Proleťte se nad pestrým údolím Mawrth Vallis na Marsu, mohl by v něm jezdit rover ExoMars

17. 03. 2018
Mars Express Mars Mars 2020 ExoMars

Evropská vesmírná sonda Mars Express pořídila snímky kanálu Mawrth Vallis z oběžné dráhy planety Mars. Sestavené do videa ukazují průlet nad údolím, které má délku asi 600 kilometrů a hloubku až dva kilometry. Tato oblast byla tvarována vodou v dávných dobách, kdy planeta Mars měla hustější atmosféru. Pro svou geologickou atraktivitu bylo toto místo zvažováno pro přistání roveru Curiosity a uvažuje se o něm jako o kandidátském místě pro misi Mars 2020 i evropskou ExoMars.

Mawrth znamená ve Welštině Mars a Vallis v latině údolí. Pro geology je tato oblast na severní polokouli Marsu velmi zajímavá, protože množství kráterů indikuje její stáří a pestré barvy její geologickou komplexitu. Světlé oblasti jsou jedněmi z největších výchozů vrstev jílovitých minerálů, které pravděpodobně vznikly ve vodním prostředí.

Evropsko-ruská mise ExoMars, která má odletět k Marsu v roce 2020, ještě nemá vybráno finální místo přistání pro robotický rover. V době, kdy se ještě počítalo se startem v roce 2018, byla z několika kandidátů (mezi nimiž bylo i Mawrth Vallis) vybrána planina Oxia Planum. Odsunutí startu mise o dva roky ale umožnilo znovu zvážit údolí Mawrth Vallis jako potenciální místo přistání. Poslední rozhodnutí má padnout rok před startem, se kterým se aktuálně počítá na červenec 2020.

Další zprávy z kategorie Mars Express

Orbitální sonda Mars Express poslala z Marsu pohled na zasněžený kráter Korolev

22. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

Orbitální sonda Mars Express poslala z Marsu pohled na zasněžený kráter KorolevEvropská orbitální sonda Mars Express vyfotila z oběžné dráhy kráter Korolev v blízkosti severního pólu Marsu. V kráteru se nachází velké množství sněhu, které se v něm udržuje díky specifickým podmínkám, které v něm panují. Kráter je až dva kilometry hluboký a na jeho dně jsou chladnější teploty než v jeho okolí. Díky tomu v něm sněhová vrstva tlustá kolem 1,8 kilometru zůstává permanentně.

Nad jednou z největších sopek na Marsu se objevil oblak, o erupci ale nejde

28. 10. 2018 (novější než zobrazený článek)

Nad jednou z největších sopek na Marsu se objevil oblak, o erupci ale nejdeOd 13. září pozoruje evropská orbitální sonda Mars Express protáhlý bílý oblak formující se nad sopkou Arsia Mons. Nejde však o projev vulkanické aktivity, ale o krystaly ledu, které se dostaly do atmosféry ze svahů sopky. Oblak se táhne na západ od Arsia Mons neuvěřitelných 1 500 kilometrů, nejde však o nijak zvláštní jev - podobné oblaky byly pozorovány pravidelně každé tři roky od roku 2009.

Pod jižním pólem Marsu bylo objeveno jezero s kapalnou vodou

25. 07. 2018 (novější než zobrazený článek)

Pod jižním pólem Marsu bylo objeveno jezero s kapalnou vodouRadarová data posbíraná evropskou orbitální sondou Mars Express ukazují na existenci středně velkého tělesa kapalné vody pod povrchem v blízkosti jižního pólu planety. Jde o první detekci stabilního rezervoáru kapalné vody na sousední planetě. Dosavadní poznatky dokládaly pouze existenci vodního ledu, dávnou přítomnost vody, proudy vlhkého písku ve svazích a případně další nepřímé indicie.

Průlet nad stokilometrovým kráterem Neukum na Marsu

19. 05. 2018 (novější než zobrazený článek)

Průlet nad stokilometrovým kráterem Neukum na MarsuKráter Neukum se nachází na jižní polokouli Marsu a má v průměru 102 kilometrů. Animace vznikla z dat posbíraných kamerou s vysokým rozlišením na palubě evropské orbitální sondy Mars Express, která obíhá sousední planetu od roku 2003. Kráter je zajímavý svou geologickou rozmanitostí, výrazná je zejména oblast s tmavými dunami tvořené pískem, který je pravděpodobně výsledkem dávné sopečné činnosti a byl do kráteru navátý silnými větry.

19. 04. 2018 (novější než zobrazený článek)

Sonda Mars Express dostane aktualizaci softwaru, která odvrátí její konec v příštím roceEvropská orbitální sonda Mars Express obíhá planetu Mars už od roku 2003, po tak dlouhé době však dochází k opotřebování jejích zařízení, které podle operátorů při současném vytížení vydrží pouze do příštího roku. Jde hlavně o gyroskopy, které pomáhají s orientací sondy, která je podstatná pro pozorování povrchu planety a namíření antény pro spojení se Zemí. Nový software umožní šetrnější používání gyroskopů a prodloužení jejich životnosti, aby mohla sonda Mars Express fungovat i po roce 2019.

22. 01. 2015

Ztracený přistávací modul Beagle-2 byl po deseti letech nalezen na povrchu MarsuV roce 2003 se modul Beagle-2 svezl s evropskou orbitální sondou Mars Express k rudé planetě. 19. prosince se Beagle-2 oddělil od své mateřské sondy a vydal se na šestidenní cestu na povrch Marsu (bylo plánováno vánoční přistání). Po vstupu do atmosféry však nebylo po přistávacím modulu ani vidu, ani slechu, vědci tak nevěděli, co způsobilo problémy, nebo zda Beagle-2 vůbec přistál na povrchu. Od té doby se už více než deset let vědci pokouší modul najít na snímcích pořízených některou z orbitálních sond, které kolem Marsu krouží. A povedlo se, přispěly k tomu data z americké sondy MRO.

Mars Odyssey nakonec stihne přeposlat signály z přistání Curiosity na Zemi

26. 07. 2012

Mars Odyssey nakonec stihne přeposlat signály z přistání Curiosity na ZemiPřesto, že je teď orbitální sonda Mars Odyssey nejdéle sloužícím přístrojem na Marsu, je jediná, která dokáže přenášet signál z přistání sondy Curiosity přímo na Zemi. Evropský Mars Express a americká sonda MRO, které také obíhají rudou planetu, data vždy nejprve uloží k sobě a pak teprve pošlou k Zemi. Curiosity - nejnovější, nejsofistikovanější a největší rover, který kdy na Marsu přistál - by měl dosednout na povrch 6. srpna.