Temná hmota nakonec zřejmě skutečně nereaguje s okolím jinak než gravitací

09. 04. 2018
Galaxie Temná hmota

Temná hmota je pro vědce velkou neznámou, proto jí také říkají temná. Neví čím je tvořena, ani jak a zda vůbec interaguje s běžnou hmotou. Jediné, jak se temná hmota projevuje, je skrze gravitační vliv na její okolí. Tým vědců před třemi lety přišel s novým měřením, které napovídalo, že by temná hmota mohla interagovat s tou běžnou i jinými silami než gravitací. Dnes však svou teorii korigují a vrací se zpět do původní pozice - tedy, že o interakci temné a běžné hmoty neexistují prokazatelné důkazy.

V jádru celého tohoto problému je masivní kupa galaxií označovaná jako Abell 3827. Pozorování teleskopem Hubble v roce 2015 zdánlivě ukazovala, že jedna z galaxií v této kupě se oddělila od temné hmoty, ve které celá kupa sedí. Toto chování si vědci vysvětlovali tím, že může nastat při kolizích v případě, že temná hmota interaguje také jinými silami než tou gravitační.

Nová pozorování stejného týmu astronomů však nyní ukazují, že galaxie se od temné hmoty hvězdokupy přece jen neoddělila. Nová měření jsou konzistentní s teorií, že temná hmota interaguje se svým okolím pouze gravitační silou. Ke svým pozorováním vědci použili observatoř ALMA, která odhalila předtím neidentifikovanou temnou hmotu.

Toto video ukazuje simulaci kolize dvou galaktických kup. Oranžovou je znázorněna běžná hmota (zejména hvězdy), plyny (červená) a neviditelná temná hmota (modrá barva). Hvězdy v jednotlivých galaxiích mají mezi sebou velké množství prostoru a při kolizi galaktických kup se vzájemně příliš neovlivňují. Naopak u volných vodíkových plynů dochází k oddělení od jejich galaxií. Pokud temná hmota interaguje pouze skrze gravitaci, měla by se při podobné kolizi chovat podobně jako hvězdy. Nová pozorování observatoří ALMA ukazují, že temná hmota zůstává se svou galaxií.

Když vědci provedli podobné simulace pro temnou hmotu, která by interagovala také skrze jiné síly než gravitaci, výsledek neodpovídal pozorovanému chování. Stejně tak při simulacích, které nepočítaly s existencí temné hmoty docházelo k rozdílným výsledkem než k tomu co je pozorováno teleskopy. Vše tedy nasvědčuje tomu, že temná hmota existuje a reaguje s ostatní hmotou pouze gravitací. Případně existuje určitá možnost, že temná hmota reaguje pouze velmi slabě skrze ostatní fyzikální síly.

Další zprávy z kategorie Temná hmota

02. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

Přes 20 tisíc kulových hvězdokup v galaktické kupě Coma pomůže astronomům zmapovat temnou hmotuAstronomové použili vesmírný teleskop Hubble pro zmapování tisíců kulových hvězdokup ve skupině galaxií zvané Coma. S pomocí podrobné mapy těchto subgalaktických útvarů budou moci určit rozložení běžné hmoty a také temné hmoty v této oblasti. Výsledky výzkumu, který použil data z mnoha pozorování teleskopu, byly publikovány začátkem listopadu v magazínu The Astrophysical Journal.

14. 11. 2018 (novější než zobrazený článek)

Mléčnou dráhu obíhá doposud neznámá velká, temná galaxie, astronomové takovou ještě neviděliAstronomům se podařilo s pomocí dat z evropské mise Gaia identifikovat doposud neznámou galaxii, která obíhá Mléčnou dráhu. Patří tak k několika desítkám menších galaktických objektů, které jsou gravitačně svázané s naší domovskou galaxií a obíhají ji podobně jako planety hvězdu. Nově objevená galaxie Antlia 2 se nachází z pohledu od Slunce za galaktickým jádrem a má extrémně nízkou hustotu, zároveň je však jedna z největších galaxií, které Mléčnou dráhu obíhají.

05. 05. 2018 (novější než zobrazený článek)

Mléčnou dráhu obíhá nově objevená drobná galaxie Hydrus 1 s velkým množstvím temné hmotyMezinárodní skupina astronomů vedená Sergeyem E. Koposovem ohlásila detekci nové trpasličí galaxie v blízkosti Mléčné dráhy. Galaxie označená jako Hydrus 1 se nachází v souhvězdí Malého vodního hada ve vzdálenosti asi 90 tisíc světelných let od Slunce. Podle dosavadních pozorování je tato nová galaxie součástí Magellanova proudu, který spojuje galaxie Velký a Malý Magellanův oblak. Objev byl učiněn prostřednictvím teleskopu Blanco v Čile, který je součástí observatoře Cerro-Tololo Inter-American Observatory.

Drobné odchylky v reliktním záření ukazují na obří strukturu kosmických vláken

14. 04. 2018 (novější než zobrazený článek)

Drobné odchylky v reliktním záření ukazují na obří strukturu kosmických vlákenVědcům z Berkeleyho laboratoře v USA se podařilo dekódovat drobné odchylky v mikrovlnném kosmickém záření a zmapovat tak obří strukturu vláken, ukrytých před našimi zraky. Jedná se o vlákna tvořená hlavně temnou hmotou tvořící rozsáhlou pavučinu prostupující celým vesmírem, v jejich spojnicích jsou většinou usazeny masivní galaktické kupy. Výsledky výzkumu byly publikovány v magazínu Journal Astronomy 9. dubna.

Astronomové našli rádiový signál pocházející z prvních hvězd ve vesmíru

04. 03. 2018

Astronomové našli rádiový signál pocházející z prvních hvězd ve vesmíruTýmu astronomů z Arizona State University se podařilo detekovat signál z nejstarších hvězd ve vesmíru, z doby pouhých 180 milionů let po velkém třesku. Signál je zakomponován v mikrovlnném radiačním pozadí, které prostupuje celým vesmírem, a představuje absorpci zbytkové radiace z počátku vesmíru prvními hvězdami. Výsledky výzkumu vědců vedeným Juddem D. Bowmanem byly publikovány v magazínu Nature.

04. 03. 2018

První důkaz o existenci temné hmoty pochází z počátků vesmíru, z doby prvních hvězdPři nálezu signálu z prvních hvězd ve vesmíru se podařilo náhodou objevit také důkaz o existenci temné hmoty. Tvrdí to studie od profesora Rennana Barkana z Tel Aviv University, která vychází z jiné studie publikované výzkumníky z Arizona State University. Signál z počátků vesmíru má prokazovat existenci prvních hvězd a zároveň má být výsledkem interakce mezi běžnou hmotou a temnou hmotou, jejíž složení je doposud zahaleno tajemstvím.

05. 02. 2018

Simulace ukazuje, že temná hmota a nejstarší hvězdy ve vesmíru mají společné charakteristikyRychlost temné hmoty by mohla pomoci odpovědět na otázky o tomto zatím tajemném fenoménu, který vznikl, aby vysvětlil rotaci galaxií pozorovanou ve vesmíru. Přímá detekce na Zemi zatím nepřinesla žádná konkrétní pozorování, a tak astronomové obrátili svou pozornost ke hvězdám. S pomocí počítačové simulace zkoušeli, které hvězdy se svým pohybem dají srovnat s temnou hmotou. Výsledek napovídá, že nejstarší hvězdy ve vesmíru jsou hledaným tachometrem.