Tabbyina hvězda opět pohasla, tentokrát nejvýrazněji od svého objevu, co za tím vězí?

2. 4. 2018
Hvězdy Kepler (teleskop)

Tabbyina hvězda známá také pod oficiálním označením KIC 8462852 se stala slavnou v roce 2016, když si vědci neuměli jednoznačně vysvětlit její nepravidelné pohasínání a začaly se objevovat teorie o existenci mimozemské struktury, která by hvězdu obklopovala. Nejpravděpodobnějším vysvětlením je dnes ale existence obřího oblaku plynů a prachu, který blokuje záři hvězdy, a to v různých frekvencích různě. Při pozorováních z března 2018 došlo k dalšímu výraznému pohasnutí této hvězdy, nejvýraznějšímu od pozorování teleskopem Kepler v roce 2013.

Vesmírný teleskop Kepler

Vesmírný teleskop Kepler vesmírná observatoř NASA fungující mezi roky 2009 a 2018, jejímž úkolem bylo hledání exoplanet. Neustálým pozorováním zářivosti vybraných hvězd v souhvězdí Labutě hledal teleskop odchylky, které by mohly indikovat pohasnutí hvězdy v důsledku přechodu planety mezi teleskopem a vzdálenou hvězdou.

Teleskop Kepler pozoroval během své primární mise hvězdy v souhvězdí Labutě a díval se po jejich pohasínání, mělo totiž indikovat přechod exoplanety před hvězdou. Většinou hvězdy díky detekovaným exoplanetám pohasínaly o zhruba jedno procento jejich jasnosti. Výjimku tvořila hvězda KIC 8462852, která v jednom okamžiku potemněla o až 22 %. V následujících letech docházelo k dalším podobným událostem, i když už ne tolik výrazným. Nepravidelné chování této hvězdy vedlo astronomy a další ke spekulacím, co toto chování způsobuje.

Nedávná měření ukázala, že hvězda pohasíná v různých frekvencích světla různě, což vedlo vědce k hypotéze, že za tím stojí oblak plynů a prachu. Další detekované výrazné pohasnutí znamená, že podporovaný oblak musí mít chaotickou, nehomogenní strukturu s oblastmi větší hustoty, které zakryjí záři hvězdy více než jiné části mraku.

Kdyby šlo o mladší hvězdu, mohlo by jít o pás materiálu, který ji obklopuje a ze kterého postupem času vznikne nová planeta. Na to je však KIC 8462852 příliš stará, planety kolem ní by už měly dávno existovat. Pravděpodobně tak půjde spíš o pás materiálu, který nesouvisí se vznikem nové planety ale s jejím zánikem.

Vědci však nemají dostatek informací,  aby mohli s jistotou říct, co vězí za proměnlivou jasností této hvězdy. Budou tedy zapotřebí další pozorování, možná i novými zařízeními k identifikaci příčin pohasínání hvězdy KIC 8462852.

Hvězda Betelgeuse i přes pokles zářivosti nevydává rentgenové záření

24. 2. 2020 (novější než zobrazený článek)

Hvězda Betelgeuse i přes pokles zářivosti nevydává rentgenové zářeníČervený veleobr Betelgeuse v souhvězdí Orionu v posledních měsících září výrazně méně než je běžné. Astronomové se pokouší zjistit, co by za tímto procesem mohlo stát a zaměřili k hvězdě 17. února rentgenový teleskop Chandra. V místě, kde se Betelgeuse nachází, však v rentgenovém spektru nenašli žádné emise.

Hvězda Betelgeuse je stále slabější, září nyní pouze třetinově oproti normálu

17. 2. 2020 (novější než zobrazený článek)

Hvězda Betelgeuse je stále slabější, září nyní pouze třetinově oproti normáluPomocí teleskopu VLT (Very Large Telescope) se astronomům podařilo zachytit hvězdu Betelgeuse v detailu. Díky její velikosti a blízkosti jde o jednu z mála hvězd, u kterých lze pozorovat strukturu na povrchu. Betelgeuse je navíc v posledních měsících středem pozornosti díky změnám, kterými aktuálně prochází a které by mohly předznamenávat explozi supernovy.

6. 2. 2020 (novější než zobrazený článek)

Nezvykle velká galaxie generovala v raném vesmíru velké množství nových hvězd a potom přestala, vědci neví pročMezinárodní tým astronomů vedený vědci z University of California, Riverside narazil na neobvykle velkou galaxii XMM-2599, jejíž světlo k nám putovalo dlouhých 12 miliard let. V této galaxii se v jednu dobu velmi intenzivně rodily nové hvězdy, to však náhle ustalo, a vědci zatím nevím proč. K pozorování této galaxie využili vědci vedení Benjaminem Forrestem teleskop W. M. Keck a výsledky svého výzkumu publikovali v magazínu Astrophysical Journal.

29. 1. 2020 (novější než zobrazený článek)

Supermasivní černou díru v jádru Mléčné dráhy obíhají podivné objekty, které jinde pozorovány nebylyV bezprostřední blízkosti supermasivní černé díry v jádru Mléčné dráhy se nachází objekty, které zatím nikde jinde pozorovány nebyly. Vědci původně mysleli, že se jedná o hvězdy, potom to vypadalo, že jde o oblaka plynů. Nakonec by ale mohlo jít o zcela jiný typ struktury, která v sobě kombinuje vlastnosti jak oblaků, tak hvězd. Nově je nyní vědci označují jako objekty G (G Objects).

28. 1. 2020 (novější než zobrazený článek)

Pohasínání hvězdy Betelgeuse v lednu pokračuje, zvětšila svůj objem o téměř 10 procentAstronomové v posledních týdnech se zaujetím pozorují hvězdu Betelgeuse, jejíž zářivost začala v říjnu loňského roku výrazně klesat. Vědci už dlouho ví, že tato hvězda se nezadržitelně blíží k explozi supernovy, nedokáží však říct, kdy nastane. Během ledna zářivost hvězdy nadále klesá, i když už pomalejším tempem než koncem roku.

27. 1. 2020 (novější než zobrazený článek)

Extrémně zářivou supernovu SN 2006gy zřejmě způsobila interakce masivní hvězdy s bílým trpaslíkemŠvédským a japonským vědcům se podařilo zjistit, co znamenají podivné emisní linie nalezené v jedné z nejjasnějších pozorovaných supernov SN 2006gy. Nové informace jim také umožnily přijít s novou teorií, která vysvětluje vznik této unikátní zářivé supernovy.

Astronomové detekovali změnu rotace u neutronové hvězdy

23. 1. 2020 (novější než zobrazený článek)

Astronomové detekovali změnu rotace u neutronové hvězdyAstronomům vedeným Marcusem Lowerem z Swinburne University of Technology v Austrálii se podařilo detekovat změnu ve frekvenci rotace pulzaru PSR J0908−4913. Studium tohoto chování hvězdy, které se označuje jako glitch, může vědcům napovědět více o její vnitřní struktuře.