Hvězdu HR 4796A obklopuje oblak materiálu větší než sluneční soustava: dochází v něm k formaci planet?

25. 3. 2018
Hubble Hvězdy

Astronomům se podařilo identifikovat pomocí Hubblova teleskopu ohromnou prachovou strukturu kolem mladé hvězdy HR 4796A. Jde o dvojhvězdu, která se nachází asi 237 světelných let od Slunce a je stará asi 8 milionů let, tedy podle vesmírného měřítka velmi mladá. Podle astronomů se nachází v období, kdy by se kolem ní mohly formovat exoplanety, což potvrzuje už dříve objevený pás v blízkosti primární hvězdy. Nově objevený oblak prachu obklopuje obě hvězdy až do vzdálenosti 800 AU od středu (1 AU je vzdálenost Země-Slunce).

Hvězda HR 4796A

Hvězda HR 4796A Kolem hvězdy byl už dříve detekován malý pás materiálu (debris ring v blízkosti HR 4796A). Vesmírný teleskop Hubble nyní odhalil větší, řidší pás materiálu, který hvězdu obklopuje až do vzdálenosti 800 AU od primární hvězdy.

Hvězda HR 4796A se skládá ze dvou komponent, jedna z nich je dvakrát hmotnější než Slunce a druhá má asi třetinu jeho hmotnosti. Obě hvězdy od sebe dělí 560 AU, to je 16x větší vzdálenost než mezi Sluncem a planetou Neptun. V roce 2009 byl potvrzen disk materiálu obklopující větší z hvězd ve vzdálenosti 75 AU a tloušťce 18 AU -to by mohlo odpovídat Kuiperovu pásu ve sluneční soustavě.

Nově detekovaný velký disk materiálu se ale táhne mnohem dál, má napříč kolem 1 600 AU a z jedné strany je protáhlejší než z druhé. Tento tvar by mohl být způsobený pohybem hvězdy v mezihvězdném prostoru, nebo by mohl být výsledkem gravitačního vlivu menší z hvězd.

Materiál obklopující hvězdu by mohl pocházet ze srážek mezi protoplanetami v oblasti jejího gravitačního vlivu. Silné záření hvězdy a sluneční větry, které z ní vychází jej potom mohl odsunout do této vzdálenosti.

5. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Astronomové pozorují pohyb plynů v disku kolem mladé hvězdy, zřejmě jej způsobují rodící se exoplanetyDetailní pozorování observatoře ALMA přinesla první detekci pohybu plynů uvnitř protoplanetárního disku. V nové studii publikované v magazínu Nature vědci popisují kromě detekce pohybu plynů ve směru kolem hvězdy HD 163296 také pohyb nad a pod rovinu disku a směrem k hvězdě a od ní. Pohyb těchto plynů je s velkou pravděpodobností způsoben rodícími se exoplanetami.

3. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Vzdálená hvězda vydává každých 8 let rentgenové záblesky, mohlo by jít o opakující se novuAstronomové z Max Planck Institute for Extraterrestrial Physics v Německu detekovali záblesk rentgenového záření od hvězdy SSS1 v blízké galaxii NGC 300. Jde o zdroj nízkoenergetického rentgenového záření, který téměř nezáří v jiných částech spektra. U stejné hvězdy byly v minulosti pozorovány tři další záblesky a zdá se, že se objevují každých 8 let.

Nově potvrzená exoplaneta činí z hvězdy Groombridge 34 jeden z nejbližších multiplanetárních systémů

18. 10. 2019 (novější než zobrazený článek)

NASA zařadila 10. října do svého archivu exoplanet 16 nových světů, aktuálně se v něm nachází 4 073 planet obíhajících jiné hvězdy v Mléčné dráze. Patří mezi ně také už dříve objevená a poté za chybu považovaná planeta Groombridge 34 A b a také nově objevená sesterská planeta Groombridge 34 A c. Tato dvojhvězda červených trpaslíků se nachází pouhých 11 světelných let daleko a jde o nejbližší známý multiplanetární systém.

12. 10. 2019 (novější než zobrazený článek)

Astronomové našli masivní exoplanetu, která oběhne svou hvězdu za pouhých 18 hodinNová exoplaneta byla odhalena při průzkumu NGTS (Next Generation Transit Survey), který probíhá v Čile z observatoře Paranal. Cílem NGTS je hledání exoplanet o velikosti mezi planetou Neptun a Země u zářivých hvězd. Nejčastěji však astronomové při svojí práci pozorují tzv. horké Jupitery, tedy masivní planety, které se nacházejí velmi blízko svým hvězdám. Nově objevená planeta NGTS-10b je dokonce ze známých horkých Jupiterů svojí hvězdě nejblíž.

6. 10. 2019 (novější než zobrazený článek)

Dvě mladé hvězdy zrozené z jednoho oblaku plynů vytváří podivuhodnou strukturu vlákenAstronomové získali s pomocí observatoře ALMA detailní snímek mladého binárního hvězdného systému, ve kterém dvě hvězdy konzumují materiál z akrečních disků a přitom kolem sebe vzájemně rotují. Tato pozorování vědcům přibližují vznik binárních systémů, které jsou alespoň v okolí Slunce poměrně časté.

Mezihvězdná kometa I2/Borisov mohla přiletět od blízké dvojhvězdy Kruger 60

2. 10. 2019 (novější než zobrazený článek)

Mezihvězdná kometa I2/Borisov mohla přiletět od blízké dvojhvězdy Kruger 60Podle nové studie by mohla nově objevená mezihvězdná kometa I2/Borisov pocházet z blízkého hvězdného systému Kruger 60. Podle simulací polských astronomů se kometa před milionem let nacházela v blízkosti této dvojhvězdy a obě měly vzájemně podobnou rychlost.

Masivní exoplaneta u drobné hvězdy překvapila astronomy, je na svou hvězdu příliš velká

30. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

Astronomové našli u blízkého červeného trpaslíka masivní planetu. Je sice menší než Jupiter, ale v porovnání s hmotností svojí hvězdy je obří. Je dokonce tak velká, že není zřejmé, jak mohla u drobné hvězdy vzniknout. Vědci totiž doposud uvažovali, že tak velké planety vznikají pouze u větších hvězd.