Připravuje se zveřejnění druhého data setu mise Gaia, která mapuje hvězdy v naší galaxii

8. 4. 2018
Gaia Hvězdy ESA

Evropská vesmírná agentura zveřejnila počty zmapovaných hvězd a jejich charakteristik, která jsou výsledkem druhé fáze pozorování vesmírného teleskopu Gaia. Druhý data set rozšiřuje první, publikovaný před dvěma lety a obsahuje data za roky 2014 a 2015. Všechna dosavadní měření budou zveřejněna k dispozici veřejnosti 25. dubna.

Gaia, druhý data set

Gaia, druhý data set - Schéma, které ukazuje, jaké charakteristiky jsou k dispozici v druhém data setu, a počty hvězdb které jsou v něm k dispozici.

Vesmírný teleskop Gaia má za cíl mapování hvězd v naší galaxii, jejím blízkém okolí a také objektů ve sluneční soustavě. Do vesmíru vyletěl na konci roku 2013 jako nástupce předchozí mise Hipparcos, která skončila v roce 1993. První data set mise Gaia obsahoval měření z let 2014 a 2015, druhý data set přidá do katalogu další měření až do roku 2016. V následujících letech se bude katalog nadále rozšiřovat. Primární mise teleskopu má trvat do roku 2019, vědci ale věří, že se ji podaří prodloužit až do 20. let.

Gaia měří nejen přesnou pozici a svítivost hvězd, ale také jejich barvu, teplotu, rotaci a pohyb mezihvězdným prostorem. Využívá k tomu paralaxy, kdy porovnává pozadí hvězdy při různých pozicích Země při oběhu kolem Slunce.

V druhém data setu je u velkého množství hvězd upřesněna jejich pozice a další charakteristiky. Například 1,3 miliardy hvězd má změřenou rychlost, 77 milionů hvězd má určenou velikost a svítivost, u 7 milionů hvězd je zase známá jejich rotační rychlost. Jednotlivé charakteristiky se budou postupně rozšiřovat na stále větší počet hvězd. Díky tomu, že je bude teleskop pozorovat déle a z více míst při oběhu Země kolem Slunce.

Katalogy hvězd
KatalogRok publikaceZískání datPočet mapovaných hvězd
Hipparcos Catalogue1997Výsledky první fáze pozorování družice Hipparcos118 218
Tycho Catalogue1997Vychází také z mise Hipparcos, ale z její druhé části. Není tolik přesný jako Hipparcos, obsahuje však více hvězd1 000 000
Tycho-2 Catalogue2000Vychází z mise Hipparcos, ale je rošířen o další hvězdy a upřesnění jejich parametrů2 539 913
Gaia, Data release 12016První fáze pozorování teleskopu Gaia1 100 000 000
Gaia, Data release 22018Druhá fáze pozorování teleskopu Gaia1 692 919 135

Další zprávy z kategorie Gaia

8. 5. 2019 (novější než zobrazený článek)

Teleskop Gaia mapuje hvězdy v Mléčné dráze, objevil však už také několik nových blízkých planetekTři nové planetky se podařilo detekovat orbitálnímu teleskopu Gaia, jehož hlavním úkolem je pozorování hvězd, jejich pozice a rychlosti. Gaia pozoruje planetky ve sluneční soustavě relativně pravidelně, většinou jde o už známé objekty z pásu asteroidů mezi planetami Mars a Jupiter. Nově objevené objekty patří také do skupiny hlavního pásu asteroidů, přesto mají odlišnou oběžnou dráhu od ostatních - obíhají Slunce nad a pod rovinou ekliptiky.

9. 3. 2019 (novější než zobrazený článek)

Pomocí teleskopů Gaia a Hubble byla zatím nejpřesněji odhadnuta váha Mléčné dráhyPřesně odhadnout váhu Mléčné dráhy není zrovna jednoduchý úkol, kromě toho, že nelze zvážit přímo, je totiž například potřeba počítat také s temnou hmotou, kterou nelze přímo ani pozorovat. K výsledku vědci nakonec došli měřením rychlosti pohybu objektů, které kolem naší galaxie rotují. Stejná metoda už byla použita dříve, nově však bylo ve výpočtu pracováno s přesnými daty z teleskopu Gaia, která obsahují pozice a pohyb více než miliardy hvězd v Mléčné dráze a jejím bezprostředním okolí.

13. 1. 2019 (novější než zobrazený článek)

Po vyhasnutí se některé hvězdy (včetně Slunce) promění v krystal. Vědci nyní pozorovali první náznaky tohoto procesuAnalýzou zářivosti a barvy blízkých bílých trpaslíků se astronomům z University of Warwick podařilo nalézt první přímou evidenci o krystalizaci bílých trpaslíků. Podle studie, kterou publikovali ve vědeckém magazínu Nature, je hvězdná obloha doslova posetá těmito drobnými objekty, které mají pevnou strukturu podobně jako planety. Pozorovaný efekt byl předpovězen už před 50 lety, teprve data z observatoře Gaia však umožnila získat dostatek informací pro ověření této hypotézy.

14. 11. 2018 (novější než zobrazený článek)

Mléčnou dráhu obíhá doposud neznámá velká, temná galaxie, astronomové takovou ještě neviděliAstronomům se podařilo s pomocí dat z evropské mise Gaia identifikovat doposud neznámou galaxii, která obíhá Mléčnou dráhu. Patří tak k několika desítkám menších galaktických objektů, které jsou gravitačně svázané s naší domovskou galaxií a obíhají ji podobně jako planety hvězdu. Nově objevená galaxie Antlia 2 se nachází z pohledu od Slunce za galaktickým jádrem a má extrémně nízkou hustotu, zároveň je však jedna z největších galaxií, které Mléčnou dráhu obíhají.

7. 11. 2018 (novější než zobrazený článek)

V datech z družice Gaia jsou známky o pradávné kolizi Mléčné dráhy s jinou galaxiíData z evropské mise Gaia přispěla k odhalení události v dávné historii Mléčné dráhy. Naše galaxie se podle vědců před 10 miliardami let sloučila s jinou galaxií, důkazy se ukrývaly v pohybu hvězd na noční obloze. Při zkoumání pohybu hvězd vědci zjistili, že zhruba 30 tisíc z nich se pohybuje společně, proti směru rotace ostatních hvězd kolem jádra galaxie. Podle vědců se tyto hvězdy chovají přesně tak, jak by očekávali od následků sloučení dvou galaxií.

5. 10. 2018 (novější než zobrazený článek)

Teleskop Gaia našel hvězdy, které se mohly do Mléčné dráhy dostat z jiných galaxiíPři hledání hvězd, které míří ven z naší mateřské galaxie, se astronomům podařilo najít také takové hvězdy, které do Mléčné dráhy zřejmě přiletěly zvenčí. Využili k tomu data z mise Gaia, která byla zveřejněna letos na jaře a která obsahují vzdálenosti a pohyb více než miliardy hvězd.

22. 9. 2018 (novější než zobrazený článek)

Hvězdy Mléčné dráhy vytváří doposud neznámou strukturu, projevila se při zkoumání jejich pohybuV datech z teleskopu Gaia se vědcům podařilo nalézt doposud neznámou strukturu tvořenou nezvykle se pohybujícími hvězdami, která se podobá ulitě šneka. Mohlo by jít o pozůstatky kolize s menší galaxií, která nastala před několika stovkami milionů let a ovlivnila pohyb některých hvězd. Objev byl umožněn unikátní misí evropské vesmírné agentury Gaia, která mapuje hvězdy v naší galaxii, přesně měří jejich polohu a rychlost a postupně vytváří nejpodrobnější mapu našeho nejbližšího vesmírného okolí.