Magnetické Alfvénovy vlny by mohly stát za zahříváním atmosféry Slunce

10. 03. 2018
Slunce Magnetismus SDO

Vědci z Queen’s University Belfast vedli mezinárodní tým, kterému se podařilo vysvětlit, jakým způsobem mohou magnetické vlny zahřívat atmosféru naší hvězdy, a tím také pohánět sluneční větry. Už dlouho se předpokládalo, že tyto vlny by mohly hrát důležitou roli pro udržování extrémně vysokých teplot na Slunci, nikomu se však doposud nepodařilo tuto teorii prokázat. Výsledky nového výzkumu byly publikovány ve vědeckém magazínu Nature Physics.

Slunce

Slunce - Snímek Slunce pořízený vesmírnou sondou Solar Dynamics Observatory (SDO).

Už v roce 1942 předpověděl švédský fyzik Hannes Alfvén existenci nového typu vlny způsobené působením magnetismu na plazma. V roce 1970 za to dostal Nobelovu cenu. Od té doby byly Alfvénovy vlny rozpoznávány u různých zdrojů: magnetická rezonance, nukleární reaktory, a také atmosféra Slunce.

Pro potřeby tohoto výzkumu využili vědci Dunn Solar Telescope v Novém Mexiku (USA) a výstupy z družice SDO (Solar Dynamics Observatory). Zaměřili se na nejsilnější magnetická pole, která se objevují ve slunečních skvrnách.

Rozložením slunečního světla dokázali studovat chování některých chemických prvků, hlavně vápníku a železa. Jakmile byly tyto prvky identifikovány, objevily se před vědci intenzivní záblesky, které indikují konverzi energie do nárazových vln (podobně jako rána při překročení rychlosti zvuku letadlem). Tyto nárazové vlny potom prochází plazmatem a produkují extrémní teplo, které zahřívá sluneční atmosféru.

Posbíraná data byla následně ověřena v simulacích v superpočítačích, které potvrdily, že Alfvénovy vlny skutečně mohou zvyšovat teploty slunečního plazmatu výrazně nad teploty jejich okolí.

Další zprávy z kategorie Slunce

Na Slunci byly objeveny vlny podobné těm, které na Zemi vytváří počasí

10. 05. 2018 (novější než zobrazený článek)

Na Slunci byly objeveny vlny podobné těm, které na Zemi vytváří počasíTým vědců z Max Planck Institute for Solar System Research a z University of Göttingen objevil vířivé Rossbyho vlny na Slunci. Tyto vlny se šíří proti směru rotace naší hvězdy a jsou nejintenzivnější na jejím rovníku. O jejich existenci na Slunci vědci spekulovali po desítky let, objevují se totiž v každém rotujícím tělese s tekutinami. Nyní byl jejich výskyt na Slunci definitivně potvrzen, výsledky výzkumu byly publikovány v magazínu Nature Astronomy.

27. 04. 2018 (novější než zobrazený článek)

Nový velký solární teleskop bude studovat Slunce v neobvyklém detailu, podílí se na něm i Česká republikaEuropean Solar Telescope (Evropský solární teleskop, EST) bude vystavěn na Kanárských ostrovech a první pozorování by mohl provádět už v roce 2027. Čtyřmetrový teleskop bude jedním z největších na světě (a největší evropský) a bude studovat Slunce v bezprecedentním detailu. Projekt zahrnuje 17 evropských Zemí sdružených v organizaci European Association for Solar Telescopes (EAST), jejíž součástí je i Ondřejovská hvězdárna z České republiky.

Naše místo ve vesmíru, díl 3: Okolí deseti světelných let (update 2018)

18. 03. 2018 (novější než zobrazený článek)

Naše místo ve vesmíru, díl 3: Okolí deseti světelných let (update 2018)V okolí sluneční soustavy se nachází mezihvězdné vakuum, rozsáhlý prostor, který je plný ničeho. Přesto v něm najdeme několik smítek, která září na naší noční obloze a která vědce nesmírně zajímají, jde totiž o nejbližší hvězdy, sousedy našeho Slunce. V následujícím díle našeho seriálu Naše místo ve vesmíru prozkoumáme hvězdy, které se nachází v bublině s poloměrem deset světelných let a středem v naší hvězdě.

09. 02. 2018

Velké minimum sluneční aktivity se blíží, Země se ale díky globálnímu oteplování zřejmě neochladíSlunce by do poloviny tohoto století mohlo vyzařovat méně energie než jsme zvyklí v posledních letech, bude to způsobeno velkým slunečním minimem, které nastává vždy jednou za několik set let. Menší přísun sluneční energie na Zemi však nebude znamenat pokles teplot, ale spíše zmírnění jejich růstu, bude totiž dál převládat efekt globálního oteplování. Týmu vědců vedeného Danem Lubinem se nyní podařilo odhadnout o kolik sluneční aktivita poklesne, jejich studie byla publikována v magazínu Astrophysical Journal Letters.

Nejstarší zaznamenané zatmění Slunce bylo 30. října 1207 před Kristem

02. 11. 2017

Zmíněný text se nachází ve Starém zákonu Bible, kde se zmiňuje chování Slunce a Měsíce v Gibeonu a údolí Aijalonu. Překladatelé se původně domnívali, že text znamená, zastavení Slunce a Měsíce, nově ale říkají, že by mohlo jít spíše o význam, kdy Slunce a Měsíc "přestaly dělat to, co běžně dělají". Další informace pocházejí z kamenné desky z Egypta, ze které vyplývá, že židé se v dané oblasti vyskytovali v období od roku 1500 do 1050 před naším letopočtem. Následně vědci aktualizovali algoritmus, kterým vypočítávají doby zatmění v historii, který počítá s odchylkami v rotaci Země. Ze všech tří zdrojů je možné jediné datum zatmění: 30. října 1207 před naším letopočtem.

Sluneční erupce z minulého týdne zachycená flotilou solárních observatoří NASA

08. 05. 2013

Sluneční erupce z minulého týdne zachycená flotilou solárních observatoří NASAPrvního května došlo na Slunci k masivní erupci, která vedla k výronu koronální hmoty (coronal mass ejection, CME). Její průběh zachytily hned tři různé vesmírné observatoře, jejichž záznamy poskytují komplexní pohled na celou událost. Na začátku následujícího videa můžete vidět erupci zblízka, z oblasti blízké sluneční koroně, kde vznikla, jak ji zachytila v ultrafialovém záření družice Solar Dynamics Observatory (SDO). Jak ale ukáže zbytek montáže, pohled zblízka neříká vše, protože erupce dosahuje mnohem větších rozměrů.

Solární observatoř SDO zachytila výron koronální hmoty na video

21. 02. 2013

Solární observatoř SDO zachytila výron koronální hmoty na videoVesmírné solární observatoři Solar Dynamics Observatory (SDO) se 30 ledna podařilo svými teleskopy zachytit průběh masivní CME (coronal mass ejection, výron koronální hmoty). Video bylo seskládáno z obrázků snímaných každých 30 sekund.