Astronomové objevili superzemi obíhající vzdáleného červeného trpaslíka

10. 04. 2018
Exoplanety Gravitační čočky

Za pomoci gravitační mikročočky se astronomům podařilo objevit vzdálenou planetu, která je několikrát hmotnější než Země a obíhá drobnou hvězdu. Objev byl uskutečněn za použití gravitační mikročočky, která znásobila světlo přicházející ze vzdálené hvězdy OGLE-2017-BLG-0482L, která je červeným trpaslíkem o hmotnosti asi 0,2 hmotnosti Slunce. Samotná planeta OGLE-2017-BLG-0482Lb je asi 9x masivnější než Země.

Gravitační čočka

Gravitační čočka - díky obrovské gravitaci skupiny galaxií v centru obrázku dochází k lámání světla z objektů, které leží za ní. Gravitační čočka, tvořená skupinou eliptických galaxií na tomto obrázku byla pojmenována Abell 383.

Jde o další planetu objevenou teleskopem Warsaw v Čile, na kterém probíhá experiment OGLE (Optical Gravitational Lensing Experiment). Ten využívá gravitace masivních objektů, které zvětšují světlo pocházejících z vesmíru za nimi. K objevu planety OGLE-2017-BLG-0482Lb bylo využito masivního objektu vzdáleného asi 19 tisíc světelných let od ní.

18. 04. 2018 (novější než zobrazený článek)

Teleskop VLT zachytil několik rozdílných protoplanetárních disků u mladých hvězdS instrumentem SPHERE, který je součástí VLT teleskopu v Čile se vědcům z ETH Zurich podařilo zachytit několik disků materiálu obíhajících kolem vzdálených hvězd. Podle astronomů jde o struktury kolem mladých hvězd, ve kterých vznikají nové planety. Jejich výzkum umožní lépe pochopit vývoj hvězdných systémů s planetami a jejich formaci. Ze snímků je na první pohled patrné, že každá hvězda a každý systém jsou unikátní a jejich protoplanetární disky mají specifický tvar.

Pomocí gravitační mikročočky byl nalezen nový hnědý trpaslík, mohlo by jít o binární systém

13. 04. 2018 (novější než zobrazený článek)

Astronomům se podařilo pomocí gravitační mikročočky objevit zvláštní systém: obsahuje dvě tělesa menší než hvězda, ale možná příliš velká na to, aby šlo o planety, alespoň co se jednoho z nich týká. Nově objevený systém má označení MOA-2015-BLG-337L a může se skládat z jednoho hnědého trpaslíka a obíhající planety, nebo dvou hnědých trpaslíků. Jde o další z řady objevů hnědých trpaslíků pomocí metody gravitační mikročočky v poslední době.

06. 04. 2018

Příští úterý vyletí do vesmíru nový teleskop TESS, bude hledat blízké exoplanety ze zvláštní oběžné dráhy16. dubna má podle plánů NASA vyletět na raketě Falcon 9 do vesmíru nový teleskop TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite). Jeho úkolem bude hledání nových planet u 200 000 blízkých hvězd. K tomu je vybaven čtveřicí širokoúhlých kamer, které budou během dvouleté mise zkoumat kompletní hvězdnou oblohu. První rok mise se bude soustředit na jižní hvězdnou oblohu a druhý rok na severní.

Nově objevená exoplaneta se podobá Merkuru, je však 2,6x hmotnější než Země

03. 04. 2018

Nově objevená exoplaneta se podobá Merkuru, je však 2,6x hmotnější než ZeměAstronomům se podařilo pomocí vesmírného teleskopu Kepler objevit novou exoplanetu ve vzdálenosti 339 světelných let. Exoplaneta K2-229b je jen o 20 % větší než Země, má ale asi 2,6x větší hmotnost. Svým metalickým složením a hustotou připomíná planetu Merkur, obíhá svou hvězdu ale o hodně blíže a tak na ní panují velmi vysoké teploty. Výsledky výzkumu byly publikovány ve vědeckém magazínu Nature Astronomy.

ESA postaví první vesmírný teleskop dedikovaný studiu atmosfér exoplanet ARIEL

21. 03. 2018

ESA postaví první vesmírný teleskop dedikovaný studiu atmosfér exoplanet ARIEL20. března vybrala Evropská vesmírná agentura ESA novou misi, která bude realizována v následujících deseti letech. Půjde o vesmírný teleskop ARIEL (Atmospheric Remote‐sensing Infrared Exoplanet Large‐survey), který se zaměří na zkoumání atmosfér exoplanet. Pomocí nových informací se vědci chtějí dozvědět více o vzniku a evoluci vzdálených planet, o jejich složení a také o podmínkách, které panují na jejich povrchu.

Vesmírný teleskop Kepler se blíží ke konci svého života, dochází mu palivo

15. 03. 2018

Vesmírný teleskop Kepler se blíží ke konci svého života, dochází mu palivoUž 9 let obíhá vesmírný teleskop Kepler Slunce na oběžné dráze Země. Nachází se sice stejně daleko od Slunce jako naše planeta, při oběhu kolem Slunce ale obíhá 150 milionů kilometrů za naší planetou (tedy jednu astronomickou jednotku). Jeho mise se ale blíží ke konci během několika měsíců totiž NASA očekává, že teleskopu dojde palivo, tím bude ukončena jeho mise na dobro. Jeho solární panely budou sice nadále funkční, teleskop ale nebude mít pohon pro své trysky, kterými se orientuje pro zasílání dat na Zemi a přijímání příkazů.

03. 03. 2018

Nejpodrobněji prozkoumaná atmosféra exoplanety: obsahuje nečekaně velké množství vodyMezinárodní tým astronomů prozkoumal pomocí vesmírných teleskopů Hubble a Spitzer a dalších pozemních observatoří exoplanetu WASP-39b a našel v její atmosféře velké množství vody. Pomocí spektrální analýzy světla její mateřské hvězdy při přechodu planety před ní se vědcům podařilo získat nejdetailnější data o atmosféře vzdálené exoplanety. Na jejich základě nyní vědci odhadují, jak mohla planeta vzniknout a jak se během své existence vyvíjela.