Vesmírný teleskop TESS úspěšně vyletěl do vesmíru, nyní ho čeká průlet kolem Měsíce

19. 4. 2018
TESS Falcon Oběžná dráha

Odložený start vesmírného teleskopu TESS pro hledání nových exoplanet proběhl ve čtvrtek brzy ráno. Teleskop vyletěl na oběžnou dráhu Země na raketě Falcon 9, z rampy na mysu Canaveral na Floridě. Operátoři rakety čekali na vhodné okno, které zavedlo teleskop na správnou trajektorii kolem Měsíce, který dá teleskopu TESS potřebnou gravitační asistenci, než se dostane na konečnou oběžnou dráhu.

TESS, teleskop

TESS, teleskop - Ilustrace vesmírného teleskopu TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite).

Po vynesení nákladu na oběžnou dráhu se první stupeň rakety Falcon 9 úspěšně vrátil na Zemi a hladce přistál na automatické lodi uprostřed oceánu. Šlo celkem o 24. přistání Falconu zpět na Zemi.

17. května proletí TESS kolem Měsíce, který jej navede blíž jeho finální oběžné dráze kolem Země. Jeho oběžná dráha je vysoce stabilní, odborníci odhadují, že pokud hardware družice vydrží, mohla by na ní zůstat 20-30 let. Paliva má dost, elektřinu dodávají solární panely, je tedy pouze na financování NASA a výdrži vlastní sondy jak dlouho na oběžné dráze zůstane. Primární mise TESS má trvat 2 roky a začne v červenci tohoto roku.

Další zprávy z kategorie TESS

2. 8. 2019 (novější než zobrazený článek)

Teleskop TESS objevil potenciálně obyvatelnou exoplanetu ve vzdálenosti 30 světelných letVesmírnému teleskopu TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) se podařilo objevit potenciálně obyvatelnou planetu u hvězdy Gliese 357 ve vzdálenosti zhruba 31 světelných let. Jedná se o třetí známou planetu u tohoto malého červeného trpaslíka a první, která se nachází v jeho obyvatelné zóně. Zároveň se jedná o nejbližší známou exoplanetu typu superzemě s možností kapalné vody na povrchu.

23. 7. 2019 (novější než zobrazený článek)

Nové objevená supernova typu Ia se liší od ostatních stejného typu, zatím není zřejmé, jak k explozi došloAstronomům se podařilo s pomocí tří teleskopů získat informace o unikátní supernově ASASSN-18tb. Tato supernova je typu Ia, které vznikají z bílých trpaslíků konzumujících hmotu ze sousední hvězdy. Nové údaje naznačují, že tentokrát je druhou hvězdou také bílý trpaslík. Vědci tak zatím neví, odkud se vzala dodatečná hmota, která supernovu způsobila.

Teleskop TESS našel svou zatím nejmenší exoplanetu

30. 6. 2019 (novější než zobrazený článek)

Teleskop TESS našel svou zatím nejmenší exoplanetuVesmírný teleskop TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) našel trojici exoplanet z nichž jedna má velikost mezi Zemí a Marsem. Hvězda, kterou planety obíhají, je blízký červený trpaslík L 98-59 ve vzdálenosti 34,6 světelných let. Žádná z těchto objevených planet se nicméně nenachází v obyvatelné zóně hvězdy. Planeta L 98-59b je nicméně zatím nejmenší objevená teleskopem TESS, který hledá exoplanety od loňského roku.

Teleskop TESS našel svou první exoplanetu podobně velkou jako Země

15. 4. 2019 (novější než zobrazený článek)

Teleskop TESS našel svou první exoplanetu podobně velkou jako ZeměVesmírný teleskop TESS (Transiting Exoplanets Survey Satellite) našel svou první exoplanetu, která se svou velikostí blíží Zemi. Nachází se v hvězdném systému HD21749 ve vzdálenosti 53 světelných let spolu s další exoplanetou, která se velikostí blíží Neptunu. Nový objev byl publikován ve vědeckém magazínu Astrophysical Journal Letters.

9. 1. 2019 (novější než zobrazený článek)

Vesmírný teleskop TESS objevil svou třetí exoplanetu, má výjimečně velkou hustotuVesmírný teleskop TESS objevil ve vzdálenosti 53 světelných let svou třetí a možná i čtvrtou exoplanetu. Potvrzená planeta obíhá malou hvězdu HD 21749 a má tedy označení HD 21749b. Zajímavé je, že nově je sice 3x větší než Země, zároveň má ale 23x větší hmotnost. Teleskop TESS vyletěl do vesmíru v dubnu loňského roku a jeho úkolem je hledání exoplanet pomocí tranzitní metody napříč celou hvězdnou oblohou.

Vesmírný teleskop TESS objevil svou první exoplanetu, nachází se velmi blízko

21. 9. 2018 (novější než zobrazený článek)

Vesmírný teleskop TESS objevil svou první exoplanetu, nachází se velmi blízkoVesmírný teleskop TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) vyletěl do vesmíru letos v dubnu, začal s vědeckými pozorováními 25. července a 7. srpna pořídil svou první fotografii. Nyní se podle vědců zpracovávajících data z tohoto teleskopu podařilo objevit první exoplanetu u blízké hvězdy Pi Mensae, u které byla už v roce 2001 nalezena jedna velmi masivní planeta. Nově objevená planeta je více než 2x větší než Země a obíhá velmi blízko svojí hvězdě, zřejmě je skalnatá, ale obyvatelná nejspíš nebude.

30. 7. 2018 (novější než zobrazený článek)

Teleskop TESS začal s hledáním exoplanet, první data pošle ke zpracování v srpnu25. července začaly oficiálně vědecké práce s teleskopem TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) uvedla NASA, která teleskop vypustila do vesmíru už v polovině dubna. První data z hledání exoplanet se očekávají v srpnu a následně každé dva týdny, vždy po dokončení jedné orbity.