Objev planety obíhající vzdáleného hnědého trpaslíka pomocí gravitační mikročočky

30. 3. 2018
Hnědý trpaslík Gravitační čočky Exoplanety

S pomocí gravitační mikročočky se astronomům podařilo objevit planetu, která obíhá malého hnědého trpaslíka. Planeta má si tři čtvrtiny hmotnosti planety Jupiter a obíhá hnědého trpaslíka OGLE-2017-BLG-1522. Objev je významný relativně malou velikostí exoplanety a také tělesem, které planeta obíhá, jde o substelární objekt, který sám příliš nezáří a mohl být objeven pouze díky gravitaci čočky, která jeho slabé světlo zvětšila jako lupa.

Planeta OGLE-2017-BLG-1522b má asi 75 % hmotnosti Jupiteru a obíhá kolem hvězdy, která má asi jen 4,4 % hmotnosti Slunce (tedy je 46x větší než Jupiter). Planeta obíhá svou hvězdu ve vzdálenosti 0,59 AU, tedy zhruba o polovinu blíž než Země Slunci.

Samotná gravitační čočka pravděpodobně se nachází ve vzdálenosti 3 229 světelných let od Slunce. Pozorovaná dvojice hnědého trpaslíka a nově objevené planety by se pak mohla nacházet v centru naší galaxie.

Další zprávy z kategorie Hnědý trpaslík

Nová pozorování potvrzují, že Scholzova hvězda obsahuje masivní hnědý trpaslík typu T

28. 8. 2019 (novější než zobrazený článek)

Hvězda s označením WISE J0720−0846, lépe známá jako Scholzova hvězda, proletěla před 80 tisíci lety v těsné blízkosti sluneční soustavy. Jde o dvojhvězdu tvořenou malým červeným trpaslíkem a ještě menším hnědým trpaslíkem. Nová pozorování potvrdila, že hnědý trpaslík je spektrálního typu T a odhadují jeho hmotnost na zhruba 66 hmotností planety Jupiter.

27. 6. 2019 (novější než zobrazený článek)

Astronomové objevili hnědého trpaslíka s velmi krátkou periodou oběhu kolem mateřské hvězdyMezinárodní tým astronomů objevil nového hnědého trpaslíka u binární hvězdy NGTS-7 ve vzdálenosti 500 světelných let. Jde o drobný objekt na pomezí hvězdy a planety, který obíhá velmi blízko primární složky NGTS-7A. Hnědý trpaslík dostal označení NGTS-7Ab a hvězdu oběhne jednou za 16,2 hodin, nachází se od ní pouhých 0,014 AU (1 AU je vzdálenost Země-Slunce). Jde o nejrychleji obíhajícího hnědého trpaslíka kolem hvězdy hlavní posloupnosti.

12. 10. 2018 (novější než zobrazený článek)

Jedna z nejstarších zkoumaných nov byla ve skutečnost kolize hnědého a bílého trpaslíkaV červenci 1670 pozorovali tehdejší astronomové zcela novou hvězdu v souhvězdí Labutě a pojmenovali ji Nova sub Capite Cygni (Nová hvězda pod hlavou Labutě), dnes je však známá jako CK Vulpeculae. Později vědci určili, že šlo o jev, kterému říkají nova. Jde o záblesk, který vzniká, když na povrch bílého trpaslíka dopadá materiál, který znovu zažehne termojadernou fúzi. Podle nové studie však šlo o zcela jiný jev: kolizi hnědého a bílého trpaslíka, naznačují to pozorování submilimetrovou radiovou observatoří ALMA.

7. 8. 2018 (novější než zobrazený článek)

Ve vzdálenosti 20 světelných let se zřejmě nachází masivní sirotčí planeta, neobíhá žádnou hvězduAstronomům se podařilo pozorovat pomocí radioteleskopu VLA (Very Large Array) objekt ve vzdálenosti asi 20 světelných let, podle těchto nových pozorování jde o těleso na hranici planety a hnědého trpaslíka. Objekt s označením SIMP J01365663+0933473 je 12,7x hmotnější než Jupiter, má ale výrazně silnější magnetické pole. Pozorování prostřednictvím VLA je první případ detekce potencionálního planetárního objektu mimo sluneční soustavu radioteleskopem.

Obálka plynů kolem hnědého trpaslíka umožňuje pozorovat blízký pulzar v nevídaném detailu

25. 5. 2018 (novější než zobrazený článek)

Tým astronomů vedený Robertem Mainem z University of Toronto pozoroval prostřednictvím radioteleskopu Arecibo asi 6 500 světelných let vzdálený pulzar v nevídaném detailu. Umožnila to obálka plynů, která obklopuje jeho sesterskou hvězdu, nebo spíš subhvězdu - jde o malého hnědého trpaslíka. Obálka plynů působí jako lupa, která zvětšuje objekt za ní, v tomto případě rychle rotující neutronovou hvězdu. Výsledky výzkumu byly publikovány v magazínu Nature.

18. 5. 2018 (novější než zobrazený článek)

Astronomům se zřejmě podařilo vyfotit exoplanetu ve fázi jejího formování v protoplanetárním diskuMezinárodnímu týmu astronomů vedenému výzkumníky z nizozemské Leiden University se podařilo zachytit nový objekt u mladé dvojhvězdy CS Cha vzdálené asi 600 světelných let. Mohlo by jít o masivní exoplanetu nebo hnědého trpaslíka v rané fázi vývoje. Objev se podařil prostřednictvím instrumentu SPHERE na teleskopu VLT (Very Large Telescope) v Čile. Výsledky výzkumu vedeného Christianem Ginskim budou publikovány ve vědeckém magazínu Astronomy and Astrophysics.

Pomocí gravitační mikročočky byl nalezen nový hnědý trpaslík, mohlo by jít o binární systém

13. 4. 2018 (novější než zobrazený článek)

Astronomům se podařilo pomocí gravitační mikročočky objevit zvláštní systém: obsahuje dvě tělesa menší než hvězda, ale možná příliš velká na to, aby šlo o planety, alespoň co se jednoho z nich týká. Nově objevený systém má označení MOA-2015-BLG-337L a může se skládat z jednoho hnědého trpaslíka a obíhající planety, nebo dvou hnědých trpaslíků. Jde o další z řady objevů hnědých trpaslíků pomocí metody gravitační mikročočky v poslední době.