Podle nové teorie vznikl Měsíc dřív než Země a ze zcela nového planetárního objektu

1. 3. 2018
Měsíc Země

Nová teorie vysvětluje konkrétní charakteristiky Měsíce, na které jsou jiné přístupy krátké. Podle vědců z University of California Davis, a Harvard University vznikl Měsíc z objektu, který nazývají synestia, jde o oblak horkého materiálu, který vznikl po srážce Země s jinou planetou. Na rozdíl od doposud přijímané teorie však po srážce došlo k celkovému rozpadu Země, jejíž materiál vytvořil společně s materiálem kolidující planetky objekt tvaru donutu.

Synestia

Synestia - Po srážce Země s jinou planetou vznikl objekt zvaný synestia, který obsahoval materiál z obou těles. Z horkého materiálu následně vznikl Měsíc a potom i Země. Celý proces mohl podle počítačových simulací trvat méně než tisíc let.

Měsíc má skoro stejné chemické složení jako Země, jsou zde ale určité rozdíly - neobsahuje některé volatilní prvky, které jsou na Zemi běžné. Dosavadní teorie si s těmito rozdíly příliš nevěděly rady, vědci tak stále hledají tu pravou, která by vysvětlila veškeré pozorované charakteristiky našeho souputníka.

Nová teorie pracuje s novým objektem nazvaným synestia - ten obsahuje materiál jak ze Země, tak z planety, která se s ní srazila. Podle vědců však mohla synestia vzniknout i jiným způsobem, i když neuvádějí konkrétně jakým. Horký materiál o teplotách od 2 200 do 3 300 °C tvořený z roztavených a vypařených hornin rychle rotuje a vyzařuje velké množství tepla, jeho existence tak netrvá příliš dlouho, podle autorů studie by to mohlo jen pár stovek let.

Synestia měla mít až desetinásobek poloměru dnešní Země a Měsíc tak vznikal přímo v ní (vzdálenost Měsíce od Země se neustále zvětšuje a vědci tak předpokládají, že při svém vzniku obíhal Zemi výrazně blíž než dnes). Na okraji oblaku synestie se materiál začal za pomoci gravitace srážet a vytvářet menší objekty, které daly postupně vzniknout protoměsíci. Mezitím se materiál v synestii dál ochlazuje a kondenzuje a uprostřed objektu pomalu vytváří novou planetu pokrytou horkou lávou.

Po zhruba deseti letech od kolize se ochlazováním a gravitací smrskla synestia na úroveň oběžné dráhy, kde vznikal Měsíc, který se tak vynořuje z horkého oblaku jako samostatné těleso na oběžné dráze synestie. Formování Země v jejím centru však trvá dalších až tisíc let.

Tento model vysvětluje aktuálně známé chemické složení Měsíce, které je téměř stejné jako u Země, chybí mu však některé volatilní prvky jako je sodík, draslík nebo měď. Ty se lehce vypařují a v synestii byly jako plyny koncentrovány v materiálu, který dal při dalším ochlazování vzniknout Zemi. Měsíc tak vznikl ze zbylého materiálu, který je stejný jako ten, ze kterého vznikla naše planeta.

18. 7. 2019 (novější než zobrazený článek)

Japonská vesmírná agentura a Toyota vyrobí prototyp velkého lunárního roveru pro posádkuJaponská vesmírná agentura chce do deseti let vyvinout robustní lunární rover pro posádku, který bude schopný ujet tisíce kilometrů. Vzala si k tomu na pomoc japonského automobilového výrobce Toyota, se kterým nyní podepsala smlouvu o vývoji prototypu. Předmětem smlouvy je práce na prototypu v následujících třech letech.

20. 6. 2019 (novější než zobrazený článek)

Pod obřím kráterem na Měsíci je masivní ložisko těžkých kovů, které ovlivňuje gravitaciNa odvrácené straně Měsíce se v blízkosti jižního pólu nachází jeden z největších kráterů ve sluneční soustavě - South Pole–Aitken basin (SPA). Má zhruba 2 500 kilometrů v průměru a je hluboký 13 kilometrů. Data z americké mise GRAIL ukazují na velkou masu hmoty, která ovlivňuje gravitační pole nad tímto kráterem. Mohlo by jít o zbytek jádra planetky, která se s Měsícem kdysi srazila a kráter vytvořila.

Německá společnost chce pomocí laseru vytvořit náplň pro 3D tiskárnu na Měsíci

30. 5. 2019 (novější než zobrazený článek)

Německá společnost chce pomocí laseru vytvořit náplň pro 3D tiskárnu na MěsíciNěmecká společnost Laser Zentrum Hannover e.V. (LZH) ve spolupráci s Technical University of Braunschweig vyvíjí zařízení, které by mohlo pomoci postavit první struktury na povrchu Měsíce. Jejich cílem je vyvinout laser, který roztaví měsíční regolit do materiálu použitelného pro 3D tisk. Smyslem této operace je vytvořit schopnost stavět na Měsíci bez nutnosti dovážet těžká zařízení nebo materiál ze Země.

Měsíc se smršťuje a na jeho povrchu díky tomu dodnes dochází k otřesům

14. 5. 2019 (novější než zobrazený článek)

Měsíc se smršťuje a na jeho povrchu díky tomu dodnes dochází k otřesůmPomocí dat ze sondy LRO a nového zpracování dat ze seismometrů umístěných na povrchu Měsíce při misích Apollo dospěli vědci k závěru, že se Měsíc zmenšuje. K tomuto procesu dochází už od zrodu Měsíce, od této doby se ochlazuje jeho jádro což způsobuje smrštění celého tělesa. Dnes je jeho povrch posetý puklinami v jejichž okolí stále dochází k otřesům. Výsledky nového výzkumu byly publikovány v magazínu Nature Geoscience.

10. 5. 2019 (novější než zobrazený článek)

Společnost Blue Origin se chystá na Měsíc. Vyvine nový motor a přistávací modul Blue MoonCEO Jeff Bezos v noci slavnostně představil plány svojí společnosti Blue Origin pro cesty na Měsíc. Tento program se jmenuje Blue Moon a jeho cílem je dovézt náklad i posádku k Měsíci a zpět. Pomoci tomu má zcela nový raketový motor BE-7, který už společnost vyvíjí a mohl by být poprvé zažehnutý už letos v létě. Tento motor bude součástí nového přistávacího modulu Blue Moon, který by mohl k Měsíci letět s posádkou už v roce 2024.

Indická lunární sonda Chandrayaan-2 by měla v srpnu přistát na jižním pólu

6. 5. 2019 (novější než zobrazený článek)

Indická lunární sonda Chandrayaan-2 by měla v srpnu přistát na jižním póluIndická lunární mise Chandrayaan-2 by měla podle plánu odstartovat na raketě GSLV-MK III mezi 9. a 16. červencem. Jejím cílem bude podle ředitele indické vesmírné agentury ISRO (Indian Space Research Organisation) Kailasavadivoo Sivana jižní pól Měsíce, podobně jako u nedávné čínské mise Chang´e 4. Na rozdíl od čínské mise, však přistávací modul s indickým roverem přistane na přivrácené straně Měsíce a podle všeho také blíž samotnému jižnímu pólu.

Meteorit udeřil do Měsíce zrovna při jeho zatmění, záblesk byl vidět i ze Země

2. 5. 2019 (novější než zobrazený článek)

Meteorit udeřil do Měsíce zrovna při jeho zatmění, záblesk byl vidět i ze ZeměBěhem úplného zatmění Měsíce letos v lednu zachytili astronomové malý záblesk. Po důkladném prozkoumání této události pak oznámili, že šlo ve skutečnosti o kolizi Měsíce s malým objektem. Podobné srážky se dějí relativně často, šlo však o první případ, kdy byla taková srážka zachycena během zatmění na video. Výsledky zkoumání tohoto nárazu byly prezentovány v magazínu Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.