Hvězdu HR 4796A obklopuje oblak materiálu větší než sluneční soustava: dochází v něm k formaci planet?

25. 03. 2018
Hubble Hvězdy

Astronomům se podařilo identifikovat pomocí Hubblova teleskopu ohromnou prachovou strukturu kolem mladé hvězdy HR 4796A. Jde o dvojhvězdu, která se nachází asi 237 světelných let od Slunce a je stará asi 8 milionů let, tedy podle vesmírného měřítka velmi mladá. Podle astronomů se nachází v období, kdy by se kolem ní mohly formovat exoplanety, což potvrzuje už dříve objevený pás v blízkosti primární hvězdy. Nově objevený oblak prachu obklopuje obě hvězdy až do vzdálenosti 800 AU od středu (1 AU je vzdálenost Země-Slunce).

Hvězda HR 4796A

Hvězda HR 4796A - Kolem hvězdy byl už dříve detekován malý pás materiálu (debris ring v blízkosti HR 4796A). Vesmírný teleskop Hubble nyní odhalil větší, řidší pás materiálu, který hvězdu obklopuje až do vzdálenosti 800 AU od primární hvězdy.

Hvězda HR 4796A se skládá ze dvou komponent, jedna z nich je dvakrát hmotnější než Slunce a druhá má asi třetinu jeho hmotnosti. Obě hvězdy od sebe dělí 560 AU, to je 16x větší vzdálenost než mezi Sluncem a planetou Neptun. V roce 2009 byl potvrzen disk materiálu obklopující větší z hvězd ve vzdálenosti 75 AU a tloušťce 18 AU -to by mohlo odpovídat Kuiperovu pásu ve sluneční soustavě.

Nově detekovaný velký disk materiálu se ale táhne mnohem dál, má napříč kolem 1 600 AU a z jedné strany je protáhlejší než z druhé. Tento tvar by mohl být způsobený pohybem hvězdy v mezihvězdném prostoru, nebo by mohl být výsledkem gravitačního vlivu menší z hvězd.

Materiál obklopující hvězdu by mohl pocházet ze srážek mezi protoplanetami v oblasti jejího gravitačního vlivu. Silné záření hvězdy a sluneční větry, které z ní vychází jej potom mohl odsunout do této vzdálenosti.

Vědci objevili dosud nejtěsnější pár mladých hvězd

12. 03. 2019 (novější než zobrazený článek)

Vědci objevili dosud nejtěsnější pár mladých hvězdMezinárodnímu týmu astronomů se podařilo identifikovat binární hvězdu PDS 27, jejíž dvě složky se nacházejí pouhých 30 AU od sebe (podobná vzdálenost jako Slunce-Neptun). Jde o doposud nejbližší pozorovaný pár masivních hvězd, které jsou zatím ve fázi formování. Jejich studiem chtějí vědci ověřit některé teorie o formování masivních hvězd. Ke svému objevu použili instrument PIONIER na Very Large Telescope Interferometer, což je soustava čtyř velkých teleskopů v Čile vytvářející společně virtuální teleskop se zrcadlem o průměru 130 metrů.

07. 03. 2019 (novější než zobrazený článek)

První kandidát na exoplanetu objevený teleskopem Kepler byl potvrzen 10 let po objeveníVesmírný teleskop Kepler už několik měsíců nefunguje, přesto jím nasbíraná vědecká data dále slouží k objevení nových exoplanet. Nebo potvrzení těch, které byly považovány za odchylky v datech. Podle nové studie je první kandidát na exoplanetu objevený tímto teleskopem (KOI 4.01) skutečně planetou, i když byl původně považován za tzv. false positive, tedy falešnou indikaci. Nové závěry vychází z nové analýzy starých dat a jsou potvrzena novými pozorováními.

01. 02. 2019 (novější než zobrazený článek)

Sousední malé galaxie Magellanova mračna produkují větší množství hvězd než v minulostiPředpokládá se, že Mléčná dráha v minulosti zažívala období intenzivního zrodu nových hvězd. Postupně však došlo k relativnímu uklidnění a nové hvězdy dnes vznikají ve výrazně menší míře než předtím. To zřejmě neplatí pro dvě menší galaxie, které Mléčnou dráhu obíhají - Velký a Malý Magellanův Mrak. Podle nové studie se v těchto galaxiích v minulosti příliš mnoho nových hvězd nerodilo, interakce s Mléčnou drahnou a mezi oblaky vzájemně v posledních 2 miliardách let však vedla k nárůstu vzniku nových hvězd.

21. 01. 2019 (novější než zobrazený článek)

Nedaleký hvězdný systém by mohl v brzké explozi doprovázet první záblesk gama záření v Mléčné drázeVědci loni s pomocí teleskopu VLT objevili trojhvězdu s masivními a velmi aktivními hvězdami krátce před explozí supernovy. Nachází se relativně blízko a mohlo by v budoucnu jít o první detekovaný zdroj gama záření v naší vlastní galaxii. Hvězdný systém s oficiálním označením 2XMM J160050.7-514245 dostal neoficiální jméno Apep a nachází se asi 8 tisíc světelných let daleko.

13. 01. 2019 (novější než zobrazený článek)

Po vyhasnutí se některé hvězdy (včetně Slunce) promění v krystal. Vědci nyní pozorovali první náznaky tohoto procesuAnalýzou zářivosti a barvy blízkých bílých trpaslíků se astronomům z University of Warwick podařilo nalézt první přímou evidenci o krystalizaci bílých trpaslíků. Podle studie, kterou publikovali ve vědeckém magazínu Nature, je hvězdná obloha doslova posetá těmito drobnými objekty, které mají pevnou strukturu podobně jako planety. Pozorovaný efekt byl předpovězen už před 50 lety, teprve data z observatoře Gaia však umožnila získat dostatek informací pro ověření této hypotézy.

08. 01. 2019 (novější než zobrazený článek)

Astronomové detekovali nový zdroj vysokoenergetického záření z blízkosti supernovyPozůstatek supernovy G24.7+0.6 se nachází ve vzdálenosti 16 300 světelných let. Za pomoci teleskopů MAGIC a Fermi se nyní vědcům podařilo identifikovat nový zdroj vysokoenergetického gama záření v její bezprostřední blízkosti. Nové informace Astronomům prozrazují více o supernově, která nastala před více než 9 tisíci lety (plus oněch 16 tisíc let, po které k nám světlo z tohoto objektu putuje).

Čínský reaktor pro termojadernou fúzi dosáhl rekordních teplot, vyšších než panují v nitru Slunce

18. 11. 2018 (novější než zobrazený článek)

Čínský termojaderný reaktor EAST dosáhl při experimentu teplot dosahujících 100 milionů stupňů Celsia, pokořil tak dosavadní rekord a přiblížil lidstvo novému zdroji energie. Termojaderná fúze získává energii ze slučování atomů, podobně jako je tomu ve hvězdách. Vědci se o fungující termojaderný reaktor pokoušejí už desítky let ale zatím pouze s dílčími úspěchy.