Teleskop VLT zachytil několik rozdílných protoplanetárních disků u mladých hvězd

18. 04. 2018
Exoplanety VLT Hvězdy

S instrumentem SPHERE, který je součástí VLT teleskopu v Čile se vědcům z ETH Zurich podařilo zachytit několik disků materiálu obíhajících kolem vzdálených hvězd. Podle astronomů jde o struktury kolem mladých hvězd, ve kterých vznikají nové planety. Jejich výzkum umožní lépe pochopit vývoj hvězdných systémů s planetami a jejich formaci. Ze snímků je na první pohled patrné, že každá hvězda a každý systém jsou unikátní a jejich protoplanetární disky mají specifický tvar.

Protoplanetární disky

Protoplanetární disky - Snímky pořízené instrumentem SPHERE, který je součástí teleskopu VLT. Jsou na nich zachyceny disky kolem mladých hvězd, ze kterých by mohly v následujících milionech let vzniknout nové exoplanety.

Instrument SPHERE (Spectro-Polarimetric High-contrast Exoplanet REsearch) byl částečně vyvinut na ETH Zurich (Švýcarský federální institut technologie) a využívá adaptivní optiku pro koronografická pozorování vzdálených hvězd. Umožňuje jak přímá pozorování hvězd a jejich bezprostředního okolí, tak jejich spektrální a polarimetrickou analýzu. Soustředí se hlavně na pozorování exoplanet a právě protoplanetárních disků.

Cílem výzkumu byly hvězdy typu T Tauri (někdy také označované jako hvězdy asociace typu T), které dosahují hmotnosti 0,2-3násobku Slunce. Tyto hvězdy jsou mladé, čerstvě vynořené z molekulárního mračna, ze kterého hvězdy a jejich planety vznikají. Ve svém mládí do této kategorie patřilo také Slunce.

Vědce překvapila různorodost jejich protoplanetárních disků, každý byl jiný co do velikosti i tvaru. Některé se rozpínaly do vzdálenosti 80 AU, jiné se však táhly až do více než 400 AU od mateřské hvězdy (poslední planeta od Slunce Neptun obíhá ve vzdálenosti zhruba 30 AU). Většina disků také ukazovala prstence, žádné však spirály, které se relativně často objevují u masivnějších typů hvězd (hvězdy Herbig Ae/Be, které dosahují 2-8 násobku hmotnosti Slunce).

Na výzkumu označovaném jako DARTTS-S (Disks ARound TTauri Stars with SPHERE) se podíleli kromě švýcarských vědců také odborníci z ESO a Max Planck Institute for Astronomy v Heidelbergu.

V datech z mise teleskopu Kepler byla nalezena nová exoplaneta

10. 01. 2019 (novější než zobrazený článek)

V datech z mise teleskopu Kepler byla nalezena nová exoplanetaVesmírný teleskop Kepler loni dosloužil, data, která posbíral, však stále přispívají k novým objevům. Jedním z takových je také exoplaneta K2-288Bb, která byla objevena amatérem, který procházel veřejně dostupnou databázi. Originální data pocházela z mise K2, která byla pokračováním úspěšného hledání exoplanet vesmírným teleskopem Kepler. Planeta K2-288Bb se nachází 226 světelných let daleko a je jen o něco menší než Neptun.

09. 01. 2019 (novější než zobrazený článek)

Vesmírný teleskop TESS objevil svou třetí exoplanetu, má výjimečně velkou hustotuVesmírný teleskop TESS objevil ve vzdálenosti 53 světelných let svou třetí a možná i čtvrtou exoplanetu. Potvrzená planeta obíhá malou hvězdu HD 21749 a má tedy označení HD 21749b. Zajímavé je, že nově je sice 3x větší než Země, zároveň má ale 23x větší hmotnost. Teleskop TESS vyletěl do vesmíru v dubnu loňského roku a jeho úkolem je hledání exoplanet pomocí tranzitní metody napříč celou hvězdnou oblohou.

V těsné blízkosti hvězd se rodí zcela nová třída exoplanet

25. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

V těsné blízkosti hvězd se rodí zcela nová třída exoplanetVýzkumníci na univerzitách v Zurichu a Cambridge popsali nový druh exoplanet, jde o skalnaté planety větší než Země, které vznikly v těsné blízkosti jejich mateřských hvězd. Planety zrozené v tomto regionu mají odlišné vlastnosti než jim podobná tělesa, která vznikla v chladnějších podmínkách dál od hvězdy. Kromě toho, že jsou planety nové třídy méně husté, obsahují větší podíl hliníku a vápníku a také minerálů, které tyto prvky obsahují, tedy například rubíny a safíry.

GJ 3470b: blízká exoplaneta, která však mizí před očima

18. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

GJ 3470b: blízká exoplaneta, která však mizí před očimaAstronomům se podařilo pomocí Hubblova teleskopu zjistit, že exoplaneta GJ 3470b zřejmě přichází o materiál rychleji než jakákoliv jiná doposud pozorovaná planeta. Může za to kombinace její relativně slabé gravitace a nebezpečná blízkost mateřské hvězdě, která slunečními větry odfoukává materiál z atmosféry planety.

14. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

Evropská jižní observatoř spustila nový teleskop pro zkoumání exoplanet podobných ZemiEvropská organizace ESO (European Southern Observatory, Evropská jižní observatoř), která provozuje teleskopy v jižní Americe, spustila nový teleskop pro pozorování exoplanet. Teleskop nese označení SPECULOOS (Planets EClipsing ULtra-cOOl Stars) a skládá se ze 4 samostatných teleskopů, které pracují společně. Jeho konkrétním vědeckým cílem je hledání planet velikosti Země kolem chladných hvězd a hnědých trpaslíků.

Kolem blízké Barnardovy hvězdy obíhá velká skalnatá planeta

15. 11. 2018 (novější než zobrazený článek)

Kolem blízké Barnardovy hvězdy obíhá velká skalnatá planetaAstronomové našli u jedné z nejbližších hvězd novou exoplanetu, která by se mohla podobat Titanu, měsíci planety Saturn. Oproti tomuto malému měsíci je však nová exoplaneta 3,2x masivnější než Země. Planeta Barnards Star b obíhá blízko svojí hvězdě, která je však výrazně chladnější než Slunce a tak na ní zřejmě panují mrazivé teploty. Nově objevená exoplaneta je zatím nejbližší po planetách v systému Alfa Centauri a Proxima Centauri, který se nachází 4,4 a 4,2 světelných let daleko.

Polským astronomům se podařilo objevit dvě nové sirotčí planety v naší galaxii

13. 11. 2018 (novější než zobrazený článek)

Polským astronomům se podařilo objevit dvě nové sirotčí planety v naší galaxiiSirotčí planety (rogue nebo orphan planets) neobíhají žádnou hvězdu, putují mezihvězdným prostorem osamoceně a jejich existence byla potvrzena teprve nedávno. Vzhledem k tomu, že nejsou v blízkosti žádné hvězdy jejíž světlo by odrážely, nebo blokovaly, jejich hledání je oproti běžným exoplanetám trochu komplikovanější. Dvě nově objevené planety byly nalezeny pomocí gravitační mikročočky, kdy gravitace těchto planet zakřivila světlo přicházející od vzdálenějších hvězd.