Vesmírný teleskop Kepler se blíží ke konci svého života, dochází mu palivo

15. 03. 2018
Kepler (teleskop) Exoplanety TESS

Už 9 let obíhá vesmírný teleskop Kepler Slunce na oběžné dráze Země. Nachází se sice stejně daleko od Slunce jako naše planeta, při oběhu kolem Slunce ale obíhá 150 milionů kilometrů za naší planetou (tedy jednu astronomickou jednotku). Jeho mise se ale blíží ke konci během několika měsíců totiž NASA očekává, že teleskopu dojde palivo, tím bude ukončena jeho mise na dobro. Jeho solární panely budou sice nadále funkční, teleskop ale nebude mít pohon pro své trysky, kterými se orientuje pro zasílání dat na Zemi a přijímání příkazů.

Vesmírný teleskop Kepler

Vesmírný teleskop Kepler - vesmírná observatoř NASA fungující mezi roky 2009 a 2018, jejímž úkolem bylo hledání exoplanet. Neustálým pozorováním zářivosti vybraných hvězd v souhvězdí Labutě hledal teleskop odchylky, které by mohly indikovat pohasnutí hvězdy v důsledku přechodu planety mezi teleskopem a vzdálenou hvězdou.

Primární mise teleskopu skončila v roce 2013, když se rozbil druhý ze čtyř setrvačníků, které umožňovaly teleskopu mířit na stále stejné místo v souhvězdí Labutě. Tehdy však začala sekundární mise K2, při které operátoři využili tlaku slunečního větru, aby teleskop udrželi namířený vždy po dobu 80 dní na stále stejné místo. Z původně plánovaných 10 kampaní bylo nakonec 17 a teleskop tak výrazně překonal očekávání.

Operátoři mise nicméně neví kolik přesně paliva ještě v teleskopu zbývá, pracují tak pouze s odhadem, který může být nepřesný. Hodlají tedy využít každou hodinu pozorování a sbírat cenná data do posledního možného okamžiku. Teleskop tedy budou k Zemi orientovat častěji, aby poslali aktuálně posbíraná data ke zpracování.

K 8. březnu 2018 je potvrzeno 3 743 exoplanet objevených teleskopem Kepler ve 2 796 hvězdných systémech.

Na svůj start už se ale připravuje Keplerův nástupce - nový teleskop TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite), který bude na rozdíl od teleskopu Kepler hledat exoplanety napříč celou hvězdnou oblohu. Ve vývoji je potom několik dalších teleskopů, které s hledáním nových planet pomohou.

Další zprávy z kategorie Kepler (teleskop)

07. 03. 2019 (novější než zobrazený článek)

První kandidát na exoplanetu objevený teleskopem Kepler byl potvrzen 10 let po objeveníVesmírný teleskop Kepler už několik měsíců nefunguje, přesto jím nasbíraná vědecká data dále slouží k objevení nových exoplanet. Nebo potvrzení těch, které byly považovány za odchylky v datech. Podle nové studie je první kandidát na exoplanetu objevený tímto teleskopem (KOI 4.01) skutečně planetou, i když byl původně považován za tzv. false positive, tedy falešnou indikaci. Nové závěry vychází z nové analýzy starých dat a jsou potvrzena novými pozorováními.

V datech z mise teleskopu Kepler byla nalezena nová exoplaneta

10. 01. 2019 (novější než zobrazený článek)

V datech z mise teleskopu Kepler byla nalezena nová exoplanetaVesmírný teleskop Kepler loni dosloužil, data, která posbíral, však stále přispívají k novým objevům. Jedním z takových je také exoplaneta K2-288Bb, která byla objevena amatérem, který procházel veřejně dostupnou databázi. Originální data pocházela z mise K2, která byla pokračováním úspěšného hledání exoplanet vesmírným teleskopem Kepler. Planeta K2-288Bb se nachází 226 světelných let daleko a je jen o něco menší než Neptun.

Vesmírný teleskop Kepler dosloužil, došlo mu palivo

31. 10. 2018 (novější než zobrazený článek)

Vesmírný teleskop Kepler dosloužil, došlo mu palivoPrvní vesmírný teleskop dedikovaný pro hledání exoplanet byl odstaven. Kepler vyletěl do vesmíru v březnu 2009 a plánovalo se, že jeho mise bude trvat tři a půl roku a nové exoplanety měl hledat v souhvězdí Labutě. Nakonec hledal potenciální planety po celé hvězdné obloze 9 let a našel tisíce kandidátů. Dosloužil 30. října, když mu došlo palivo, bude nyní dále obíhat Slunce na stejné oběžné dráze jako Země.

Hvězdy podobné Slunci rotují na rovníku rychleji než v blízkosti pólů

19. 10. 2018 (novější než zobrazený článek)

Hvězdy podobné Slunci rotují na rovníku rychleji než v blízkosti pólůVědci z New Yorkské Univerzity v Abú Dhabi publikovali výzkum, který charakterizuje rotaci hvězd podobných Slunci svou hmotností a věkem. Podle jejich závěrů rotují tyto hvězdy až dvaapůlkrát rychleji na rovníku, než blíže jejich pólům. Ke svému výzkumu použili astroseizmologická data a data z mise Kepler. Výsledky studie jsou nicméně odlišné od chování samotného Slunce, které na rovníku rotuje pouze o 10 procent rychleji.

Teleskop Kepler opět hledá vzdálené planety, zřejmě v poslední kampani

07. 09. 2018 (novější než zobrazený článek)

Teleskop Kepler opět hledá vzdálené planety, zřejmě v poslední kampaniVesmírný teleskop Kepler začal 29. srpna znovu sbírat data poté, co byl několik dní v hibernaci. 9. srpna teleskop zatím naposledy poslal vědecká data na Zemi, avšak operátoři mise zjistili neočekávané chování jedné z trysek a tak jej uvedli do klidového stavu. Teleskop z roku 2009 už několikrát přesáhl svou očekávanou životnost a dochází mu palivo, NASA očekává že zařízení brzy doslouží, přesto zkouší kolik dní ještě vydrží.

Nový algoritmus urychlí vyhledávání exoplanet v datech z teleskopu TESS

30. 06. 2018 (novější než zobrazený článek)

Nový algoritmus urychlí vyhledávání exoplanet v datech z teleskopu TESSAstronomové z MIT se připravují na procesování data posbíraných vesmírným teleskopem TESS, který má za úkol hledat nové exoplanety. Nový algoritmus jim umožní rychlejší identifikaci potenciálních exoplanet a následná pozorování z observatoří na Zemi. Zatím trénují na datech z teleskopu Kepler, který používá stejnou metodu pro detekci nově objevených exoplanet. Nový způsob zpracování posbíraných dat zkrátil potřebný čas z měsíců na pouhé týdny.

Nově objevená exoplaneta se podobá Merkuru, je však 2,6x hmotnější než Země

03. 04. 2018 (novější než zobrazený článek)

Nově objevená exoplaneta se podobá Merkuru, je však 2,6x hmotnější než ZeměAstronomům se podařilo pomocí vesmírného teleskopu Kepler objevit novou exoplanetu ve vzdálenosti 339 světelných let. Exoplaneta K2-229b je jen o 20 % větší než Země, má ale asi 2,6x větší hmotnost. Svým metalickým složením a hustotou připomíná planetu Merkur, obíhá svou hvězdu ale o hodně blíže a tak na ní panují velmi vysoké teploty. Výsledky výzkumu byly publikovány ve vědeckém magazínu Nature Astronomy.