Pomocí gravitační mikročočky byl nalezen nový hnědý trpaslík, mohlo by jít o binární systém

13. 04. 2018
Hnědý trpaslík Gravitační čočky Exoplanety

Astronomům se podařilo pomocí gravitační mikročočky objevit zvláštní systém: obsahuje dvě tělesa menší než hvězda, ale možná příliš velká na to, aby šlo o planety, alespoň co se jednoho z nich týká. Nově objevený systém má označení MOA-2015-BLG-337L a může se skládat z jednoho hnědého trpaslíka a obíhající planety, nebo dvou hnědých trpaslíků. Jde o další z řady objevů hnědých trpaslíků pomocí metody gravitační mikročočky v poslední době.

Varianta 1: hnědý trpaslík a planeta
V této variantě větší počítají, že větší z těles systému MOA-2015-BLG-337L by mohlo dosahovat hmotnosti 6-29 jupiterů. Menší z těles by potom mělo 0,07-0,3 hmotnosti Jupiteru.
Varianta 2: dva hnědé trpaslíky
Binární systém dvou hnědých trpaslíků by se skládal z jednoho tělesa o hmotnosti 64+78 jupiterů a druhé mezi 11 a 18 masami planety Jupiter. V tomto případě by se od sebe mohli nacházet od 0,2 do 3,3 AU. Objev se podařil prostřednictvím projektu MOA (Microlensing Observations in Astrophysics), ve kterém spolupracují vědci z Nového Zélandu a Japonska. Při zjišťování dalších informací spolupracovali nadále s projektem OGLE (Optical Gravitational Lensing Experiment), což je polský projekt, a KMTNet z Jižní Korey.

Další zprávy z kategorie Hnědý trpaslík

Objev planety obíhající vzdáleného hnědého trpaslíka pomocí gravitační mikročočky

30. 03. 2018

S pomocí gravitační mikročočky se astronomům podařilo objevit planetu, která obíhá malého hnědého trpaslíka. Planeta má si tři čtvrtiny hmotnosti planety Jupiter a obíhá hnědého trpaslíka OGLE-2017-BLG-1522. Objev je významný relativně malou velikostí exoplanety a také tělesem, které planeta obíhá, jde o substelární objekt, který sám příliš nezáří a mohl být objeven pouze díky gravitaci čočky, která jeho slabé světlo zvětšila jako lupa.

Naše místo ve vesmíru, díl 3: Okolí deseti světelných let (update 2018)

18. 03. 2018

Naše místo ve vesmíru, díl 3: Okolí deseti světelných let (update 2018)V okolí sluneční soustavy se nachází mezihvězdné vakuum, rozsáhlý prostor, který je plný ničeho. Přesto v něm najdeme několik smítek, která září na naší noční obloze a která vědce nesmírně zajímají, jde totiž o nejbližší hvězdy, sousedy našeho Slunce. V následujícím díle našeho seriálu Naše místo ve vesmíru prozkoumáme hvězdy, které se nachází v bublině s poloměrem deset světelných let a středem v naší hvězdě.

Jedním z prvních cílů nového teleskopu Jamese Webba bude blízký hnědý trpaslík

05. 01. 2018

Jedním z prvních cílů nového teleskopu Jamese Webba bude blízký hnědý trpaslíkV rámci času věnovanému vědcům, kteří se podíleli na vývoji nového vesmírného teleskopu Jamese Webba (JWST), budou astronomové pozorovat hnědého trpaslíka. Tyto vesmírné objekty nejsou ani hvězdou, ani planetou, v jejich nitru totiž nežhne termojaderná reakce, přesto však mají několik charakteristik hvězdných objektů. Teleskop nové generace se pomalu blíží ke svojí cestě do vesmíru, která je aktuálně plánována na začátek roku 2019 a astronomové po celém světě se připravují na pozorování, na která jsou současné teleskopy krátké.

17. 03. 2013

Astronomové objevili třetí nejbližší hvězdu od Slunce, jde o dvojici hnědých trpaslíkůKevin Luhman, profesor astronomie a astrofyziky na Penn State University, objevil v datech z teleskopu WISE novou hvězdu ve vzdálenosti 6,5 světelných let, nese označení WISE J104915.57-531906 (zkráceně WISE 1049-5319). Ve skutečnosti jde o dvě hvězdy, které se od sebe nachází ve vzdálenosti 3 AU (1AU je vzdálenost mezi Zemí a Sluncem). Termín hvězda je zde však používaný spíše symbolicky, jde totiž o malé, chladné objekty, které se nachází někde na pomezí mezi planetou a hvězdou - hnědé trpaslíky.

Jaký je život hvězd? Od zrodu přes supernovy až po černé díry

10. 12. 2011

Jaký je život hvězd? Od zrodu přes supernovy až po černé díryI když se nám to za náš krátký lidský život může zdát, hvězdy nejsou neměnné žhnoucí koule. Od svého zrodu se vyvíjí v několik různých druhů od trpaslíků až po veleobry, mají různé barvy a také zanikají několika možnými způsoby od klidného rozplynutí až po ty největší exploze ve vesmíru. Znalosti lidstva o životě hvězd se v posledních letech rozrostly jednak díky stále podrobnějšímu studiu naší vlastní hvězdy a jednak díky pozorování vzdálených hvězd stále silnějšími a přesnějšími teleskopy.

Bouře v atmosféře hnědého trpaslíka vzdáleného desítky světelných let

11. 10. 2011

Týmu astronomů z University of Toronto se podařilo pozorovat změny v jasu hnědého trpaslíka 2MASS 2139, které připisují změnám v atmosféře způsobeným právě zuřící bouří. Těleso na pomezí mezi hvězdou a obří plynnou planetou jako je například Jupiter se nachází ve vzdálenosti 40 světelných let.

Pár hnědých trpaslíků se skrýval v bezprostřední blízkosti sluneční soustavy

21. 07. 2011

Pár hnědých trpaslíků se skrýval v bezprostřední blízkosti sluneční soustavyVědci z Leibnizova institutu pro astrofyziku objevili dva hnědé trpaslíky zkoumáním dat z vesmírné sondy WISE. Noví sousedé dostali označení WISE J0254+0223 a WISE J1741+2553 a jsou vzdáleni 15 a 18 světelných let od Slunce. Obě tělesa jsou hnědí trpaslíci typu T, mají však velmi blízko teoretickému typu Y, do kterého by měly patřit velmi chladní hnědí trpaslíci.