Připravuje se zveřejnění druhého data setu mise Gaia, která mapuje hvězdy v naší galaxii

08. 04. 2018
Gaia Hvězdy ESA

Evropská vesmírná agentura zveřejnila počty zmapovaných hvězd a jejich charakteristik, která jsou výsledkem druhé fáze pozorování vesmírného teleskopu Gaia. Druhý data set rozšiřuje první, publikovaný před dvěma lety a obsahuje data za roky 2014 a 2015. Všechna dosavadní měření budou zveřejněna k dispozici veřejnosti 25. dubna.

Gaia, druhý data set

Gaia, druhý data set - Schéma, které ukazuje, jaké charakteristiky jsou k dispozici v druhém data setu, a počty hvězdb které jsou v něm k dispozici.

Vesmírný teleskop Gaia má za cíl mapování hvězd v naší galaxii, jejím blízkém okolí a také objektů ve sluneční soustavě. Do vesmíru vyletěl na konci roku 2013 jako nástupce předchozí mise Hipparcos, která skončila v roce 1993. První data set mise Gaia obsahoval měření z let 2014 a 2015, druhý data set přidá do katalogu další měření až do roku 2016. V následujících letech se bude katalog nadále rozšiřovat. Primární mise teleskopu má trvat do roku 2019, vědci ale věří, že se ji podaří prodloužit až do 20. let.

Gaia měří nejen přesnou pozici a svítivost hvězd, ale také jejich barvu, teplotu, rotaci a pohyb mezihvězdným prostorem. Využívá k tomu paralaxy, kdy porovnává pozadí hvězdy při různých pozicích Země při oběhu kolem Slunce.

V druhém data setu je u velkého množství hvězd upřesněna jejich pozice a další charakteristiky. Například 1,3 miliardy hvězd má změřenou rychlost, 77 milionů hvězd má určenou velikost a svítivost, u 7 milionů hvězd je zase známá jejich rotační rychlost. Jednotlivé charakteristiky se budou postupně rozšiřovat na stále větší počet hvězd. Díky tomu, že je bude teleskop pozorovat déle a z více míst při oběhu Země kolem Slunce.

Katalogy hvězd
KatalogRok publikaceZískání datPočet mapovaných hvězd
Hipparcos Catalogue1997Výsledky první fáze pozorování družice Hipparcos118 218
Tycho Catalogue1997Vychází také z mise Hipparcos, ale z její druhé části. Není tolik přesný jako Hipparcos, obsahuje však více hvězd1 000 000
Tycho-2 Catalogue2000Vychází z mise Hipparcos, ale je rošířen o další hvězdy a upřesnění jejich parametrů2 539 913
Gaia, Data release 12016První fáze pozorování teleskopu Gaia1 100 000 000
Gaia, Data release 22018Druhá fáze pozorování teleskopu Gaia1 692 919 135

Další zprávy z kategorie Gaia

22. 09. 2018 (novější než zobrazený článek)

Hvězdy Mléčné dráhy vytváří doposud neznámou strukturu, projevila se při zkoumání jejich pohybuV datech z teleskopu Gaia se vědcům podařilo nalézt doposud neznámou strukturu tvořenou nezvykle se pohybujícími hvězdami, která se podobá ulitě šneka. Mohlo by jít o pozůstatky kolize s menší galaxií, která nastala před několika stovkami milionů let a ovlivnila pohyb některých hvězd. Objev byl umožněn unikátní misí evropské vesmírné agentury Gaia, která mapuje hvězdy v naší galaxii, přesně měří jejich polohu a rychlost a postupně vytváří nejpodrobnější mapu našeho nejbližšího vesmírného okolí.

10. 09. 2018 (novější než zobrazený článek)

Teleskop Gaia zachytil stovky supermasivních černých děr s krátkodobě zvýšenou aktivitouKromě miliardy hvězd v Mléčné dráze pozoruje evropský teleskop Gaia také objekty mimo naši Mléčnou dráhu. Každý měsíc teleskop zaznamená polohu a zářivost každého objektu a postupně tak vytváří velmi přesnou mapu našeho okolí. Čas od času dojde u sledovaných objektů ke změně v zářivosti, v takový moment jsou vědci upozorněni automatickým programem, který tyto změny detekuje. Vědcům z Radboud University v Nizozemí a University of Cambridge se nyní podařilo najít stokrát více takových událostí, které automatickému programu unikly.

Mladá exoplaneta byla zvážena s pomocí více než 15 let starých dat z mise Hipparcos

27. 08. 2018 (novější než zobrazený článek)

V systému hvězdy Beta Pictoris byla v roce 2008 objevena nová exoplaneta Beta Pictoris b, jde o plynného obra, který obíhá kolem mladé hvězdy Beta Pictoris, která se nachází ve vzdálenosti asi 63 světelných let. Vědecký tým vedený astronomy Ignasem Snellenem a Anthony Brownem nyní zvážil tuto planetu za pomoci dat z probíhající mise Gaia a vysloužilé mise Hipparcos z 90. let. Planeta i hvězda, kolem které obíhá, mají podle odhadů pouhých 20 milionů let (Slunce má 4,5 miliardy let), mohou nám tak poodhalit, jak se podobné planety formují.

Astronomové určili díky novým datům z mise Gaia velikost a stáří Polárky

02. 08. 2018 (novější než zobrazený článek)

Polárka je hvězda, která se nachází nad severním pólem, zdánlivě tedy stojí na hvězdné obloze a mohla tak být odedávna používána k určení severu. Doposud však neměla přesně určenou vzdálenost, což komplikovalo určení jejích dalších charakteristik. Vědci z Villanova University společně s astronomem Petrem Harmancem z Karlovy univerzity nyní využili data z mise Gaia, aby vlastnosti Polárky upřesnili.

18. 07. 2018 (novější než zobrazený článek)

Teleskopy Hubble a Gaia společně upřesňují hubblovu konstantu popisující rozpínání vesmíruVesmírné teleskopy Hubble a Gaia přispěly k novému výpočtu hubblovy konstanty, která určuje míru rozpínání vesmíru. Mělo by jít o doposud nejpřesnější hodnotu, je však v rozporu s předchozími měřeními jinými metodami. Nově vypočítaná hodnota je 73,5 km/s na megaparsek, která říká, že každých 3,26 milionů světelných let se rozpínání vesmíru zrychluje o 73,5 kilometrů za sekundu. Pomocí hubblovy konstanty je mimo jiné určováno stáří vesmíru, které je dnes odhadováno na 13,8 miliard let.

Astronomové našli doposud nejrychleji rostoucí černou díru ve vesmíru

16. 05. 2018 (novější než zobrazený článek)

Astronomové našli doposud nejrychleji rostoucí černou díru ve vesmíruAstronomové z Australian National University objevili doposud nejrychleji známou rostoucí černou díru, která pohltí masu našeho Slunce každé dva dny. Pozorovali ji ve vzdáleném vesmíru, kde ji vidí jak vypadala před 12 miliardami let, už tehdy v počátcích vesmíru měla hmotnost neuvěřitelných 20 miliard sluncí a rostla o jedno procento každých milion let. Výsledky výzkumu vedeného Christianem Wolfem budou publikovány v magazínu Publications of the Astronomical Society of Australia.

Nejpodrobnější mapa Mléčné dráhy, proleťte se naší galaxií v detailní animaci

26. 04. 2018 (novější než zobrazený článek)

Nejpodrobnější mapa Mléčné dráhy, proleťte se naší galaxií v detailní animaciEvropská vesmírná agentura (ESA) včera zveřejnila doposud nejpodrobnější mapu naší galaxie a jejího okolí. Obsahuje pozice, pohyb a další charakteristiky 1,7 miliard hvězd a je založena na 22 měsících pozorováních vesmírného teleskopu Gaia. Nový katalog je volně přístupný online a je obřím skokem v poznávání naší vlastní galaxie a její evoluce. Vědci očekávají, že nové informace o hvězdách povedou k mnoha novým objevům. V dalších letech bude tato mapa nadále rozšiřována a zpřesňována, finální release je plánován na 20. léta.