Vědci našli bubliny po kyslíku vytvořeném bakteriemi zakonzervované po více než miliardu let

06. 03. 2018
Život Biologie Země

V centrální Indii se geologům podařilo objevit fosilizované bubliny po kyslíku, které jsou pozůstatkem mikrobiálního života před 1,6 miliardami let. Některé z dávných forem života na Zemi byly cyanobakterie, které žily na dně mělkých moří a vyráběly kyslík fotosyntézou. V některých případech došlo k fosilizaci těchto bublinek pokrytých usazeninami a dnes slouží ke zkoumání tehdejšího života a jeho vlivu na vývoj biosféry naší planety.

Fosilizované bubliny

Fosilizované bubliny - Bubliny pocházející z období před 1,6 miliardami let nalezené v centrální Indii.

Nálezy pochází z centrální Indie z oblasti Vindhyan a Aravalli, které se kdysi nacházely na dně mělkého moře. Na tomto místě pracoval tým vědců z University of Southern Denmark, Swedish Museum of Natural History a Stockholm University vedený doktorkou Therese Sallstedtovou.

Tyto bakterie mohly být jedněmi z prvních známek života na Zemi a přispívali k přetvoření naší planety do stavu, který známe z dnešního dne. Bakterie využívaly sluneční světlo a pomocí fotosyntézy vytvářeli energii pro své přežití, kyslík byl, podobně jako u dnešních rostlin, vedlejším produktem tohoto procesu. Hromadění kyslíku v atmosféře následně umožnilo rozvoj dalších forem života na naší planetě.

Výsledky výzkumu byly publikovány v magazínu Geobiology.

Další zprávy z kategorie Život

Nejstarší zvířecí fosilie je stará 650 milionů let, pochází z mořské houby

18. 10. 2018 (novější než zobrazený článek)

Vědci z University of California, Riverside publikovali studii popisující objev fosilie mořské houby, která je stará kolem 650 milionů let. To z ní činí nejstarší zvířecí fosilii na planetě a z mořských hub jedny z prvních živočichů. Zhruba o 100 milionů let později zažila Země období kambriku, kdy se v oceánech i na povrchu prohánělo množství živočišných druhů, do té doby však na Zemi vládly rostliny.

Okyselení oceánů brzy dosáhne nejvyšších hodnot za posledních 14 milionů let

27. 07. 2018 (novější než zobrazený článek)

Okyselení oceánů brzy dosáhne nejvyšších hodnot za posledních 14 milionů letNový výzkum na Cardiff University varuje, že pokud se nezmění přístup s vypouštěním oxidu uhličitého do atmosféry, bude nadále docházet ke snižování pH vody v oceánech. Oceány podle vědců od začátku průmyslové revoluce pohltily neuvěřitelných 525 miliard tun oxidu uhličitého, což zvyšuje jejich okyselení a ohrožuje některé rostlinné i živočišné druhy. Data vědci získali analýzou fosílií mořských živočichů a jejich mušlí, ve kterých jsou uložena data o kyselosti tehdejšího prostředí.

29. 06. 2018 (novější než zobrazený článek)

Na Enceladu se nacházejí komplexní organické sloučeniny, o detekci života se ale stále ještě nejednáMalý měsíc Enceladus obíhající planetu Saturn v sobě ukrývá podpovrchový oceán. Podle nově publikované studie v magazínu Nature voda v tomto oceánu obsahuje komplexní organické sloučeniny, které by mohly dokládat existenci podmínek vhodných pro vznik života. Nové závěry vycházejí ze starých dat posbíraných orbitální družicí Cassini, která obíhala Saturn a studovala kromě planety a jejích prstenců také její měsíce.

29. 05. 2018 (novější než zobrazený článek)

Nová mapa ukazuje poslední pralesy v Evropě, je mezi nimi i osmnáct lokalit z České republikyMezinárodní tým vědců společně s národními institucemi vytvořil mapu území s posledními evropskými lokacemi, které nevykazují známky lidské činnosti a zachovávají původní, přirozený ráz lesa. Jedná se o seznam 262 pralesů (původních lesů) napříč evropským kontinentem z nichž 19 se nachází také v České republice. Výsledkem studie publikované v magazínu Diversity & Distributions je i závěr, že na našem kontinentu jsou tyto typy lokací výjimkou a i když jsou některé striktně chráněné, jsou mezi nimi i lokality, kde se běžně těží dřevo.

21. 02. 2018

Rostliny se na souši objevily zřejmě o 100 milionů let dříve, než se doposud uvažovaloNová studie v magazínu Proceedings of the National Academy of Sciences USA přichází se závěrem, že první rostliny se na souši objevily už před 500 miliony lety, tedy o téměř 100 milionů let dříve, než předpokládaly dosavadní výzkumy. Celé dlouhé čtyři miliardy let, které tomuto momentu předcházely, byly na Zemi kontinenty bez života, který se soustředil pouze pod vodní hladinou.

Nejstarší přímé důkazy o životě na Zemi pocházejí z doby před téměř 3,5 miliardami let

23. 12. 2017

Výzkumníci z univerzit v Kalifornii (UCLA) a Wisconsinu (University of Wisconsin-Madison) potvrdili stáří fosílií nalezených v Austrálii. Jsou staré 3,465 miliard let a jde o nejstarší přímé důkazy o životě na Zemi. Existují i starší známky života, v těchto případech se ale jedná o důkazy nepřímé, například sedimentární horniny potenciálně vytvořené živými organismy. Studie byla publikována v magazínu Proceedings of the National Academy of Sciences a hlavními autory jsou J. William Schopf a John W. Valley.

10. 11. 2017

Koloběh vody na Enceladu vyžaduje cirkulaci přes jádro a umožňuje existenci životaVědci už od roku 2005, kdy byly objeveny gejzíry na jižním pólu měsíce Enceladus, uvažují nad tím, co způsobuje zahřívání vody pod jeho ledovou slupkou. Většina vážných úvah pracuje s tím, že při oběhu kolem mateřské planety Saturn vzniká tření, které zahřívá nitro měsíce, které rozpouští vodu a vyvolává tlaky, za jejichž pomoci voda tryská ven. Podle nové studie ale tento mechanismus nestačí, nevydržel by víc než pár desítek milionů let. Aby mohly tyto procesy probíhat po delší dobu, Enceladus by mohl mít pórovité jádro obklopené podpovrchovým oceánem, teprve tehdy je možné tyto procesy udržet po miliardy let a umožnit rozvoj živých organismů.