Orbitální sonda MRO zachytila pohyby písku na svazích Marsu

13. 03. 2018
Mars MRO Geologie ve vesmíru

Vesmírná sonda MRO (Mars Reconnaissance Orbiter) kontinuálně pozoruje z oběžné dráhy Marsu její povrch už od roku 2006 a na Zemi do dnešního dne posílá nádherné snímky. Mezi nimi i tento z prosince 2017, na kterém jsou zachyceny tmavé pruhy způsobené sesuvem prachu nebo písku ve svahu. Podobných útvarů už sonda MRO zachytila více, co je způsobuje ale zatím není zcela zřejmé, vědci se domnívají, že by je mohlo spouštět náhlé zahřátí povrchu, existují však i jiné teorie.

Mars, tmavé pruhy ve svahu

Mars, tmavé pruhy ve svahu - Na tomto snímku zachytila sonda MRO tmavé pruhy na svahu Marsu, které byly způsobené sesunutím prachu nebo písku.

Jak jsme také díky MRO v posledních letech zjistili, sesuvy prachu, nebo písku jsou na Marsu poměrně běžným jevem, pozorovaly je už sondy Viking v 70. letech. Podrobně zkoumány jsou však až díky orbitálním snímkům sond Mars Global Surveyor a Mars Reconnaissance Orbiter. Orbitální sonda MRO je vybavena kamerou HiRISE, která pořizuje snímky povrchu Marsu ve vysokém rozlišení. Úvodní snímek je zachycený z výšky asi 280 kilometrů a zobrazuje plochu o šířce asi 1 kilometru.

Tmavé oblasti obsahují menší množství materiálu oproti svému okolí a objevují se vždy ve svazích kopců. Pravděpodobně jde o náhlý jev, který ale časem postupně zmizí - během deseti let jsou opět pokryté navátým materiálem. Jejich postupné členění na menší pruhy je dáno překážkou v terénu při sesuvu směrem dolů.

Ačkoliv se může zdát, že jde o pohyb třeba tající vody, pravděpodobně jde o pevný ale jemný materiál, voda by na povrchu Marsu v kapalném stavu totiž dlouho nevydržela. Přesto se tyto oblasti objevují v místech s vyšší koncentrací volatilních prvků včetně vypařované vody. Z toho plyne také množství teorií o tom, co stojí za vznikem těchto útvarů.

Jedna z teorií pracuje s náhlým zahřátím povrchu, které vyvolá sesuv velmi jemného a suchého písku, což odhalí tmavou vrstvu písku těsně pod povrchem. Jiné teorie předpokládají chemické reakce s volatilními prvky v regolitu Marsu.

Zajímavý je také fakt, že načervenalý jemný prach, který pokrývá celou planetu a dal jí i její název, je na některých místech pouze tenkou vrstvou, pod níž se ukrývá povrch tmavší. Rudá planeta má stále mnohá tajemství, která čekají na svá odhalení. Třeba je odhalí ta příští robotická sonda, která se k planetě Mars vydá. V letošním roce k ní odstartuje vesmírná sonda InSight, která bude zkoumat nitro planety.

23. 02. 2019 (novější než zobrazený článek)

Aktuální počasí na Marsu: NASA díky sondě InSight zprovoznila meteorologickou staniciRobotická sonda InSight sedí nehybně na povrchu Marsu a postupně zprovozňuje různá zařízení, která s sebou ze Země přivezla. NASA nyní spustila webovou stránku, kde můžete pozorovat kontinuální a aktuální informace o počasí v místě přistání, Elysium Planitia. Z naměřených hodnot je krásně vidět, jak teploty kolísají mezi dnem a nocí, je mezi nimi rozdíl až 80 °C. Kromě teplot vzduchu měří sonda InSight také aktuální atmosférický tlak a sílu větru.

12. 02. 2019 (novější než zobrazený článek)

Sonda MAVEN zkracuje svou oběžnou dráhu, aby mohla přenášet data od roveru Mars 2020Orbitální sonda MAVEN přiletěla k Marsu před čtyřmi roky a jejím hlavním úkolem je zkoumání řídké atmosféry planety. Podobně jako další sondy na oběžné dráze planety však má také funkci komunikační družice: přeposílá signál od robotických sond na povrchu směrem k Zemi. 11 února proto začala sonda snižovat svou oběžnou dráhu, v nejvzdálenějším bodě se tak bude nacházet 4 500 kilometrů od povrchu namísto původních 6 200 kilometrů.

První evropský rover na Marsu ExoMars dostal nové jméno: Rosalind Franklin

07. 02. 2019 (novější než zobrazený článek)

První evropský rover na Marsu ExoMars dostal nové jméno: Rosalind FranklinEvropský rover ExoMars, který poletí na rudou planetu v příštím roce, dostal nové jméno. Ponese jméno anglické chemičky Rosalindy Franklinové, která výrazným způsobem přispěla ke zkoumání DNA. Zkoumání základů života bude mít rover s Franklinovou společné, cílem mise je totiž hledání známek života na sousední planetě, a to nejen na jejím povrchu, ale také hluboko pod ním. Mise ExoMars je společným projektem evropské a ruské vesmírné agentury.

Pod povrchem kráteru Gale na Marsu se vyskytují pórovité horniny

06. 02. 2019 (novější než zobrazený článek)

Pod povrchem kráteru Gale na Marsu se vyskytují pórovité horninyVědcům se podařilo využít data z roveru Curiosity ke změření gravitační síly v kráteru Gale a z toho odvodit strukturu hornin v centrální hoře kráteru. Výsledky ukazují, že terén pod povrchem kráteru má nižší hustotu, než se původně předpokládalo. To si vědci ve studii publikované v magazínu Science vysvětlují tím, že horniny jsou spíše pórovité.

Sonda MRO vyfotila z oběžné dráhy nový kráter na Marsu

03. 02. 2019 (novější než zobrazený článek)

Sonda MRO vyfotila z oběžné dráhy nový kráter na MarsuTento obrázek ukazuje impaktní kráter, který vznikl mezi červencem a zářím 2018. Nachází se v oblasti jižního pólu pokryté ledovou čepičkou, pod kterou je načervenalá hornina. Při nárazu tělesa do povrchu Marsu došlo k vyhození několika tun materiálu do ovzduší, který se následně v okolí dopadu usadil na bílou vrstvu ledu.

28. 01. 2019 (novější než zobrazený článek)

Poslední pokusy o oživení Opportunity k výsledku nevedly, mise roveru je tak zřejmě u konceRover Opportunity se naposledy ozval 10. června loňského roku. Jen pár dní na to byl pohlcen globální písečnou bouří, která obklopila celou planetu, a od té doby mlčí. Je pravděpodobné, že byl v bouři poškozen, nebo jsou jeho solární panely pokryté vrstvou materiálu a nemohou generovat novou energii pro přístroje na palubě. NASA vyslala k Opportunity na 600 příkazů, kterými se pokoušela rover probudit, žádný z nich ale k probuzení nevedl.

Orbitální sonda MRO zachytila zvláštní terén v okolí jižního pólu Marsu

20. 01. 2019 (novější než zobrazený článek)

Orbitální sonda MRO zachytila zvláštní terén v okolí jižního pólu MarsuVesmírná sonda MRO vyfotografovala loni s září z oběžné dráhy Marsu zvláštní terén v regionu jižního pólu planety. Oblast se nazývá Araneiform terrain (pavoučí terén) a je tvořena drobnými koryty, která se během léta na jižní polokouli světlejší. Mezi světlými liniemi se objevují také tmavé oblasti tvořené pravděpodobně prachem. Geologická rozmanitost Marsu je dobře pozorovatelná z povrchu i z oběžné dráhy.