Orbitální sonda MRO zachytila pohyby písku na svazích Marsu

13. 3. 2018
Mars MRO Geologie ve vesmíru

Vesmírná sonda MRO (Mars Reconnaissance Orbiter) kontinuálně pozoruje z oběžné dráhy Marsu její povrch už od roku 2006 a na Zemi do dnešního dne posílá nádherné snímky. Mezi nimi i tento z prosince 2017, na kterém jsou zachyceny tmavé pruhy způsobené sesuvem prachu nebo písku ve svahu. Podobných útvarů už sonda MRO zachytila více, co je způsobuje ale zatím není zcela zřejmé, vědci se domnívají, že by je mohlo spouštět náhlé zahřátí povrchu, existují však i jiné teorie.

Mars, tmavé pruhy ve svahu

Mars, tmavé pruhy ve svahu - Na tomto snímku zachytila sonda MRO tmavé pruhy na svahu Marsu, které byly způsobené sesunutím prachu nebo písku.

Jak jsme také díky MRO v posledních letech zjistili, sesuvy prachu, nebo písku jsou na Marsu poměrně běžným jevem, pozorovaly je už sondy Viking v 70. letech. Podrobně zkoumány jsou však až díky orbitálním snímkům sond Mars Global Surveyor a Mars Reconnaissance Orbiter. Orbitální sonda MRO je vybavena kamerou HiRISE, která pořizuje snímky povrchu Marsu ve vysokém rozlišení. Úvodní snímek je zachycený z výšky asi 280 kilometrů a zobrazuje plochu o šířce asi 1 kilometru.

Tmavé oblasti obsahují menší množství materiálu oproti svému okolí a objevují se vždy ve svazích kopců. Pravděpodobně jde o náhlý jev, který ale časem postupně zmizí - během deseti let jsou opět pokryté navátým materiálem. Jejich postupné členění na menší pruhy je dáno překážkou v terénu při sesuvu směrem dolů.

Ačkoliv se může zdát, že jde o pohyb třeba tající vody, pravděpodobně jde o pevný ale jemný materiál, voda by na povrchu Marsu v kapalném stavu totiž dlouho nevydržela. Přesto se tyto oblasti objevují v místech s vyšší koncentrací volatilních prvků včetně vypařované vody. Z toho plyne také množství teorií o tom, co stojí za vznikem těchto útvarů.

Jedna z teorií pracuje s náhlým zahřátím povrchu, které vyvolá sesuv velmi jemného a suchého písku, což odhalí tmavou vrstvu písku těsně pod povrchem. Jiné teorie předpokládají chemické reakce s volatilními prvky v regolitu Marsu.

Zajímavý je také fakt, že načervenalý jemný prach, který pokrývá celou planetu a dal jí i její název, je na některých místech pouze tenkou vrstvou, pod níž se ukrývá povrch tmavší. Rudá planeta má stále mnohá tajemství, která čekají na svá odhalení. Třeba je odhalí ta příští robotická sonda, která se k planetě Mars vydá. V letošním roce k ní odstartuje vesmírná sonda InSight, která bude zkoumat nitro planety.

3. 6. 2019 (novější než zobrazený článek)

Rover Curiosity našel zatím největší koncentraci jílovitých hornin během svojí miseRover Curiosity se nedávno dostal do nové geologické oblasti, u které pozorování z oběžné dráhy napovídala, že by mohla obsahovat velké množství jílovitých hornin. Analýza vnitřku hornin pomocí vrtání nyní tyto závěry potvrdila, rover narazil na zatím největší koncentraci těchto hornin od začátku svojí mise. Vědci předpokládají, že tato oblast byla před miliardami let dnem jezera, na které se ukládaly vrstvy sedimentů.

Čína plánuje postavit kromě orbitální stanice CSS také lunární vědeckou základnu

28. 4. 2019 (novější než zobrazený článek)

Čínský vesmírný program nabírá na obrátkách. Koncem loňského roku se stala Čína první zemí, která přistála na odvrácené straně Měsíce a její sebevědomí dál roste. Ještě letos by měla k Měsíci odstartovat sonda Chang´e 5, která doveze vzorky na Zemi. Nově nyní představitelé čínského vesmírného programu oznámili další cíl: do deseti let postavit výzkumnou stanici na jižním pólu Měsíce, ke které budou létat astronauti.

Sonda MRO zaznamenala sesuvy půdy na Marsu

26. 4. 2019 (novější než zobrazený článek)

Sonda MRO zaznamenala sesuvy půdy na MarsuOrbitální sonda MRO (Mars Reconnaissance Orbiter) zachytila evidenci o pohybu hornin na Marsu, konkrétně v oblasti Cerberus Fossae, která se nachází nedaleko rovníku. Snímek pořízený kamerou s vysokým rozlišením HiRISE ukazuje masy hornin, které se sesunuly z horního okraje srázu (světle modrou barvou). Na snímku lze také pozorovat další jev známý jako slope lineae, u kterého se někteří vědci domnívají, že by mohl být doprovázen výskytem kapalné vody.

Sonda InSight zachytila první otřesy na Marsu

24. 4. 2019 (novější než zobrazený článek)

Sonda InSight zachytila první otřesy na Marsu6. dubna se podařilo seismometru SEIS, který koncem loňského roku umístila na povrch sonda InSight, detekovat první otřes povrchu Marsu. Oznámila to francouzská vesmírná agentura CNES, která přístroj vyvinula. Detekované chvění se podobá těm, které zaznamenaly mise Apollo na Měsíci. Jde o první potvrzenou událost, která byla způsobena pod povrchem Marsu, mise InSight má za cíl prostřednictvím většího počtu těchto otřesů zkoumat nitro planety.

Rover Curiosity vrtal poprvé v nové oblasti na povrchu Marsu

23. 4. 2019 (novější než zobrazený článek)

Rover Curiosity vrtal poprvé v nové oblasti na povrchu MarsuRobotické vozítko Curiosity před několika týdny opustilo region nazvaný Hřeben Very Rubinové (Vera Rubins Ridge) a dostalo se do nového regionu. Aktuálně se nachází v oblasti Clay-bearing Unit (jednotka s jílovitými horninami), kde byly ještě před přistáním roveru na Marsu detekovány jílovité horniny z oběžné dráhy. 6. dubna rover vyvrtal do jedné ze skal díru, aby zjistil, z čeho jsou horniny v tomto místě složeny.

15. 4. 2019 (novější než zobrazený článek)

První vědecké závěry z mise Trace Gas Orbiter: v atmosféře Marsu je metan i vodaEvropská vesmírná agentura ESA prezentovala nejnovější výsledky mise orbitální sondy Trace Gas Orbiter (TGO), která od roku 2016 obíhá kolem planety Mars. Mezi výsledky jsou dopady loňské globální prachové bouře nebo také překvapivě nízké množství metanu v atmosféře. K tématu byly publikovány hned dvě studie v magazínu Nature a jedna v Proceedings of the Russian Academy of Science a výsledky zkoumání byly prezentovány na generálním shromáždění European Geosciences Union ve Vídni.

Jak vypadá zatmění Slunce na Marsu? Úplně jinak než na Zemi

7. 4. 2019 (novější než zobrazený článek)

Jak vypadá zatmění Slunce na Marsu? Úplně jinak než na ZemiPři zatmění Slunce dochází k zakrytí naší hvězdy Měsícem při pohledu ze Země, podobná situace nastává také na Marsu, jehož dva měsíce jsou však od toho našeho dost odlišné. Phobos ani Deimos totiž nemají kulatý tvar, ani se z povrchu Marsu nejeví podobně velké jako Slunce. Při zatmění tak není disk Slunce zcela zakrytý a odhaluje nepravidelný tvar obou měsíců. Jak takové marsovské zatmění Slunce vypadá ukázaly nové snímky z roveru Curiosity.