicím sluneční soustavy. Data jsou aktualizovaná pro březen 2019.

19. 3. 2019 (novější než zobrazený článek)

Co všechno už víme o Ultima Thule? Vědci představili dosavadní poznatky ze vzdálené planetkyPlanetka 2014 MU69, kolem které proletěla 1. ledna sonda New Horizons je nejvzdálenějším zblízka prozkoumaným tělesem. Nachází se tak daleko v Kuiperove pásu na okraji slunění soustavy, že data z tohoto průletu bude sonda posílat až do léta příštího roku. Už nyní ale mají vědci dost informací k určení skutečného tvaru planetky, jejích fyzikálních charakteristik a odhadnutí její historie.

Zatím nejdetailnější snímek Ultima Thule ukazuje útvary na povrchu planetky

28. 1. 2019 (novější než zobrazený článek)

Zatím nejdetailnější snímek Ultima Thule ukazuje útvary na povrchu planetkyData ze sondy New Horizons postupně proudí na Zemi a my tak dostáváme stále přesnější informace o tomto vzdáleném objektu na okraji sluneční soustavy. Krátce po průletu sondy kolem planetky Ultima Thule obdržela NASA několik snímků s nízkým rozlišením, nyní už přichází na řadu snímky detailnější. Zatím poslední přijatá fotografie pochází ze vzdálenosti 6 700 kilometrů, asi 7 minut před maximálním přiblížení. Na snímku už je možné pozorovat detaily různých barevných odstínů tělesa a také geologické útvary jako jsou krátery nebo možná propadliny, které by mohly být způsobené dopadem drobných těles.

NASA zveřejnila animaci přiblížení sondy New Horizons k planetce Ultima Thule

16. 1. 2019 (novější než zobrazený článek)

NASA zveřejnila animaci přiblížení sondy New Horizons k planetce Ultima ThulePo několikadenní odmlce zveřejnila NASA nové snímky planetky Ultima Thule, jak je zachytila sonda New Horizons při jejím průletu 1. ledna. Na snímcích poskládaných do krátké animace lze pozorovat, jak se Planetka jevila kameře Long Range Reconnaissance Imager (LORRI) a ukazuje rotaci tohoto tzv. dvojitého kontaktního tělesa.

Sonda New Horizons se na několik dní odmlčela, ukrývá se za Sluncem

7. 1. 2019 (novější než zobrazený článek)

Sonda New Horizons se na několik dní odmlčela, ukrývá se za SluncemVesmírná sonda New Horizons se po odeslání několika málo snímků z průletu kolem Ultima Thule odmlčela. Může za to její pozice, nachází se z pohledu ze Země za Sluncem, což brání přímé komunikaci se sondou. Komunikační pauza bude trvat asi 5 dní do 10. ledna, kdy sonda začne opět posílat data z průletu kolem vzdálené planetky v Kuiperově pásu. V podobné situaci byla v posledních týdnech také japonská sonda Hayabusa2.