Teleskop TESS dorazil na Floridu, odkud se v dubnu vydá na oběžnou dráhu lovit exoplanety

18. 2. 2018
TESS Teleskopy Exoplanety

Nový vesmírný teleskop TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) pro hledání blízkých exoplanet dorazil do Kennedyho vesmírného střediska na Floridě, odkud se na raketě Falcon 9 vydá v dubnu tohoto roku na oběžnou dráhu. Teleskop dorazil 12. února na nákladním autě z Virginie, kde byl v roce 2017 sestaven a testován.

TESS, teleskop

TESS, teleskop - Ilustrace vesmírného teleskopu TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite).

Vesmírný teleskop TESS bude, podobně jako jeho předchůdce Kepler, hledat exoplanety pomocí tzv. tranzitů - tedy situací, kdy hledaná planeta zastíní část svojí mateřské hvězdy, která v důsledku toho nepatrně pohasne. Kepler se však soustředil pouze na 145 tisíc hvězd v malé části hvězdné oblohy v souhvězdí Labutě, TESS bude zkoumat více 200 tisíc blízkých hvězd po celé noční obloze. Bude se navíc soustředit na nejbližší hvězdy.

Vesmírný teleskop TESS
Snímek připraveného teleskopu TESS v Kennedyho vesmírném středisku na Floridě, kde podstoupí poslední přípravy a testy.

Teleskop TESS doplní za rok další teleskop JWST, který bude potvrzovat existenci nalezených exoplanetárních kandidátů a zjišťovat o nich více informací.

Další zprávy z kategorie TESS

Teleskop TESS našel svou první exoplanetu podobně velkou jako Země

15. 4. 2019 (novější než zobrazený článek)

Teleskop TESS našel svou první exoplanetu podobně velkou jako ZeměVesmírný teleskop TESS (Transiting Exoplanets Survey Satellite) našel svou první exoplanetu, která se svou velikostí blíží Zemi. Nachází se v hvězdném systému HD21749 ve vzdálenosti 53 světelných let spolu s další exoplanetou, která se velikostí blíží Neptunu. Nový objev byl publikován ve vědeckém magazínu Astrophysical Journal Letters.

9. 1. 2019 (novější než zobrazený článek)

Vesmírný teleskop TESS objevil svou třetí exoplanetu, má výjimečně velkou hustotuVesmírný teleskop TESS objevil ve vzdálenosti 53 světelných let svou třetí a možná i čtvrtou exoplanetu. Potvrzená planeta obíhá malou hvězdu HD 21749 a má tedy označení HD 21749b. Zajímavé je, že nově je sice 3x větší než Země, zároveň má ale 23x větší hmotnost. Teleskop TESS vyletěl do vesmíru v dubnu loňského roku a jeho úkolem je hledání exoplanet pomocí tranzitní metody napříč celou hvězdnou oblohou.

Vesmírný teleskop TESS objevil svou první exoplanetu, nachází se velmi blízko

21. 9. 2018 (novější než zobrazený článek)

Vesmírný teleskop TESS objevil svou první exoplanetu, nachází se velmi blízkoVesmírný teleskop TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) vyletěl do vesmíru letos v dubnu, začal s vědeckými pozorováními 25. července a 7. srpna pořídil svou první fotografii. Nyní se podle vědců zpracovávajících data z tohoto teleskopu podařilo objevit první exoplanetu u blízké hvězdy Pi Mensae, u které byla už v roce 2001 nalezena jedna velmi masivní planeta. Nově objevená planeta je více než 2x větší než Země a obíhá velmi blízko svojí hvězdě, zřejmě je skalnatá, ale obyvatelná nejspíš nebude.

30. 7. 2018 (novější než zobrazený článek)

Teleskop TESS začal s hledáním exoplanet, první data pošle ke zpracování v srpnu25. července začaly oficiálně vědecké práce s teleskopem TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) uvedla NASA, která teleskop vypustila do vesmíru už v polovině dubna. První data z hledání exoplanet se očekávají v srpnu a následně každé dva týdny, vždy po dokončení jedné orbity.

Nový algoritmus urychlí vyhledávání exoplanet v datech z teleskopu TESS

30. 6. 2018 (novější než zobrazený článek)

Nový algoritmus urychlí vyhledávání exoplanet v datech z teleskopu TESSAstronomové z MIT se připravují na procesování data posbíraných vesmírným teleskopem TESS, který má za úkol hledat nové exoplanety. Nový algoritmus jim umožní rychlejší identifikaci potenciálních exoplanet a následná pozorování z observatoří na Zemi. Zatím trénují na datech z teleskopu Kepler, který používá stejnou metodu pro detekci nově objevených exoplanet. Nový způsob zpracování posbíraných dat zkrátil potřebný čas z měsíců na pouhé týdny.

19. 4. 2018 (novější než zobrazený článek)

Vesmírný teleskop TESS úspěšně vyletěl do vesmíru, nyní ho čeká průlet kolem MěsíceOdložený start vesmírného teleskopu TESS pro hledání nových exoplanet proběhl ve čtvrtek brzy ráno. Teleskop vyletěl na oběžnou dráhu Země na raketě Falcon 9, z rampy na mysu Canaveral na Floridě. Operátoři rakety čekali na vhodné okno, které zavedlo teleskop na správnou trajektorii kolem Měsíce, který dá teleskopu TESS potřebnou gravitační asistenci, než se dostane na konečnou oběžnou dráhu.

6. 4. 2018 (novější než zobrazený článek)

Příští úterý vyletí do vesmíru nový teleskop TESS, bude hledat blízké exoplanety ze zvláštní oběžné dráhy16. dubna má podle plánů NASA vyletět na raketě Falcon 9 do vesmíru nový teleskop TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite). Jeho úkolem bude hledání nových planet u 200 000 blízkých hvězd. K tomu je vybaven čtveřicí širokoúhlých kamer, které budou během dvouleté mise zkoumat kompletní hvězdnou oblohu. První rok mise se bude soustředit na jižní hvězdnou oblohu a druhý rok na severní.