Planetka Oumuamua rotuje chaoticky už miliardy let následkem srážky s jiným tělesem

14. 02. 2018
Oumuamua Česká republika Planetky (asteroidy)

Srážka s jiným tělesem zapříčinila chaotickou rotaci mezihvězdné planetky Oumuamua, která loni navštívila sluneční soustavu a stala se první detekovanou planetkou svého druhu. Od října 2017, kdy byla planetka objevena, analyzoval mezinárodní tým astronomů zářivost objektu a jeho pohyb. Součástí tohoto týmu byl i Dr. Petr Pravec z Akademie věd České republiky. Výsledkem analýzy je, že planetka nerotuje nijak pravidelně, ale velmi chaoticky, a to zřejmě po miliardy let.

Oumuamua

Oumuamua - Ilustrace mezihvězdné planetky Oumuamua

Je velmi těžké odhadnout, kdy a kde ke srážce mohlo dojít. Vědci se však domnívají, že je pravděpodobné, že se tak stalo ještě ve hvězdné soustavě odkud planetka pochází. Tedy velmi dávno. Je také pravděpodobné, že k tomu došlo v době, kdy byl tento systém ještě velmi mladý a docházelo k formaci planet, kdy dochází k velkému množství srážek mezi menšími i většími objekty.

Podle Dr. Frasera, který mezinárodní tým vedl, jejich modely předpokládají, že bude planetka chaoticky rotovat ještě další miliardy let, než se její pohyb ustálí prostřednictvím interních tlaků.

Další zprávy z kategorie Oumuamua

22. 05. 2018 (novější než zobrazený článek)

První známá planetka, která přiletěla od jiné hvězdy a stala se součástí sluneční soustavyPodle vědců z brazilské Universidade Estadual Paulista má planetka 2015 BZ509 původ mimo sluneční soustavu. Planetka 2015 BZ509 byla objevena v roce 2015 a jde o první příklad planetky s retrográdní oběžnou dráhou, která zároveň obíhá v rezonanci s planetou. Pokud se objev brazilských astronomů potvrdí, mohla by tak mít další prvenství, a to první planetka s extrasolárním původem. Na rozdíl, od mezihvězdné planetky Oumuamua, která v loňském roce navštívila sluneční soustavu a poté ji opět opustila, však 2015 BZ509 zůstala a je s námi už miliardy let.

20. 03. 2018 (novější než zobrazený článek)

Mezihvězdná planetka Oumuamua pravděpodobně pochází z binárního hvězdného systémuPrvní detekce tělesa, které koncem loňského roku přiletělo do sluneční soustavy z jiného hvězdného systému, rozvířila fantazii astronomů po celém světě. Průlet pozorovaly desítky teleskopů a sbíraly maximum informací o planetce pojmenované Oumuamua. Existují desítky, ne-li stovky, studií zkoumající její složení, kam míří a odkud pochází. Jedna z posledních studií ukazuje, že pravděpodobnost, že Oumuamua pochází z binárního hvězdného systému, je víc než vysoká.

Mezihvězdná planetka Oumuamua by mohla pocházet z hvězdokupy Plejády

07. 01. 2018

Mezihvězdná planetka Oumuamua by mohla pocházet z hvězdokupy PlejádyV loňském roce proletěla sluneční soustavou planetka Oumuamua, která má původ mimo sluneční soustavu, šlo o první takový objekt detekovaný lidmi. Během průletu byla Oumuamua pozorována mnoha teleskopy na Zemi i ve vesmíru a astronomům se podařilo zjistit o ní, co jen šlo. Nová studie Fabo Fenga z University of Hertfordshire teď přichází s teorií o původu této planetky. Trajektorie planetky ji k nám mohla přivést z hvězdokupy Plejády, vzdálené asi 400 světelných let.

Z planetky Oumuamua nevycházejí žádné signály, o vesmírnou loď se vážně nejedná

16. 12. 2017

Z planetky Oumuamua nevycházejí žádné signály, o vesmírnou loď se vážně nejednáBreaktrhough Listen je projekt v rámci programu Breakthrough Iniciatives, který hledá známky mimozemské civilizace ve vesmíru. Své teleskopy zaměřil i na planetku Oumuamua, která přiletěla do sluneční soustavy z mezihvězdného prostoru. Cílem bylo zjistit, zda z planetky nevycházejí uměle vytvořené signály, které by naznačovaly, že její podlouhlý tvar není pouhou náhodou, ale výsledkem práce mimozemské civilizace. Žádné signály však nebyly nalezeny.

21. 11. 2017

Mezihvězdná planetka Oumuamua je velmi dlouhá, tmavě červená a cestovala k nám zřejmě miliony letNa konci října astronomové poprvé pozorovali objekt od jiné hvězdy, který se přiblížil ke Slunci, dostal jméno Oumuamua. Když zjistili, že jde o mezihvězdného cestovatele, obrátila se k němu zrcadla těch nejvýkonnějších teleskopů na Zemi i ve vesmíru, aby o něm zjistili co nejvíce informací, než zase opustí sluneční soustavu a zamíří do mezihvězdného prostoru. Výsledky těchto pozorování ukazují, že jde o velmi protáhlý objekt s tmavě červenou barvou, bez přítomnosti jakéhokoliv prachu na povrchu. Nové informace o Oumuamua byly publikovány 20. listopadu v magazínu Nature.

Objekt, který navštívil sluneční soustavu z mezihvězdného prostoru, má nové označení i jméno

17. 11. 2017

V říjnu astronomové poprvé pozorovali objekt, jehož dráha prozrazuje, že k nám přišel zvenčí, že nepochází ze sluneční soustavy. Nejprve si mysleli, že jde o kometu a pojmenovali ho C/2017 U1 (C jako comet), když ale nevyznačoval žádné ze znaků komet, přehodnotili jej jako planetku a označování se změnilo na A/2017 U1 (A jako asteroid). Nakonec však má označení 1I/2017 U1 (I jako interstellar, mezihvězdný) a dostal také jméno - ´Oumuamua, slovo pochází z havajštiny a znamená něco jako průzkumník, první svého druhu.

29. 10. 2017

Astronomové poprvé pozorovali mezihvězdný objekt, který si našel cestu do sluneční soustavyVelmi zvláštní objekt se 19. října podařilo objevit astronomu Robu Werykovi s pomocí havajského teleskopu Pan-STARRS 1. Podle rychlosti a trajektorie by totiž mohlo jít o první pozorovaný mezihvězdný objekt, který se objevil v naší sluneční soustavě. Vědci si zatím nejsou jistí zda objekt o velikosti asi 400 metrů označit jako planetku, kometu či nějakým jiným způsobem, prozatím tak nese pouze označení A/2017 U1.