Nejpodrobněji prozkoumaná atmosféra exoplanety: obsahuje nečekaně velké množství vody

03. 03. 2018
Exoplanety Hubble Spitzer Atmosféry planet

Mezinárodní tým astronomů prozkoumal pomocí vesmírných teleskopů Hubble a Spitzer a dalších pozemních observatoří exoplanetu WASP-39b a našel v její atmosféře velké množství vody. Pomocí spektrální analýzy světla její mateřské hvězdy při přechodu planety před ní se vědcům podařilo získat nejdetailnější data o atmosféře vzdálené exoplanety. Na jejich základě nyní vědci odhadují, jak mohla planeta vzniknout a jak se během své existence vyvíjela.

Exoplaneta

Exoplaneta - Ilustrace planety obíhající vzdálenou hvězdu. Na snímku je zobrazen tzv. horký jupiter, plynný obr podobný planetě Jupiter v naší sluneční soustavě. Na rozdíl od Jupiteru ale obíhá velmi blízko své mateřské hvězdě.

Exoplaneta WASP-39b se nachází asi 700 světelných let daleko v souhvězdí panny a byla objevena už v roce 2011. Má hmotnost zhruba podobnou jako planeta Saturn, je však o asi 27 % větší než Jupiter. WASP-39b obíhá velmi blízko své hvězdě, kterou oběhne jednou za 4 dny - obíhá asi 20x blíž než Země Slunci.

Při analýze atmosféry vědci zjistili, že obsahuje 3x více vody než planeta Saturn. To však podle vědců naznačuje, že pravděpodobně vznikla mnohem dál od své hvězdy. Ve sluneční soustavě je voda přítomná právě v okrajových oblastech a například na Merkuru v podstatě chybí.

WASP-39b je ale jiná než naše domácí planety. Díky blízkosti své mateřské hvězdě má vázanou rotaci a ukazuje jí stále jednu tvář, podobně jako Měsíc Zemi. To znamená, že denní strana planety je horká (777 °C) a druhá chladnější, vědci však předpokládají intenzivní větry, které teploty na obou stranách do určité míry vyrovnávají.

Vědci nyní čekají na vypuštění vesmírného teleskopu nové generace JWST začátkem příštího roku. Bude výkonnější než kterýkoliv dosavadní přístroj a zkoumání atmosfér exoplanet je jedním z jeho primárních úkolů.

Další zprávy z kategorie Atmosféry planet

ESA postaví první vesmírný teleskop dedikovaný studiu atmosfér exoplanet ARIEL

21. 03. 2018 (novější než zobrazený článek)

ESA postaví první vesmírný teleskop dedikovaný studiu atmosfér exoplanet ARIEL20. března vybrala Evropská vesmírná agentura ESA novou misi, která bude realizována v následujících deseti letech. Půjde o vesmírný teleskop ARIEL (Atmospheric Remote‐sensing Infrared Exoplanet Large‐survey), který se zaměří na zkoumání atmosfér exoplanet. Pomocí nových informací se vědci chtějí dozvědět více o vzniku a evoluci vzdálených planet, o jejich složení a také o podmínkách, které panují na jejich povrchu.

Bouřkové systémy na pólech Jupiteru tvoří pětiúhelníky a osmiúhelníky

13. 03. 2018 (novější než zobrazený článek)

Bouřkové systémy na pólech Jupiteru tvoří pětiúhelníky a osmiúhelníkyV posledních datech ze sondy Juno jsou bouřkové úkazy na severním a jižním pólu, které se nepodobají ničemu jinému ve sluneční soustavě. Mise Juno je první, která zkoumá polární oblasti planety a přichází se zcela novými informacemi o vnitřní struktuře největší planety naší soustavy. Vědci tak pokračují v odhalování komplexního složení a fungování Jupiteru a dozvídají se víc o tom, jak funguje jako celek a jak tato planeta vznikla.

Tmavé bouře na Neptunu se na fotografiích z teleskopu Hubble dál zmenšují

17. 02. 2018

Tmavé bouře na Neptunu se na fotografiích z teleskopu Hubble dál zmenšujíUž od prvního (a jediného) průletu kolem planety Neptun sondou Voyager 2 v 80. letech vědí astronomové o bouřích v její atmosféře. Od průletu této sondy ale dokázal pozorovat detaily v atmosféře tohoto vzdáleného ledového obra pouze vesmírný teleskop Hubble, který v polovině 90. let objevil další tmavé skvrny na Neptunu. Ty se v následujících letech zmenšovaly a zvětšovaly, nebo dokonce úplně zmizely. Ty aktuální jsou pozorované od roku 2015 a zdá se, že i aktuální bouře brzy zmizí.

31. 01. 2018

Horký Jupiter s nezvyklými větry a nepředpokládaným nejteplejším místem na planetěKdyž astronomové zkoumaly v detailu planetu CoRoT-2b, zjistili, že její nejteplejší místo se nachází jinde než čekali. Jde o tzv. horký Jupiter, tedy plynného obra, který obíhá velmi blízko svojí mateřské hvězdě. Podobný typ exoplanet je poměrně běžný (možná proto, že je relativně jednoduché takové planety objevit), nejteplejší místa však bývají zcela jinde než bylo zjištěno u CoRoT-2b. Objev byl učiněn vědci z McGill University prostřednictvím pozorování teleskopem Spitzer.

02. 01. 2018

Dva roky po návštěvě Pluta, co všechno jsme se dozvěděli o této trpasličí planetě?V červenci 2015 proletěla vesmírná sonda New Horizons kolem trpasličí planety Pluto, a jako první se přiblížila tomuto vzdálenému objektu. Během průletu bylo pořízeno množství různých měření a snímků, ze kterých vědci postupně dělali přesnější obrázek o dynamice tohoto ledového světa a o tom, jaký byl jeho vývoj v minulosti. Co tedy dnes vlastně o trpasličí planetě Pluto víme?

13. 12. 2017

Co se ukrývá pod obří červenou skvrnou planety Jupiter? Bouře sahá hlouběji než oceány na ZemiObrovská bouře v atmosféře planety Jupiter zuří od nepaměti - od chvíle kdy ji lidé mohli detekovat, byla tam. To je více než 350 let. Vesmírná sonda Juno, která krouží kolem planety a pozoruje ji z oběžné dráhy, v červnu nad touto obří bouří prolétla a vědci z NASA teď přišli se závěry, které vyvozují z naměřených dat. Bouře dosahuje hloubky alespoň 300 kilometrů a na šířku má více než celá naše planeta.

23. 11. 2017

Výrazně chladnější oblasti atmosféry Titanu jsou způsobeny složením jeho husté atmosféryZ dat z orbitální sondy Cassini vědci zjistili, že na jižním pólu Titanu, největšího měsíce planety Saturn, existuje v zimě velmi chladná oblast, která dosahuje teplot až mínus 153 °C. Důvod její existence si však nedokázali vysvětlit, podobné chování totiž neznají u žádné z planet sluneční soustavy. Nová studie naznačuje, že by tento jev mohl být způsoben chemickými procesy v atmosféře, způsobenými látkami s minoritním zastoupením.