Sousední galaxií se pohybuje vysokou rychlostí vzácný žlutý veleobr

05. 04. 2018
Hvězdy

Astronomové objevili v Malém Magellanově oblaku hvězdu, která se pohybuje relativní rychlostí 483 000 kilometrů za hodinu. Jedná o vzácného žlutého veleobra s označením J01020100-7122208, který byl pravděpodobně kdysi součástí binárního páru hvězd, jehož souputník explodoval v supernově. Jde o první objevenou hvězdu tohoto typu a rychlosti a zároveň teprve o druhou rychle se pohybující hvězdu hlavní posloupnosti objevenou v jiné galaxii.

Podobně rychle se pohybující hvězdy nejsou příliš časté, přes dvacet jich však už bylo objeveno v naší vlastní galaxii. Některé z nich mají dokonce rychlost přesahující 3,5 milionů kilometrů za hodinu, jde o tzv. hypervelocity stars (hyperrychlé hvězdy). Pro srovnání Slunce se pohybuje Mléčnou dráhou relativní rychlostí asi 72 tisíc kilometrů za hodinu oproti ostatním hvězdám ve svém okolí.

Žlutý veleobr (yellow supergiant) je fáze hvězdného života, která je velmi krátká, probíhá jen několik desítek tisíc let (z až deseti milionů let existence hvězd o této hmotnosti). Díky tomu není jednoduché hvězdy v této fázi ve vesmíru najít. Po tomto krátkém období v podobě žlutého veleobra nastává u hvězdy fáze červeného veleobra, kdy se hvězda nafoukne až na velikost oběžné dráhy planety Jupiter, a následně exploduje v supernově.

Malý Magellanův oblak je trpasličí galaxie vzdálená asi 200 tisíc světelných let. Je gravitačně svázané s Mléčnou dráhou, kolem které obíhá.

Samotná hvězda J01020100-7122208 má asi devět hmotností Slunce a je asi 10 milionů let stará, nachází se tedy spíše u konce svého života. Podle astronomů do tří milionů let exploduje v supernově.

18. 04. 2018 (novější než zobrazený článek)

Teleskop VLT zachytil několik rozdílných protoplanetárních disků u mladých hvězdS instrumentem SPHERE, který je součástí VLT teleskopu v Čile se vědcům z ETH Zurich podařilo zachytit několik disků materiálu obíhajících kolem vzdálených hvězd. Podle astronomů jde o struktury kolem mladých hvězd, ve kterých vznikají nové planety. Jejich výzkum umožní lépe pochopit vývoj hvězdných systémů s planetami a jejich formaci. Ze snímků je na první pohled patrné, že každá hvězda a každý systém jsou unikátní a jejich protoplanetární disky mají specifický tvar.

08. 04. 2018 (novější než zobrazený článek)

Připravuje se zveřejnění druhého data setu mise Gaia, která mapuje hvězdy v naší galaxiiEvropská vesmírná agentura zveřejnila počty zmapovaných hvězd a jejich charakteristik, která jsou výsledkem druhé fáze pozorování vesmírného teleskopu Gaia. Druhý data set rozšiřuje první, publikovaný před dvěma lety a obsahuje data za roky 2014 a 2015. Všechna dosavadní měření budou zveřejněna k dispozici veřejnosti 25. dubna.

03. 04. 2018

Nejvzdálenější známá hvězda ve vesmíru se nachází 9 miliard světelných let dalekoAstronomům se podařilo objevit pomocí Hubblova teleskopu zatím nejvzdálenější hvězdu ve vesmíru, nese označení MACS J1149+2223 Lensed Star 1 a světlo z ní k nám putovalo dlouhých 9 miliard let. Doposud byly z takové vzdálenosti známé pouze galaxie a supernovy, světlo jednotlivých hvězd nebylo na takovou vzdálenost charakterizovatelné. Objev bylo možné uskutečnit pouze díky efektu tzv. gravitační čočky, která intenzivní gravitací kupy galaxií nacházející se mezi Zemí a vzdálenou hvězdou zvětšuje světlo ze vzdáleného objektu podobně jako čočka v dalekohledu.

02. 04. 2018

Tabbyina hvězda opět pohasla, tentokrát nejvýrazněji od svého objevu, co za tím vězí?Tabbyina hvězda známá také pod oficiálním označením KIC 8462852 se stala slavnou v roce 2016, když si vědci neuměli jednoznačně vysvětlit její nepravidelné pohasínání a začaly se objevovat teorie o existenci mimozemské struktury, která by hvězdu obklopovala. Nejpravděpodobnějším vysvětlením je dnes ale existence obřího oblaku plynů a prachu, který blokuje záři hvězdy, a to v různých frekvencích různě. Při pozorováních z března 2018 došlo k dalšímu výraznému pohasnutí této hvězdy, nejvýraznějšímu od pozorování teleskopem Kepler v roce 2013.

Průlet Scholzovy hvězdy kolem sluneční soustavy rozvířil komety v Oortově oblaku

29. 03. 2018

Před zhruba 70 000 lety se sluneční soustavě přiblížila jiná hvězda, šlo o malého červeného trpaslíka, který proletěl ve vzdálenosti asi 0,6-0,8 světelného roku od Slunce. Svou gravitací ovlivnil mnohé z objektů v Oortově oblaku, který sluneční soustavu v této vzdálenosti obklopuje. Astronomům z Complutense University of Madrid a University of Cambridge se nyní podařilo prokázat, že oběžné dráhy některých těles jsou dodnes ovlivněné tímto blízkým setkáním s jinou hvězdou.

25. 03. 2018

Hvězdu HR 4796A obklopuje oblak materiálu větší než sluneční soustava: dochází v něm k formaci planet?Astronomům se podařilo identifikovat pomocí Hubblova teleskopu ohromnou prachovou strukturu kolem mladé hvězdy HR 4796A. Jde o dvojhvězdu, která se nachází asi 237 světelných let od Slunce a je stará asi 8 milionů let, tedy podle vesmírného měřítka velmi mladá. Podle astronomů se nachází v období, kdy by se kolem ní mohly formovat exoplanety, což potvrzuje už dříve objevený pás v blízkosti primární hvězdy. Nově objevený oblak prachu obklopuje obě hvězdy až do vzdálenosti 800 AU od středu (1 AU je vzdálenost Země-Slunce).

Naše místo ve vesmíru, díl 3: Okolí deseti světelných let (update 2018)

18. 03. 2018

Naše místo ve vesmíru, díl 3: Okolí deseti světelných let (update 2018)V okolí sluneční soustavy se nachází mezihvězdné vakuum, rozsáhlý prostor, který je plný ničeho. Přesto v něm najdeme několik smítek, která září na naší noční obloze a která vědce nesmírně zajímají, jde totiž o nejbližší hvězdy, sousedy našeho Slunce. V následujícím díle našeho seriálu Naše místo ve vesmíru prozkoumáme hvězdy, které se nachází v bublině s poloměrem deset světelných let a středem v naší hvězdě.