První důkaz o existenci temné hmoty pochází z počátků vesmíru, z doby prvních hvězd

4. 3. 2018
Temná hmota Raný vesmír Velký třesk

Při nálezu signálu z prvních hvězd ve vesmíru se podařilo náhodou objevit také důkaz o existenci temné hmoty. Tvrdí to studie od profesora Rennana Barkana z Tel Aviv University, která vychází z jiné studie publikované výzkumníky z Arizona State University. Signál z počátků vesmíru má prokazovat existenci prvních hvězd a zároveň má být výsledkem interakce mezi běžnou hmotou a temnou hmotou, jejíž složení je doposud zahaleno tajemstvím.

Temná hmota

Temná hmota je ve vesmíru rozložena ve struktuře vláken a shluků. V místech její větší koncentrace dochází i ke shlukování běžné hmoty, na těchto místech pak může dojít ke vzniku galaxie. Obrázek je kompozicí několika fotografií vesmírného teleskopu Herschel, na kterém je zobrazen vesmír starý zhruba 3 miliardy let.

Temná hmota tvoří podle aktuálního modelu téměř 85 % veškeré hmoty ve vesmíru. Její existenci však vědci pouze vyvozují z jejího gravitačního vlivu na běžnou hmotu, doposud se totiž nepodařilo temnou hmotu pozorovat přímo.

Detekovaný signál z prvních hvězd ve vesmíru má podle Barkany představovat první přímý důkaz existence temné hmoty. Jde o mezeru ve vesmírném mikrovlnném záření, která vznikla absorpcí tohoto záření první generací hvězd. Signál ukazuje hlubší absorpci než vědci původně předpokládali, což má být způsobeno faktem, že plyny v raném vesmíru byly chladnější než se čekalo. Podle Barkany byly plyny ochlazeny právě interakcí s temnou hmotou.

Fyzikové také původně předpokládali, že částice temné hmoty budou těžké, signál ale naznačuje, že jsou naopak lehké - mohly by mít masu srovnatelnou s hmotností jen několika protonů.

Profesor Barkana předpokládá, že temná hmota sama o sobě vyprodukovala specifický vzor rádiového signálu, který by měl být detekovatelný dostatečně velkým radioteleskopem. Několik takových je aktuálně ve výstavbě, například Square Kilometre Array, který by měl být dokončen v roce 2020 v Jihoafrické republice, Austrálii a Novém Zélandu.